Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Larzon »

Tror det är fel väg att gå när man hetsar folk att göra något mot stockholmslagen, då det mer blir en "challenge accepted" - a la "våga tända på västra".

Folk minns väl hur det blev då.

En liten Sidonotis till ni som säger att flaggan/banderollen revs sönder, den var redan trasig och var i tre delar sedan länge. Enligt några modofans med bra koll.

Annars kan jag bara konstatera att jag gillar det jag ser av Linus Lindström. Detta är hans år.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Sportis
Posts: 675
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Sportis »

Förstår inte varför folk försvara detta ? Oerhört pinsamt och tragiskt är vad detta är.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by don_tomassso »

Bedrövligt å pinsamt.Drar AIK i smutsen.
Samtidigt så lär väl NP förneka likt händelsen i Luleå senast.Att man inte vet vilka som är inblandande.För de vet man ju.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by LeeGoren »

Larzon wrote:Tror det är fel väg att gå när man hetsar folk att göra något mot stockholmslagen, då det mer blir en "challenge accepted" - a la "våga tända på västra".

Folk minns väl hur det blev då.

En liten Sidonotis till ni som säger att flaggan/banderollen revs sönder, den var redan trasig och var i tre delar sedan länge. Enligt några modofans med bra koll.

Annars kan jag bara konstatera att jag gillar det jag ser av Linus Lindström. Detta är hans år.
Den Jack Black-liknande tjommen som sprang över först rev på egen hand sönder banderollen, så det blir svårt att snacka bort.
dovienya
Posts: 2202
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by dovienya »

För mig som är utomsocknes och har ungar som börjar ha röstresurser (11-15 år) och hockeyintresse så är det precis sånt här som gör att de fortfarande får sittplatsbiljetter när vi åker och kollar hockey. Var samma när det blev bråk utanför hallen i Umeå.
Tragiskt, inte coolt. Återväxten i klacken ska fan inte i klacken fostras till förbrytare eller ligister. Skiter fullständigt i om det var en fylleide.
Alkoholfri arena blir ju förlängningen i så fall, blir ju skoj en lötdag...?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Skidrow »

Att stjäla från andra ser jag ingen vinning på alls, känns mer som grupptryck grej oj så cool du är....
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Chippen »

Larzon wrote:Tror det är fel väg att gå när man hetsar folk att göra något mot stockholmslagen, då det mer blir en "challenge accepted" - a la "våga tända på västra".
Klart att det är fel väg att gå men samtidigt så borde man som vuxen kunna se andemeningen i vad som skrivs men man måste nog anpassa vad man skriver mot vilken åldersgrupp man skriver åt.

Rätt väg vore kanske att stänga av personerna från bortaresor och äveb hemnamatcher?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3020
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Foppas skridskocoach »

Chippen wrote: Rätt väg vore kanske att stänga av personerna från bortaresor och äveb hemnamatcher?
Det smög sig in ett "kanske" i ditt inlägg som nog borde plockas bort.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Larzon »

LeeGoren wrote:
Larzon wrote:Tror det är fel väg att gå när man hetsar folk att göra något mot stockholmslagen, då det mer blir en "challenge accepted" - a la "våga tända på västra".

Folk minns väl hur det blev då.

En liten Sidonotis till ni som säger att flaggan/banderollen revs sönder, den var redan trasig och var i tre delar sedan länge. Enligt några modofans med bra koll.

Annars kan jag bara konstatera att jag gillar det jag ser av Linus Lindström. Detta är hans år.
Den Jack Black-liknande tjommen som sprang över först rev på egen hand sönder banderollen, så det blir svårt att snacka bort.
Märkligt att dom berättar det då.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Chippen »

Foppas skridskocoach wrote:
Chippen wrote: Rätt väg vore kanske att stänga av personerna från bortaresor och äveb hemnamatcher?
Det smög sig in ett "kanske" i ditt inlägg som nog borde plockas bort.
Sant, men det var mera tänkt som en förslagfråga. "Ska vi göra så eller kanske så?"

Men ja, avstängning vore på sin plats men det lär ju inte hända så nu är det fritt fram att bråka, stjäla ich knuffas lite då man åker på bortaresor med NP.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by LeeGoren »

Larzon wrote:
LeeGoren wrote:
Larzon wrote:Tror det är fel väg att gå när man hetsar folk att göra något mot stockholmslagen, då det mer blir en "challenge accepted" - a la "våga tända på västra".

Folk minns väl hur det blev då.

En liten Sidonotis till ni som säger att flaggan/banderollen revs sönder, den var redan trasig och var i tre delar sedan länge. Enligt några modofans med bra koll.

Annars kan jag bara konstatera att jag gillar det jag ser av Linus Lindström. Detta är hans år.
Den Jack Black-liknande tjommen som sprang över först rev på egen hand sönder banderollen, så det blir svårt att snacka bort.
Märkligt att dom berättar det då.
Den var hel. Förmodligen hade de väl lagat den innan.
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Trollet »

don_tomassso wrote:Bedrövligt å pinsamt.Drar AIK i smutsen.
Samtidigt så lär väl NP förneka likt händelsen i Luleå senast.Att man inte vet vilka som är inblandande.För de vet man ju.
Jag har mina aningar men vill ändå fråga. Är du dum i huvudet?

Efter händelsen i Luleå i fjol samarbetade vi till hundra procent med säkerhetscheferna i Luleå, AIK och SHL. Det resulterade i att en person kunde identifieras, han stängdes av från all hockey i ett år av AIK och från alla resor med NP i två år. Det var för övrigt ingen ur CD utan en kille som agerade på egen hand, antingen för att han tyckte det var roligt eller för att han trodde att han skulle komma närmare kärnan. Det lyckades inte särskilt bra.

Däremot kommer varken vi, AIK eller SHL stänga av ett helt kollektiv för att de har en viss tröja på sig. De här primitiva "stäng av alla på livstid som är med i det gänget" är otroligt tröttsamt. Förutom att kollektiv bestraffning varken är tillåtet eller fungerar så är det individer som begår brott som ska ställas till svars för det.

Eller skulle du känna att det vore okej att dömas för tex skadegörelse för att ditt (eventuella) kompisgäng är på stan en kväll och en i gänget får för sig att krossa ett skyltfönster?

Ska man säga någonting om tröjorna är det väl att var och en som har dem på sig har det frivilligt, och de är givetvis fullt medvetna om att det gör det enkelt att identifiera dem och att de har ögonen på sig. Att de ändå väljer att ha tröjorna borde du alltså snarast vara tacksam för.

Nästa gång dyker ska smutskasta NP så se i alla fall till att ha hyfsat korrekt grund för det. Sånt här är närmast efterblivet.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3020
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Foppas skridskocoach »

Vem har påstått att alla inom CD bör stängas av?
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Chippen »

Trollet: ingen har väl påstått att hela CD ska stängas av?
Det som det däremot påstås är att personerna, som ganska enkelt kan identifieras, stängas och då även de råkar tillhöra CD.
Eller tycker du att det är ett OK beteende på era supporterresor?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Trollet »

Den absoluta majoriteten som kommenterar artiklarna om händelsen i Piteå föreslår det. Ofta med tillägget "på livstid".

Chippen: jag tycker att mitt långa inlägg besvarar din fråga.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Chippen »

Trollet wrote:Den absoluta majoriteten som kommenterar artiklarna om händelsen i Piteå föreslår det. Ofta med tillägget "på livstid".

Chippen: jag tycker att mitt långa inlägg besvarar din fråga.
Tycker mig inte läst att folk vill stänga av hela CD utan jag tycker att det står mest "stänga av idioterna" och då har jag tolkat det som idioterna på filmen. Men det är jag det, alla tolkar vi olika.

Tycker väl mest att ditt långa svar var ett svar på händelsen i Luleå och kollektiv bestraffning.
Dock så hoppas jag att det blir avstängning även nu och att CD som gruppering kanske börjar tänka lite grann
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by freddus »

Några kallar det "lite puls"... jag som haft slutafundera.se som en aktiv flik senaste veckan med en tanke om att satsa på ett kort tappar då all lust.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Larzon »

Förstår till 100% att folk är besvikna och fördömer det som hände, men tycker definitivt inte att två-tre supportrar ska kunna påverka om man ska köpa säsongskort eller inte.

Då låter man ju verkligen dessa individer att "ta AIK som gisslan", som någon så fint uttryckte det.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
ossian
Posts: 3643
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by ossian »

Jag ska förtydliga vad jag menade med mitt förra inlägg.

Jag är emot våld, skadegörelse, hot och sådan skit. Förstår det inte? Varför?

Men om nu någon tycker att det är ballt att slåss och hålla på så är väl grundregeln att man ger sig på någon av samma storlek? Gå och ta flaggan av Djurgårn, Solna AIK på bortaplan och se vad som händer. Att hoppa på någon enstaka MoDo-supporter i en träningsmatch i Piteå är både fegt och patetiskt. Det är liksom ett gäng kampsportare som hoppar på den minsta killen de hittar. Finns inget coolt med det, någonstans. Väldigt fjantigt.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Akerman2 »

Personligen tycker jag definitivt inte att en sån här händelse ska påverka om man går på matcher eller inte, kärleken till klubben är större.

Men är ju ändå dags att se hela bilden. För även om 2-3 individer begår själva gärningen så står garanterat de flesta andra (CD) bakom. Finns ju svart på vitt? Kollektivt ska man givetvis inte bestraffa andra än dom som gör själva grejen men all förnekelse & bortförklaringar man läser är ju bara löjligt.

Vi såg igår i Stockholmsderbyt hur Djurgårdens tuffa grabbar försökte sno Firman Boys klassiska banderoll.
Anledningen är att "Det finns en tradition inom fotbollens huliganfalanger att stjäla rivaliserande lags banderoller och sedan hånfullt visa upp dem upp och ner som en slags trofé." (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/f ... yskandalen" onclick="window.open(this.href);return false;)

Om nu inte CD backar upp det här så hur förklaras bilden från deras officiella instagram https://instagram.com/p/BYMOOAhhwi5/

Så uppenbarligen strävar CD efter att få någon typ av cred inom huliganbranshen? Sen hur någon kan tycka det är häftigt att sno av MoDos 2-3 supportrar förstår jag inte. Förstår vad Ossian menar och håller med till 100%. Hade det varit Luleå, Löven eller Djurgården borta så kan till och med jag tycka att det åtminstone skulle vara rätt så modigt. CD har gjort sjukt mycket bra grejor på Västra och det är ju dom som i stort bidrar till stämningen match efter match. Men folk måste se sanningen och sen göra bedömningen om dom exempelvis ska låta sin nya generation växa upp på ståplats. Jag kommer låta min göra det men jag klandrar inte dom som låter bli och lämnar sina barn hemma. Och då har AIK (och NP) ett problem.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by smogz »

LeeGoren wrote:Det gav ingen som helst puls, förutom hos 30-40 barn som gapade storögt åt händelsen, för att sedan börja heja på Modo istället, flera föräldrar förklarade för dem att "Skellefteå kommer vi inte heja på framöver"... På vilket sätt gagnar det här föreningen AIK? Känns som en väldigt egoistisk grej att göra.

Effektivt sätt att få återväxten att byta lag tydligen. Jobbigt att många på CD tycks tycka att det är tufft, och försvarar händelsen. Men jag är långt ifrån förvånad.

Att lägga upp det på Charter Divisions officiella (hur officiell den nu kan vara) instagram säger väl allt om attityden. Tyvärr för AIK och North Power tycks CD mest bestå av idioter. (det är min personliga åsikt efter att ha hängt här några år).
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Larzon »

"2-3 oskyldiga supportrar" som egentligen var 6, (info från Modo själva) alltså numerärt överläge (om man nu ska vara petnoga med siffror). Som enligt uppgift hade rekat att göra exakt samma sak med CDs banderoll.

Det var en fylleidé där killarna ville lära MTS hur man ska göra, utan att riktigt tänka på konsekvenserna.
Men att påstå att modos supportrar är som rådjurskillingar är väldigt långt ifrån sanningen.
Grabbarna som stod på deras läktare har gjort i stort sett samma sak själva.
Det var dessutom Modo som tog till våld, men det borde cd-grabbarna ha räknat med. Så modoiterna blev knappast påhoppade.
Det olyckliga i kråksången är självklart barnen i närheten.

Sen kan jag ju säga att klacken aldrig NÅGONSIN, NÅGONSIN, NÅGONSIN, under mina 20 år på västra, varit så lugn som den är nu. Skillnaden är att media har börjat skriva om det och dom som inte är på plats läser om det.

Så dom som ej sett det förut tror det är ett nytt fenomen.

Kan ju tillägga att jag ej var på plats.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Bobby »

ossian wrote:Jag ska förtydliga vad jag menade med mitt förra inlägg.

Jag är emot våld, skadegörelse, hot och sådan skit. Förstår det inte? Varför?

Men om nu någon tycker att det är ballt att slåss och hålla på så är väl grundregeln att man ger sig på någon av samma storlek? Gå och ta flaggan av Djurgårn, Solna AIK på bortaplan och se vad som händer. Att hoppa på någon enstaka MoDo-supporter i en träningsmatch i Piteå är både fegt och patetiskt. Det är liksom ett gäng kampsportare som hoppar på den minsta killen de hittar. Finns inget coolt med det, någonstans. Väldigt fjantigt.
Hahaha! Vilken tur att du har full koll på läget.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3020
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Foppas skridskocoach »

Minst två av sex Modosupportrar var kvinnor, så det var max fyra manliga råskinn att tampas med. "Uppgifter" om att dessa modosupportrar hade tänkt göra samma sak med CD's banderoll tar jag med en rejäl skopa salt och även om så vore fallet så ursäktar det inte att man själv beter sig som ett svin.

Det tråkigaste av allt är som sagt att händelsen reflekterar väldigt negativt på AIK-supportrar i allmänhet. Det vore trevligt om det kunde tas med i beräkningen inför framtida upptåg.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Larzon »

Det skriver jag under på. Men folk tror ju att det var Egil 65 alternativt Hugo 10 år som blev påhoppad och av med sin flagga.

För övrigt är en kompis väldigt framträdande i MTS och det är där mina uppgifter kommer ifrån, förstår verkligen inte varför han skulle fabulera då dom fått lika mycket skit som CD av deras egna.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by smogz »

Spelar det nån roll Larzon? Vad försöker du säga med dina senaste inlägg?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Larzon »

Skriver väl mer till dom som inte skriver i forumet utan bara läser och sen snackar vid fikabordet. Sen dom som har annan info än vad jag fått av dom som är direkt delaktiga.

Felaktig info till det värre borde väl rätt logiskt sett "dra AIK ännu mer i smutsen"?


Vad ville du ha sagt med ditt inlägg? Jag har hängt i CD sen mellanstadiet, så jag är väl alldeles för korkad för att förstå.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
ossian
Posts: 3643
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by ossian »

Bobby wrote: Hahaha! Vilken tur att du har full koll på läget.
Vad är det jag inte har koll på tycker du? Det är en träningsmatch i Piteå mot ett lag som kommer med typ 4 st supportrar, och då ska ni leka tuffa huliganer. Ni lyckas t om lägga upp ett foto på trofén.

Skellefteå AIK är bättre än så. Inser du inte det?
User avatar
Oliman
Posts: 359
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Oliman »

Larzon wrote:"2-3 oskyldiga supportrar" som egentligen var 6, (info från Modo själva) alltså numerärt överläge (om man nu ska vara petnoga med siffror). Som enligt uppgift hade rekat att göra exakt samma sak med CDs banderoll.

Det var en fylleidé där killarna ville lära MTS hur man ska göra, utan att riktigt tänka på konsekvenserna.
Men att påstå att modos supportrar är som rådjurskillingar är väldigt långt ifrån sanningen.
Grabbarna som stod på deras läktare har gjort i stort sett samma sak själva.
Det var dessutom Modo som tog till våld, men det borde cd-grabbarna ha räknat med. Så modoiterna blev knappast påhoppade.
Det olyckliga i kråksången är självklart barnen i närheten.

Sen kan jag ju säga att klacken aldrig NÅGONSIN, NÅGONSIN, NÅGONSIN, under mina 20 år på västra, varit så lugn som den är nu. Skillnaden är att media har börjat skriva om det och dom som inte är på plats läser om det.

Så dom som ej sett det förut tror det är ett nytt fenomen.

Kan ju tillägga att jag ej var på plats.

Detta har inget med hockey att göra. INGET.
Detta har inget med Skellefteå AIK att göra. INGET.

Vill någon utöva våld, stjäla fjantiga flaggor, bete sig som idioter så tycker jag det vore enklast att göra det helt utan koppling till Skellefteå AIK.

Fans stöttar sitt lag. Fans skämmer inte ut sig på lagets bekostnad och smutsar ned klubbmärket.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Träningsmatch 24/8 AIK-MoDo

Post by Larzon »

Har väl aldrig skrivit "detta hör till hockeyn". Jag skrev att det aldrig varit lugnare.


Nu blickar jag vidare från denna tråden, tjingeling på er.

Hata löven.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Locked