Lagbygge/formationer 17/18

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Jag undrar om inte Per Kenttä skulle kunna vara en bra sportchef för oss? Han verkar brinna för uppgiften på samma sätt som LJ gjorde och verkar till skillnad från Lindgren ha en livssituation som gör att han kan ägna fritiden åt hockey. Han har dokumenterad framgång med två budgetlag; Asplöven och Oskarshamn. Han är dessutom välutbildad (Civilekonom LTU), är född i Västerbotten och har bott i norra Sverige i princip hela sitt liv. Jag skulle byta honom mot Lindgren varje dag i veckan.
User avatar
ossian
Posts: 3599
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

Kentää är duktig och känns verkligen som någon som brinner för uppgiften. Men min känsla är att han skulle komma mer till sin rätt i en mindre klubb som Mora, Rögle, Karlskrona än i en större klubb som oss. Vill du värva in 15 nya billiga spelare varje år är han säkert ett bra alternativ.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Jag tar hellre en sportchef som lyckas med billiga värvningar än en som misslyckas med dyra värvningar. 8-)
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Jag tror mycket i lagets ickeproducerande ligger i tränarnas händer. De ska lyckas gjuta mod och framtidstro i spelarna och viljan att producera. Bert och Klockare har inte den förmågan som Wallson besatt. Sedan håller jag med om att Lindgren inte känns helt klockren på positionen som sportchef i aik. Hans agerande hittills med värvningar och dylikt lämnar en del övrigt att önska. Ingen röd tråd och tänk kring hur spelare ska fungera ihop som lag. Visst många verkar bra på papperet men i laget aik går det sämre.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by marre »

Lindgren verkar ju gå hem och stänga mobben kl 16...Kentää skulle kunna göra underverk hos oss :D
User avatar
ossian
Posts: 3599
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

p-play wrote:Jag tar hellre en sportchef som lyckas med billiga värvningar än en som misslyckas med dyra värvningar. 8-)
Jag har märkt att du idoliserar typer som Evertsson och Kentää. Köp in 15-20 stycken varje år.

Nu är det för tidigt att utvärdera ännu, men efter dryga halva säsongen ligger vi på 4e plats och vi har flest egna produkter av samtliga lag i ligan. Ett långsiktigt tänk, 6 SM-finaler på 7 år samt 8 semifinaler på 9 år är inte fy skam.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Skall man lyckas som sportchef så måste man nog antingen ha en heltidsanställd scout samt bra organisation eller vara beredd på att offra all fritid på att se matcher från SHL, Allsvenskan, FM-ligan, KHL och en hel del från AHL, NLA och DEL. Dessutom måste man vara bra på att sälja (läs: övertala spelare på att välja just den klubben), kunna hantera förhandlingar från halvkorrupta agenter och all press från supportrar så att man inte överbetalar eller låter känslorna styra och genomför "fansvärvningar" av gamla favoriter. Utöver disciplin måste man också ha en djup hockeyförståelse och förstå konsekvenserna av sitt lagbyggande så att man inte bara värvar en massa namn, posterboys. Det är en position som kräver ofattbart mycket och det är nog den position i en klubb som är svårast att värva till. LJ gick all in, men Lindgren känns inte som den typen. Lindgren har också en annan familjesituation som i praktiken omöjliggör ett sådant åtagande. Han jobbar säkert en hel del övertid, precis som alla andra i ledande näringslivspositioner, men man kommer inte ifrån att han känns mer som en tjänsteman än någon som är beredd att offra allt för att lyfta bucklan. Personligen tror jag att han skulle passa bättre som marknadschef.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

ossian wrote:
p-play wrote:Jag tar hellre en sportchef som lyckas med billiga värvningar än en som misslyckas med dyra värvningar. 8-)
Jag har märkt att du idoliserar typer som Evertsson och Kentää. Köp in 15-20 stycken varje år.

Nu är det för tidigt att utvärdera ännu, men efter dryga halva säsongen ligger vi på 4e plats och vi har flest egna produkter av samtliga lag i ligan. Ett långsiktigt tänk, 6 SM-finaler på 7 år samt 8 semifinaler på 9 år är inte fy skam.
Och vad har Evertsson och Kenttä haft för alternativ? Det går liksom inte att lyfta upp något som inte finns. Att bygga upp en organisation som får fram egna produkter från inget (vilket är utgångsläget dessa klubbar har haft) tar minst 10 år. Linköping och Malmö är typexempel på klubbar som började sina dagar som "köpelag", men har nu fungerande ungdomsverksamheter. Växjö är på god väg och om jag kommer ihåg rätt så vann de sin J20-serie ifjol. De har tagit steg för steg och gått från att huvudsakligen köpa in amerikaner till att nu prioritera svenska spelare och det är en följd av var klubben har varit statusmässigt. De kommer så småningom att ha en bra ungdomsverksamhet. Lindgren har inte heller byggt upp någon ungdomsverksamhet. Det var andra som gjorde det. Jag tror att de flesta sportchefer skulle ha varit ganska nöjda om de fått starta lagbygget med vår förstafemma plus de billiga spelare vi har i fjärdefemman. Lindgrens jobb har varit att bygga en andra- och tredjefemma och det har han inte lyckats med så här långt. När han nu pratar om att han vill värva en målskytt så borde han fundera över varför varken Calof, Olofsson eller Anderson varit i närheten av sin potential beträffande målskytte i hans lagbyggen.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Tycker man ska se över ett komplement till tränarduon för att få igång övriga laget som inte kommer loss. Någon som kan sprida en lust att prestera och vara kreativ. Bara en känsla jag har men jag tycker spelet känns hämmat. Får för mig att Wallson lyckades få spelarna att köra på fast det är linjer i spelet.
User avatar
ossian
Posts: 3599
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

Växköp köper även in alla spelare till sina juniorlag, hög arbetsbelastning för Evertsson där.

Men det där med scouter, låter inte som en dum idé. Går såklart inte att ha en massa heltidsanställd namnkunniga proffs, men skulle säkert gå att anställa några unga hungriga killar för utländska ligor. En för Nordamerika, en för Centraleuropa. De nordiska ligorna har vi här bra koll på, finns på TV. Även om det kostar så tjänar man på det på längden. T ex hur fick klubben nys på Calof? Den killen borde bli vår scout.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Växjö har eller har åtminstone haft en heltidsanställd scout precis som Örebro och en del andra klubbar. Vi har ett scoutnätverk med personer som står på lönelistan. Det är dock lite oklart vilka det är då man inte är öppen med det. I slutändan måste ändå sportchefen se väldigt många matcher då det är han som bygger laget. En heltidsanställd scout som ständigt är på resande fot kostar nog säkert ett par miljoner i driftskostnader, d v s i princip skulle vi behöva avstå från en av våra toppforwards för att finansiera det. Det krävs oerhört mycket för att kunna täcka alla spelare i alla ligor så i princip tror jag att vår modell är mer kostnadseffektiv. För övrigt är det många klubbar (t ex Frölunda) som "köper" in spelare till sina ungdomslag. Inget unikt med andra ord.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Men man undrar ju hur valscoutad Ellis var? Kostka har varit riktigt bra så där har vi haft flyt. Katic har också funkat men det är mycket pengar man gamblar med om det går galet. Tycker vi ska sats all in på eventuella hemvändare om chansen finns. Grämer mig fortfarande över Martins icke vara i aik
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Trollet »

Klart mest välscoutad av de tre. Tidig koll på honom, referens genom Bud och AHL-spelare med AIK-förflutet. Problemet är att Ellis inte är samma spelare som då.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Trollet wrote:Klart mest välscoutad av de tre. Tidig koll på honom, referens genom Bud och AHL-spelare med AIK-förflutet. Problemet är att Ellis inte är samma spelare som då.
Det är inte helt lätt att veta hur bra en back kommer att klara av att gå från liten till stor rink. Spelet skiljer sig ganska mycket. Kostka har som jämförelse spelat universitetshockey fyra år på stor rink.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by phx70 »

Man får hoppas att B1 och B2 görom i kedjorna under uppehållet.
Möller-Anderson-Lindström
Holloway-Lindholm-Söderlund
Hetta-Linus-Petterström
Pettersson-Wingerli-Olofsson
Krekula, Ohlsson delar på 13e forward
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Empress »

phx70 wrote:Man får hoppas att B1 och B2 görom i kedjorna under uppehållet.
Möller-Anderson-Lindström
Holloway-Lindholm-Söderlund
Hetta-Linus-Petterström
Pettersson-Wingerli-Olofsson
Krekula, Ohlsson delar på 13e forward
Linus och Söderlund spelar väl inget mer i år ?

14-24/12 2017. JVM-förberedande landskamper i Kanada och USA
Last edited by Empress on 09 Dec 2017, 19:36, edited 1 time in total.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

phx70 wrote:Man får hoppas att B1 och B2 görom i kedjorna under uppehållet.
Möller-Anderson-Lindström
Holloway-Lindholm-Söderlund
Hetta-Linus-Petterström
Pettersson-Wingerli-Olofsson
Krekula, Ohlsson delar på 13e forward
Under periodpausen menar du väl? :)
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Chippen »

Känns som om vi kan lägga alla nr i en påse och sedan bara dra olika nr.
Tänker att slumpen kan ju inte göra detta sämre
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Rollie »

Absolut!
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by smogz »

Chippen wrote:Känns som om vi kan lägga alla nr i en påse och sedan bara dra olika nr.
Tänker att slumpen kan ju inte göra detta sämre
Kul idé. Vad får du för kedjor?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
zacce
Posts: 346
Joined: 15 Jun 2011, 16:58

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by zacce »

Spelar nog inte så stor roll,de här lagbygget är nog det sämsta sen återkomsten..
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Chippen »

smogz wrote:
Chippen wrote:Känns som om vi kan lägga alla nr i en påse och sedan bara dra olika nr.
Tänker att slumpen kan ju inte göra detta sämre
Kul idé. Vad får du för kedjor?
Inte testat än, får göra det på måndag då jag är på jobbet och har tid :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Skidrow »

Lindgrens ide är att backsidan ska var fysiskt starkare inte bara små kvicka spelare, tidigare år klagade ni på LJ för det, nu klagar ni på Lindgren för att vi har för stora och sega.... så enda ni vill är at klaga.

Jag är övertygad man kommer att göra visa ändringar i truppen under dec-Jan men man vill inte äventyra ekonomin.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Erwynn »

Får ju även ha i beaktning att vi tappade vårt störsts offensiva vapen på backsidan relativt sent. Aho hade gjort stor skillnad i dagens uppställning och backar likt han växer tyvärr inte på träd
Hata allt.
User avatar
ossian
Posts: 3599
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

Jag är nöjd med backsidan. Pudas spelar som en Gud, även Djuse, Katic och Berglund har spelat riktigt förtroendeingivande. Kostka har också vart bra.

Fjärdeplats efter halva säsongen är godkänt. Vi har spelat betydligt bättre än ifjol.

Men vi måste få igång PP och då speciellt PP2, och så behöver andra än förstafemman kugga i. Hoppas Matt Anderson kan bli en injektion. Sen hoppas jag som sagt att Jimme Ericsson gör comeback och rör om lite i grytan. Jimmie och Bud är väl inte de kvickaste i vändningarna, men som tur är så har vi en mängd vinthundar som kan komplettera dem. De kan lira i varsin kedja. Söderlund och Olofsson är två råkvicka aviga målskyttar med lite brister i defensiven, och de får agera i varsin kedja. Sen har Adam gjort det bra på centern och bör fortsätta där.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Skidrow wrote:Lindgrens ide är att backsidan ska var fysiskt starkare inte bara små kvicka spelare, tidigare år klagade ni på LJ för det, nu klagar ni på Lindgren för att vi har för stora och sega.... så enda ni vill är at klaga.

Jag är övertygad man kommer att göra visa ändringar i truppen under dec-Jan men man vill inte äventyra ekonomin.
Jag tycker inte att det är så många som klagat på backsidan snarare tvärtom. Backsidan är ett plustecken, allt från spel i egen zon till uppspel som är bättre än ifjol. Det har kanske varit lite för mycket pucktapp där motståndarna har fått ställa om snabbt, men ansvaret där ligger minst lika mycket på forwards så man kan inte belasta backsidan för det. Det som det har klagats på är att man helt verkar ha bommat angående Ellis. Den presentation Lindgren hade av Ellis innan säsongen stämmer inte alls med vad vi sett hitintills. Vad det beror på har jag ingen aning om. Strukturen och balansen på backsidan ser dock bra ut så där har Lindgren lyckats. Kostka är uppenbart ganska seg i skridskoåkningen, men han har varit mycket stabil vilket är välkommet.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Empress »

p-play wrote:
Skidrow wrote:Lindgrens ide är att backsidan ska var fysiskt starkare inte bara små kvicka spelare, tidigare år klagade ni på LJ för det, nu klagar ni på Lindgren för att vi har för stora och sega.... så enda ni vill är at klaga.

Jag är övertygad man kommer att göra visa ändringar i truppen under dec-Jan men man vill inte äventyra ekonomin.
Jag tycker inte att det är så många som klagat på backsidan snarare tvärtom. Backsidan är ett plustecken, allt från spel i egen zon till uppspel som är bättre än ifjol. Det har kanske varit lite för mycket pucktapp där motståndarna har fått ställa om snabbt, men ansvaret där ligger minst lika mycket på forwards så man kan inte belasta backsidan för det. Det som det har klagats på är att man helt verkar ha bommat angående Ellis. Den presentation Lindgren hade av Ellis innan säsongen stämmer inte alls med vad vi sett hitintills. Vad det beror på har jag ingen aning om. Strukturen och balansen på backsidan ser dock bra ut så där har Lindgren lyckats. Kostka är uppenbart ganska seg i skridskoåkningen, men han har varit mycket stabil vilket är välkommet.
Håller med: backsidan är helt ok- i en perfekt värld hade Ellis fixat spel i shl bättre och någon av backarna hade gärna haft en bössa som Heed från blå. Det är forwardsidan som inte klickar.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Empress »

Empress wrote:
p-play wrote:
Skidrow wrote:Lindgrens ide är att backsidan ska var fysiskt starkare inte bara små kvicka spelare, tidigare år klagade ni på LJ för det, nu klagar ni på Lindgren för att vi har för stora och sega.... så enda ni vill är at klaga.

Jag är övertygad man kommer att göra visa ändringar i truppen under dec-Jan men man vill inte äventyra ekonomin.
Jag tycker inte att det är så många som klagat på backsidan snarare tvärtom. Backsidan är ett plustecken, allt från spel i egen zon till uppspel som är bättre än ifjol. Det har kanske varit lite för mycket pucktapp där motståndarna har fått ställa om snabbt, men ansvaret där ligger minst lika mycket på forwards så man kan inte belasta backsidan för det. Det som det har klagats på är att man helt verkar ha bommat angående Ellis. Den presentation Lindgren hade av Ellis innan säsongen stämmer inte alls med vad vi sett hitintills. Vad det beror på har jag ingen aning om. Strukturen och balansen på backsidan ser dock bra ut så där har Lindgren lyckats. Kostka är uppenbart ganska seg i skridskoåkningen, men han har varit mycket stabil vilket är välkommet.
Håller med: backsidan är helt ok- i en perfekt värld hade Ellis fixat spel i shl bättre och någon av backarna hade gärna haft en bössa som Heed från blå. Det är forwardsidan som inte klickar.
(Edit: dock hade aik #21 som skymde framför mål när backarna sköt - det har dom inte i pr (ännu).
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Empress wrote:
p-play wrote:
Skidrow wrote:Lindgrens ide är att backsidan ska var fysiskt starkare inte bara små kvicka spelare, tidigare år klagade ni på LJ för det, nu klagar ni på Lindgren för att vi har för stora och sega.... så enda ni vill är at klaga.

Jag är övertygad man kommer att göra visa ändringar i truppen under dec-Jan men man vill inte äventyra ekonomin.
Jag tycker inte att det är så många som klagat på backsidan snarare tvärtom. Backsidan är ett plustecken, allt från spel i egen zon till uppspel som är bättre än ifjol. Det har kanske varit lite för mycket pucktapp där motståndarna har fått ställa om snabbt, men ansvaret där ligger minst lika mycket på forwards så man kan inte belasta backsidan för det. Det som det har klagats på är att man helt verkar ha bommat angående Ellis. Den presentation Lindgren hade av Ellis innan säsongen stämmer inte alls med vad vi sett hitintills. Vad det beror på har jag ingen aning om. Strukturen och balansen på backsidan ser dock bra ut så där har Lindgren lyckats. Kostka är uppenbart ganska seg i skridskoåkningen, men han har varit mycket stabil vilket är välkommet.
Håller med: backsidan är helt ok- i en perfekt värld hade Ellis fixat spel i shl bättre och någon av backarna hade gärna haft en bössa som Heed från blå. Det är forwardsidan som inte klickar.
Ja, och man får nog göra sig av med någon spelare för att kunna bygga om den. För att få något så måste man ge upp något. Jag är inte lika sugen på Jimmie som en del andra då jag är rädd att det blir som det oftast blir, d v s ett antiklimax. I princip skulle det behövas åtminstone två ytterforwards. Ellis lön plus lite tillskott antingen från befintlig outnyttjad budget eller från sponsorer kanske skulle kunna finansiera den ena lönen. En värvning av en andra forward måste nog tas genom att någon annan forward avyttras.
User avatar
ossian
Posts: 3599
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

Förstakedjan intakt.

Andra:

Söderlund - Pettersson - Holloway

Tredje:

Olofsson - Anderson - Jimmie
Locked