Lagbygge/formationer 17/18

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Lagbygge/formationer 17/18

Post by smogz »

Hittade ingen sån här tråd för säsongen 17/18 - tycker att det diskuteras lite varstans men gillar att kunna se hur andra tänker.

Just nu tänker jag såhär.

Var hör Matt Anderson hemma? Tydligt är ju att Jeppe och Bud mår bra av en mer intensiv/defensiv/stark Adam Pettersson än av den lite svagare men mer tekniskt skickliga Matt.

Kanske Hetta - Matt - Tim kan varar en rätt vass kedja där Hetta får Adams roll från förstalinan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

Hur långt borta är Petterström och Anderson?

När dessa är tillbaka så skulle jag behålla 1a och 2a intakt och sen sätta Söderlund med Anderson och Hetta i tredje. En klassisk bolldozer, speluppläggare och måltjuv-kedja. Alla tre är vassa på rören och alla kan göra mål, Hetta får en viktig roll att bana väg fysiskt och skapa utrymme samt kriga framför kassen. Till skillnad från många andra tycker jag att Anderson har bra kvalitéer och tycker han har vart bra även om det finns mer att hämta där. Söderlund har vart en injektion och stor positiv överraskning.

En fjärde med Petterström och Olsson som yttrar blir en helt perfekt checking line som skulle jaga livet ur motståndarna.
User avatar
mysko
Posts: 74
Joined: 08 Mar 2016, 14:35

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by mysko »

Jag tror ändå på Wingerli. Skulle vilja se han testas i en annan omgivning. Typ byta med L.L? Ohlsson känns endimensionell, Krekula är rätt osynlig. Tror Wingerli kommer utvecklas en bra bit vidare.
Tills alla är tillbaka iaf. .
arsenal
Posts: 213
Joined: 13 Aug 2011, 06:59

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by arsenal »

Förstår inte tränarna tänker i PP...Bud har börjat hitta sitt enorma slagskott såg vi mot FBK hemma och i mina ögon är Bud bättre än Hetta...byt plats på Hetta och Bud i PP!! Har för mig Bud spelade också tillsammans med Möller/Lindström i PP båda guld åren!!

Tror vi skulle göra mera PP mål dessutom,eller vad tror ni?

Möller - Lindholm - Lindström

Holloway - Pudas
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by smogz »

Jag tror på den arsenal. Möjligen bör högerbacken vara leftare annars är det för tydligt att allt ska gå genom Jocke L och han har 4 Rightare som står och väntar på att skjuta. Sätt press på Jocke och så är AIKs PP utslaget.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Markman »

Fast är inte Hettas roll att stångas inne framför målet, som Jimmie typ? Det är väl Möller, Jocke och Pudas som är på blå/i tekningscirklarna, Lindholm som har "Melkers" roll att vara runt framför och bakom målet och jobba tillbaka andrapuckar/skymma/störa/stressa?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Skidrow »

Nu har dom ju just gjort om med Katic istället för Hetta så låt dom testa ett tag iaf.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Kan det finnas hopp om att vi gör något åt tränartrojkan framöver? Tror Bert gör mycket bra i det defensiva arbetet men jag känner att det konstruktiva utvecklandet av spelet gått i stå. Vi har en bra grund att stå på och det mesta tyder på att laget inte kommer vara sämre nästa år. Är väl förlusten av Lindholm som kommer märkas mest. Anderson och Ellis torde inte vara kvar om man värderar insatserna hittills. Ortio tror jag inte heller blir kvar så som Lindvall spelar nu. En ny modern tränare efterlyser jag som kan ta AIK vidare i utvecklingen/anpassningen av dagens hockey. En match coach som inte är rädd för att vaska om om spelet behöver det.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Jag håller helt med. Backspelet har varit mycket bra de senaste matcherna både vad gäller uppspel och att hantera forecheck och rent generellt har vi varit mer stabila i egen zon i år än ifjol då vi fått in lite mer storlek på backsidan. Det är i andra delar i spelet det brister och speciellt beträffande helheten. Då vi inte har någon ansvarig huvudtränare är det lite grann det här man var orolig för skulle hända när LJ lämnade. Han var insyltad i allt och speciellt i spelmodellen. Om man nu skall gå på ansvarsområden så är det Klockares del som inte fungerar, men i grunden är det utveckling av spelmodellen som saknas. Helst skulle man vilja se en skicklig matchcoach som kommer in med nya idéer och en sportchef som har klara tankar om var han vill ta lagbygget och spelmodellen. Lindgren har fortfarande inte förklarat konkret vad det är han vill åstadkomma, d v s hur han vill utveckla spelet och optimalt bygga laget för detta. Det känns mer som han genomfört att antal dyra prestigevärvningar och sedan ägnat sig åt att släcka bränder som någon här uttryckte det. Han känns mer som en tjänsteman än någon som är besatt av att bygga ett vinnande lag och som brinner för att spendera all fritid med att se hockeymatcher. Efter 1,5 år så börjar det bli dags att utvärdera hans arbete. Problemet är dock kostnaden för att bryta kontrakt.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by smogz »

Tycker inte det är sportchefen som ska hitta på en spelmodell men däremot ska han driva utvecklingsarbetet av den tillsammans med tränare och andra kunniga och sedan se till att den blir jävligt tydlig och att den hålls, utvärderas och utvecklas.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Empress
Posts: 7001
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Empress »

Vad tror ni det blir för backpar på torsdag om Alm går in bland dom 6 första?
För egen del skulle jag sätta Ellis på läktarn, men det kommer ju inte att ske.

Pudas, Jonathan
Kostka, Mike

Alm, Johan
Katic, Mark

Berglund, Filip
Djuse, Emil

Danielsson, Anton
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by phx70 »

Tror Alm startar som 7 back och spelas in försiktigt fram till jul
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Vilken match Öhman gör ikväll för lif! Inte ett misstag och många snygga lösningar. Hoppas han finns med i aik till hösten om han fortsätter så här. Lite Aho över honom. Bäste backpar med Lindgren.
Empress
Posts: 7001
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Empress »

Gillar också Öhman, men det är mot Växjö, DIF och FBK han ska fungera mot
och inte bara mot Rögle och lag i Allavenskan.

Jag tror inte Öhman spelar mer i aik 17/18. Till nästa höst, ja kanske.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by phx70 »

Dags att klockare och Bert vaskar om i kedjorna.
Möller-Anderson-Jocke, tror den skulle blir riktigt vass
Bud-Lindholm-Hetta, hetta framför mål och Bud och Lindholm snurrar och fixar målen
Söderlund-Pontus-Pettersson
Ohlsson-Wingerli-Olofsson, rätt plats för Olofsson i dagsläget, knake även som 13e forward
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

phx70 wrote:Dags att klockare och Bert vaskar om i kedjorna.
Möller-Anderson-Jocke, tror den skulle blir riktigt vass
Bud-Lindholm-Hetta, hetta framför mål och Bud och Lindholm snurrar och fixar målen
Söderlund-Pontus-Pettersson
Ohlsson-Wingerli-Olofsson, rätt plats för Olofsson i dagsläget, knake även som 13e forward
Jag tycker att Adam P varit riktigt bra i centerrollen så han bör nog få fortsätta där. Linus L bör ta centerrollen i fjärde. Sedan tycker jag att man kan låta Söderlund, Pontus P och Olofsson dela på jobbet som ytterforwards i en tredjelina lite beroende på dagsform och utveckling i den specifika matchen.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Jaha då ändras det på backparen.... Tror inte det är där problemet sitter.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Nej. Samtidigt så är det helrätt att testa nya backpar i en match mot ett sämre lag på hemmaplan. Om Ellis kan få en stabil back bredvid sig så kanske han vågar spela ut? När han har gått med Katic så känns det som att han har varit den som hela tiden har säkrat bakåt.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by päran »

Eller så fasas Ellis ut ur laget.

Alm går sjundeback en stund tills han är 100% och Ellis försvinner.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

päran wrote:Eller så fasas Ellis ut ur laget.

Alm går sjundeback en stund tills han är 100% och Ellis försvinner.
Du menar frysas ut (för det är så Bert brukar gå tillväga). 8-)
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by svea_man »

Bert o klockare är bra tränare men dom behöver kompletteras av nån utifrån med lite nya idéer nån spänade från allsvenskan kanske..
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Jesper Sellgren till LHF, Theodor Niederbach till FHC osv.... Listan kan säkert göras längre. Vi är inte så heta på marknaden länge för juniorer verkar det som. Eller kan det vara så att det är Lindgren som inte är så het på dem? Visst fixade Lasse en del spelare utifrån men hur jobbar Lindgren? Är det bara A lag han fokuserar på eller ser han till hela föreningen som jag tycker Lasse gjorde? Vet att jag låter lite bitter men jag tycker inte att det osar så mycket framtidstro kring laget och ungdomsverksamheten längre. Varför ska det mest talangfulla spelarna gå till VLH och FHC? När man dessutom får läsa att Elias tjänar 22 000:- i VLH blir man ju konfunderad. Vilket kap det var av VLH! Nu brände ju vi våra broar med Emil så Elias var bara att glömma. Nåja vi fick ju en Bud i grym form istället ( ironi ). Nä det känns inte bra med denna uppsjö med transatlanter i dagens AIK. Nästan så man börjar se liknelser med Svartvadet och MoDos förfall.......Nu målade jag Fan på väggen men jag känner att skutan AIK styrs väldigt vingligt just nu... Vi håller kursen tack vare våra fina år 2010 och framåt men den kistan sinar snart på spelare och pengar. Visst vi ligger i toppen av SHL, vi har ena "os kedja" osv men sedan är det inte så mycket mer.

En ny ledare/tränare (kanske ny sportchef vad vet jag) med en tydlig filosofi om hur AIK ska vara in i 2020 talet och utvecklande av spelmodellen så som Lasse visionerade om. Men jag skulle vilja att Lindgren/ledarna gick ut mer och var tydliga med hur de vill att AIK ska vara. Känns väldigt luddigt nu med gamla floskler som ritades upp för 5-6 år sedan. 5 av 10 spelare från orten, ska alltid kriga om guldet i en fullsatt arena osv.
Men var är utvecklandet av spelmodellen?
Hur tänker AIK/Lindgren kring utlåningen av Öhman?
Hur tänker vi kring lagbygget till nästa år?
Hur driver vi hockeygymnasiet/ungdomslagen vidare?

Just det att talangfulla spelare mest troligt väljer spel i andra klubbar före AIK känns sådär... Om vi nämndes i resonemanget vore kul men även där verkar det tyst. Har vi så många egna produkter på väg upp? Ser mycket hellre en "Carl Grundström typ" som ryktas till oss än att Kevin Clark skulle göra detsamma.

Nu ska jag ge mig men jag känner att jag behöver ventilera en del frustrerande saker kring AIK. Vi som lag känns INTE igen längre. Under A Forsbergs tid kände jag att AIK hade en vision av hur vi skulle spela från sportchef och neråt. Nu verkar tränarna fokusera på att fixa defensiven och ligga rätt i banan och hoppas att 1a linan avgör.
Hålla pucken inom laget tänket är ju som bortblåst nu. -Ta röda dumpa och byt! verkar vara budskapet nu för tiden...
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by bruno »

Just i fallet Theodor Niederbach så ska tilläggas att det lag som tog honom också blev "påtvingade" hans tvillingbror Adam. Han är inte alls lika talangfull och var i princip 7:e back i Ångermanlands tv-pucklag. Jag vet inte, men det hade känts lite fel mot våra lokala 02:or (som är en jäkligt talangfull årgång för oss) att ta in en back utifrån som egentligen inte platsar att ta upp en plats på HG.

Senaste åren har det tagits in alldeles för många utifrån till vårt HG då kullarna härifrån varit relativt svaga. Nu har vi en riktigt bra årgång till detta intag så jag tycker det är helt rätt att satsa på våra egna U16-killar. Elva av de tretton som är jag vet är intagna spelar idag i föreningen redan. Två av dom (Fred Nilsson och Oscar Darnell) värvades in till denna säsong däremot. En av killarna utifrån är Erik Weiborn som också är västerbottning så det ser ut att bli ett väldigt lokalt intag.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by päran »

Är det bara jag eller tar nr 2 kliv i rätt riktning?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by marre »

Tycker han överglänser både Djuse och Berglund idag.Börjar se riktigt stabil ut! Kul!
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by king_louie »

päran wrote:Är det bara jag eller tar nr 2 kliv i rätt riktning?
Jo men från en låg nivå. Ytterst begränsad i spelet men är iaf stor och stark.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Jag tycker inte att Kostka fungerar i PP. Han har bra passningsspel men är orörlig och drar ned på tempot.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Intressant med Ellis utanför laget igår. Är det så att han är på väg bort? Någon som läst Lindgrens uttalande i norran i ämnet? Gissar att det inte framkommer något annat än vad rubriken säger. Dvs att konkurrensen är för tuff. Men det kommer inte att hålla i längden med att en dyr import inte bidrar på isen.

Annars är ju det som oroar mest bristen på fabrikation från lina 2,3 och 4. De är ju iskalla just nu. Jag kan inte för mitt liv tro att vi tar oss förbi en kvart med det "smala" laget.

Börjar tro mer och mer på att Jimmie skulle kunna bli en viktig injektion i laget med sitt sätt att driva på omgivningen. Något borde i alla fall göras när det ser ut som det gör för tillfället. Det är ju bara Adam som visar något bland de övriga linorna. Börjar tro att det är detta som var den stora styrkan i Wallsons sätt att leda laget. Han fick verkligen ut max av många spelare offensivt. Nu verkar det ligga som en blöt filt över laget när vi är i offensiv zon. Fattar inte vad som hänt med Bud? Kan inte låta bli att tänka tanken på hur han varit om det inte var Bert/Klockare som drog i trådarna? Något fel är det i alla fall för med de skills vi har borde fler bidra. Vad skulle hända om Jocke eller Pär blev skadad? De två är de absolut viktigaste spelarna dagens AIK. Är övertygad om att om dessa herrar var i var sin lina skulle vi bli bredare men inte lika spetsiga. Kanske värt att prova för att få igång fler spelare som bidrar för som det ser ut nu blir det ohållbart i längden.

10,29,45
4,17,12 (21)
92,16,11
33,24,9

Säkert inte klockrent men jag tycker vi måste testa något för nu känns det inte bra!

Blir intressant att se hur vi ser ut när OS är igång. Då får vi verkligen ett bevis på hur betydelsefull vår 1a lina är för laget AIK. Det är kanske då andra steppar upp? Men jag har en känsla av att så inte blir fallet.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Man börjar verkligen undra om Lindgren är rätt man för att bygga ett lag? :? Vi har redan två toppsnipers i Anderson och Olofsson. Det som saknas är inte en sniper till utan en bra omgivning till dessa. Med rätt spelare vid sin sida så skulle de komma igång. Det känns lite naivt att börja prata om att värva målskyttar bara för att man inte gör mål.

"Sitter du på något ess i rockärmen?

– Nej, inte just nu. Man vet ju dock aldrig, men det är ju ett sådant skede där det kan hända saker i trupper. Det kan bli skador, det kan komma loss spelare som man kan ha inför nästa säsong. Just nu har vi den trupp vi har och inväntar på att Matt ska komma tillbaka så vi får en hel trupp, då tror jag att det kan bli riktigt bra det här.

Vilket typ av ess skulle du vilja plocka fram ur rockärmen om möjligheten skulle ges?

– En sniper drömmer alla om, speciellt när målproduktionen hänger på en kedja, men det är ingenting jag tittar på i dag. Det blir en hypotetisk fråga."
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... on-av-oss/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Skidrow »

Målskytt känns som ett säkert svar, om han verkligen söker det är långt ifrån säkert, skickas Ellis känns det som en ny back.
Locked