Silly Season 2017/2018

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by king_louie »

De va då ett j-a gnäll på Lindgren. Merparten på forumet har antagligen noll koll på hur han tänker bygga laget för nästa säsong. Norran verkar om möjligt ha ännu mindre koll.
Det finns naturliga förklaringar.
Jeppe & Sebbe anses inte tillräckligt bra och/eller bedöms inte ha potential utvecklas. Jag håller, som det verkar i motsats till de flesta, med.
Hetta hade i alla fall jag gärna behållit men får antagligen bättre lön, en mer framträdande position och ett C på bröstet i Malmö.
Tim är ett kapitel för sig, bara att läsa igenom tråden.
Wingerli ser ut stanna enligt senaste budet, bra för han kan utvecklas i bättre omgivning.
Vi kommer att ha två kännbara förluster till nästa säsong - Lindholm och antagligen Ortio som det gäller att ersätta med klass.
Sitt lugnt ner i båten så ska ni se att vi kommer att ställa ett bra lag på benen även nästa säsong.
En storm i ett vattenglas.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kriwi »

Efter två perioder:
3-1 till 🇸🇪 mot 🇨🇭.
Jonathan Berggren från @skelleftea_aik har gjort samtliga svenska mål.
Assist till Adam Boqvist och David Gustafsson.

Hoppas verkligen han stannar inom föreningen. Inte fått till det än i a-laget då han väger lite lätt men en sjuk talang. Största forwardstalangen på riktigt länge.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Silly Season 2017/2018

Post by karjala »

Vem är den meriterade mästarspelaren som återvänder till SHL efter 9 år, senast i KHL?
Dusan Umisevic tweetade det som en gåta tidigare idag.
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kopitar »

karjala wrote: 19 Apr 2018, 17:07 Vem är den meriterade mästarspelaren som återvänder till SHL efter 9 år, senast i KHL?
Dusan Umisevic tweetade det som en gåta tidigare idag.
Adam Masuhr
fade
Posts: 14
Joined: 24 Sep 2016, 00:33

Re: Silly Season 2017/2018

Post by fade »

Katic klar för annan klubb enligt Expressen https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... r-finalen/
MrA
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 00:33

Re: Silly Season 2017/2018

Post by MrA »

Är det någon som vet om Tim hade ett rookiekontrakt eller inte? Står bara junior på ep vilket kanske indikerar att han inte hade det..

Spelar man 100 minuter eller mer i SHL så är man berättigad till ett sådant:
https://www.tv4.se/sport/klipp/så-funge ... hl-3949858
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

Pratade med en i styrelsen igår angående ungdomarna och deras påstådda flytt.
Svaret var enkelt. Dom har inte utvecklats i den riktning man hoppats på, därför erbjuds dom inget kontrakt.
Undantaget givetvis Tim, men hans "manager" ger kanske inte alltid de bästa råden.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2017/2018

Post by marre »

Jimmie måste ju bara förlängas med,sjukt bra.Alm håller inte mot sånt här motstånd,Linkan? Absolut till rätt peng,OM Berglund stannar tror jag backsidan kan bli riktigt bra!
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by king_louie »

snorhyveln wrote: 20 Apr 2018, 06:04 Pratade med en i styrelsen igår angående ungdomarna och deras påstådda flytt.
Svaret var enkelt. Dom har inte utvecklats i den riktning man hoppats på, därför erbjuds dom inget kontrakt.
Undantaget givetvis Tim, men hans "manager" ger kanske inte alltid de bästa råden.
"ungdomarna" = Sebbe och Krekula? Eller?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

king_louie wrote: 20 Apr 2018, 09:31
snorhyveln wrote: 20 Apr 2018, 06:04 Pratade med en i styrelsen igår angående ungdomarna och deras påstådda flytt.
Svaret var enkelt. Dom har inte utvecklats i den riktning man hoppats på, därför erbjuds dom inget kontrakt.
Undantaget givetvis Tim, men hans "manager" ger kanske inte alltid de bästa råden.
"ungdomarna" = Sebbe och Krekula? Eller?
Kan jag inte svara på. Jag undrade bara varför dessa youngsters övergav oss. Svaret läste du ovan. Kan hända att pojkarna tror att lönen automatiskt ska gå upp när CMore slantar in, men den gubben gick inte hos AIK. Presterar man inte (vilket jag inte tycker dom gjort) så upphör anställningen.
Wingerli vet jag har köpt lägenhet och "settlat" sig ner så han kanske kan tänka sig fortsätta på AIK:s premisser, dvs AIK dikterar lönen, inte pappor som ska spela managers.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Skidrow »

marre wrote: 20 Apr 2018, 06:20 Jimmie måste ju bara förlängas med,sjukt bra.Alm håller inte mot sånt här motstånd,Linkan? Absolut till rätt peng,OM Berglund stannar tror jag backsidan kan bli riktigt bra!
Problemet är att det känns som inte Jimmie håller.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Snorhyveln,

Det här är ett stort misstag enligt mig.

Växköp har samma publiksiffor som oss, samma lönekostnader i årsredovisningen. Kolla på deras laguppställning! Hur går det till? De har ett starkt näringsliv som går in och fifflar. Jämför sedan Skellefteå kommun med Jönköping, Linköping, Göteborg, Stockholm, Malmö. Luleå har hamstern, Örebro har Fahlander, Malmö har Percy Nilegård, Växcköp har Öhman etc.

Vi befinner oss i ett maratonlopp där vi får springa i uppförsbacke.

Om en spelare är en supertalang och utvecklas positivt, så kommer han att söka sig till NHL. Tar han inte plats och lirar AHL så har spelaren inte tjänat några pengar under sin korta karriär, en hockeyspelare har inte lång tid han kan försörja sig och bygga upp kapital, och då går de till Växköp och Frölunda som kan betala mer när de vänder hem. Det är egentligen inte jättekonstigt.

Skiktet under, duktiga spelare som kanske inte är bra nog för NHL, de kan vi däremot få ut mycket av på SHL-nivå. Burström, Arvid Lundberg, Adam Pettersson, Sebbe Ohlsson, Wingerli. Dessa spelare ska vi försöka skriva fast på lite längre kontrakt och lova att de får större roller ifall de utvecklas och växer, och vi ska ge dem ansvar. Det gör att vi kan hålla ned lönekostnaden för bredden och sen värva in spets. Det som Lasse Johansson gjorde år efter år efter år. Spelarna känner då även en större lojalitet mot klubben.

Det är ett STORT misslyckande ifall talangerna lämnar. Mycket större misslyckande än att förlora en SM-final mot ett helt överlägset ihopköpt Växköp som inte spelar efter samma ekonomiska regler som de andra lagen. De hade krossat alla andra lag. Skillnaden mellan oss under våra guldår och dem är att vi hade halva laget ur egna led och vi hade halva laget på billiga kontrakt vilket öppnade upp för några stjärnvärvningar.

Jag ser en framtid där fler och fler lag kör med Växköps ekonomiska trix, och där kan vi inte konkurrera. Endast en idiot tror att vi kan det. Vad händer om Djurgården slutar försöker vara genuina med deras riskkapitalister och näringsliv? Frölunda har inte kommunen men de har ett extremt starkt näringsliv. HV? Linköping? Malmö? Hur ska vi kunna konkurrera med sådana lag på sikt? Det finns EN grej vi kan göra.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Varför spelar Arvid Lundberg i Växköp? Han är jävligt bra och hade inte vart dyr att förlänga med.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Inte för att kritisera lindgren som gjort ett bra jobb och gjort sitt bästa, men den bästa värvningen vi skulle kunna göra är att få in Lasse Johansson i föreningen igen. Hellre honom än Viktor Arvidsson eller Adam Larsson. Så ser jag på saken.
User avatar
Jathy
Posts: 372
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Jathy »

Skulle de inte vara en idé att ta in Jimmie i båset om han nu inte platsar ute på isen likt Jörgen Jönsson? En Jimmie som ryter till lite då o då i båset hade kanske inte varit fel i vissa lägen.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Chippen »

När man lyssnar på Jimmie så önskar man att han vore spelande tränar..för det han säger i intervjuer är ju så klockrent så det går inte dit en till.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

snorhyveln wrote: 20 Apr 2018, 06:04 Pratade med en i styrelsen igår angående ungdomarna och deras påstådda flytt.
Svaret var enkelt. Dom har inte utvecklats i den riktning man hoppats på, därför erbjuds dom inget kontrakt.
Undantaget givetvis Tim, men hans "manager" ger kanske inte alltid de bästa råden.
Har inte Ohlsson utvecklats? Tycker han tagit stora kliv! Vad trodde aik? Att han skulle producera 30p? Tror inte ett smack på det! Så låter det kanske när en spelare lämnar som man gärna haft kvar.
msoe
Posts: 1581
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Silly Season 2017/2018

Post by msoe »

Chippen wrote: 20 Apr 2018, 11:00 När man lyssnar på Jimmie så önskar man att han vore spelande tränar..för det han säger i intervjuer är ju så klockrent så det går inte dit en till.
åller med. En av få spelare i hela ligan som är värd att lyssna på när det kommer till matchintervjuer.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Hade Ohlsson spelat PP1 hade han gjort 30 poäng.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

Bara framtiden kan berätta om det är ett misstag att släppa Sebbe mfl.
Han kanske får ett genombrott likt Arvid fick vid flytten, för ingen, jag säger ingen kunde se någon utvecklingspotential i Arvid innan flytten.

Vi kommer aldrig att kunna konkurrera med Växjö som har den jättelika Vidakoncernen bakom sig. Vad jag hört enligt vanligtvis välunderrättade källor så står näringsliv (läs Vida) samt kommun för anställning/lön till större delen av spelarna. En form av som jag ser det penningtvätt.
Ogin och avundsjuk som jag är hoppas jag givetvis att vi inom en snar framtid ser samma scenario i Väsksjö som i Östersund med anhållna företagsledare.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

snorhyveln wrote: 20 Apr 2018, 11:29 jag säger ingen kunde se någon utvecklingspotential i Arvid innan flytten.
Det stämmer absolut inte. Ej sant. Det var väldigt många, inklusive mig själv, som bad och bönade att Arvid skulle få förlängt. Det var lite av överflödets förbannelse när han kom upp, vi hade andra större talanger i laget. När Arvid fick spela i en mindre roll så var han först osäker, sen växte han snabbt in i det. Visade en enorm potential andra säsongen, inga misstag, bra fysik och bra psyke. Tror nog många kunniga kunde se att han skulle bli en toppback med större förtroende, som han inte fick. Ett stort misstag av föreningen.

Vi är bra på att få fram duktiga spelare och nu behöver vi återgå till att ta hand om dem som kommer upp, ha tålamod och belöna.
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kopitar »

snorhyveln wrote: 20 Apr 2018, 11:29 Bara framtiden kan berätta om det är ett misstag att släppa Sebbe mfl.
Han kanske får ett genombrott likt Arvid fick vid flytten, för ingen, jag säger ingen kunde se någon utvecklingspotential i Arvid innan flytten.

Vi kommer aldrig att kunna konkurrera med Växjö som har den jättelika Vidakoncernen bakom sig. Vad jag hört enligt vanligtvis välunderrättade källor så står näringsliv (läs Vida) samt kommun för anställning/lön till större delen av spelarna. En form av som jag ser det penningtvätt.
Ogin och avundsjuk som jag är hoppas jag givetvis att vi inom en snar framtid ser samma scenario i Väsksjö som i Östersund med anhållna företagsledare.
Arvid hade sjukt bra utvecklingspotential, han hade en speltid på kanske 4-6 minuter per match. Men nätade ändå varje match i princip, spelade byten 30 sekunder ungefär, och gjorde alltid något bra. Man visste att han skulle bli riktigt bra, men inte så här bra.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2017/2018

Post by päran »

Hmmm. Nätade i princip varje match.... 6 mål på knappt 150 matcher.
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kopitar »

Tänkte mer säsongen 13/14 då gjorde han 16 mål 24 assist på 50 matcher. Och säsongen 12/13 gjorde han 7 mål och 5 ass på 49 matcher. Om inte de är utvecklingspotential, vad är då utvecklingspotential?

Vet inte vart du fick din statistik med 150 matcher och 6 mål
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kopitar »

Såg nu att ni menade Arvid Lundberg my bad. Jag menade Arvidsson.
User avatar
Jathy
Posts: 372
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Jathy »

Hur är de med killarna som åkte till NHL där dom inte fick någon ordinarie plats och nu harvar i KHL, tänkte mer specifikt på t.ex Rundblad, hänger inte med i alla svängarna men borde vi inte försöka få hem dom? Borde ju klara SHL galant i flera år till och egentligen inte något större hot att NHL plockar dom så fort dom gjort bra ifrån sig
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Jag håller med dig kopitar. Det var ett misstag att vi inte förlängde med Arvidsson :P
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

ossian wrote: 20 Apr 2018, 11:46
snorhyveln wrote: 20 Apr 2018, 11:29 jag säger ingen kunde se någon utvecklingspotential i Arvid innan flytten.
Det stämmer absolut inte. Ej sant. Det var väldigt många, inklusive mig själv, som bad och bönade att Arvid skulle få förlängt. Det var lite av överflödets förbannelse när han kom upp, vi hade andra större talanger i laget. När Arvid fick spela i en mindre roll så var han först osäker, sen växte han snabbt in i det. Visade en enorm potential andra säsongen, inga misstag, bra fysik och bra psyke. Tror nog många kunniga kunde se att han skulle bli en toppback med större förtroende, som han inte fick. Ett stort misstag av föreningen.

Vi är bra på att få fram duktiga spelare och nu behöver vi återgå till att ta hand om dem som kommer upp, ha tålamod och belöna.
Tråkigt då att det bara var jag och styrelse samt den dåvarande sportchefen som inte såg någon potential hos Arvid.
Antar vi var de enda okunniga.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by king_louie »

Lönen är bara en av ett antal faktorer. Vilka som är tränare är en annan viktig faktor. Tänkt roll i laget. Möjlighet att utvecklas. Osv osv.
Sedan så klart om man får dubbel lön på ett ställe väger det tungt, men ligger buden hyfsat nära varandra kan annat än lön avgöra.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Det finns ingen annan förening i riket som vart lika bra som oss att utveckla hockeyspelare. Finns inget lag som skickat lika många till NHL, Schweiz och KHL där de tjänar fina pengar. Finns inget lag som haft samma tålamod med ungdomarna, fram tills nu alltså.

snorhyveln, fanns säkert andra som tyckte som du och tränarna. Men ni hade fel.
Locked