Lagbygge/formationer 16/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Larzon »

Jag har köpt och accepterat att vi kommer starta säsongen med nuvarande trupp.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
marre
Posts: 3171
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by marre »

Verkar ju komma en back till


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Lubbe »

marre wrote:Verkar ju komma en back till
Tar du på dig grillorna? :)
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Markman »

Lite jämförelse på backsidan:
Alm (när han är hel) är en uppgradering från Urbom
Berglund tappar vi en del rutin från Lindholm
Djuse är en mer offensiv back än Lundberg, men hyfsat likvärdiga
Cumiskey känns lite stabilare än Heed, och förhoppningsvis hinner han komma över "träningspuckeln" då Thomson hinner köra genom det värsta på sommaren.
Aho, Öhman och Burström blir lite bättre under sommaren, Linkan tappar nog lite smått.

Överlag en lite mer offensiv backsida, som är svagare i egen zon. Jag är mer orolig för box play, men i power play har vi ju gott om bra alternativ! Jag skulle säga att Cumiskey är ensam back i första PP, Aho-Djuse i andra, med Burström, Berglund och Öhman som backups!
BP har vi Alm, Burström, Lindgren, Berglund (i den prioritetsordningen), men efter det blir det knivigare!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by svea_man »

Om linkan o Alm blir skade då vem ska då döda utv med för många spelare på plan??
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Markman »

svea_man wrote:Om linkan o Alm blir skade då vem ska då döda utv med för många spelare på plan??
Mycket bra fråga! Min gissning blir Burström, Berglund, Djuse, Öhman, med Aho och Cumiskey som reserver. Inte så man blir mörkrädd direkt..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by bsa »

Det som ser tunt ut är väl målvakt sidan. Men om det inte håller så lär en ny dyka upp innan årsskiftet. Det eventuella problemet är bara n gubbe, om ett lag går dåligt kan det vara många skallar som ska in.
marre
Posts: 3171
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by marre »

Så dåligt kommer vi knappast gå...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by bsa »

Hur tolkade det? Det kanske inte blir final men absolut ett topplag, men orutinen på målvaktssidan är uppenbar.
Last edited by bsa on 24 Jul 2016, 00:56, edited 3 times in total.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1843
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by GroovyEd »

bsa wrote:målvaktsslidan
:lol:
User avatar
smogz
Posts: 5688
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by smogz »

Varje år denna kylskåpsdiskussion. Jag tycker som många andra att Urbom var bättre i slutspelet. Iofs var han ändå sämsta back. Jag sett hellre spelande backar med bra fart under skridskorna och bra förstapass. Varje dag i veckan. Vill inte se AIK förvandlas till ett grislag typ Luleå, Färjestad. Hellre förlora nån final men spela sitt spel
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5688
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by smogz »

För övrigt hoppas jag att det var Wallsons influenser som gjorde att man gick ifrån det extremt aggressiva försvarsspelet mot det mer klassiska man spelade ifjol. Hoppas på en återgång.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Sargade Sune
Posts: 116
Joined: 21 Jul 2011, 10:39

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Sargade Sune »

smogz wrote:För övrigt hoppas jag att det var Wallsons influenser som gjorde att man gick ifrån det extremt aggressiva försvarsspelet mot det mer klassiska man spelade ifjol. Hoppas på en återgång.
Jag tycker att förändringen av försvarszonen påverkade det aggressiva försvarsspelet markant.
User avatar
smogz
Posts: 5688
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by smogz »

Jag håller med om att det var då det skedde. Tycker ändå att Frölunda bevisade i finalen att man inte behöver förändra försvarsspelet för att zonen är lite större.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Lubbe »

smogz wrote:Jag håller med om att det var då det skedde. Tycker ändå att Frölunda bevisade i finalen att man inte behöver förändra försvarsspelet för att zonen är lite större.
Frölunda hade gäng tunga backar som kunde städa framför egen kasse i boxplay.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Chippen »

smogz wrote:Jag håller med om att det var då det skedde. Tycker ändå att Frölunda bevisade i finalen att man inte behöver förändra försvarsspelet för att zonen är lite större.
Inte förändra under seriens gång kanske, men innan serien startade så förändrade Frölunda.
Trots att Urbom var en av våra bästa backar i Finalen så räcker inte det då resten är ett gäng dvärgar och underpresterande spelare.

Ser inte detta års uplaga som så mycket, trots Cumiskey. Vi saknar trots allt fysiska backar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by LeeGoren »

Tycker inte det var pga Frölundas storväxta backar som de vann, att de hade fler stora backar. Fan, det där känns som någon gammal, dålig bortförklaring som dyker upp varje gång Skellefteå inte vinner guldet. De vann för att de hade ett bättre lag rätt över linjen, framförallt fler skickliga offensiva spelare. Skellefteå har vunnit guld tidigare utan en uppsjö av storväxta backar. Nu fanns ju dessutom både Urbom och Anton Lindholm i laget. Tycker dock tyvärr att de två förlorade grisbacks-matchen mot Lauridsen och C Persson. Lauridsen förstår sin roll betydligt bättre än Urbom, spelar mer för laget och Christofer Persson var klart bättre med puck än Anton i finalspelet.
Skellefteå saknade spets för att kunna komma in i matcher och avgöra de matcher som stod och vägde. Tycker verkligen inte de som skulle vara spetsspelare klev fram på något sätt heller. Tex Zachrissons insatser i finalspelet var fruktansvärt bleka, Calof likaså. Martin Lundberg, var han ens med i finalerna? Om han nu ska räknas som spets. Landslagsman och nu NHL/AHL-spelare. Man måste kunna kräva mer. Åtminstone ett stenhårt fysiskt spel där man frustrerar motsåndarna till vansinne. Väldigt besviken på hans finalserie.
Tycker dessutom att man blev utcoachade av Rönnberg och Ohlsson, de hade läst sönder Skellefteås V-spel för länge sedan. Tydligt redan i semifinalen att man var sönderlästa, och Växjö kunde lika gärna tagit hem den serien. Avsaknaden av Plan B uppenbar.

Ska bli väldigt intressant att se hur man lägger upp spelet 16/17. Är det samma uppspel som gäller, eller har man en plan B att falla tillbaka på. Förutsättningarna att vinna de tufffa och jämna matcherna är sannerligen större nu när man har två av ligans absolut bästa målskyttar, som kan göra mål från ingenstans. Något som saknats senaste åren och som, med tanke på att man i övrigt var sönderlästa, kunde varit skillnaden på guld och finaltorsk.

Truppmässigt ser det bra ut tycker jag. Cumiskey blir kanon. Makalös skridskoåkare. Jocke/Möller givetvis toppspelare i ligan. Emil Pettersson kan bli landslagsmässig redan den här säsongen, väldigt hal och skicklig center med både fin teknik och spelsinne. Precis som de flesta som kommer från Modo så har han haft lite problem med fysen, men förhoppningsvis har han fått bra hjälp i vår/sommar. Pär Lindholm slår igenom i förstakedjan. Jesper Olofsson går lite under radarn. Har ett fruktansvärt bra skott och giftig i Power play. Räknar med att han går in i PP2. Viktigt för hans del att han får en bra roll, ska inte spela i en gnuggarkedja med Petterström och Ohlsson/Wingerli, det är meningslöst. Där bör istället Hetta gå in, han kommer göra att väldigt bra jobb som energispelare och box play-spelare. Alm är en bättre spelare än Anton Lindholm. Bättre med puck och rusar inte bort sig lika lätt.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by bsa »

Osten lavers, han gillar tunga backar :lol:
lobo
Posts: 1554
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by lobo »

Bra LeeGoren, plus att Mackan blev skadad

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Larzon »

Enligt mig en klockren analys av läget, tack Lee!

Snart vankas 9/8 och första isträningen. Blir intressant att se alla nya grabbar. Riktigt nyfiken på Emil Pettersson.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Bilderberg »

lobo wrote:Mackan blev skadad
+1 Avgörande skillnaden helt klart!
User avatar
ossian
Posts: 3635
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by ossian »

Det jag oroar mig över är att Martin Lundberg, Urbom och Anton Lindholm har lämnat laget. Våra klart tuffaste spelare förra året, endast Jimmie Ericsson är kvar. Tänker bortamatch mot Luleå, Hedman och Melart tar sig friheter och skadar medvetet någon av våra toppspelare, vem ska då sätta ned foten och visa vad som är acceptabelt beteende? Alm är en tungviktare, men ser inte honom som en slagskämpe. Berglund har kilona, men är 19 år. Henrik Hetta är stor och stark, men är han tuff nog för att stå upp mot typer som tidigare nämnda duo? Väldigt orolig över att vi kommer att åka på en massa knätacklingar, tacklingar i ryggen och dylikt som spolierar säsongen och framförallt slutspelet.
Rollie
Posts: 2043
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Rollie »

Delar din oro. ...
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Även jag känner oro över balansen i laget. T o m under de två guldåren där vi dominerade totalt så hade vi fysiska spelare som balanserade upp laget och banade väg för de mindre och mer tekniska spelarna. Det känns faktiskt som vi frångått vår framgångsformula en aning, både spelmässigt och truppmässigt. Frågan är om det här blir året då vi går igenom säsongen utan att sätta in en enda ordentlig tackling? Jag saknar verkligen intensiteten som Bellemare spelade med. Underhållningsvärdet i att sätta in tacklingar emellanåt ska inte heller föringas. Dessutom kan det vara ett effektivt sätt att få momentum i matcher som har gått i stå. Apropå Henrik Hetta så är han ingen fysisk spelare. Hans absolut största svaghet är sargspelet så speciellt stark är han inte. Datan på Eliteprospects stämmer inte. Han är drygt 10 kg lättare. Däremot har han en superb inställning och är en mycket bra skridskoåkare. Han kommer att kunna hjälpa till med att driva upp tempot i matcherna när det behövs. Han är dock lite begränsad som spelare, men jag gillar ändå värvningen. Han är en bra komplementspelare (rollspelare) som kommer att passa in bra i spelmodellen. Jag tycker att han påminner en del om Pontus P och precis som Pontus kommer han att logga mycket tid i BP.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by burk »

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig om att vi hade ett så mycket mer fysiskt lag under guldåren, kolla laguppställningen igen så kommer du se att AIK hade ett sjukt tekniskt och spelade lag och inte alls så jätte fysiskt spelade på de sättet att dom for omkring och tacklades utan dom åkte istället skiten ut motståndarna
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Det är klart att vi åkte ifrån motståndarna på alla plan, men när får vi ett sådant lag igen? Vi hade tre kedjor som var bättre än motståndarnas förstafemma. Det är i princip omöjligt att bygga ett sådant lag som kan åka ifrån motståndarna som hockeyn ser ut just nu. Om man gör allting rätt så kanske man får ett sådant lag vart 20:e år eller något i den stilen. Dessutom ställde alla lag utom Frölunda (2:a året om jag kommer ihåg korrekt) i styrspel och gav upp delar av zonen. De flesta av topplagen har ändrat spelstil och tillåter inte oss att ta fart i uppspelsfasen. Min poäng, som jag borde ha uttryckt klarare, var att t o m då var laget mer fysiskt än idag. Förutom att de var helt överlägsna så var laget även välbalanserat med rollspelare och vi tacklade även emellanåt. En intressant notering är att vi hade problem mot Frölunda då de checkade på våra backar. Det var en föraning om vad som skulle komma. Med tanke på att vi hade stora problem att komma in på Frölundas (och Växjös) kasse i slutspelet ifjol (och även året innan), samtidigt som de delvis fick härja ganska fritt framför våra målvakter så tycker jag nog det finns fog för att ha ett någon mer fysisk back än Alm plus kanske en skicklig murbräcka som skapar yta i Calof-kedjan.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Spökplumpen »

Ett bra sätt att komma ur motståndarnas press är ett bra och snabbt förstapass. Därav spelskickligare backar i år. AIK vill checka högt upp med snabba tvåvägsforwards. Har ju gått så där de två senaste åren. I år har man en bra chans att göra det igen. Med en sån spelmodell är Urbom en oanvändbar spelare, pga spelsinnet. Hög checking med pinch och allt vad det heter kräver ett jäkla spelsinne.
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Växjö utförde det nästan till fulländning ifjol mot oss i semin. Hade inte Ritola kastat sig över Nihlstorp så hade de vunnit. Så svårt är det inte om legoknektarna i Växjö klarar av det. Det som framförallt krävs är att man checkar ordentligt, samordnat och att backarna vågar stå upp så att avstånd mellan checkande forwards och backar blir kort. Vårt problem är att alla forwards inte checkar samtidigt utan bara en och halv (tvåan befinner sig i alibiposition strax bakom) och dessutom så backar backarna av vilket gör att det skapas mycket ytor i mittzon. Det har varit enkelt för motståndarna att öppna upp hela mittzonen genom ett halvsnabbt pass från den ena backen till den andra. Jag hoppas verkligen att Öberg har sett detta och jag anser att spelet utan puck (forechecken) blir det stora testet på han hockeytaktiska sinne.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Lubbe »

Spökplumpen wrote:Ett bra sätt att komma ur motståndarnas press är ett bra och snabbt förstapass. Därav spelskickligare backar i år. AIK vill checka högt upp med snabba tvåvägsforwards. Har ju gått så där de två senaste åren. I år har man en bra chans att göra det igen. Med en sån spelmodell är Urbom en oanvändbar spelare, pga spelsinnet. Hög checking med pinch och allt vad det heter kräver ett jäkla spelsinne.
Håller definitivt inte med. Jag älskar den offensiva hockeyn vi spelade under guldåren, och jag tycker vi ska fortsätta på det spåret, konstruktiv hockey. Men oavsett hur offensiv ishockey man spelar så är fortfarande boxplay ett mycket viktigt del av spelet. Och vi har bara glasliraren Alm som kan stå upp, när han inte är skadad. Jag oroar mig för att boxplay kommer vara ett sorgligt kapitel som vi förlorar matcher på, med nuvarande backbesättning. Vi saknar en Frögren, en Urbom eller Granberg. Eller en Sevc som kompenserar med aggressivitet. Nån som kan sätta när foten när det stökas om den där viktiga ytan framför Hanses/Lindvall.

Kom förresten tillbaks från semestern idag och förhörde mig om Cumiskey med mina Modokollegor. Grym värvning säger dom. Väldigt snabb och spelskicklig. Sen frågade jag dem hur han är defensivt. Nja, han jobbar ju hemåt, men framför egen kasse är han inte mycket att hänga i julgranen, sätt honom ihop med tung back. :lol:
User avatar
smogz
Posts: 5688
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by smogz »

Hoppas det du säger stämmer Spökplumpen. Aggressivare försvarsspel och checking, mindre behov av stora tunga talanglösa muskelberg. Låter precis som den hockey jag vill se AIK spela. Hoppas vi aldrig mer behöver se så usla spelare som Urbom i laget.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Locked