Lagbygge/formationer 16/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

Silly season för 16/17 börjar vara i startgroparna och här diskuterar vi nästa års lagbygge. Många av spelarna har utgående kontrakt och i den här tråden spekuleras i frågan: vem blir kvar, vilka lämnar och vilka ansluter.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Förutom självklara namn så tycker jag att man borde fundera över en spelare som Alexander Viklund. Han skulle kunna vara ett lönemässigt bra alternativ om t ex Pontus P lämnar. Malte Strömwall skulle passa bra in hos (även om jag tror att han går till Linköping eller Frölunda). Joel Mustonen tror jag inte kommer att komma då Örebro säkert kommer att erbjuda honom ett kontrakt i nivå för en spelare i en första- eller andrakedja, vilket vi inte kommer att kunna matcha.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Colton »

Möller och Jocke har utgående kontrakt.......
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Colton wrote:Möller och Jocke har utgående kontrakt.......
Om jag kommer ihåg rätt så har båda kontrakt med oss nästa säsong. Däremot kan de naturligtvis komma att leasas ut. I Möllers fall är det nog t o m troligt.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Chippen »

Colton wrote:Möller och Jocke har utgående kontrakt.......
Möller har utgående kontrakt ja, men samtidigt även ett påskrivet avtal med oss redan.
Jocke är väl bara uthyrd denna säsong, och kommer tillbaka om han inte hyrs ut igen.

Sedan har vi ju Alm och Emanuelsson som säkerligen blir utan kontrakt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by nr86 »

Våran 9a gör säkerligen sin sista säsong hos oss.
KHL känns troligt i hans fall. Jocke hoppas jag kommer hem och avslutar karriären hos oss.
Möller känns mer osäkert om han inte får ett envägs i NHL. Kanske han är less på KHL livet?;)
Sedan tror jag inte det är omöjligt att någon av våra utflugna backar kommer hem igen.
Erixon känns mest troligt. Holmström kommer vi att tappa men om vi tappar fler till andra sidan pölen låter jag vara osagt.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by smogz »

Rundblad känns inte heller orolig, går inte många minuter just nu fast Keith är skadad. Gissar iofs på Trade i hans fall.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

nr86 wrote:Våran 9a gör säkerligen sin sista säsong hos oss.
KHL känns troligt i hans fall. Jocke hoppas jag kommer hem och avslutar karriären hos oss.
Möller känns mer osäkert om han inte får ett envägs i NHL. Kanske han är less på KHL livet?;)
Sedan tror jag inte det är omöjligt att någon av våra utflugna backar kommer hem igen.
Erixon känns mest troligt. Holmström kommer vi att tappa men om vi tappar fler till andra sidan pölen låter jag vara osagt.
Zachrisson och Pesonen lär nog lämna. Pesonens kontrakt var nog väldigt framtungt med sign-on-bonus. Pontus Petterström är nog en sådan som kan vara en del i en generationsväxling. Erik Forsell vill man nog behålla även om han tappat lite fart i skridskoåkningen, men där handlar det nog om pengar då han inte är billig. Broadhurst lär knappast få förlängt om han inte växlar upp. Niclas Burström och Mackan Svensson sneglar säkert på utlandet och där handlar det nog om rätt anbud dyker upp. Anton Lindholm kan nog också lämna för NHL/AHL även om jag tror att han och Holmström skulle må bra av ett år till i SHL.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by 374 »

Petterström försvinner, Anton Lindholm och Homström sticker till NHL/AHL, kanske Pettersson också.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Lappmössan »

nr86 wrote: Sedan tror jag inte det är omöjligt att någon av våra utflugna backar kommer hem igen.
Tror de tar några säsonger i KHL först.
User avatar
Halford
Posts: 132
Joined: 30 Jul 2011, 05:55

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Halford »

Tror ingen av Pettersönerna försvinner, iaf inte till nästa säsong! Gör de det, lär de komma tillbaka med svansen mellan benen...
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by 374 »

Det enda man med säkerhet kan säga är att det behövs en fysisk tvåvägsback. :roll:
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by burk »

p-play wrote:Förutom självklara namn så tycker jag att man borde fundera över en spelare som Alexander Viklund. Han skulle kunna vara ett lönemässigt bra alternativ om t ex Pontus P lämnar. Malte Strömwall skulle passa bra in hos (även om jag tror att han går till Linköping eller Frölunda). Joel Mustonen tror jag inte kommer att komma då Örebro säkert kommer att erbjuda honom ett kontrakt i nivå för en spelare i en första- eller andrakedja, vilket vi inte kommer att kunna matcha.
Taget från PT.se
" Johanssons pojkvän Joel Mustonen spelar med Örebro i SHL.
Hur har kontakten med Kif Örebro varit?
– Vi har pratat lite, inget mer än så. Sen spelar ju min pojkvän med Örebro och har ett kontrakt på 2+1 år, så han stannar minst två säsonger"
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

burk wrote:
p-play wrote:Förutom självklara namn så tycker jag att man borde fundera över en spelare som Alexander Viklund. Han skulle kunna vara ett lönemässigt bra alternativ om t ex Pontus P lämnar. Malte Strömwall skulle passa bra in hos (även om jag tror att han går till Linköping eller Frölunda). Joel Mustonen tror jag inte kommer att komma då Örebro säkert kommer att erbjuda honom ett kontrakt i nivå för en spelare i en första- eller andrakedja, vilket vi inte kommer att kunna matcha.
Taget från PT.se
" Johanssons pojkvän Joel Mustonen spelar med Örebro i SHL.
Hur har kontakten med Kif Örebro varit?
– Vi har pratat lite, inget mer än så. Sen spelar ju min pojkvän med Örebro och har ett kontrakt på 2+1 år, så han stannar minst två säsonger"
Då har de förlängt kontraktet. Han hade bara ett ettårskontrakt. Flickvännen hade nog bara inte koll på att de inte gått ut med det offentligt ännu. :)
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Jag kunde inte låta bli att slötitta lite grann på Sålnas match igår och Malte Strömwall känns verkligen som en mini-Möller. Han vore som klippt och skuren på en vänsterforwardposition hos oss. Jag hoppas verkligen att LJ eller vem det nu är som driver värvningsarbetet ligger på där.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by nr86 »

Nu börjar den här tråden kännas mer och mer aktuell.
Vi har en hel drös med kontrakt som går ut och vi får nog räkna med att flera spelare/tränare inte återfinns i AIK 16/17.
Båda våra målvakter sitter på utgående och här tror jag att Svensson kommer att vilja tjäna kosing nästa år och jag klandrar honom inte. Men vi kommer att behöva ersätta honom. I Hanses fall är jag lite osäker hur AIK resonerar men det hänger naturligtvis på hur han spelar resterande matcher han får chansen.

På backsidan ser det ganska bra ut trots allt. 52, 5, och 3 har utgående kontrakt. 8 och 54 kanske lämnar för att pröva lyckan på andra sidan. 52 och 5 tror jag kommer att förlänga medans jag är mer tveksam till Burström.
Det känns som att han skulle kunna tjäna fina pengar i KHL om han skulle vilja och det tåget tror jag han hoppar på. Ersättare till honom hoppas och tror jag Tim kommer att bli. Han skulle må bra av att komma hem och stärka självförtroendet i föreningen han kan som sin egen ficka. Han kommer att få chansen i NHL igen tror jag.

Om min profetia slår in ser backsidan 16/17 ut som följer.
4
5
8 ( tror han blir kvar )
52
55
61
63
Tim
junior
junior

På forward sidan tror jag att det kommer att bli svårt att behålla 19, 9, 37 och 22.
Calof kommer garanterat att pröva vingarna i NHL och Zackrisson kommer att vilja tjäna mer pengar i KHL. Eller om han får chansen i NHL vilket inte torde vara en omöjlighet. Norman kommer att kunna välja och vraka mellan anbuden efter den här säsongen. Jag hoppas att AIK kan få till en förlängning som man gjorde med Möller för att sedan hyra ut honom om det skulle bli spel i KHL eller NHL till hösten.
Då följer min forward profetia.......

10 ( Hoppas vid gud att han kommer hem nu )
12 ( Hoppas och tror han blir kvar )
13
15
17
21 ( kontraktet fortsätter 1 år till )
24
27 ( Slitvargen kommer att vara AIK trogen )


Dessa 8 känns ganska troligt att de spelar i AIK till hösten. Ganska många osäkra med andra ord.
Hoppas att många frågetecken rätas ut snarast. Framförallt tränarsidan verkar dra ut på tiden. Alla sitter ju på utgående kontrakt.

De jag tror kommer att få lämna är......
18 ( Han har varit otroligt värdefull men nu tar det slut )
20 ( Har för mycket i lön i motsats till prestation. Detta är vad jag tror men går han ner i lön så kanske....)
73 ( Ej förlängt )

Spelar i NHL/KHL/annat lag
9 (NHL/KHL )
22 ( Går dit pengarna är störst kanske LHF )
25 ( NHL )
37 ( NHL/KHL )

En massa spekulationer jag vet men det är kul att börja bygga nästa års lag....
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Den första frågan är väl egentligen vem som kommer att bygga nästa års lag. Med tanke på att man inte kommit längre med förlängningar så börjar man faktiskt att undra.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by ossian »

Många nyckelspelare med utgående kontrakt. Svensson, Burström, M Lundberg, Norman, Pesonen, Zackrisson. Det lär inte vara svårt för någon av dessa att hitta en ny förening då de alla är landslagsmässiga, men hoppas att i alla fall hälften av dem stannar. Detta gör mig väldigt nervös.

Sen har vi ett par spelare det luktar AHL/NHL om. Holmström, A Lindholm, M Pettersson, Calof. Här hoppas jag såklart att de alla stannar för sin utvecklings skull. Alla dessa är bra spelare redan, men samtliga behöver bli stabilare och jämnare i spelet om de ska ha en chans att slå sig in i NHL. Minst ett år till i SHL för alla tre.

Arvid Lundberg tycker jag absolut ska erbjudas ett längre kontrakt, han har utvecklats enormt i år och kan bli hur bra som helst. Anton Öhman har jag sett för lite av men han har haft skadeproblem.

Förutsätter att Jimmie Ericsson och Forssell stannar. Vet inte om lön motsvarar prestationen hittills, men säsongen är inte slut, och dessa två herrar är klubblegendarer som är ryggraden i föreningen.

Tveksam till Broadhurst även om jag ser potential där, tycker han har lite för dåligt spelsinne. Petterström sliter som ett djur, men i hans roll ser jag hellre en ungdom med utvecklingspotential.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by smogz »

Tycker det är svårt detta. Ska egna produkter flyttas upp i hierarkin bara för att de spelat länge för att ge plats åt nya juniorer som drar mindre kostnad för att ha råd med spets. Eller börjar det vara dags att dumpa dyra spelare som har lön för förstakedjan men presterar som fjärde. Svårt detta.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Jag tror vi alla vet svaret vad som borde göras. Att sedan ha själva ansvaret och klara av att göra det är en annan sak. Kritiken från egna supportrar blir automatiskt monumental vilket gör att många sportchefer avstår. Stigande priser på tredje- och fjärdelinespelare efter framgång är nog den viktigaste orsaken till att det är så svårt att hålla sig kvar i toppen. Den absoluta spetsen lämnar efter framgång för NHL eller KHL samtidigt som lönerna stiger för spelarna som blir kvar och det blir mindre över för att värva in dem som skall göra skillnad.
Det sved när LJ gjorde sig av med Antos. Han var fortfarande en bra spelare på SHL-nivå och snittade en halv poäng per match sista säsongen. Om inte PP och Forsell accepterar kraftiga lönesänkningar så börjar det vara dags även där. Forsell är visserligen bara 33 och borde ha ett till kontrakt i kroppen, men det går inte att bortse från att han har svårt att hänga med. Rickard Wallin fick vara kvar endast om han gick med på ett kontrakt i förhållande till vad han faktiskt presterade i en roll som fjärdelinaspelare. Personligen hoppas jag nästan att Forsell drar till Schweiz och tjänar lite stålar på sitt sista kontrakt. Han är någon som man verkligen unnar det.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by ossian »

Forssell har haft skadeproblem. Han har ändå kapacitet och är nyttig. Mer osäker över Petterström och Broadhurst och deras roller som duracellkaniner, där skulle vi kunna lira Ohlsson, Wingerli, Söderlund, Linus Lundström och spara in lite på budgeten.

Även lite osäker på Pesonen. En jättebra spelare såklart, men hur är axeln efter skadan? De som jag känner som åkt på axelskador är på ett livslångt rehab efter. Spelare som Bertilsson och Emanuelsson tycks slå upp samma axelskada år ut och år in.

Sen svär jag lite i kyrkan: vad har Jimmie Ericsson för lön? Kan vi förhandla ner?
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

ossian wrote:Forssell har haft skadeproblem. Han har ändå kapacitet och är nyttig. Mer osäker över Petterström och Broadhurst och deras roller som duracellkaniner, där skulle vi kunna lira Ohlsson, Wingerli, Söderlund, Linus Lundström och spara in lite på budgeten.

Även lite osäker på Pesonen. En jättebra spelare såklart, men hur är axeln efter skadan? De som jag känner som åkt på axelskador är på ett livslångt rehab efter. Spelare som Bertilsson och Emanuelsson tycks slå upp samma axelskada år ut och år in.

Sen svär jag lite i kyrkan: vad har Jimmie Ericsson för lön? Kan vi förhandla ner?
Frågan är dock på vilken lönenivå Forsell ligger. Han fick väl ett kontrakt senast som placerade honom i lönetoppen. Då skall man inte spela i en tredje-eller fjärdelina. Skador eller inte, han har gått ned sig rejält och det såg man redan i säsongsinledningen. Petterström är en personlig favorit när han han är skadefri, vilket tyvärr inte är så ofta som man önskar och han lär nog inte få förlängt. Jag kan inte tänka mig att de förlänger med Broadhurst om han inte höjer sig rejält. Pesonen har vi troligtvis sett det sista av. Det är ytterst tveksamt om han kommer tillbaka i år och han lär bli för dyr på ett rakt kontrakt. Zackrisson sätter nog upp nya bankkonton för nya äventyr. Jimmie har säkerligen en alldeles för hög lön i förhållande vad han presterar i en grundserie, men han kommer förhoppningsvis att vara viktig i slutspelet. Dessutom så säljer han biljetter. :)
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by ossian »

Jag håller med i allt du skriver. Zackrisson känns som han drar till KHL om han nu inte får en välförtjänt plats i NHL. Pesonen går till KHL eller hem till Finland, kanske Schweiz.

Broadhurst och Petterström lämnar, Forssell stannar om han tar en mer resonabelt kontrakt. Jimme dominerar i slutspelet och stannar på samma kontrakt.

Kvar är då Svensson, M Lundberg, Burström, Calof och Norman av stjärnspelarna. Hoppas vi får behålla dem, plus att de draftade spelarna stannar i ett år till även om jag tror att Holmström och Lindholm drar vilket enligt mig är för tidigt.A Lundberg förlänger, tycker också att Hanses har spelat bra efter en värdelös inledning.

Sen hoppas man såklart på någon ur kvartetten Lindström, Alm, Möller och Erixon nästa år.

En annan tanke jag har är att kanske Adam Pettersson skulle kunna spela center. Tycker han har alla verktyg för att bli en superbra center. Tycker han passar mycket bättre där än Martin Lundberg som ibland som center. Även Norman kan spela center.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Jag har också funderat på Adam P som center. Han har definitivt verktygen för att klara av även den rollen. Samtidigt har har han fått det att lossna i offensiv zom som ytterforwards med sina Dahle'n-moves. Kan han bara förbättra skottet en aning så har han potential att bli en stjärnspelare i SHL. Även om jag gillar Martin Lundberg av väldigt många anledningar så är han en en ganska begränsad spelare och en spelartyp som är ganska enkel att hitta på marknaden. Jag hoppas att vi inte överbetalar där eftersom han är mer av en kompletteringsspelare. Hanses har definitivt spelat upp sig och tom överraskat, dock så blandar han fortfarande sina jätteräddningar med att släppa alldeles för enkla skott utifrån. Jag har svårt att se att man vågar satsa på honom som förstemålvakt redan nu och vad händer då med Jesper Eriksson? Kanske Eriksson kan lånas ut till allsvenskan. Det vore bra om vi kunde signa upp Burström åtminstone på ett år och sedan nästa år ta in Pudas som ersättare om han skulle lämna. Det kommer att bli en intressant silly season.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by ossian »

Forssell är typ bäst i laget för andra matchen i rad ikväll. Han måste ha haft skadeproblem tidigare.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by nr86 »

Nu när det börjar dra ut på tiden med förlängningar av Lunberg x 2 Hanses, Burström kanske vi får se en del nytt blod i AIK? Många andra klubbar ligger långt före oss vad gällande kontrakt 16/17
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by don_tomassso »

Ja varför dragit ut på tiden?redan ifjol hade vi väl kontrakts förlängningar vid de här laget.
Blir det många Junisar som kommer upp?Skeppar man övriga?14 kontrakt som går ur..
Balotelli
Posts: 323
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Balotelli »

Jag har hört av bra källor att Burström åker utomlands till nästa år tyvärr.
Förstår honom dock, fyller 25 år och har aldrig testat någonting annat.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Lidlund »

Finns väl en liten (mycket liten) chans att både Möller och Jocke kommer hem nästa år..
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by burk »

Lidlund wrote:Finns väl en liten (mycket liten) chans att både Möller och Jocke kommer hem nästa år..
Båda har ju kontrakt med AIK så inte tror jag chansen är så liten som du påstår och annars så lär ju cashen rulla in så dom kan signa några andra toppspelare
Locked