Silly Season 2017/2018

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2017/2018

Post by dovienya »

snorhyveln wrote: 20 Apr 2018, 06:04 Pratade med en i styrelsen igår angående ungdomarna och deras påstådda flytt.
Svaret var enkelt. Dom har inte utvecklats i den riktning man hoppats på, därför erbjuds dom inget kontrakt.
Undantaget givetvis Tim, men hans "manager" ger kanske inte alltid de bästa råden.
Det kanske är så att Sebbe har utvecklats mer än de tänkt sig och styrelsen kanske inser att han kanske kräver mer speltid och pengar än en checkingline-spelare kan erbjudas, och alltså därför inte erbjuder kontrakt?
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nishog04 »

Jag har stor respekt för Färjestads resa från stor till liten till eventuella nya höjder. Den klubben har gått igenom alla faser AIK gått igenom, går igenom och kommer gå igenom. Det är bara att titta i historieboken, som är ett manuskript. Våra nuvarande och forna spelare är hett villebråd på spelarmarknaden och vårt spelsystem är snart helt passé, om det inte justeras ordentligt förstås. Ingenting av det som sker är det minsta förvånande, skulle jag vilja påstå.

Hur AIK väljer att tackla problemen återstår att se helt enkelt. En galen tanke, men kanske Tommy Samuelsson åtminstone vet vad som komma skall?
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Har inget emot Färjestad, men när har de vart en plantskola som matar ut egna talanger som går till ekonomiskt dopade fifflarföreningsar när de vänder hem?
KurreKloss
Posts: 63
Joined: 08 Jun 2012, 12:37

Re: Silly Season 2017/2018

Post by KurreKloss »

Vi kan ju fan inte tappa Burström till Luleå alt. Växjö?
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nishog04 »

ossian wrote: 20 Apr 2018, 19:53 Har inget emot Färjestad, men när har de vart en plantskola som matar ut egna talanger som går till ekonomiskt dopade fifflarföreningsar när de vänder hem?
Inga dopade fifflarföreningar direkt, men Färjestad har också fått se många av sina spelare spridas för vinden. Ett tag kändes det som att det fanns f.d. färjestadare i halva elitserien. Jag menar, vi har ju haft Sevc hos oss t.ex. Utan att tala om just egna produkter alltså. Micke Johansson, Fredrik Olausson, Jonas Frögren.

Har man spelat i Färjestad måste man vara bra, ungefär.
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Jag skulle nog snarare säga att Färjestad har vart en väldigt rik förening som inte haft styrkan att fostra egna spelare utan att värva in stjärnor från andra klubbar och sen lyckats behålla dem och skapa kontinuitet i föreningen. Man har som sagt inget emot dem.
User avatar
Miklosoft
Posts: 288
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Miklosoft »

Växköp kan nog lägga dubbla av det Aik kan göra.. Ingen hemlighet. Dom har ju typ dubbla spelarbudget jämfört med andra lag.
Eller förlåt. Sign on bonusen som är 50% av lönen så man kan ha "låg" spelarbudget i Växköp för sign-on bonus räknas väll inte..
Dags för öppna löner? Inklusive sign on bonus?
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
lakers11
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2013, 20:46

Re: Silly Season 2017/2018

Post by lakers11 »

:ugeek:
Miklosoft wrote: 20 Apr 2018, 22:00 Växköp kan nog lägga dubbla av det Aik kan göra.. Ingen hemlighet. Dom har ju typ dubbla spelarbudget jämfört med andra lag.
Eller förlåt. Sign on bonusen som är 50% av lönen så man kan ha "låg" spelarbudget i Växköp för sign-on bonus räknas väll inte..
Dags för öppna löner? Inklusive sign on bonus?
Om det ändå vore så.....

Då hade de flesta spelare gått till växjö istället för KHL och NLA
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Linus Johansson ryktades tidigare till Färjestad.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -farjestad
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

lakers11 wrote: 20 Apr 2018, 22:25 :ugeek:
Miklosoft wrote: 20 Apr 2018, 22:00 Växköp kan nog lägga dubbla av det Aik kan göra.. Ingen hemlighet. Dom har ju typ dubbla spelarbudget jämfört med andra lag.
Eller förlåt. Sign on bonusen som är 50% av lönen så man kan ha "låg" spelarbudget i Växköp för sign-on bonus räknas väll inte..
Dags för öppna löner? Inklusive sign on bonus?
Om det ändå vore så.....

Då hade de flesta spelare gått till växjö istället för KHL och NLA
Nästan alla era spelare kommer faktiskt från KHL och NLA utöver Skellefteå då.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Dwight_Shrute »

Mer intressant att se vad klubben gör åt orsaken till att spelare väljer andra klubbar. För det finns en orsak som det pratas om från många olika håll.. Tragiskt om man inte klarar av att vara handlingskraftig och faktiskt ta tag i de problem som finns. Ingen får vara större än klubben!
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nishog04 »

Ser hellre att man har koll på siffrorna än att man börjar veva slantar runt sig på ett extremt kortsiktigt vis. AIK har haft problem med ekonomin förr och vi vet ju alla hur det slutade den gången. Det finns nya talanger att utveckla och det ska AIK också fortsätta fokusera mycket av sitt arbete på.

Det ska bli roligt att läsa Evertssons bortförklaringar den dag sign on-bonusen börjar redovisas i lagens spelarbudget. Det är då kejsaren är naken och det är tillika då lössen slutar försöka dra ad hoc-resonemang på andra supportrars forum. "GE MIG BEKRÄFTELSEEEEEE!!!"
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2961
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Foppas skridskocoach »

Ett par Växjö/budgetfunderingar:

1) Det påstås att sign-on bonusar ”inte räknas in i spelarbudgeten”. Vad menar man exakt med detta? Att det finns extra pengar tillgänglga just genom sign-on? Jag kanske är ekonomiskt korkad men jag fattar inte vad det skulle göra för skillnad (annat än möjligtvis skattetekniskt). Varför skulle det finnas pengar magiskt tillgängliga för detta ändamål och hur kan man ”dölja” dem för omvärlden?

2) Om det upplägget är det mest fördelaktiga, varför använder inte andra lag sig av samma upplägg?

3) Det har påståtts att externa sponsorer står för vissa spelares löner. Finns det belägg för det och vad skulle i så fall syftet vara med detta? Någpn påstod att det var ett sätt att komma runt elitlicensen, men vad blir skillnaden mellan att sponsor A betalar 100 kr direkt till spelaren mot att samma sponsor betalar pengarna till Växjö som sedan betalar dem till spelaren? Det blr väl +/-0 för Växjö i vilket fall som helst?

Har vi någon revisor på forumet som kan förklara? Finns det ens något konkret belägg för att de sysslar med sånt här (och även om de gör det; varför är det osportsligt)?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2017/2018

Post by BubbelVe »

snorhyveln wrote: 20 Apr 2018, 19:12 Men det hela är ju bara en massa "bullshit"!
Har god kontakt med nämnda och något sådant har aldrig nämnts.. Tror verkligen någon att vuxna människor som Jimmie, Linkan, Möller, Lindström, Karin Rundblad, massörer (som jag personligen känner) folk i styrelsen, folk på kansliet, PeA, alla som jag känner och umgås med skulle hålla käften om Bert (som tydligen är den som ligger i centrum för den hattsunami som pågår) skulle ta in vissa spelare på en toalett och skälla ut dessa, för göra det i omklädningsrummet sker i alla fall inte.
För fan sansa er lite!!!!
Märkligt? För en vecka sedan helgon, sedan 2 förluster åsså ska garotten fram igen.
Nja Snoris.... jag har som sagt för inte så länge sedan besökt en träning och skulle bara kika en stund (var där i annat ärende) efter 20 minuter gick jag då mitt humör var i botten på grund av Berts häcklande av juniorerna (2st i allmänhet ) mitt framför Klockare och Holm som stod och hängde på klubborna.... Norran satt med två personer en bit bort och samtalade glatt med varandra så de verkade inte bekymrade.
SÅ det kan ju alltså vara jag som helt missupfattade situationen eller att Bert hade just då EN dålig dag det har jag ju inte dubbelkollat genom att besöka fler träningar..

Men om dessa bägge herrar sagt till sina j20 tränare att kallar A-laget så skicka någon annan hade jag förstått dem (jag var rent ut sagt förbannad)

Bevis....? Njaä det var som sagt bara en träning.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Skidrow »

Det dom mesta verkar glömma är att det var Lasse som släppte Arvid Lundberg.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Chippen »

Men Växjö gör ju inget som vi själva gjort tidigare med sign-on till spelare.

Växjö ligger ju även i framkant med prestationskontrakt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Knut
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 23:16

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Knut »

Foppas skridskocoach wrote: 21 Apr 2018, 09:44 Ett par Växjö/budgetfunderingar:

1) Det påstås att sign-on bonusar ”inte räknas in i spelarbudgeten”. Vad menar man exakt med detta? Att det finns extra pengar tillgänglga just genom sign-on? Jag kanske är ekonomiskt korkad men jag fattar inte vad det skulle göra för skillnad (annat än möjligtvis skattetekniskt). Varför skulle det finnas pengar magiskt tillgängliga för detta ändamål och hur kan man ”dölja” dem för omvärlden?

2) Om det upplägget är det mest fördelaktiga, varför använder inte andra lag sig av samma upplägg?

3) Det har påståtts att externa sponsorer står för vissa spelares löner. Finns det belägg för det och vad skulle i så fall syftet vara med detta? Någpn påstod att det var ett sätt att komma runt elitlicensen, men vad blir skillnaden mellan att sponsor A betalar 100 kr direkt till spelaren mot att samma sponsor betalar pengarna till Växjö som sedan betalar dem till spelaren? Det blr väl +/-0 för Växjö i vilket fall som helst?

Har vi någon revisor på forumet som kan förklara? Finns det ens något konkret belägg för att de sysslar med sånt här (och även om de gör det; varför är det osportsligt)?
Rätta mig om jag har fel, men det är väl ett sätt för att komma undan arbetsgivaravgift och inkomstskatt. Malmö åkte dit för det 2005 https://www.svd.se/percy-nilsson-atalas-for-skattebrott. Nu är väl också Östersund inblandad i något likande? Genom att betala delar av lönen genom andra källor så kan du erbjuda betydligt bättre betalt utan att det kostar föreningen lika mycket. Det är så Schweiz ska "tävla" om toppspelare, med skillnaden att det är lagligt där...

Sen finns det väl också en vinning då företag kan ”gömma” pengar hos spelare och på så sätt slippa skatt. Sen får man tillbaka ”pengar” genom förmåner från föreningen och kommunen, typ köpa mark billigt.
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 2017/2018

Post by StigVig »

Hoppas Tommy kan ta Bert i örat och vrida om, han behöver någon som kan sätta han på plats.
Sen svälj stoltheten och anställ Lasse igen, vi närmar oss en generationsväxling och då skulle det kännas tryggare med Lasse som sportchef
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2017/2018

Post by smogz »

Fel
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Drömvärvningen:

Lasse Johansson

Spelare med utgående kontrakt:

Ortio - lär lämna men är en väldigt duktig slutspelsmålvakt.

Katic - tveksam, har inte vart lika bra i år som ifjol.
Danielsson - Tveksam. Vet inte om han håller på denna nivå? Skulle må bra av en större roll i ett sämre lag.
Lindgren - bör snarast erbjudas nytt kontrakt om han vill fortsätta, helt magnifik i slutspelet.
Kostka - tycker han är en av lagets mest underskattade spelare, hög lägstanivå, förlänger gärna till rätt pris.
Alm - accepterar han en lön som 6e 7e back är han välkommen att stanna, annars inte. Stor besvikelse.

Anderson - nej tack.
Hetta - tveksam, kämpar och sliter men har inte skickligheten. Finns billigare alternativ med hans spelartyp.
Olofsson - tveksam, har utvecklats men är för dålig på att skydda pucken och är för ojämn.
Krekula - Tveksam. Vet inte om han håller på denna nivå? Skulle må bra av en större roll i ett sämre lag.
Ohlsson - har haft det tungt i finalen men har gjort ett bra slutspel och en bra andra halva av sässen. Ser gärna honom i tredje nästa år.
Wingerli - har skills och spelsinne, mångsidig. Given förlängning.
L Lindström - behöver få upp trycket i åkningen men har ett bra hockey sense, given förlängning.
Söderlund - försök övertala honom att stanna. Man ser när motståndet är bra att han håller. Ge honom en stor roll och bra betalt!
Petterström - grym i slutspelet men ej bra i serien, en hjälte, men tveksam
Ericsson - har vart kanske vår bästa spelare i slutspelet med Ortio, Berglund, Möller och Lindholm. Igen! Vill han fortsätta ska vi ha honom i laget.

Nyförvärv (som ej nämnts som klara dvs Armalis, Hedberg):

Burström
Granberg
Movevare
Linus Johansson
Palushaj
Lundeström

Bagenda
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=86197

Pokka
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=45222

Hansen
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=32609

Da Costa
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=14394
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nishog04 »

Expressen spekulerar i att Växjö tänker bryta med Martin "Svikaren" Lundberg. Kan i sådana fall vara aktuell för AIK igen. Mitt stalltips är dock att han tar en sväng via Luleå först.

Ortio uppges vara klar för KHL, vilket känns logiskt. Jag är tämligen övertygad om att Ortios rykte i NHL ligger på minus, samt att han aldrig kommer få chansen där igen. Oavsett hur bra han än är (vilket han också är).

Spännande tider med nytt lag och allt! Vilken väg ska vi vandra? Blir det Samuelsson kommer vi förmodligen få se en betydligt långsammare och mer kontrollerande hockey, tror jag. Själv hoppas jag på någon annan.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... forlusten/
MBB

Re: Silly Season 2017/2018

Post by MBB »

Ska Martin spela här så ska det va på juniorlön som straff.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by svea_man »

MBB wrote: 22 Apr 2018, 18:05 Ska Martin spela här så ska det va på juniorlön som straff.
Lägg av nu .. så jävla barnsligt
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Silly Season 2017/2018

Post by phx70 »

Martin är välkommen hem, vi ska inte agera som töntarna i Stockholm och svartmåla spelare bara för dom väljer en annan klubb. En gång Aik allltid aik.
User avatar
Talbot25
Posts: 1027
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Talbot25 »

MBB wrote: 22 Apr 2018, 18:05 Ska Martin spela här så ska det va på juniorlön som straff.
Han lär få det AIK bjöd i fjol och Växjö står för resten av kontraktslönen. Blir en bra signal till andra spelare från stan att det är bättre att komma till Skellefteå direkt.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nishog04 »

Talbot25 wrote: 22 Apr 2018, 18:25
MBB wrote: 22 Apr 2018, 18:05 Ska Martin spela här så ska det va på juniorlön som straff.
Han lär få det AIK bjöd i fjol och Växjö står för resten av kontraktslönen. Blir en bra signal till andra spelare från stan att det är bättre att komma till Skellefteå direkt.
Bra poäng!
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Silly Season 2017/2018

Post by don_tomassso »

Vill inte se Martin här igen,Inte på några år.Då han valde Pengarna före klubben i sitt hjärta..
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nishog04 »

don_tomassso wrote: 22 Apr 2018, 18:34 Vill inte se Martin här igen,Inte på några år.Då han valde Pengarna före klubben i sitt hjärta..
Själv är jag väldigt kluven. Kommer han hem blir det dock med svansen mellan benen. Martin dög inte som någon andraformationsstjärna i Växjö, så jag förstår Evertsson. Kanske även den mannen lärde sig en läxa?

Förmodligen blev det sämsta tänkbara scenario för Lundberg: att vara tvungen att möta AIK i en final och dessutom spela på den vinnande sidan. Utan att veta kan jag tänka mig att det varit lättare att spela mot ett annat lag.
Last edited by nishog04 on 22 Apr 2018, 18:42, edited 2 times in total.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2961
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Foppas skridskocoach »

Talbot25 wrote: 22 Apr 2018, 18:25
MBB wrote: 22 Apr 2018, 18:05 Ska Martin spela här så ska det va på juniorlön som straff.
Han lär få det AIK bjöd i fjol och Växjö står för resten av kontraktslönen. Blir en bra signal till andra spelare från stan att det är bättre att komma till Skellefteå direkt.
Hur tänker du nu? Han har ju i det scenariot fått ett SM-guld och dessutom fått Växjölön för att lira i AIK. Det låter som ett uppköp i mina öron.
Tigerränderna går aldrig ur.
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Jocko Homo »

Klickade på intervjun med Martin på Norran nu. Han är ju kanske inte den mest sprudlande personen i vanliga fall, men ser ju mest olycklig ut över att stå där i guldhjälm. Tror han känner att det där vart inte riktigt rätt.

Och det är ju bara på grund av att han har något så ovanligt som klubbhjärta.

Nog har jag sett honom gladare än så här i svart-gult.

Han har ju inte tjänat storpengarna i sin karriär och då Växjö kommer och ger honom 170' i månaden så vart det svårt att tacka nej. Jag kan absolut förstå det. Riktigt hur det ska gå till att lösa ut det andra året vettefan, men kanske går ordna på nåt vis.

Tycker AIK ska vara rädda om typen av personer som Martin är. Finns det en chans att få hem honom, så ta den.
Locked