Lagbygge/formationer 17/18

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by smogz »

Holloway producerade ju ifjol med Jocke. Kan Möller producera utan honom? Vet inte om Andersson kan gå på kant och ge Pettersson den mer defensiva centerrollen, han kan ju ändå teka.

Kan
Jocke - Lindholm - Holloway
Möller - Pettersson-Andersson
Tim/L.Lindström - Hetta - Olofsson
Och en fjärde..
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

smogz wrote:Holloway producerade ju ifjol med Jocke. Kan Möller producera utan honom? Vet inte om Andersson kan gå på kant och ge Pettersson den mer defensiva centerrollen, han kan ju ändå teka.

Kan
Jocke - Lindholm - Holloway
Möller - Pettersson-Andersson
Tim/L.Lindström - Hetta - Olofsson
Och en fjärde..
Är inne på samma linje. Måste sprida på hoten och kanske få igång fler spelare.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by dovienya »

10 - 17 - 4
45 - 12 - 29
9 - 16 - 18
24 - 11 - 33
Jeppe eller Krekula extraforward som byter med Tim.

Backarna har jag nog ingen åsikt om nu när Öhman får lära sig spela mot män på en lämpligare nivå, men "Fabian" behöver hitta sin optimala speltid.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by phx70 »

Nu kan man få en bra andra kedja med:
Jimmie-Anderson-Holloway
En ok tredje med:
Hetta-Pettersson-Petterström
Samt en fjärde med:
Olofsson-Wingerli-Ohlsson under JVM sen in med Söderlund/Lindström istället för Olofsson
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

Holloway och Ericsson bör ej spela i samma kedja. Går lite för långsamt för dessa herrar. Skulle istället matchas med Söderlund eller Olofsson som yttrar, samt Andersson eller Pettersson på centern.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Jag skulle pröva Anderson mellan Jimmie och Hetta: Två spelare som är starka runt kassen och kan gräva fram puckar till Anderson.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

p-play wrote:Jag skulle pröva Anderson mellan Jimmie och Hetta: Två spelare som är starka runt kassen och kan gräva fram puckar till Anderson.
Då kan vi behålla 92,12 och 4 som funkat hyfsat...
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Det kanske kommer någon mer så småningom? En lite billigare forwardsvärvning, liknande den som Rögle gjorde, skulle kunna ge oss mer djup i formationerna.
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

Wingerli, Söderlund, Olsson, L Lindström, vem ska stå utanför laget då? Alltså de flesta av dem är då utanför laget ifall vi plockar in fler.

Jag tycker att de ska spela. Det brukar löna sig om ungdomarna får chansen. Ingen av våra ungdomar förut var mer dominanta än ovan nämnda, Melker Karlsson, Arvidsson, Oscar Lindberg, Sundqvist, det visade sig att det var bra att de fick spela och utvecklas och nu är de alla ordinarie i NHL.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Ja, men vi kommer sannolikt att åka på fler skador ,om inte förr så senare under slutspelet när det är match varannan dag och då gäller det att ha en bred trupp. Vi har fem spelare som kommer att spela många matcher i internationella turneringar, samtidigt som resterande spelare i laget kommer att tvingas att logga fler minuter. Av tidigare erfarenhet vet man också att spelare som spelar i jvm kan hamna i avgrundslika svackor prestationsmässigt efter turneringen. En till riktigt bra ytterforward skulle göra oerhört mycket. Backsidan är tillräckligt fungerande för att vi skall kunna gå långt i ett slutspel. Sedan så gäller det också att få till spelet som inte sett så bra ut på sistone.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Chippen »

ossian wrote:Wingerli, Söderlund, Olsson, L Lindström, vem ska stå utanför laget då? Alltså de flesta av dem är då utanför laget ifall vi plockar in fler.

Jag tycker att de ska spela. Det brukar löna sig om ungdomarna får chansen. Ingen av våra ungdomar förut var mer dominanta än ovan nämnda, Melker Karlsson, Arvidsson, Oscar Lindberg, Sundqvist, det visade sig att det var bra att de fick spela och utvecklas och nu är de alla ordinarie i NHL.
Behöver ju inte vara någon av dem.
Olofsson är nog rätt nära att stå utanför laget oxå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Krekula och Wingerli är ganska allsvenska i sitt spel. De kan på sikt bli riktigt bra SHL-spelare, men knappast den här säsongen. Bara det att man får ned spelare som Pontus P till en fjärdefemma gör att man får en kedja som har större potential att transportera och hålla kvar pucken i anfallszonen. Och en kedja med Hetta, Ohlsson och Pontus P skulle nog vara rätt så jobbig att möta även om de inte skulle producera så mycket.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Skidrow »

Wingerli rankar jag högst sedan Linus L, Tim lr Olsson (beror på vad man vill), Krekula.
p-play wrote:Krekula och Wingerli är ganska allsvenska i sitt spel. De kan på sikt bli riktigt bra SHL-spelare, men knappast den här säsongen. Bara det att man får ned spelare som Pontus P till en fjärdefemma gör att man får en kedja som har större potential att transportera och hålla kvar pucken i anfallszonen. Och en kedja med Hetta, Ohlsson och Pontus P skulle nog vara rätt så jobbig att möta även om de inte skulle producera så mycket.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Bara vi får ihop checken på ett bra sätt så kedjorna kuggar ivarandra. Det spelar ingen roll vilka vi har på isen om Spelsystemet inte sitter hos alla 5. Har sett för mycket av vår utspridda check som motståndarna lätt spelar sig förbi. Ibland tror jag det var en av anledningarna till att Calof, Emil, och nu Bud ser så vilsna och bortkomna ut på isen. Under wallsons ledning tror jag inte detta skett. Är mer och mer övertygad om att tränarna drar ner de kreativa spelarna i för mycket def tänk vilket leder till en negativ spiral. Hoppas verkligen aik vågar göra något om detta fortsätter januari ut. Då måste något ske på ledarsidan!
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

Mina formationer när vi har fullt lag:

Alternativ 1:

Förstalinan intakt
Holloway - Andersson - Olofsson
Ericsson - Pettersson - Söderlund
Hetta - Wingerli - Petterström
Olsson eller Lindström

Alternativ 2:

Förstalinan intakt
Holloway - Andersson - Olofsson
Ericsson - Pettersson - Hetta
Söderlund - Wingerli - Petterström
Olsson eller Lindström
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Chippen »

Alltså, jag funderar på vad man skulle få för utfall om man skulle våga sära på 1:a linan? Jag tror att Möller kan producera även utan Jocke, och förhoppningsvis skulle man kunna väcka Holloway om man satte in honom där.

Så jag leker med tanke:
Holloway-Lindholm-Jocke
Ericsson-Anderson-Möller
Hetta-Pettersson-Olofsson
Petterström-Linus L-Söderlund
Ohlsson/Wingerli
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by marre »

Klockrena kedjor chippen!
User avatar
vonschnauser
Posts: 923
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by vonschnauser »

Tycker också man borde byta plats på Bud & Möller eftersom Bud är mer beroende av medspelarna. Han producerade ju uppenbarligen i den omgivningen ifjol!

Möller kan säkert göra ett bra jobb i en formation med Jimmie!
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by svea_man »

Edwin Hedberg verka på glid från Rögle hoppas vi hugger där gillar det man ser av honom
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by king_louie »

Vad tror ni om något sådant här då? För att balansera upp det bättre.

1
Oscar Möller
Linus Lindström
Joakim Lindström

2
Jimmie Ericsson
Pär Lindholm
Adam Pettersson

3
Henrik Hetta
Matt Anderson
Bud Holloway

4
Pontus Petterström
Andreas Wingerli
Tim Söderlund

13e
Jesper Olofsson

Läktaren
Simon Krekula
Sebastian Ohlsson
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

Jag tycker vi ska ge andrafemman ´med Bud, Anderson och Adam en månad till att spela ihop sig, såg hyfsat ut mot Växjö tycker jag. Sen kan jag inte förstå varför Sebbe Olsson ska sitta på läktaren, stigande formkurva och riktigt bra senaste matcherna, otrolig i BP.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Empress »

king_louie wrote:Vad tror ni om något sådant här då? För att balansera upp det bättre.

1
Oscar Möller
Linus Lindström
Joakim Lindström

2
Jimmie Ericsson
Pär Lindholm
Adam Pettersson

3
Henrik Hetta
Matt Anderson
Bud Holloway

4
Pontus Petterström
Andreas Wingerli
Tim Söderlund

13e
Jesper Olofsson

Läktaren
Simon Krekula
Sebastian Ohlsson
Byt plats Bud / Jesper
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by king_louie »

ossian wrote:Sen kan jag inte förstå varför Sebbe Olsson ska sitta på läktaren, stigande formkurva och riktigt bra senaste matcherna, otrolig i BP.
För att vi redan har 3 av ligans bästa i BP i form av Adam, Petterström, Hetta. Det räcker bra.
I övrigt ser jag ingen uppsida hos Sebbe tyvärr. Bättre satsa på någon av juniorerna för framtiden.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Tycker Ohlsson varit riktigt bra likaså Wingerli. Attityd och speed som få andra i laget matchar. Är inne som några andra att spräcka ”olympic line” för att få igång övriga kedjor. Både Jocke och pär lyfter sin omgivning så att spräcka den kedjan borde göra oss bredare men inte mycket sämre. Sedan kan man ju alltid toppa laget om det behövs. Snart har vi även Jimmie att tillgå och jag tror att han och Matt passar varandra bra. Många skitmål men de räknas ju också.

10,17,4
45,12,92
21,29,11 (kommer bli riktigt jobbiga att möta)
9,16,33
24,74 får slåss om de sista platserna.

Min 3e kedja kan likaväl vara 2a men det beror lite på hur Jimmie ser ut. Har svårt att placera ut Olofsson men jag hoppas han kan lyfta med Adam och Oscar. Tycker hur som helst att något måste göras för att få igång hela laget.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Chippen »

nr86 wrote:Tycker Ohlsson varit riktigt bra likaså Wingerli. Attityd och speed som få andra i laget matchar. Är inne som några andra att spräcka ”olympic line” för att få igång övriga kedjor. Både Jocke och pär lyfter sin omgivning så att spräcka den kedjan borde göra oss bredare men inte mycket sämre. Sedan kan man ju alltid toppa laget om det behövs. Snart har vi även Jimmie att tillgå och jag tror att han och Matt passar varandra bra. Många skitmål men de räknas ju också.

10,17,4
45,12,92
21,29,11 (kommer bli riktigt jobbiga att möta)
9,16,33
24,74 får slåss om de sista platserna.

Min 3e kedja kan likaväl vara 2a men det beror lite på hur Jimmie ser ut. Har svårt att placera ut Olofsson men jag hoppas han kan lyfta med Adam och Oscar. Tycker hur som helst att något måste göras för att få igång hela laget.
Byte gä'rna plats på nr 11 och 45.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by king_louie »

Oavsett hur vi tycker laget ska formeras tror jag de allra flesta tycker att man ska i alla fall testa splitta olympic line. Det är ju ett tag kvar till slutspel och man kan alltid gå tillbaka om det inte funkar.

Personligen vill jag helst inte splitta på Jocke och Möller, radarparet #1.
Lindholm skulle kunna lyfta en annan kedja.
Jocke och Möller som båda vill ha mycket puck skulle klara sig bra med Linus L mellan sig.

Våga testa lite för tusan för det håller aldrig med bara en producerande kedja i slutspel hur bra de än är!
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Chippen »

king_louie wrote:Oavsett hur vi tycker laget ska formeras tror jag de allra flesta tycker att man ska i alla fall testa splitta olympic line. Det är ju ett tag kvar till slutspel och man kan alltid gå tillbaka om det inte funkar.

Personligen vill jag helst inte splitta på Jocke och Möller, radarparet #1.
Lindholm skulle kunna lyfta en annan kedja.
Jocke och Möller som båda vill ha mycket puck skulle klara sig bra med Linus L mellan sig.

Våga testa lite för tusan för det håller aldrig med bara en producerande kedja i slutspel hur bra de än är!
Jag tänker så här:
Jocke är nyckeln till mycket och han kan i princip få vem som helst bra.
Möller kan producera på egen hand och är inte lika beroende av Jocke som t.ex Bud kan tänkas vara just nu.

Så även om det tar emot att sära på Jocke-Möller så tror jag att laget skulle må bättre av Jocke-Bud med Lindholm som center och t.ex Jimmie-Möller med Anderson som center.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by king_louie »

Det finns tid att testa flera varianter. Någon borde funka.
Frånsett skador/avstängningar har kedjorna varit typ permanentade från första isträningen.

Mer än halva serien har gått och alla kan konstatera att vi bara har en fungerande kedja som i och för sig fungerat väldigt bra men ändå.
Då och då ser det bättre ut för någon kedja men typ aldrig mot topplagen.
Man kan hoppas att Jimmie gör underverk, återstår att se dock.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by smogz »

Kanske man skulle flytta Jocke.

Bud - Andersson - Jocke (känns iofs lite svaga hemåt)
Möller - Lindholm - Olofsson
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Chippen »

smogz wrote:Kanske man skulle flytta Jocke.

Bud - Andersson - Jocke (känns iofs lite svaga hemåt)
Möller - Lindholm - Olofsson
På något sätt känns inte Jocke-Anderson som en vra combo och som du själv är inne på: vem tar defensiven?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Locked