Lagbygge/formationer 17/18

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by smogz »

Så länge de gör fler än de släpper in ;)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Chippen »

Sant iofs :)
Men får flashback från Lethonen-Warg-Jocke i egen zon...
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by snorhyveln »

Sköna besked igår.
Berglund 2 nya år + det faktum att sportchefen bör ha sett nog och avfärdat Hedberg som potentiell AIK forward nästa säsong. Maken till glidare! Var som en 59:as Cadilac med rävsvans på radioantennen som gled runt där ute. Kollade honom också kring båset vid spelavbrotten. Totalt likgiltig och frånvarande inför vad som kom från coacherna. Ganska lik Alexander Vinogradov som hade samma aproach, där alla tydligen var idioter utom han.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by snorhyveln »

Hedberg igår.
https://www.facebook.com/LADbible/video ... 987556158/" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by p-play »

Jag satt också och följde honom och Bibic, ibland så mycket att jag missade händelser i spelet. :)
Man trodde ju att han skulle vara högmotiverad att visa upp sig, men han visade upp noll inställning. Enligt tränarintervjuerna efteråt skall Abbott ha skällt så högt att det hördes ute i korridorerna. Det ryktas att bl a Hedberg, Rensfeldt, Brithén och någon till skall ha hamnat i onåd. Brithén blev ju (åtminstone tillfälligt) av med kaptensbindeln. Det lär ske en del transfers i Rögle innan fönstret stänger. Det är för övrigt omöjligt att inte gilla Bibic även om det finns brister i passningsspel och Gap Control. Han spelar stenhårt i närkamper.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by snorhyveln »

Håller med om Bibic. En "fucking" tanks som kommer rullande.
Iaktog också Brithen. Mycket märkligheter fanns det på planen igår.
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

Bibic har alltid vart lite av en personlig favorit. Tycker han är riktigt bra och underskattad. Tuff som få.
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Ja nog blir det spännande att se hur laget fixar den här tuffa perioden med avstängda och skadade spelare. Tror det kan vara lite bra för vissa spelare att måsta ta mer ansvar när Jocke blir borta ett tag. Tur att vi har kvar pär.

45, 17, 92
33, 12, 11
18, 24, 74
21, 7

Antar att Jimmie måste smygas in i truppen. Men det är möjligt att man måste matcha in honom hårdare än man tänkt när det ser ut som det gör.
Kanske det blir läge att slänga upp någon back på en forwardsplats? Katic skulle inte göra bort sig tror jag.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by smogz »

Även om man säkert vill kasta in Jimmie på den djupa sidan är det ju fullständigt idiotiskt med hans skadehistorik och brist på matchning. Hoppas de har vett att smyga in honom.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Empress »

smogz wrote:Även om man säkert vill kasta in Jimmie på den djupa sidan är det ju fullständigt idiotiskt med hans skadehistorik och brist på matchning. Hoppas de har vett att smyga in honom.
Samtidigt måste väl lagledningen krasst sett inse hur svårt laget kommer ha att ta poäng under
OS, så matcherna i januari kommer bli extremt viktiga om man ska lyckas landa topp 6.
In med Jimmie nästa lördag tycker jag. Malmö/Mora borta kan nog befintlig trupp sprattla in 2-4 poäng.
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Empress »

Vore intressant höra om korttidslån alls är på aiks agenda när man som nu saknar
Lindström, Lindström,Anderson, Söderlund och ev Ericsson/Holloway kommande 3 matcher?

Tror aldrig aik lånat in spelare utan alltid plockat upp juniorer. Säger inte att aik gör fel men vore intressant höra om man har en policy i frågan.

"Djurgårdens och Tre Kronors OS-aktuella center Andreas Engqvist är borta på obestämd tid med en hjärnskakning.
I 30-åringens frånvaro lånar SHL-tvåan in norrmannen Michael Haga från 13:e-placerade Mora under den kommande veckan."
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by smogz »

Är det värt att matcha honom 2-3 matcher för att sen tacka av honom. Jag tycker inte det.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Chippen »

Hm...har vu otur kommer inte Linus Öindström hem från JVM i spelbart skick
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by smogz »

Tur har ju inte varit vår grej i år så vi kan nog räkna med 3-4 veckor
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by nr86 »

Dags för riktigt eldprov med 2 tuffa bortamatcher mot Fbk och hv. Som spelet sett ut på slutet känns det som självklart med 2 förluster. Försvarsspelet mot khk var stundtals dåligt och vi har bara 1 formation som producerar. Jag vill se att man satsar på Lindvall nu i dessa matcher så vi får kontinuitet på den posten även om han skulle göra en sämre match mot Fbk. Splittra på 1a kedjan och sätt bud där om han är tillbaka. Möller kan gå med Adam och Jimmie. Är Bud fortfarande borta så testa Olofsson. Det är Jocke och Pär som är 1a linan så vem vi än stoppar in där kommer producera. Tror även att motståndarna får lite huvudbry när de inte spelar ihop.
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Fdskebo »

Förutsatt att alla är friska så skulle jag vilja se följande lineup.

Möller-Pär-Jocke
Bud - Matt - Hetta
Jimmie - Adam - Olofsson
Sebbe-Wingerli-Linus/Pontus
13e. Tim

1a. De sitter i orubbat bo med fria tyglar, oavsett hur mycket huvudbry det finns för övriga formationer. Där blir det ingen förändring.

2a. Skulle vilja att Hetta fick mer förtroende. Om någon kan ge stabilitet till de förväntade stjärnorna som inte presterar (Bud & Matt) så är det han. Dessutom stark defensivt med bra ledaregenskaper.

3e. Med Jimmie i samma femma som Olofson så kanske den sistnämnde skärper till sig. Jimmie given i första PP. Adam stabil som alltid, men ingen som lyckats lyfta varken Bud eller Matt.

4e. Sebbe och Wingerli sitter ju ihop, frågan är vem som ska in som 3e länk. Pontus är bättre defensivt, men för långsam för att komplettera de övriga två på ett önskvärt sätt. Linus är inte lika bra i BP som Pontus. Knepigt.

13e. Som gjort för Tim, han är som bäst när han får hoppa in med pigga ben och jag tror man får ut mer av honom om han loggar 6-7min per match, än om han är ordinarie. Lite som Arvidsson användes i sin genombrottssäsong. Vill se Tim göra som i JVM, runda back och bryta in på mål och skapa oreda. Men då krävs som sagt pigga ben.

Tyvärr blir då Simon Krekula utanför, även om jag tycker att han spelat helt okej (bättre än de flesta i vårat lag på att komma ut med puck ur fastcheckat läge i sarghörn), och antingen Pontus eller Linus. Nu kommer det alltid att finnas skador/sjukdomar/avstängningar som gör att de får speltid men det belyser också ett annat problem. Att vi har en Kapten som knappt platsar i det lag han ska leda...
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Trollet »

Matt är ju skadad så gör om.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by dovienya »

Jahopp, SHL-uppehåll för grabbarna grus...
Att tillgå istället?
Albin Eriksson, Jonatan Berggren, Simon Krekula, Filip Engarås, Linus Andersson?

Istället då?
Backsida intakt - tycker den känns stabil nu när Djuse har slutat stötbryta; Pudas måste dock få direktiv att inte ta så stort offensivt ansvar i storfräsarnas frånvaro.

Forwards och centrar?
lina 1: Wingerli - Adam - Söderlund
2: Bud - Linus L - Jimmie
3: Hetta - Sebbe - Berggren
4: Albin - Ponta - Linus A
Extra: Jeppe eller Krekula?

PP1: Jimmie, Bud, Berggren (spelf), Pudas, Berglund
PP2: Hetta, Söderlund, LinusL, Katic (spelf), Kostka
BP as is...

Muhahah, känns helt weird; vem fan har jag missat?
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by päran »

1 Jimmie Matt Tim
2 Bud Adam Jesper
3 Hetta Wingerli Olsson
4 Krekula Linus Pontus
Extra Berggren

Både Jimmie och Bud är relativt långsamma och bör inte spela i samma line.

Dax att låta 21 få tillbaka sitt C nu när han får en ännu större roll.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by dovienya »

Jag har Matt på skadelistan, jag? Vad har jag missat?


Ser att du också vill ha Bud till vänster, och du har en poäng i det du säger; Holloway kanske dessutom snäppar upp ordentligt om han får en roll i en uttalad förstakedja!
Flyttar ner Wingerli ett snäpp; även om jag tycker den linan känns ännu mer obalanserad då.

Testar igen... och tar i så jag spricker: :)

1: Bud - Adam - Berggren
2: Wingerli - Linus L - Jimmie
3: Hetta - Sebbe - Söderlund
4: Albin - Ponta - Linus A
Extra: Jeppe/Krekula

PP1: Jimmie, Bud, Berggren (spelf), Pudas, Berglund
PP2: Hetta, Söderlund, LinusL, Katic (spelf), Kostka

Berggren borde vara van stor mängd istid från J20, även om det är galet stor skillnad i tempo, men fem matcher kanske funkar på ren eufori, och kanske även här är vettigt att låta honom spela i en uttalat offensiv kedja; dessutom skickar det bra signaler att Skellefteå minsann toksatsar hejvilt på juniorer igen! :D

edit: dessutom saknar jag en checkingline just nu..
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by dovienya »

1: Bud - Adam - Söderlund
2: Jimmie - Wingerli - Sebbe
3: Hetta - Linus L - Berggren
4: Krekula - Engarås - Ponta

Extra: Jeppe/Albin/LinusA, typ? - dessa får gärna vara extra lite högre upp i linorna, och inte bara hoppa in lite då och då i fjärde, utan komma in och röra om med jävligt pigga ben i en förstalina, typ...

PP1: Jimmie, Bud, Berggren (spelf), Pudas, Berglund
PP2: Hetta, Söderlund, LinusL, Katic (spelf), Kostka
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Empress »

Tror inte Berglund skulle göra bort sig som forward....nu när vi har en uppsjö av backar och en viss frånvaro på forwardsidan. I vart fall mot FBK.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by krysset »

Bud ska givetvis spela på blå i 1:a PP.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Markman »

krysset wrote:Bud ska givetvis spela på blå i 1:a PP.
Istället för vem? Möller, Lindström eller Pudas?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Trollet »

Möller
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by päran »

PP1

Jimmie
Bud Möller Jocke
Katic



PP2
Hetta
Pär Jesper
Kotska Pudas
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by Empress »

päran wrote:PP1

Jimmie
Bud Möller Jocke
Katic



PP2
Hetta
Pär Jesper
Kotska Pudas

Fast Jimmie torde inte spela ngt mer PP av grundserien alla fall?
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by ossian »

Mina förslag:

PP1:

Hetta
Möller - Lindholm - Jocke
Pudas

Förstafemman har bra kemi och vet var de har varandra. Hetta får ta Jimmies roll, han har vart riktigt bra på slutet. Jocke styr från kanten och har både Pudas och Möller som kan klappa till direkt. Lindholm får kriga in mot kassen och fiska returer som han är bra på.


PP2:

Holloway - Pettersson/L Lindström/Petterström - Olofsson (eller kanske Berggren)
Kostka Katic

Ett mer svårläst PP där skott kan komma från båda kanter och från båda backarna. Kan även komma instick. Osäker på vem som skulle passa som tekare som också får kriga framför kassen?

BP1:

Pettersson - Petterström
Alm - Pudas

BP2:

Wingerli - Olsson
Djuse - Berglund

BP3:

Lindholm - Hetta
Lindgren - Kostka
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by päran »

Empress wrote:
päran wrote:PP1

Jimmie
Bud Möller Jocke
Katic



PP2
Hetta
Pär Jesper
Kotska Pudas

Fast Jimmie torde inte spela ngt mer PP av grundserien alla fall?
Så länge Jimmie är skadad hoppar Hetta upp i pp1 och i pp2 går Pär in framför mål och Adam P på kanten
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 17/18

Post by marre »

En center saknas när Matt nu verkar vara borta hela säsongen.Pontus är ju bara sämst som center och vill inte riktigt lossna för Linus.Jag skulle vilja se Wingerli som center i tredje,sen får Pontus göra det han är bäst på i fjärdelinan eller som extraforward.
Locked