K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Post by ossian »

Jag tycker det verkligen ser ut som ett träd?

Semi 1
Mån 2 april 19:30 Lag S1 - Lag S4
Tis 3 april 19:30 Lag S2 - Lag S3

https://www.shl.se/spelschema/slutspelsschema-2018
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Post by Trollet »

Det är högst mot lägst placerat i semi och ingenting annat.
S1 = högst rankade semifinallag
S4 = lägst rankade semifinallag
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
anterio
Posts: 254
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Post by anterio »

ossian wrote: 22 Mar 2018, 13:12 Jag tycker det verkligen ser ut som ett träd?

Semi 1
Mån 2 april 19:30 Lag S1 - Lag S4
Tis 3 april 19:30 Lag S2 - Lag S3

https://www.shl.se/spelschema/slutspelsschema-2018
Från länken:
Grundregeln i varje slutspelsomgång är att det högst placerade möter det lägst placerade laget i SHL, det näst högst placerade möter det näst lägst placerade laget i SHL och så vidare.

Inget träd alltså som jag tolkar texten.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Post by päran »

Special Brew wrote: 22 Mar 2018, 10:26 Coacherna har ju inte behövt att "coacha" särskilt mycket under match. Vi har ju fått tidiga mål i matcherna och kontrollerat händelserna. Vi får väl se när vi hamnar i underläge och det blir hönsgård i egen zon mm. Om dom vågar ta en tidig time out och vaska om. Tror knappast det.
Blir så trött på alla som hetsar efter dessa pojklags-timeouter. Bert-Stefan använder i mitt tycke time-outer helt klockrent till skillnad från de flesta andra coacher. Till att vila efter långt byte/icing eller att få de bästa inne så mycket som möjligt i slutet av en match vid underläge.

Andra coacher kör sina "brandtal" eller tar time-out med två minuter kvar och med förstalinan på väg in på isen.

B.S. tar inte såna time-outer utan kan vänta till en halv minut kvar om det skulle vara så för att kunna vila sina bästa.

För övrigt tycker jag bara att de haft en överman i detta tänk. Det var Larry Huras i Modo. Där saknades det ALLT annat, men eftersom de ofta var i underläge i slutet av matcherna fick jag många tillfällen att imponeras av hans förmåga att få ut det mesta av de spelare han ansåg vara bäst för dagen när det skulle jagas kvittering,
User avatar
qerzeboy
Posts: 95
Joined: 16 Jun 2011, 18:21

Re: K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Post by qerzeboy »

ossian wrote: 22 Mar 2018, 13:12 Jag tycker det verkligen ser ut som ett träd?

Semi 1
Mån 2 april 19:30 Lag S1 - Lag S4
Tis 3 april 19:30 Lag S2 - Lag S3

https://www.shl.se/spelschema/slutspelsschema-2018

SHL vill ju vara NHL.

Mycket snack om semi, laget ska vinna 2 matcher först. Förra året startade väl kvarten ganska bra med?
“Interviewer: 'So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?'
Frank Zappa: 'You have a wooden leg. Does that make you a table?”
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Post by ossian »

Jag skrev "om vi tar oss vidare"... känner mig inte ett dugg säker, Färjestad är ett bra lag som har haft stolpe ut, dessutom har vi lyckats krypa under skinnet på dem.

Tack för infon "bäst placerade"!
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Post by p-play »

ossian wrote: 22 Mar 2018, 09:15 Inte bara de hårde orden mot Lindgren som det ska bes om ursäkt för, utan också mot tränarnas kunskaper om taktik och gameplan. Färjestad är helt utmanövrerade hittills i serien, en systematisk överkörning på det taktiska planet skulle jag säga. Försvaret ser kassaskåpssäkert ut, Färjestad har noll energi eftersom de ödslar den på allt annat än att hugga när lägena dyker upp.
Nu såg jag inte matchen igår, men jag tycker att kommentaren är ganska ogenomtänkt då Färjestad inte är något av lagen som vi har varit systemtaktiskt torsk mot. Färjestad spelar ganska traditionellt och checkar mindre än ifjol. Deras system är alltså inte så lågt ifrån vårt rent taktiskt och det blir andra faktorer som avgör. Jag påpekade det redan innan den här serien att vi inte är i systemtaktiskt underläge som mot en del andra lag. De lag som har de bästa systemen, och oftast spelar med hög rak forecheck eller ett högt styrspel, slutade etta, tvåa och trea i serien och det är knappast någon slump. Djurgården har för övrigt en ganska blek forwardsuppsättning och Frölunda har haft mycket skador. Om nu tränarna och laget får ordning på spelet i den serien är det underbart, men man skall nog vara försiktig i sina kommentarer då Färjestad var spelmässigt bättre i den första matchen i två perioder. Dock otroligt kul att se laget prestera på den här nivån. :)
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Post by ossian »

Ok. Växköp slutade etta för att de har ett bra spelsystem med en bra forecheck, Frölunda trea pga samma anledning. När laget spelar dåligt är det systemtorsk, när laget spelar kanonbra och taktiskt perfekt genomför matcher, då är det spelarna som gör det bra utan att tränarna ska få sola sig i glansen. Jag tycker olika.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Post by p-play »

ossian wrote: 22 Mar 2018, 17:17 Ok. Växköp slutade etta för att de har ett bra spelsystem med en bra forecheck, Frölunda trea pga samma anledning. När laget spelar dåligt är det systemtorsk, när laget spelar kanonbra och taktiskt perfekt genomför matcher, då är det spelarna som gör det bra utan att tränarna ska få sola sig i glansen. Jag tycker olika.
Nej, det är inte det jag säger. Mot vissa lag som spelar med hög press eller åtminstone börjar med ett styrspel högt uppe i banan så har vi oerhört svårt att få till ett spel och hamnar i problem. Färjestad är inte ett av dessa lag och det är således inte spelmodell som är avgörande utan mer detaljer i spelet. Naturligtvis kan vissa av dessa detaljer vara ett resultat av tränarnas matchning eller deras "game plan".
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Post by ossian »

Men ändå var det ”systemtorsk” när vi förlorade stort hemma?
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K2 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 21/3

Post by ossian »

Jag tror att spelsystemet vi har nu passar för alla andra motståndare. Ofta läggs pucken bara ut när risken för brytning är hög, inte spela sig it on i absurdum. Men IOM den offensiva talangen vi har så kommer vi alltid att göra mål. Då vi har så snabba forwards så blir motståndaren ofta feg och vågar inte gå på fullt ut. Många mål är spelvändningar och flygande anfall.
Locked