Målvakter 2016/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Målvakter 2016/17

Post by schteffe »

Tycker det känns som ett intressant läge det här. Att vi skulle ha råd att betala det som på förhand är det bästa i konkurrens med större klubbar är ju inte givet, lite storhetsvansinne verkar det finnas här. En del i framgången vi haft är ju att vi lyckats förädla spelare. Och SÅ dålig är ju inte Hanses, hade ju trots dåligt med förtroende bättre SVS% än t ex Starkbaum, Hudacek och Nihlstorp. Det räcker ju med att ANTINGEN Hanses eller Lindvall tar ett kliv till för att vi ska ha en målvakt som kan vara top-5.
krysset
Posts: 2000
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Målvakter 2016/17

Post by krysset »

Hörde på jobbet att 1978 då vi tog vårat första SM guld så hade vi i Roger Rosén och Mats Lundstet seriens klart sämsta målisar.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Målvakter 2016/17

Post by Hank »

Målvakter är oberäkneliga. Att lägga pengar på "prövade" målvakter är ofta överskattat.

Därmed inte sagt att Hanses var bra i finalserien, för det var han inte (däremot när han fick stå ett flertal matcher i följd i fjol).
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Målvakter 2016/17

Post by pttr »

Vi får inte glömma bort att Lindvall har utvecklats enormt senaste säsongen och var otäckt bra i kvalspelet, klart i nivå med en toppmålvakt i SHL. Men det är väldigt synd att han inte får inkörning bakom en etablerad förstemålvakt något år. Men men, fungerar det inte så finns alltid möjligheten att värva senare under säsongen. Knappast optimalt, men en nödlösning.
p-play
Posts: 6786
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Målvakter 2016/17

Post by p-play »

pttr wrote:Vi får inte glömma bort att Lindvall har utvecklats enormt senaste säsongen och var otäckt bra i kvalspelet, klart i nivå med en toppmålvakt i SHL. Men det är väldigt synd att han inte får inkörning bakom en etablerad förstemålvakt något år. Men men, fungerar det inte så finns alltid möjligheten att värva senare under säsongen. Knappast optimalt, men en nödlösning.
Visst, men kvalspelet varade bara i 6 matcher för honom. Sedan blev han skadad. Han är definitivt inte en toppmålvakt i SHL redan nu, snarare i nivå med burväktare som är bra på allsvensk nivå såsom Rahm, Lindskoug etc. Det är en otrolig chansning att satsa på Hanses och Lindvall.
User avatar
StigVig
Posts: 1568
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Målvakter 2016/17

Post by StigVig »

Sen måste man komma ihåg att Mackan tokspelade ett antal matcher som vi lyckades vinna tack vare han.
Utan dessa matcher så hade vi hamnat längre ner i tabellen.
En eller helst 2 toppmålvakter är ett måste om man vill vara ett topplag.
Hade gärna sett en kvalificerad förste keeper (vad gör Mike Dunham nuförtiden?) och Lindvall som backup (se & lära tid i ett år)
KÄMPA!
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Målvakter 2016/17

Post by schteffe »

Jag tycker det är intressant att det åtminstone för vissa verkar vara en sanning att det skulle vara något positivt för en icke-topp-målvakts utveckling att verka i skuggan av en toppmålvakt som är markant bättre. Skulle vara intressant om det finns något hållbart belägg för detta. Jag tycker det borde vara precis tvärtom - när man som målvakt verkar i konkurrens med en betydligt bättre målvakt får man spela få matcher, ofta sporadiskt och känner inget större förtroende och blir förmodligen utbytt efter en dålig match. Man känner nog att även om man höjer sig ett snäpp så är man ändå nummer två. I motsats till om man har två på förhand jämnbra målvakter - där den egna prestationen blir mycket mer avgörande för huruvida man får stå en match till och en match till och om det blir en själv som blir målvakten som ges förtroende när det vankas slutspel.

Ungefär som för Johansson/Gustafsson: http://www.hockeysverige.se/2016/05/05/ ... -annu-mer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller AIK säsongen 12/13: Eriksson 30 matcher 93,1 SVS%, Svensson 27 matcher 92,0 SVS% i grundserien.

Och till skillnad från MODO eller Karlskrona så har vi ett så pass bra lag att vi har råd att låta målvakterna utvecklas under grundseriens gång och alltså inte vara på topp direkt i höst.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Målvakter 2016/17

Post by pttr »

schteffe wrote:Jag tycker det är intressant att det åtminstone för vissa verkar vara en sanning att det skulle vara något positivt för en icke-topp-målvakts utveckling att verka i skuggan av en toppmålvakt som är markant bättre. Skulle vara intressant om det finns något hållbart belägg för detta.
Nja, det är väl inte så att man tror att det är bättre för just honom, utan snarare bättre för oss. Att man har en rutinerad förstekeeper att luta sig mot under tiden som Lindvall tar ytterligare något kliv.
p-play wrote:Visst, men kvalspelet varade bara i 6 matcher för honom. Sedan blev han skadad. Han är definitivt inte en toppmålvakt i SHL redan nu, snarare i nivå med burväktare som är bra på allsvensk nivå såsom Rahm, Lindskoug etc. Det är en otrolig chansning att satsa på Hanses och Lindvall.
Han ska ju även ha gjort det riktigt bra i grundserien, men där såg jag honom bara en match och känner inte belägg för att kunna uttala mig om det. Skillnaden mellan SHL och Allsvenskan är otroligt mycket mindre på målvaktssidan än vad många inser och det är inte omöjligt (men lite osannolikt) att han går in direkt och är en av seriens bästa målvakter. Finns flera exempel på målvakter som gått från allsvenskan direkt in i SHL och spelat riktigt bra första säsongen (ex. Lassinanti, Fasth, Svensson).

Med det sagt så vill jag poängtera att jag inte heller är nöjd med målvaktssiutationen. Jag hade gärna sett ett väldigt beprövat kort nu när planen var att behålla Hanses. Men hoppet är det sista som överger en. Blir det pannkaka värvar vi under säsongen!
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Målvakter 2016/17

Post by Rampa »

Jag har för mig att när klubben för några år sedan lät meddela att Svensson värvats, "hördes" en del knotande om en oprövad, presumtivt otillräcklig Shl-målvakt. Eller minns jag fel?
Om nu Hanses har nått sin topp, håller jag det inte alltför otroligt att vi innan nästkommande säsongs slut har en ny förstemålvakt.
Om inte så gissar jag att antingen värvningskontot öppnas eller att de två delar även på båsdörr-vaktandet.
p-play
Posts: 6786
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Målvakter 2016/17

Post by p-play »

Jag var en av dem som gillade värvningen av Svensson då jag hade sett matcher med honom. Han var extremt ojämn, men hade skyhög högstanivå. Han var ett perfekt projekt som andramålvakt.

Jag skulle vilja påstå att överlag så är skillnaden på målvakterna i allsvenskan och SHL ganska stora. Det är få målvakter som går direkt från allsvenskan till att bli en toppmålvakt i SHL. Oftast tar det minst 1,5 år för en målvakt att etablera sig i SHL. Lasse Johansson, Svensson och Lassinantti har alla behövt den tiden på sig. Hanses är ännu inte etablerad efter två år. :?
De bästa målvakterna i SHL är stabilare och tar dessutom ofta något fler svårt skott per match. De allsvenska målvakterna är ofta lite som Hanses där det ramlar in ett eller två skott per match som inte känns otagbara. De behöver tid på sig för att få till stabiliteten.

Haukeland är den som jag tycker hade högst potential av dem jag såg i allsvenskan (Jag såg dock inte alla lag.). Jag gillade personligen Robin Rahm lite mer än Lindvall då Rahm känns otroligt välskolad. Det är dock möjligt att Lindvall har en högre högstanivå. Det känns obegripligt i dagsläget att vi går in i säsongen med två målvakter med så svag meritlista.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Målvakter 2016/17

Post by pttr »

p-play wrote: Haukeland är den som jag tycker hade högst potential av dem jag såg i allsvenskan (Jag såg dock inte alla lag.). Jag gillade personligen Robin Rahm lite mer än Lindvall då Rahm känns otroligt välskolad. Det är dock möjligt att Lindvall har en högre högstanivå. Det känns obegripligt i dagsläget att vi går in i säsongen med två målvakter med så svag meritlista.
Roger Melin verkade inte hålla med om Robin Rahm eftersom han hade Gustaf Lindvall som ensam etta i kvalet (Robin Rahm stod endast efter att Lindvall hade blivit skadad).

Oftast så kan förskjutningen på att bli en SHL-målvakt handla mer om tränarnas förförståelse, att man inte litar på målvakten och inte får chansen, än att kvalitén saknas. Ett väldigt bra exempel där är Henrik Lundqvist som varken i Frölunda eller NY Rangers fick stå som nummer ett första året han var uppe trots att han var ganska solklart bättre än sina konkurrenter.

Men jag håller med, det känns inte bra att starta säsongen med så meritsvagt målvaktspar som vi har.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3045
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Målvakter 2016/17

Post by Foppas skridskocoach »

Jag förstår inte varför vi jämför med Svenssons status när han värvades. Situationen då var rätt annorlunda i o m att han värvades som backup till en etablerad förstemålvakt. Jag har absolut inget emot att Lindvall värvas hem. Jag har absolut inget emot att vi behåller Hanses. Men jag har definitivt något emot kombinationen.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Målvakter 2016/17

Post by Spökplumpen »

Förstår oron. Känner den själv.
Ska man göra ett försök till att tänka objektivt så brukar sällan någon ifrågasätta AIK:s scouting av spelare som värvas in. Det är många grodor som förvandlats till prinsar. Med det sagt kunde AIK knappast ha värvat någon mer välscoutad målvakt än Hanses, och borde vara på det torra med hans kapacitet. Men visst är man orolig.
User avatar
StigVig
Posts: 1568
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Målvakter 2016/17

Post by StigVig »

Spökplumpen wrote:Förstår oron. Känner den själv.
Ska man göra ett försök till att tänka objektivt så brukar sällan någon ifrågasätta AIK:s scouting av spelare som värvas in. Det är många grodor som förvandlats till prinsar. Med det sagt kunde AIK knappast ha värvat någon mer välscoutad målvakt än Hanses, och borde vara på det torra med hans kapacitet. Men visst är man orolig.
Problemet med Leksingen är ju att han har varit 2,5 år i AIK's organisation och vad har han förbättrat under denna tid?
Vad ser Holm (helt plötsligt) för utvecklingsmöjligheter som han inte sett tidigare?
Kontraktet med Leksingen är årets gåta inom hockeysverige, speciellt också med tanke på hans spel i finalserien.
Visst han gjorde en bra match i Göteborg men utespelarna täckte då 44 skott (nytt rekord var det väl?).
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Målvakter 2016/17

Post by smogz »

Uppriktigt sagt StigVig, vad är problemet med att kalla honom Hanses? Eller AIKaren?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14279
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Målvakter 2016/17

Post by Chippen »

StigVig wrote: Problemet med Leksingen är ju att han har varit 2,5 år i AIK's organisation och vad har han förbättrat under denna tid?
Vad ser Holm (helt plötsligt) för utvecklingsmöjligheter som han inte sett tidigare?
Kontraktet med Leksingen är årets gåta inom hockeysverige, speciellt också med tanke på hans spel i finalserien.
Visst han gjorde en bra match i Göteborg men utespelarna täckte då 44 skott (nytt rekord var det väl?).
Helt allvarligt, kan du lägga ner dina patetiska försök till att hitta smeknamn eller vad fan du nu försöker med?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
StigVig
Posts: 1568
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Målvakter 2016/17

Post by StigVig »

Chippen wrote:
StigVig wrote: Problemet med Leksingen är ju att han har varit 2,5 år i AIK's organisation och vad har han förbättrat under denna tid?
Vad ser Holm (helt plötsligt) för utvecklingsmöjligheter som han inte sett tidigare?
Kontraktet med Leksingen är årets gåta inom hockeysverige, speciellt också med tanke på hans spel i finalserien.
Visst han gjorde en bra match i Göteborg men utespelarna täckte då 44 skott (nytt rekord var det väl?).
Helt allvarligt, kan du lägga ner dina patetiska försök till att hitta smeknamn eller vad fan du nu försöker med?
Att man så lätt blir irriterad .......
Hittar inget bättre namn på sopan just nu och ju fortare han försvinner från föreningen ju bättre
Krossa Skiten!!!!!
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Målvakter 2016/17

Post by Trollet »

StigVig wrote: Att man så lätt blir irriterad .......
Hittar inget bättre namn på sopan just nu och ju fortare han försvinner från föreningen ju bättre
Tagga ner ordentligt nu, annars får du vila upp dig utanför forumet några veckor.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Målvakter 2016/17

Post by Hank »

Snälla citera inte StigVig. Men bra att ni som har ett mer liberalt blockfilter ryter till!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Målvakter 2016/17

Post by Skidrow »

Så här har AIK gjort tidigare med Svensson osv att dom gått som andre målvakt och sen när förste målvakten lämnat tagit över som förste målvakt, jag tror det kommer att gå bra med Hanses i mål.
krysset
Posts: 2000
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Målvakter 2016/17

Post by krysset »

Anser att föreningen garanterat vet vad de håller på med och anser de målvaktsparet hålla så är det ju så. Min fråga är vad vissa vinner på att såga våra egna efter noter? Läser föreningen forumet och kallar till extra sportkommitemöte?
Vilken lösning hade ni velat se?
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Målvakter 2016/17

Post by Trollet »

Skidrow wrote:Så här har AIK gjort tidigare med Svensson osv att dom gått som andre målvakt och sen när förste målvakten lämnat tagit över som förste målvakt, jag tror det kommer att gå bra med Hanses i mål.
Det är ett hån mot både Markus Svensson och Joacim Eriksson att jämföra dem med Hanses. Båda de två tog enorma kliv i utvecklingen redan första året och var snabbt jämngoda med förstemålvakten (Eriksson var snabbt uppe och förbi Hadelöv, Svensson var snabbt i nivå med Eriksson).

Hanses står där han står efter 2.5 år. Det är enorm gambling att chansa på att utvecklingen plötsligt kommer. Han spelade betydligt färre matcher i år trots utgående kontrakt för Svensson. Är inte det rätt märkligt om han nu följt samma utveckling som Eriksson och Svensson?

Är det inte också rätt märkligt att man bara skrivit ett år med honom om man nu på riktigt tror att han är en toppmålvakt? Han är billig nu och det vimlar inte av anbud för en sån målvakt, så läget hade varit perfekt.

Jag är rätt säker på att det här är en backuplösning som kan bli permanent för säsongen, beroende på om det dyker upp en mer profilerad förstemålvakt. Att AIK plötsligt ser sån talang i Hanses tror jag mindre på.

krysset wrote:Anser att föreningen garanterat vet vad de håller på med och anser de målvaktsparet hålla så är det ju så. Min fråga är vad vissa vinner på att såga våra egna efter noter? Läser föreningen forumet och kallar till extra sportkommitemöte?
Vilken lösning hade ni velat se?
Det där resonemanget stöter man på ibland och med den inställningen behövs varken forum, Facebook eller hockeysnack på Ainas. Facit är ändå alltid att klubben vet bäst. Nu är det dock så att väldigt många intresserade tycker om att diskutera och framföra sina åsikter om spelare. Jag tror inte någon här inne har den minsta förhoppning att AIK plötsligt ska sparka Hanses för att det står på NP:s forum. Men det är just ett forum och där diskuterar man saker.

Vill man hålla med AIK om allt och letar likasinnade rekommenderar jag deras Instagram- och Facebookkommentarsfält, där flockas medgångarna och hallelujaroparna i en stadigt växande SAIK-skara.

PS. Svar på din avslutande fråga: Jag hade velat se Hanses lämna AIK till förmån för en bättre målvakt, jag tror vi har ett svagt målvaktspar kommande säsong om ingen mer tas in.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Målvakter 2016/17

Post by Trollet »

krysset wrote:Någon blir utlånad då vi GARANTERAT tar in en toppmålvakt. Rent tjäntefel annars. KAn skilja plats 1-10 med målvaktsproblem ju.
krysset wrote:Anser att föreningen garanterat vet vad de håller på med och anser de målvaktsparet hålla så är det ju så.
Vilket blir det, garanterat en ny målvakt eller "vet vad de håller på med" och nöjer sig med Hanses/Lindvall?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6786
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Målvakter 2016/17

Post by p-play »

Jag tror också att man valde att signa Hanses för att säkra upp målsvaktssidan men att man kommer att fortsätta att sondera terrängen för att se om det kan komma loss något toppnamn efter camperna. LJ brukar vilja ha både hängslen och livrem på den här positionen och dessutom de bästa som går att finna. Att han nu plötsligt skall ha bytt strategi och filosofi och gå "all in" på en målvakt som inte ansågs tillräckligt bra för att ens få förtroende i grundserien när vi i princip hade avgjort densamma tror jag inte riktigt på. Det märkliga är dock att man inte plockade in Joacim Eriksson som uppenbarligen ville till oss. Kanske var han för dyr, kanske fanns det andra orsaker.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Målvakter 2016/17

Post by pttr »

Om ni lyssnat på Norrans hockeypodcast med avsnittet då LJ gästar så minns jag att de diskuterade målvaktsfrågan. Redan då fick man känslan att man kunde läsa mellan raderna att huvudspåret inte hade slagit in och att de sneglade neråt i både plan B och kanske C. Känns med facit i hand att det mycket väl kan ha varit så.
krysset
Posts: 2000
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Målvakter 2016/17

Post by krysset »

Jag var i första läget skeptisk till Hanses /Lindvall men ändrade mig då jag har förtroende för organisationen. Givetvis så slår man till om rätt spelare dyker upp till rätt pris. Det gäller såväl målvakt som back eller forward. Att Jocke Eriksson inte kom till oss har säkert naturliga förklaringar.
p-play
Posts: 6786
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Målvakter 2016/17

Post by p-play »

Ja det stämmer säkert. Problemet med målvaktssidan är bara att det är svårt att korrigera under säsong då det inte riktigt finns något utbud av bra målvakter lediga t ex under sista transferfönstret. De som finns lediga är oftast hopplöst ringrostiga. Det är egentligen den enda positionen som man måste ha en lång planering på. Jag tror alla känner oro då Hanses känns långt ifrån en förstamålvakt i SHL och Lindvall är helt oprövad på den nivån. Det spelar ingen roll om man har Möller och Lindström, det är svårt att vinna titlar om man är mediokra på den posten. I år har Hanses i princip släppt in två enkla bjudmål i varje match som han stått och det håller inte i längden. Det är bara att be till hockeygudarna att det sker ett under sommaren och att han tränar stenhårt och tar chansen. Han har sin livs chans nu.
krysset
Posts: 2000
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Målvakter 2016/17

Post by krysset »

Hanses tränar bra det är nog det minsta problemet.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Målvakter 2016/17

Post by Larzon »

krysset wrote:Hanses tränar bra det är nog det minsta problemet.
Hade han tränat bra och på rätt sätt hade han utvecklats mer. Så jag skulle säga att det är det största problemet.

Sen är den fysiska träningen inte allt.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Målvakter 2016/17

Post by Skidrow »

Året före Jocke tog över i mål stod han 17matcher i grundserien och 0 i slutspel och Svensson 27grundserien, 3 i slutspel.
Locked