Silly Season 2016/2017

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Bensinen tog slut redan efter semin. Han var blytung i benen i finalspelet. Hans säsong var dock otroligt bra, på gränsen till sensationell, med tanke på hans status i början av säsongen
marre
Posts: 3174
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Tänk att vi har Jocke och Ritola som varsin spelfördelare i 1:a och 2:a linan nästa sässe 8-) Galet bra!
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2016/2017

Post by krysset »

kopitar wrote:
krysset wrote:Ryktas om en forward. Tycker vi behöver backar. Forwardssidan ser väl ok ut redan såvida det inte kommer in en kanoncenter.
Kan det vara Max Talbot ?http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9511
Klar för KHL.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Brandon Kozun verkar ha förlängt med Jokerit så han kan också strykas från listan med prospekt.
number 7
Posts: 776
Joined: 15 Jun 2011, 23:11

Re: Silly Season 2016/2017

Post by number 7 »

p-play wrote:Brandon Kozun verkar ha förlängt med Jokerit så han kan också strykas från listan med prospekt.
Nja
https://www.instagram.com/p/BF9CCF0kwRH/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar som Han har ny klubb på gång till veckan.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Där ser man. Uppmärksamt! Intressant. Han har kontrakt med Jokerit. SKA (som han ryktades till) har säkert köpt ut honom då. Han är nog lite för dyr för SHL-klubbarna, men man kan ju åtminstone få drömma att Lindgren har sålt in hur bra förskolor vi har. :D
marre
Posts: 3174
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Jaha,nu drar Ritola också...
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2016/2017

Post by snorhyveln »

Bara att konstatera att SHL är en Kalle Ankaliga. Spelarna drar så fort det finns en chans.
Snart bildar väl Förenade Arabemiraten en liga också.
User avatar
Poet
Posts: 2478
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Poet »

Varför tror ni att Ritola drar?
2012-05-19
User avatar
StigVig
Posts: 1564
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 2016/2017

Post by StigVig »

Money talks och kontrakt är till för att brytas
Krossa Skiten!!!!!
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Någonstans så blir man ju rejält äcklad av detta. :x Organisationen tar en enorm risk som värvar Ritola med hans existerande skador, lägger ned ett jättejobb på att rehabilitera killen och sedan drar han direkt när han fått ordning på kroppen och spelat bra i ett par månader. Jag hoppas att vi får enormt bra betalt för var hittar man en sådan spelare till hans lönenivå? Dessutom tappar vi ytterligare fysik och nu består truppen snart bara av diminutiva spelare. Först Urbom och nu Ritola. Blir det kvar någon spelare som inte har skadebekymmer?
Last edited by p-play on 29 May 2016, 14:37, edited 1 time in total.
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

P-play säger exakt det jag tänker. Tappar dessutom attityd och det har inte vårt lag direkt ett överskott på.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
shaquille
Posts: 1968
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly Season 2016/2017

Post by shaquille »

Blir faktiskt inte ens förvånad om Möller och Lindström drar innan dom ens kommit dom med.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Silly Season 2016/2017

Post by freddus »

Det kan ju för fan inte vara sant. Man börjar bygga laget genom att ha seriens största frågetecken i målvaktsparet. Sen efter nhl-flykten så fortsätter man dränera truppen på klasspelare.
Intressant att se vilken lösning man hittar på nu. Samtidigt som jag förstår varför så blir det oerhört tröttsamt. Vi hade en för dålig trupp i april, som det ser ut nu verkar vi inte få till ett bättre lag till den kommande säsongen.
User avatar
vonschnauser
Posts: 975
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2016/2017

Post by vonschnauser »

Drar Ritola också börjar till och med jag tappa tron...

Det skulle kännas sim ett slag i magen.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

shaquille wrote:Blir faktiskt inte ens förvånad om Möller och Lindström drar innan dom ens kommit dom med.
Båda två har skadebekymmer och behöver gå igenom rehab och därför tror jag att de blir kvar. Jimmie skall opereras så han blir nog också kvar. Vi är lite grann som ett rehab för spelare som stannat av i karriären eller har skadebekymmer. Möller har nog redan nu planerat att dra nästa år. Han råkade ju försäga sig i en intervju där han sade att kontraktet bara sträckte sig till nästa vår.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Special Brew »

Det har gått för långt om vi börjar släppa kontrakterade spelare till Schweiz.
msoe
Posts: 1624
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Silly Season 2016/2017

Post by msoe »

Man vill ju inte tro att det ska vara sant speciellt efter dessa tvärsäkra svar till madhawk i fredags:

"Problemet är bara att Ritola har kontrakt med Skellefteå och det är någonting som han tänker fullfölja.
– Jag blir kvar här, säger han bestämt."

"Uppgifter säger att Schweiziska klubbar, däribland Fribourg-Gottéron, ska vara intresserade. Även det slår den svenska VM-spelaren bort.
– Jag har ingen out i mitt avtal med Skellefteå. Jag kommer vara kvar här, säger han."

Samtidigt brukar väl inte Norran blåsa på på det här viset om de inte är säkra på sin sak? Riktigt trist i såna fall då det känns som att Ritola kommer/hade kunnat ta ytterligare nåt kliv framåt i utvecklingen den här säsongen, med ordentlig försäsongsträning osv.
User avatar
Larstage
Posts: 684
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Larstage »

msoe wrote: Samtidigt brukar väl inte Norran blåsa på på det här viset om de inte är säkra på sin sak? Riktigt trist i såna fall då det känns som att Ritola kommer/hade kunnat ta ytterligare nåt kliv framåt i utvecklingen den här säsongen, med ordentlig försäsongsträning osv.
Nä, det brukar inte Norran göra. Jag räknar bort Ritola. Norran måste ha bra källor för att gå ut med en sådan nyhet. Vi tappar profiler och karaktärer på löpande band. Vart ska detta sluta? :(
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Lubbe »

Så länge någon köper ut kontrakt och vi får rejäl ekonomisk ersättning så rör det mig inte det minsta om kontrakt bryts.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nr86 »

Samtidigt vill då inte jag ha spelare i laget som hellre spelar någon annan stans. Visst svider en Ritola flytt men jag tror ändå att hans plats borde gå att fylla ändå. Han var/är riktigt skadebenägen vilket inte väger till hans fördel direkt. En tung centertank skulle sitta fint nu då Ritola försvinner. En Sjögrentyp. :D
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

Lubbe wrote:Så länge någon köper ut kontrakt och vi får rejäl ekonomisk ersättning så rör det mig inte det minsta om kontrakt bryts.
Nä, jag hejar också på sista raden i bokslutet, inte laget.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

nr86 wrote:Samtidigt vill då inte jag ha spelare i laget som hellre spelar någon annan stans. Visst svider en Ritola flytt men jag tror ändå att hans plats borde gå att fylla ändå. Han var/är riktigt skadebenägen vilket inte väger till hans fördel direkt. En tung centertank skulle sitta fint nu då Ritola försvinner. En Sjögrentyp. :D
Vi har historiskt sett varit värdelösa på att fylla utflyttade spelares platser. Bara genom att göra en sån här rockad så utsätter man sig för en jätterisk. Ritola vet man var han står, tar man nån nån annan istället kan man fort stå där med en ny Ryan Vesce.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Lubbe »

Trollet wrote:
Lubbe wrote:Så länge någon köper ut kontrakt och vi får rejäl ekonomisk ersättning så rör det mig inte det minsta om kontrakt bryts.
Nä, jag hejar också på sista raden i bokslutet, inte laget.
Är Ritola den som offrar en tand för laget?
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Lubbe wrote:Så länge någon köper ut kontrakt och vi får rejäl ekonomisk ersättning så rör det mig inte det minsta om kontrakt bryts.
Ja, men frågan är vad rejäl ekonomisk ersättning är? Klubbar i Schweiz har inte direkt samma monetära styrka som klubbar i KHL. De lever ganska mycket på att spelarna betalar en låg skattesats. Visserligen har stjärnspelarna mycket betalt, men jag tvivlar på att de lägger upp några jättesummor för att köpa ut en kille som Ritola.
Tittar man på det ur vårt perspektiv så måste vi antagligen lägga upp minst 100' extra per månad (troligtvis t o m det dubbla) för att hitta en spelare på samma nivå så här pass sent, och då lär han ändå inte vara svensk, vilket medför en risk. Ritola var en extrem högriskinvestering som slog väl ut. Det innebär att vi behöver få minst 2 miljoner, antagligen tre, i kompensation bara för att komma ur situationen med oförändrad status på truppen. Jag har lite svårt att se att vi skall gå ur det här som vinnare, men jag kan ha fel. Nu är det väl bara Burström kvar att lämna innan vi kan börja blicka framåt. Tydligen skall det enligt MrMadhawk vara öronproblem i samband med flygning som gör att Ritola vill lämna. Det nämndes verkligen inget om de där öronproblemen ifjol eller året före eller året där före. De verkar ha blivit mycket akuta sista tiden.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 2016/2017

Post by bsa »

Jag är en gamal gubbe, men före Bossman så hade alla spelare i princip kontrakt tills någon köpte ut dom annars blev det ettårs fall. 1-2 mille för Ritula i detta läge är REA. Bättre med kontrakt så man får betalt för förädlingen av spelare.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Frågan är då vad som kommer istället för Ritola? Eftersom Lindström har anlänt så finns egentligen inget behov av en playmaker-typ. Ullström lär ansluta till HV, Klingberg till Frölunda och Hjalmarsson (kanske) till Växjö om de går till SHL. Skall vi tro att Ridderwall eller Videll kan bli aktuella om de inte får ett kneg i KHL?
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

Sillyns bästa inlägg.
p-play wrote:
Lubbe wrote:Så länge någon köper ut kontrakt och vi får rejäl ekonomisk ersättning så rör det mig inte det minsta om kontrakt bryts.
Ja, men frågan är vad rejäl ekonomisk ersättning är? Klubbar i Schweiz har inte direkt samma monetära styrka som klubbar i KHL. De lever ganska mycket på att spelarna betalar en låg skattesats. Visserligen har stjärnspelarna mycket betalt, men jag tvivlar på att de lägger upp några jättesummor för att köpa ut en kille som Ritola.
Tittar man på det ur vårt perspektiv så måste vi antagligen lägga upp minst 100' extra per månad (troligtvis t o m det dubbla) för att hitta en spelare på samma nivå så här pass sent, och då lär han ändå inte vara svensk, vilket medför en risk. Ritola var en extrem högriskinvestering som slog väl ut. Det innebär att vi behöver få minst 2 miljoner, antagligen tre, i kompensation bara för att komma ur situationen med oförändrad status på truppen. Jag har lite svårt att se att vi skall gå ur det här som vinnare, men jag kan ha fel. Nu är det väl bara Burström kvar att lämna innan vi kan börja blicka framåt. Tydligen skall det enligt MrMadhawk vara öronproblem i samband med flygning som gör att Ritola vill lämna. Det nämndes verkligen inget om de där öronproblemen ifjol eller året före eller året där före. De verkar ha blivit mycket akuta sista tiden.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Lappmössan »

Och de undrar varför folk tappar intresset...
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Det hade faktiskt varit kul att se Ritola rejält tränad med en full försäsong i benen och med en fysik som gör att han orkar trycka på i skridskoåkningen. Jag var otroligt skeptisk till honom innan säsongen då han såg ut i Leksand ungefär som han såg ut i år i VM och i finalserien , men han har levererat långt över förväntan. Jag undrar dock hur sportchef Lindgren känner sig för tillfället. Det har inte direkt varit någon mjukstart på jobbet. :D
Locked