Silly Season 2017/2018

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

Har jobbat åt AIK i 25 år frivilligt. Genomgått ökenvandringen. Sett laget torska mot Husum på Cläktaren..Sett slagsmålet mellan röbäckstattarna å AIK där hela lagen va r inblandade. Sett SM finalen mot Djurgården på pappas axlar på Norrvalla med 10000 på läktarna å snöhögarna.där ångorna från kaffekasken skymde norrskenet.
Jag har nästan varit med hela vägen, men detta är faan den genomsämsta värvningen i klubbens historia, undantaget en marsmallovlirare från klubben Tälje på 80 talet.
Jag är faan orolig på allvar. Dunkaaxelmentaliteten genomsyrar föreningen så jag blir spysjuk.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Det känns som den förhoppning man hade att Lindgren skulle kunna växla in i rollen och bli en riktigt bra sportchef är totalt borta. Det är inte bara det att man ersätter Ellis med en sämre spelare, men rätta mig om jag har fel: Får vi inte dessutom betala den obligatoriska övergångssumman/ersättningen till Leksand på ett par hundra tusen kronor?
Lindgren har verkligen blandat en del bra värvningar som Katic och (får vi tro ryktena) Patrik Norén, med att som det känns bara plocka in namn utan tanke på helheten. Det känns inte som att han är tillräckligt insatt eller tillräckligt besatt för att lyckas. Han verkar inte heller ha förespråka någon hockeyfilosofi, i alla fall har han inte lyckats att konkretisera och kommunicera den. Det är en svår roll med en omänsklig arbetssituation och man måste nog "tänka hockey "dygnet runt och vilja spendera en stor del av sin lediga tid med att se hockeymatcher i olika ligor. Det känns inte som att han är den personen.
Last edited by p-play on 14 Feb 2018, 15:18, edited 1 time in total.
User avatar
Erwynn
Posts: 2410
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Erwynn »

p-play wrote:Det känns som den förhoppning man hade att Lindgren skulle kunna växla in i rollen och bli en riktigt bra sportchef är totalt borta. Det är inte bara det att man ersätter Ellis med en sämre spelare, men rätta mig om jag har fel: Får vi inte dessutom betala den obligatoriska övergångssumman/ersättningen till Leksand på ett par hundra tusen kronor?
Lindgren har verkligen blandat en del bra värvningar som Katic och (får vi tro ryktena) Patrik Norén, med att som det känns bara plocka in namn utan tanke på helheten.
Ska väl tilläggas att han enligt utsago inte ersätter Ellis och varför ska vi betala något till Leksand för en kontraktslös spelare? Tror inte Lindgren kostar AIK mer än kaffebudgeten om ens det. Hur som modigt av Micke, kommer blåsa ordentligt kring den här värvningen.
Hata allt.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Det betalas ut övergångsersättningar även för kontraktslösa spelare. Jag vet inte vad aktuell siffra är, men för något år sedan så låg det på 300 000 kr.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Nu är jag lite mindre luttrad än hyveln då jag ser 61 som utfyllnad efter att man skickat Ellis. En breddspelare som jag tror är billig. Det kan komma skador och 61an tror jag passar i slutspelet som avlastning. Men jag hoppas det kan komma en spännande värvning på anfallssidan även om jag inte tror M Lindgren levererar på den punkten. Stämmer övergångssummor som p-play funderar kring blir jag däremot fundersam. Kan inte finnas på kartan att AIK ska betala de summorna för 61an. Kommer förhoppningsvis någon intervju snart och då kanske det klarnar? Skulle det visa sig att vi betalar uppemot 1/2 miljon sammantaget för 61an blir jag mörkrädd.
User avatar
kopitar
Posts: 2544
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kopitar »

nr86 wrote:Nu är jag lite mindre luttrad än hyveln då jag ser 61 som utfyllnad efter att man skickat Ellis. En breddspelare som jag tror är billig. Det kan komma skador och 61an tror jag passar i slutspelet som avlastning. Men jag hoppas det kan komma en spännande värvning på anfallssidan även om jag inte tror M Lindgren levererar på den punkten. Stämmer övergångssummor som p-play funderar kring blir jag däremot fundersam. Kan inte finnas på kartan att AIK ska betala de summorna för 61an. Kommer förhoppningsvis någon intervju snart och då kanske det klarnar? Skulle det visa sig att vi betalar uppemot 1/2 miljon sammantaget för 61an blir jag mörkrädd.
Verkar ju vara pea mer eller mindre som stått för denna värvning enligt norran. Antar att han ska ta skiten istället för Lindgren.
fade
Posts: 14
Joined: 24 Sep 2016, 00:33

Re: Silly Season 2017/2018

Post by fade »

p-play wrote:Det betalas ut övergångsersättningar även för kontraktslösa spelare. Jag vet inte vad aktuell siffra är, men för något år sedan så låg det på 300 000 kr.
Exakt hur avtalet mellan HA och SHL ser ut verkar inte vara nått som är offentligt, madhawk skrev om det för 3 år sen http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... lsvenskan/" onclick="window.open(this.href);return false; men det verkar ju orimligt att det inte ska gå förhandla bort vissa ersättningar, pantern har ju inskrivet i alla spelares kontrakt en out på 150000 tydligen, så det verkar variera från fall till fall.

Edit: hittade en annan länk där de skriver om avtalet https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... skitpengar" onclick="window.open(this.href);return false; där lustigt nog Leksands förra sportchef nämner att han var rädd att Micke Lindgren skulle värva Fredde Lindgren. Men exakt vad som gäller när en spelare blir kontraktslös i februari framgår ju inte.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Som sjundeback för att avlasta 10-15 per match utan att bli stirrig kan det fungera. Men det är väl framför allt på forwarden vi behöver nyförvärv? Någon kreativ puckskicklig spelare som kan lira i PP?
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2017/2018

Post by BubbelVe »

Är inte Jarkko Glad ledig för en comeback ... :evil:
Knut
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 23:16

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Knut »

Petterström, Ericsson, och Lindgrens kontrakt går ut efter säsongen.
Vi kan nog vänta med snacket om undergång innan AIK förlängt kontrakten på dessa.

Få som klagade på Brynäs värvning av Nicklas Danielsson, men det är ju en Modo värvning om något.
Tycker faktiskt AIK är rätt bra på att inte skriva långtidskontrakt på äldre spelare.
panzerfaust
Posts: 72
Joined: 10 Aug 2014, 19:37

Re: Silly Season 2017/2018

Post by panzerfaust »

Känns som om AIK hade en liten ”gentjänst”innestående om vi säger så? Ni kanske minns han med problematiska öron som hade så svårt att bestämma sig vilket lag han riktigt ville representera...
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Akerman2 »

Tror Leksand är nöjda med att skeppa Lindgren och få behålla Öhman vilket säkert varit kontantan om vi inte signat Linkan. Kan inte tänka mig att LIF får några pengar, även om de finns avtal går det säkert förhandla bort. Där kan Öhman haft en roll i förhandlingen exempelvis.

Tror detta är en oerhört billig värvning, Lindgren vill hem av familjeskäl och AIK är då enda alternativet. Sitter ju inte i något förhandlingsläge direkt. Bättre att plocka hem Lindgren än ingen alls, dock hade man hellre löst kanske Söderberg från Pantern men.
marre
Posts: 3175
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2017/2018

Post by marre »

Styrman till HV säger väl allt.Verkar inte finnas mycket på marknaden,om man inte badar i pengar som Lakers eller FBK
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Lidlund »

Som AIK-supporter ska man inte gnälla över breddvärvning av Lindgren som 8e back när Lule plockar in Ledin och HV Styrman!
fralle73
Posts: 144
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Silly Season 2017/2018

Post by fralle73 »

Lidlund wrote:Som AIK-supporter ska man inte gnälla över breddvärvning av Lindgren som 8e back när Lule plockar in Ledin och HV Styrman!
Mitt i prick kommentar ;)
marre
Posts: 3175
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2017/2018

Post by marre »

När är deadline?
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Ett inlägg på Rögles forum för vad det är värt:
"Rögle ville signa Bryggman till kommande säsong. Budet från Rögle var 135t i mån. Skellefteås bud 75t. Han valde att stanna i MIF för 90t. Han har gjort en hyfsad säsong i MIF men jag tycker inte att han är värd summan som Rögle erbjöd."
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

marre wrote:När är deadline?
Om ett dygn.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

Lidlund wrote:Som AIK-supporter ska man inte gnälla över breddvärvning av Lindgren som 8e back när Lule plockar in Ledin och HV Styrman!
Sant.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Jag såg Löven-Modo igår. Axel Ottosson bästa forward. David Lindquist näst bästa forward. Emil Molin var totalt osynligt fram till när jag slog av TV:n tre minuter före slutet: Seg i skridskoåkningen och otroligt loj i backcheckingen. Det kändes mest som att han "låg och fiskade" efter lägen. Bra teknik och stark på puck dock.
Last edited by p-play on 15 Feb 2018, 13:57, edited 1 time in total.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2017/2018

Post by LeeGoren »

Håller med dig. Molins klart sämsta match i år. Brukar vara bra på i princip allt. Såg inte kry ut.
marre
Posts: 3175
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2017/2018

Post by marre »

Synd Lindqvist och Ottosson verkar vara klara för andra SHL-klubbar :cry:
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Lindquist har väl bara ryktats till Luleå? Vilken klubb ryktas Ottosson gå till? Lindquist är en "mini-Lindström" och gör helt otroliga saker emellanåt. Det är en sådan här spelare som man undrar hur bra han skulle kunna bli med daglig träning under Thomson. Det skulle var bittert om han gick till Luleå och där fick ut all sin talang. Han är dessutom från Piteå som vi sponsrar. Ottosson kommer att bli en riktigt bra spelare. Jag kan tänka mig att en klubb som Frölunda är på där. Det är sådana här killar som Lindgren skall värva istället för att slänga iväg stora pengar på trötta transatlanter med halvdålig inställning till hård träning.
Empress
Posts: 7145
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Empress »

Frölunda / Löven tycks ju ha en bra relation - kanske delvis tack vare Lechtaler ?
Ska vi gissa att Ottosson luktar fisk från september 2018?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3022
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Foppas skridskocoach »

kopitar wrote:
nr86 wrote:Nu är jag lite mindre luttrad än hyveln då jag ser 61 som utfyllnad efter att man skickat Ellis. En breddspelare som jag tror är billig. Det kan komma skador och 61an tror jag passar i slutspelet som avlastning. Men jag hoppas det kan komma en spännande värvning på anfallssidan även om jag inte tror M Lindgren levererar på den punkten. Stämmer övergångssummor som p-play funderar kring blir jag däremot fundersam. Kan inte finnas på kartan att AIK ska betala de summorna för 61an. Kommer förhoppningsvis någon intervju snart och då kanske det klarnar? Skulle det visa sig att vi betalar uppemot 1/2 miljon sammantaget för 61an blir jag mörkrädd.
Verkar ju vara pea mer eller mindre som stått för denna värvning enligt norran. Antar att han ska ta skiten istället för Lindgren.
Mer troligt är väl att föreningen har valt att låta Pea sköta kommunikationen med media för att Micke ska slippa svara på nepotismfrågorna.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Det är då dött så här sista dagen för transfers. Inget rykte om spelare bort eller till oss? Händer lite grejer i de lägre serierna men det verkar inte bli som jag trodde. Dvs åtminstone en 3-4 transfers men dagen är inte slut ännu....Men vi har ju värvat 61an:)
marre
Posts: 3175
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2017/2018

Post by marre »

Ottosson ska va klar för Djurgården och Lindqvist till Luleå
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Vem är källan på Ottosson?
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2017/2018

Post by krysset »

Joakim Hilding. Han är fortfarande Växjös spelare men utlånad till Finska Ligan. Center dessutom.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

krysset wrote:Joakim Hilding. Han är fortfarande Växjös spelare men utlånad till Finska Ligan. Center dessutom.
Han verkar ha haft ännu en svag säsong. Det finns inte en chans att Lindgren plockar upp honom. .
Locked