Omg 49 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 3/3 18:00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
nr86
Posts: 5253
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 49 Brynäs-Skellefteå AIK 3/3 18:00

Post by nr86 »

Håller med p-play i allt faktiskt. Det är vart föreningen är på väg som oroar mest nu. Spelare som inte lyckas hos oss men gör det i andra klubbar. Underpresterande spelare mm. Är svågerpolitiken för stark i AIK? Vågar man förändra till hösten? Ta tuffa beslut? Återstår att se.
Empress
Posts: 6991
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Omg 49 Brynäs-Skellefteå AIK 3/3 18:00

Post by Empress »

Fem matcher avstängning på Lucas C. Hjälper AIK föga om man inte möts i en ev 8del.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 49 Brynäs-Skellefteå AIK 3/3 18:00

Post by nishog04 »

Det blev heta känslor kring ordet ”läxa”.

Så som jag ser det är förening själv som satt sig i den situation den befinner sig i. Med det tänker jag nödvändigtvis inte på det just nu aktuella tabelläget, utan snarare på tendenserna till vad man kommer få uppleva längre fram om ingenting görs.

Jag tror inte AIK nått framgång genom att ”tänka positivt” i alla lägen - snarare tvärtom. Det har nog skruvats en hel del i motorn genom åren. Allt för att göra laget bättre, vilket man också lyckats med under en väldigt lång tid.

Det vi ser just nu är däremot det motsatta: det skruvas inte längre lika intensivt, laget blir inte bättre (snarare sämre, om det ens rör sig någonstans) och man har dessutom gjort detta under väldigt kort tid, skulle jag vilja påstå.

Många faktorer spelar naturligtvis in. Spelare kommer och går, likaså ledare. Hungern i själva föreningen och hos fansen är inte på samma vis det var för sju år sedan. Det tisslas och tasslas inte längre om hockey på samma vis i bygden (jo, folk är fortfarande intresserade, men spänningen och mystiken är borta).

Realist måste man vara. Är man etta finns det bara en väg man kan gå. Ingen är för evigt bäst, helt enkelt. Men jag tycker att folk måste få kritisera föreningen utifrån de mål föreningen sätter. ”Vi tävlar om guldet”, ”Vi vill spela en offensiv hockey med mycket skridskoåkning”. Tolka det hur man vill, jag tolkar det som att man vill spela en publikfriande hockey där många mål görs. Där är AIK inte längre kvar. Jag tror inte heller AIK kommer vinna i år (även om jag såklart hoppas). Således måste föreningen se över både ett och annat om man vill ta upp kampen med DIF och framförallt Växjö.

Jag är av åsikten att namn spelar mindre roll - det handlar alltid om prestation och inställning. Jag anser att AIK inte behöver värva namnstarka spelare för att publiken ska strömma till. Man ska värva rätt spelare. För det behövs naturligtvis en plan, precis som många här mååånga gånger redan sagt. Innan den planen är preciserad kommer man FÖRMODLIGEN fortsätta sin resa nedåt i tabellen - tills den dag man inser att man behöver en plan.

För att göra denna text ännu längre har jag ett par funderationer:

- Kan det stämma att Bert och Klockare är de tränare som tränat sitt lag längst i SHL? Kan det vara för att de utvecklat en fördjävlabra hockey man skördat stora framgångar med? Kan det dock vara så att den hockeyn inte längre är så vinnande som den en gång var och att man nu kanske måste fundera på vilka som ska få uppdraget att försöka ta AIK tillbaka till den ultimata toppen?

- Kan det samma gälla även andra ledare, än bara tränarna? Är man rädd för att förlora allt om man börjar tänka nytt, och därför inte vågar göra någonting alls? Eller litar man på att AIK:s sätt att spela hockey kommer sätta sig innan slutspelet drar igång (och vad händer om det inte gör det)?

- Kan man förvänta sig att hela staden sluter upp i totalt engagemang om publiken inte ser den publikfriande hockey föreningen vill spela, utan istället ser någonting som snarare representerar ett lag i mellanskiktet? Borde man skruva ned förväntningarna istället medan man samlar kraft? Hur man än gör kommer folk förmodligen bli besvikna.

- Vad kommer hända när Jocke lägger av? Eller när Pierre, Oskar och Melker blivit gamla och vill vända hem för att avsluta (likt Foppa och Näslund)? Vad är planen då?
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 49 Brynäs-Skellefteå AIK 3/3 18:00

Post by p-play »

nishog04 wrote:
- Vad kommer hända när Jocke lägger av? Eller när Pierre, Oskar och Melker blivit gamla och vill vända hem för att avsluta (likt Foppa och Näslund)? Vad är planen då?
Det finns en enorm övertro på hemvändare och inte bara hos oss. Många som spelar i NHL har gått från att vara offensiva spelare på hemmaplan till att vara rollspelare där och när de kommer hem är det inte bara att vrida tillbaka klockan. Lägg därtill problemet att våga klippa bandet med äldre spelare som har dyra kontrakt, men inte längre presterar på samma nivå och man inser att en av en sportchef viktigaste egenskaper är att våga säga nej.
Tyvärr är problemet som nämns i inlägget redan här och man borde redan ha klippt banden med Pontus P, Jimmie och nu Lindgren som är tillbaka. Alm har uppenbart inte fått tillbaka sin skridskoåkning efter skadorna och där har man ytterligare ett svårt beslut att ta efter säsongen då han verkar vara en toppenperson utanför isen. Jocke L är fortfarande en mycket vass spelare, men han är inte lika rapp som han var för ett par år sedan och han börjar nu nå en ålder där utvecklingen kan gå snabbt åt fel. Han kommer naturligtvis att vara en bra spelare i SHL i många år till, men då han säkerligen är en extremt dyr spelare så kommer man att ha en svår frågeställning när hans kontrakt går ut om ett år.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 49 Brynäs-Skellefteå AIK 3/3 18:00

Post by nishog04 »

p-play wrote:
nishog04 wrote:
- Vad kommer hända när Jocke lägger av? Eller när Pierre, Oskar och Melker blivit gamla och vill vända hem för att avsluta (likt Foppa och Näslund)? Vad är planen då?
Det finns en enorm övertro på hemvändare och inte bara hos oss. Många som spelar i NHL har gått från att vara offensiva spelare på hemmaplan till att vara rollspelare där och när de kommer hem är det inte bara att vrida tillbaka klockan. Lägg därtill problemet att våga klippa bandet med äldre spelare som har dyra kontrakt, men inte längre presterar på samma nivå och man inser att en av en sportchef viktigaste egenskaper är att våga säga nej.
Tyvärr är problemet som nämns i inlägget redan här och man borde redan ha klippt banden med Pontus P, Jimmie och nu Lindgren som är tillbaka. Alm har uppenbart inte fått tillbaka sin skridskoåkning efter skadorna och där har man ytterligare ett svårt beslut att ta efter säsongen då han verkar vara en toppenperson utanför isen. Jocke L är fortfarande en mycket vass spelare, men han är inte lika rapp som han var för ett par år sedan och han börjar nu nå en ålder där utvecklingen kan gå snabbt åt fel. Han kommer naturligtvis att vara en bra spelare i SHL i många år till, men då han säkerligen är en extremt dyr spelare så kommer man att ha en svår frågeställning när hans kontrakt går ut om ett år.
Ja, jag ser det på samma sätt. Det är självklart att hjärtat skriker efter gamla AIK:are, men kostnad/prestation/lagkemi gör hela frågan så mycket mer svårattackerad. Med facit i hand kan man lugnt säga att NHL:arna i slutändan sänkte MoDo till rock bottom. Det anser även många Ö-vikare jag pratat med.

Om nuvarande läge är det också svårt. Lindgren ropade jag inte direkt "Hurra!" över, Pontus insåg man var slut direkt säsongen drog igång. Jimmie är, i mitt tycke, betydligt svårare. Man har sett en Jimmie utan samma onda värkar han hade ifjol, vilket har höjt honom på ett sätt. Samtidigt har han en lång väg att gå innan han är i form och den vägen blev dessutom längre i och med skadan han nyligen råkade ut för. Jimmie är dock ledaren i laget; ska han spela ska han även bära ett "C", tycker jag. Som det ser ut nu, med Pontus som kapten, tycker jag det ser ut att skapa obalans. Det finns ingen ledare... eller två... eller jag vet inte.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Omg 49 Brynäs-Skellefteå AIK 3/3 18:00

Post by dovienya »

Är det någon hemvändare jag helst skulle vilja ha så är det Anton Lindholm. Nu har han ju klivit in i stabilt läge i NHL, så det är väl rätt kört tills han blir för kass för NHL, och då är det helt plötsligt inte lika aktuellt längre) precis som ni skriver ovan).
Men i #54 har man en pådrivare, grinig och stark jävel framför kassen och en kille med användbar fysik (kaboom); utöver ett någorlunda ok puckspel och ett tydligt framtida (långtida) ledarämne i klubben.

Andra som skulle göra stor skillnad, bara genom sättet att vara, är Pierre, Ogge och Arvidsson; ingen av dem är dock aktuella på många år.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Omg 49 Brynäs-Skellefteå AIK 3/3 18:00

Post by lobo »

Oh, Anton.. :-) har alltid drömt om Melker också, satan så nyttig, jobbig, målfarlig (returer i alla fall..) jävel

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 49 Brynäs-Skellefteå AIK 3/3 18:00

Post by Chippen »

dovienya wrote:Är det någon hemvändare jag helst skulle vilja ha så är det Anton Lindholm. Nu har han ju klivit in i stabilt läge i NHL, så det är väl rätt kört tills han blir för kass för NHL, och då är det helt plötsligt inte lika aktuellt längre) precis som ni skriver ovan).
Men i #54 har man en pådrivare, grinig och stark jävel framför kassen och en kille med användbar fysik (kaboom); utöver ett någorlunda ok puckspel och ett tydligt framtida (långtida) ledarämne i klubben.

Andra som skulle göra stor skillnad, bara genom sättet att vara, är Pierre, Ogge och Arvidsson; ingen av dem är dock aktuella på många år.
Finns en till som skulle höja nivån på truppen och det är Heed, men det är nog länge kvar till han lämnar NHL.

Däremot känns en spelare Tim Erixon grymt överskattad. Känns mera som en ny Alm. Skulle ha grymma förväntningar på sig, men tveksamt om han skulle leverera i närheten.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Omg 49 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 3/3 18:00

Post by StigVig »

Vill gratulera Lindgren till en fantastisk värvning, synd bara att Ellis gör succé i Färjestad.
Kicka Bill & Bull åt h*****e och plocka tillbaka Öbba, sen in med X:et & Marklund i båset.
Sämre kan det inte bli.
Sen en total makeover på ledarsidan & sportchefsrollen till nästa säsong.
Vi har ett lag som på papperet bör tillhöra topp 3 MEN Bill & Bull får inte ut ett skit ur laget och så har det sett ut hela jäkla säsongen :x
Krossa Skiten!!!!!
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Omg 49 Brynäs-Skellefteå AIK 3/3 18:00

Post by king_louie »

nishog04 wrote:Jimmie är, i mitt tycke, betydligt svårare. Man har sett en Jimmie utan samma onda värkar han hade ifjol, vilket har höjt honom på ett sätt. Samtidigt har han en lång väg att gå innan han är i form och den vägen blev dessutom längre i och med skadan han nyligen råkade ut för. Jimmie är dock ledaren i laget; ska han spela ska han även bära ett "C", tycker jag. Som det ser ut nu, med Pontus som kapten, tycker jag det ser ut att skapa obalans. Det finns ingen ledare... eller två... eller jag vet inte.
Tycker Jimmie var riktigt bra sista matchen innan nya skadan. Det var väldigt synd att han blev skadad men det verkar vara en sådan säsong då det inte riktigt vill sig helt enkelt.
Bra match igår, en av de bättre i år men ibland vinner man inte trots att man är det bättre laget.
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Omg 49 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 3/3 18:00

Post by kopitar »

StigVig wrote:Vill gratulera Lindgren till en fantastisk värvning, synd bara att Ellis gör succé i Färjestad.
Kicka Bill & Bull åt h*****e och plocka tillbaka Öbba, sen in med X:et & Marklund i båset.
Sämre kan det inte bli.
Sen en total makeover på ledarsidan & sportchefsrollen till nästa säsong.
Vi har ett lag som på papperet bör tillhöra topp 3 MEN Bill & Bull får inte ut ett skit ur laget och så har det sett ut hela jäkla säsongen :x
+1
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 49 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 3/3 18:00

Post by ossian »

Många som har PMS härinne
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 49 - Brynäs IF - Skellefteå AIK - 3/3 18:00

Post by Skidrow »

Men skärp er, Pontus gör sitt och jag begär inget mer av honom, Jimmie blev bättre och bättre före skadan, Lindgren kändes galet men fanns inget annat så funkar han säsongen ut.
Locked