Förväntningar 2017/2018

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
lobo
Posts: 1574
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Förväntningar 2017/2018

Post by lobo »

Nu börjar det pirra lite i magen! Ska bli (som vanligt) sjukt spännande att se var detta laget står i förhållande till alla motståndare. Vad har ni för tankar och förväntningar av laget: Grundserie? Slutspel? Individuella spelare? Flipp? Flopp?

Grundserie: 2 (mv, offensiv, fart och PP har vi)
Slutspel: Semi (fortfarande för vekt försvar för slutspelshockey..)
Flipp: Anderson, Möller (nygammal), Wingerli, Djuse (igen), Pudas
Flopp: Alm, Holloway (hoppas jag har fel), avsaknad head-coach
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by snorhyveln »

Du är ganska rätt ute där lobo, även om jag inte begriper varför George III skulle floppa?
Har han någonsin floppat, och varför just i år? När det gäller Alm håller jag med. Där var fjolårets insats inge roligt att se.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by p-play »

snorhyveln wrote:Du är ganska rätt ute där lobo, även om jag inte begriper varför George III skulle floppa?
Har han någonsin floppat, och varför just i år?
Har han någonsin gjort skillnad i slutet av ett slutspel? Han är ingen dålig spelare och kommer säkert att göra +40 p i grundserien, men jag har liksom aldrig förstått hypen kring honom då allt ändå handlar om att vinna pokaler och inte att briljera mot bottenlag i grundserien. Han är beroende av en bra omgivning och när han ifjol flyttades från Lindström upphörde produktionen. I slutspelet räckte heller inte skridskokonditionen och farten till. Jag tror dock inte att han blir någon flopp då han borde vara bättre tränad i år och man ändå vet vad man får. Det gäller att hitta rätt omgivning till honom. Matt Anderson är svårbedömd trots att jag har sett många matcher med honom. Han var bra i slutspelet när han spelade med Thoresen, men svag i årets Play-in när han inte längre hade omgivningen. Känslan är att det också är en spelare som är beroende av sin omgivning och utfallet beror på om man hittar en bra formation till honom i slutspelet. Han kommer dock att göra mycket poäng i grundserien.
Grunderie: Topp 4. Det är jämnt mellan lagen och många kan vinna, men HV hade bäst spel ifjol och de kanske tar det. Frölunda är en stark utmanare. Vi kan definitivt vinna.
Slutspel: Semi. Ännu mindre fysik än ifjol på forwardssidan kombinerat med ett inte speciellt bra djup gör att att det finns risk att motståndarna kan neutralisera oss ganska lätt i 5 mot 5. Bred produktion är viktigt i ett slutspel. Laget känns byggt för att prestera bättre i grundserie än i slutspel. Dessutom frågetecken för om vissa delar av spelmodellen äntligen skall få sin välbehövda justering. Backsidan känns starkare i år. Skillnaderna mellan lagen är små och mycket kommer att bero på skadeläge trupperna och om man får till spelet i rätt läge.
Flipp: Pär Lindholm, Djuse, Linus Lindström och Albin Eriksson.
Flopp: Morgan Ellis (Ren gissning. Jag hoppas att jag har fel.), ledarskapet i båset och uteblivna förändringar i spelet utan puck.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by krysset »

Ortio och övriga importer. Verkar som om man förlitar sig på dessa. Allt utom guld är lika med fiasko. Tror nog att vi har dyraste truppen.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by bsa »

Tror att "nya" myggkjdedjan kommer att bli en megaflipp, fart och stryktålighet slår tyngd. Men och andra sidan så har spelare dansat ett slutspe och alldrig mer förut. Men inte denna gång :mrgreen:
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by p-play »

bsa wrote:Tror att "nya" myggkjdedjan kommer att bli en megaflipp, fart och stryktålighet slår tyngd. Men och andra sidan så har spelare dansat ett slutspe och alldrig mer förut. Men inte denna gång :mrgreen:
Både första- och fjärdekedjan räcker nog mycket långt i SHL. Det är andra och tredje som det finns frågetecken kring.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by bsa »

Megaflippen är ingen fjärdekjedja så det så!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by Skidrow »

Top 4 i grundserien sen slutspelet då beror det på att ha flytet med sej då kan det bli final annars finns risken stopp i kvart eller semi.

Positivt tro jag på Öhman och Berglund.

Negativt Jesper Olofsson.

Tror även Mark Katic och Morgan Ellis kommer att bli populära i Templet.
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by Miklosoft »

Spännande tråd.

Tror det kommer att gå bra i grundserien. Top 4 i allafall.
Slutspelet blir tyngre. Vi har inga "tuffa" spelare. Alm möjligtvis men avsaknaden av en Lundberg är stor.

Flipp eller Flopp blir svårt. Tex Holloway. vad ska ha göra för att inte floppa? 70 poäng eller 30 poäng?

Flipp: Hetta, Möller, Djuse, Pudas, Söderlund
Flopp: Ellis* , Olofsson,

*(Om han inte har mycket erfarenhet av stora rinkar)
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
ossian
Posts: 3666
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by ossian »

Tycker vi har ett riktigt bra lag på papperet, starka i alla lagdelar. Hoppas ledarna kan hitta tillbaka till vår underhållande fartfyllda fantasifulla ishockey. Inget robotlir tack utan rocka loss.

Vem ska få lira högerytter i andrakedjan med Holloway och Andersson? Många att välja mellan men ingen självklar.

Tror att säsongens stora överraskning blir Anton Öhman. Med Burström och Aho borta tror jag han får en större roll ifall han lyckas hålla sig skadefri, och tycker personligen han visat upp ett bra spel tidigare trots skadeproblem.

Får tränarna in ett bra grundspel och lite kemi i femmorna är vi en utmanare för guldet. Upp till bevis att det inte bara var Wallson och Lasse Johansson som låg bakom spelsystemet.
User avatar
nr86
Posts: 5353
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by nr86 »

Flipp: 1a kedjan med Lindholm, Lindström, Möller/Bud
Tror fler kommer att producera nu när vi blir "bredare" när Matt kom in i laget.
Tror Wingerli och Linus kommer att överaska positivt.
Marc Katic kommer vara bästa back om han fortsätter som han gjorde i våras.

Flopp/min oro: Kommer tränarna att få ihop det? Har verkat som att man inte dragit åt samma håll det gångna året. Viktigt att de nya backarna kommer in bra. Alm var under isen i fjol. Inget verkar tyda på motsatsen men jag hoppas såklart jag har fel. Ellis är oprövad på stor rink. Stor floppvarning då han säkerligen lyfter en hög lön.

Vi borde vara med och nosa på topp 4 men mycket kommer att hänga på om tränarna får ihop "laget" Skellefteå AIK.
Får vi ihop det är vi absolut med i racet. Vi har materialet på alla positioner men det är just att få ihop det som lag jag har min största oro.
Rollie
Posts: 2048
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by Rollie »

Flippen blir hela backsidan. Alm kommer garanterat vara bättre i år. F Berglund bör få bättre kontroll på sin kropp och sina kilon denna säsong. Katic blir en riktig hit. Enda frågetecknet är som sagt Ellis omställning till stor is.
Flopp vill jag inte säga men faktum är att jag aldrig sett Holloway kliva upp en nivå i slutspelet, vilket krävs.
Sen finns det en del frågetecken på fw sidan för att nå hela vägen. Saknar en power fw som kan gå in och kötta när spelet har låst sig och som bökar och grisar framför mål som Jimme i fornstora dagar.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by snorhyveln »

Vet inte vad du tycker George III ska prestera PP?
Att göra 23 poäng på 19 matcher första säsongen han var här och tycka det är otillräckligt?????
Att göra 9 andra på 13 matcher och 8 på 11 den tredje.
Snacka om att ha orimliga krav.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by p-play »

snorhyveln wrote:Vet inte vad du tycker George III ska prestera PP?
Att göra 23 poäng på 19 matcher första säsongen han var här och tycka det är otillräckligt?????
Att göra 9 andra på 13 matcher och 8 på 11 den tredje.
Snacka om att ha orimliga krav.
Jag tror att jag har förklarat det ett antal gånger. Poäng säger inte allt precis som plusminus inte säger allt. Det är inte poängskörden som är problemet med Holloway utan att många av de där poängen kommer till i matcher där det är mycket utrymme, vilket det sällan är i viktiga matcher. Han är inte någon spelare som går in och leder laget och driver tempot på isen. Han har spetskompetens, men behöver rätt medspelare för att komma till sin rätt. Du kan väl knappast ha missat hur det såg ut i slutet av grundserien och slutspelet? Holloway är självklart en bra spelare, men ur en sportchefs perspektiv (vilket är lite grann det vi diskuterar) handlar allt om vad man får för prislappen. Personligen hade jag hellre tagit en "osexig" och billigare spelare som Alexander Johansson på den positionen. Han gör säkert 10-15 p poäng mindre i grundserien och har mindre talang, men kommer mer till sin rätt i slutspelsmatchandet. Grundserie och slutspel är som två olika sporter. Holloway är en vass passningsspelare och Anderson är en vass avslutare. Lindgrens uppgift är att hitta en motor som kan driva den kedjan även i spelet 5 mot 5. I dagsläget ser jag inte att vi har någon som är tillräckligt bra. Hetta är väl närmast, men jag är lite tveksam till att han har spelförståelsen. Det är också därför man borde lägga majoriteten av de sista pengarna på att få in en bra forward. Palushaj hade kanske kunnat var något, men han gick ju till Brynäs.
Sargade Sune
Posts: 116
Joined: 21 Jul 2011, 10:39

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by Sargade Sune »

Det blir väldigt spännande och avgörande hur våra ungtuppar kan utvecklas. Wingerli, Söderlund, Ohlsson, Lindström, Berglund och några till har grym utvecklingspotencial. Tar ett par av dessa ett ordentligt kliv så är vi absolut en kandidat för guldet.

Samtidigt förstår man att avsaknaden av Jimmie i ett slutspel kommer att vara enorm. Jimmie går inte att ersätta för Skellefteå utan vi får hoppas att hela laget kan höja sig så pass att avsaknaden av Jimmies arsle framför mål går att överleva.

Flipp:
Wingerli........Är rätt så övertygad att det här kommer att vara Wingerlis genombrottsår.
Olofsson........till skillnad från många andra tror jag Olofsson kommer att få en målexplosion :)
Djuse........... tar ett kliv till och dominerar i sina uppåkningar med puck.

Flopp:
Jag passar på den. Skall vi gå riktigt långt har vi banne mig inte råd att floppa speciellt mycket. Tror inte vi behöver vara oroliga fört Morgan Ellis. Han kommer lagom till ett slutspel att vara väl inkörd i liret och tillföra mycket med sin storlek och vassa bössa.
msoe
Posts: 1630
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by msoe »

Tror att vi kommer kriga om 4:e-platsen i serien och bör kunna nå semi i slutspelet. Har stora (säkert orealistiskt stora) förhoppningar på att många av våra yngre spelare och några av de som hade problem med skador osv kommer att vara bättre än förra säsongen. Men det känns verkligen som att det finns mkt potential i truppen. De stora frågetecknen är väl hur vi kommer att klara det fysiska spelet samt om tränarna lyckas uppdatera spelsystemet. Fan, skönt ändå att känna lite pepp igen efter den totala tomhet och tappade tro på hockeyn som man kände efter det bittra slutet på förra säsongen.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1862
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by GroovyEd »

Möller tar revansch på fjolårssäsongen och gör 30 mål. Kom ihåg var ni läste det först.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3060
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by Foppas skridskocoach »

Jag tror att Linus Lindström blir årets flipp.
Tigerränderna går aldrig ur.
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by Empress »

Beror alldeles för mycket på Ortio hur det kommer gå i år. Ponera han missar 6-7 omgångar på grund av skada, då jag tycker Lindvall är en av seriens mest osäkra kort på målvaktssidan.

Gissar på 4-6 plats, och i bästa fall semifinalspel.
gestur
Posts: 114
Joined: 27 Jun 2011, 22:46

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by gestur »

Flipp: Pontus P gör poäng. Ortio håller återigen tätt. Söderlund gör en Arvidsson. Alm blir arg och överraskar alla igen.

Flopp: Pudas visar sig lite för vek. Andersson visar sig lite för gammal. Adam P har definitivt glömt var målet finns.
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by Miklosoft »

8 Rightare totalt. 4+4. Blir bra
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by smogz »

Flopp: Pontus P spelar enligt förväntningar, bara ett år äldre, långsammare och sämre. Ortio tappar självförtroendet och börjar läcka som ett såll. Söderlund får några chanser i början. Tar dom inte och lånas ut till Lejon. Alm blir argare och argare, men också sämre och sämre, avslutar säsongen i Modo.

Flipp: Pudas visar att vi verkligen inte behöver sakna Aho, vinner interna poängligan för backar. Andersson vinner de viktiga tekningarna och tar andrakedjan till nästa nivå. Adam P tar äntligen nästa steg och gör 35 poäng och några landskamper.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by Miklosoft »

smogz wrote:Flopp: Pontus P spelar enligt förväntningar, bara ett år äldre, långsammare och sämre. Ortio tappar självförtroendet och börjar läcka som ett såll. Söderlund får några chanser i början. Tar dom inte och lånas ut till Lejon. Alm blir argare och argare, men också sämre och sämre, avslutar säsongen i Modo.

Flipp: Pudas visar att vi verkligen inte behöver sakna Aho, vinner interna poängligan för backar. Andersson vinner de viktiga tekningarna och tar andrakedjan till nästa nivå. Adam P tar äntligen nästa steg och gör 35 poäng och några landskamper.
Hahahahaha... Lite ironi gissar jag.... Du glömde Bert..
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by svea_man »

Sattan vad tråkig match
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by bsa »

AIK går hårt i träningsmatcherna. :lol:
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Förväntningar 2017/2018

Post by smogz »

Miklosoft wrote:
smogz wrote:Flopp: Pontus P spelar enligt förväntningar, bara ett år äldre, långsammare och sämre. Ortio tappar självförtroendet och börjar läcka som ett såll. Söderlund får några chanser i början. Tar dom inte och lånas ut till Lejon. Alm blir argare och argare, men också sämre och sämre, avslutar säsongen i Modo.

Flipp: Pudas visar att vi verkligen inte behöver sakna Aho, vinner interna poängligan för backar. Andersson vinner de viktiga tekningarna och tar andrakedjan till nästa nivå. Adam P tar äntligen nästa steg och gör 35 poäng och några landskamper.
Hahahahaha... Lite ironi gissar jag.... Du glömde Bert..
Vände bara på det Gestur skrev och kom fram till att det var fanimej lika sannlikt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Locked