Lagbygge och formationer 15/16

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by smogz »

Tycker ändå att vi måste försöka tänka kontrakterade spelare utan frågetecken.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Bilderberg »

ossian wrote:Jag håller med dig om det mesta. Men i finalen så var de "tekniska" spelarna inte tekniska nog och det var de som förlorade pucken, givetvis för att motståndet var bättre men framför allt pga domarinsatsen. Grovjobbarna bidrog då absolut mer enligt mig.

Det går inte att ha ett lag med bara tekniker, även om jag självklart hoppas att vi fortsätter med att spela våra fina kreativa hockey med puckinnehav och tempo. Vi behöver även ha ett par grovjobbare för defensiva roller både på forward och backsidan. Jag hoppas att Lasse drar lärdom av denna bittra finalförlust och tar in en 2-3 lite tyngre spelare som inte tar skit och kan ge igen.
Som jag ser det:

Luleå 10/11 (checking) -----------------AIK 14/15 -------------------------------------------------- AIK 13/14 (teknik)

Otekniska spelare tappar pucken - laget tappar puckinnehavet - laget tappar spelet - laget måste jobba hårdare för att återvinna pucken - laget tappar bytesrytmen - laget tappar orken - laget tappar fysen: laget förlorar kampen.

Har man ett lag till mestadels bestående av Petterström-typer tappar man pucken till att börja med... Givetvis ska man ha såna spelare (också) men då väljer jag M. Lundberg före Petterström.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by schteffe »

smogz wrote:Tycker ändå att vi måste försöka tänka kontrakterade spelare utan frågetecken.
Fast vi vet ju att det kommer vara långt ifrån sanningen, så det känns inte särskilt relevant att se över (och fantisera kring) lagbyggen utan nyförvärven uttecknade.

Det är väl inte särskilt sannolikt att någon av de okontrakterade från föregående säsongen blir kvar i laget (Kabanov, Schremp, Sevc, Widing och EA). Även om kanske någon enstaka plats kan lämnas fri för påfyllnad från egna leden så behöver vi en bred trupp, så det bör bli åtminstone 1 back och 2-3 forwards.
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by smogz »

Det jag menar är att vi kan väl skippa frågetecken på Heed och Pesonen tills vi vet att de försvinner.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Lidlund »

Heed känns osäker då NHL kan locka..
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Chippen »

Heed har inget i NHL att göra ännu.
Gjorde en bra grundserie men föll ju bort i Slutspelet helt och hållet. Visst har sämre spelare åkt över men jag ser inte att han i dagsläget är så pass bra/stabil atg han tar plats som top4 back i NHL.

Drar han så tror jag mera pengar i KHL lockar.
Däremot så gissar jag oxå att han måste göra en liknande säsong igen för att böi aktuell för proffslivet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Lidlund »

Chippen wrote: Däremot så gissar jag oxå att han måste göra en liknande säsong igen för att böi aktuell för proffslivet.
Trodde han hade heltidskontrakt!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Lappmössan »

ossian wrote:
Lubbe wrote:Mäkitalo spelar inte i juniorlandslagen av en anledning. Vi har flera bättre j-forwards i pipen.
Är det Osten som är där och rycker?
Draftades just i tredjerundan i USHL-draften. Kanske är dit han drar alltså.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by barrskog »

Lidlund wrote:Heed känns osäker då NHL kan locka..
Tror inte Heed är aktuell för varken NHL eller AHL med tanke på hur det såg ut i slutspelet. Det är så där det kommer se ut i Nordamerika, varje match. Han behöver ett år till i Sverige.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Markman »

Tror kedjan med Pesonen-Jimmie-Zacke kan bli jävligt trevlig om de nu får spela tillsammans, så där spontant! Inte minst i PP, med Heed och Holmström som komplement!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Sargade Sune
Posts: 116
Joined: 21 Jul 2011, 10:39

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Sargade Sune »

Pesonen - Zacke - Jimmie
Calof - Norman - Ritola
Lindholm - Holmström - Lundberg
Pettersson - Forsell - Petterström

Om AIK skall in med ytterligare TVÅ forwards av spetskvalite får vi trevliga bekymmer. Dessutom vill jag se speltid på såväl Edström som Olssson.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by jokarfo »

Håller med om att truppen ser riktigt intressant ut som den ser ut just nu. Känns dock nödvändigt att plocka in något mer spets med tanke på skador och allmänt slitage som kommer och går under säsongen. Och även om truppen ser stabil och trygg ut och garanterat är den trupp i ligan som har högst lägstanivå och över tid förmodligen kan prestera jämnast så vill det nog till något lite mer av det där lilla extra för att vara jävlat bäst. Vi kan kalla det ett "glapp" i truppen.

En del av det glappet tror jag kommer täckas upp av att både Calof och Norman bidrar med både mer poäng och uppbyggnad av spelet än den gångna säsongen. Calof har alla förutsättningar att bli en dominant med bättre fys och högre tempo i kroppen och en säsong med AIK i ryggen är väl knappast sämsta tänkbara start på en sån utveckling. Norman har blivit bättre för varje säsong och var en av lagets jämnaste och bästa under hela avslutningen av förra säsongen. Klev fram då det betydde som mest och har adderat fysik till sitt spel som jag aldrig trodde han kunde göra. Från snabb sillmjölke med fina handleder till snabb och stryktålig karaktärsspelare med potential. Lovar gott imho.

Med nuvarande trupp skulle jag spontant ställa upp linorna såhär, och tänker jag mig 3 hyfsat producerande linor och en jobbig jävel att möta:

Jimmie - Zacke - Janne

Calof - Homer - Norman

Lindholm - Forre - Ritola

Adam - Marre - Ponta
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
pioneer
Posts: 92
Joined: 15 Jun 2011, 23:04

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by pioneer »

I dagsläget känns följande backuppställning inte omöjlig:
Heed - Burström
Aho - Lindholm
Öhman - Lindgren
Lundberg - Pettersson
(Andersson, Söderberg, Thilander, Danielsson)

Känns rätt så undersized fram till backpar fyra, även om Lindholm är en tuff nöt att knäcka för de flesta forwards som vill in på mål.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Skidrow »

Heed - Lindholm
Aho - Lindgren
Öhman - Burström
Lundberg - Pettersson
Thilander
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by smogz »

Ser jävligt spännande ut. Tycker det duger tillsvidare. Kanske behövs lite tyngd men vi har råd att vänta
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Colton »

Tycker två fw hade gjort laget till en solklar favorit till SM-guldet.

Jimmie-Axel-X(Butler?)
Calof-Zacke-Pesonen
Lundberg-Forsell-Petterström
Norman-Lindholm-Kabanov/Ny
Pettersson-Edström-Ritola

1-2 fw pratade Lasse om, stannar Kabben så borde de bara bli ett nyförvärv mer.

Powerplay:
Jimmie
Pesonen Axel Holmström

X Heed

2)
Sur-martin
Kabanov/Ny Ritola

Calof Aho

=
SM-Guld.
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by krysset »

Butler slet väl av hälsenan i april så att tro han ska hinna i form till kommande säsong är nog långsökt.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Colton »

Mer om Butler:
http://rampagecentral.net/2015/04/bobby ... -achilles/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skrevs alltså 10 april så enligt detta borde han vara frisk i mitten av juli typ.
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by krysset »

Colton wrote:Mer om Butler:
http://rampagecentral.net/2015/04/bobby ... -achilles/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skrevs alltså 10 april så enligt detta borde han vara frisk i mitten av juli typ.
Det måste vara en ordentlig chansning att värva honom. Knappast billig samt att han nog enbart vill skriva på ett år. Du måste kunna försäsongsträna ordentligt, det är inte korpen han i så fall ska spela i. Han är dessutom tänkt i en 1:a lina.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Colton »

krysset wrote:
Colton wrote:Mer om Butler:
http://rampagecentral.net/2015/04/bobby ... -achilles/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skrevs alltså 10 april så enligt detta borde han vara frisk i mitten av juli typ.
Det måste vara en ordentlig chansning att värva honom. Knappast billig samt att han nog enbart vill skriva på ett år. Du måste kunna försäsongsträna ordentligt, det är inte korpen han i så fall ska spela i. Han är dessutom tänkt i en 1:a lina.
Är ju rätt vanligt att spelare är skadade på inledningen av försäsongen. Knappast något ovanligt. Håller dock med om att det är en för viktig värvning att chansa.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Lappmössan »

Ska vi gissa att det blir

Jimmie - C
Forre - A
Lundberg - A
Zacke - A

?
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Markman »

Lappmössan wrote:Ska vi gissa att det blir

Jimmie - C
Forre - A
Lundberg - A
Zacke - A

?
Låter som ett mycket sannolikt scenario
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Talbot25
Posts: 1058
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Talbot25 »

Lappmössan wrote:Ska vi gissa att det blir

Jimmie - C
Forre - A
Lundberg - A
Zacke - A

?
Om Forre vill fortsätta vara kapten så tycker jag att han ska få vara det. Blir som konstigt att byta bort honom då han skötte uppgiften bra.
User avatar
StigVig
Posts: 1565
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by StigVig »

Talbot25 wrote:
Lappmössan wrote:Ska vi gissa att det blir

Jimmie - C
Forre - A
Lundberg - A
Zacke - A

?
Om Forre vill fortsätta vara kapten så tycker jag att han ska få vara det. Blir som konstigt att byta bort honom då han skötte uppgiften bra.
Tyvärr så tyngde det honom i slutspelet.
I serielunken funkade det alldeles utmärkt, "Slutspelsforsell, lulädödaren sågs inte till i slutspelet
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by smogz »

Å hur kan du vara säker på att det berodde på det? Annars är jag glad att Kapten Jimmie är tillbaka. Självklart ska han ha ett C
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by ossian »

Jimmie given som lagkapten, Forssell given som assisterande, Zackrisson given som assisterande. Forssell är lugn och sansad och verkar smart, men visar långt ifrån samma jävlaranamma som Zackrisson som är härligt grinig och tuff.
arsenal
Posts: 213
Joined: 13 Aug 2011, 06:59

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by arsenal »

Pesonen-Zacke-Jimmie

Ritola - Forssell - Holmström

Calof-Lindholm-Terry

Petterström-Norman-Lundberg


jävligt bra kedjor anser ja,vi har grym offensiv även denna säsong.
Goren13
Posts: 99
Joined: 11 Jul 2011, 18:06

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Goren13 »

Finns oerhört många forwardskombinationer att välja mellan, men om jag vore tränare hade jag mönstrat följande kedjor:

Pesonen - Axel - Jimmie

En fruktansvärt tung kedja och möta, när dessa killar börjar snurra så blir det inte lätt att ta pucken av. Det vi såg av Axel i slutspelet är ingen slump och jag tror absolut att han klarar av att axla ( 8-) ) rollen som förstacenter! Med tanke på hans fina spelsinne och förmåga att få fram en del omöjliga passningar ser jag ingen anledning att inte sätta honom tillsammans med Pesonen.
Jimmie är Jimmie och jag tror han kommer passa perfekt som tredje gubbe i den här kedjan.


Ny - Zachrisson - Calof

En relativt otränad Calof gjorde 35 p ifjol i grundserien med inte allt för mycket speltid i början av säsongen. En ordentlig försäsong i benen och jag förväntar mig väldigt mycket av vår välutbildade grabb från andra sidan pölen.
Jag tror att Calof tillsammans med en lekkamrat på vänsterflanken kan ha en väldigt rolig säsong tillsammans i vinter. Visst, Pesonen är såklart ett alternativ att ha i den här kedjan, men jag tror att Calof tillsammans med en lite rörligare vänsterforward kan skapa underverk. Jag tror extremt mycket på Calof i vinter, grabben har så otroligt mycket hockey i sig. Väldigt hög hockey-IQ.
Zachrisson utvecklades något enormt ju längre säsongen gick ifjol och förhoppningsvis bibehåller han den fina formen han hade på slutet vilket jag tror då han vant sig vid AIK:s sätt att spela och träna.
Blir perfekt med fartyget Zachrisson mellan dessa herrar.

Terry - Lindholm - Ritola

Kan för lite om Terry för att uttala mig, men här hoppas jag på fart och fläkt och en Ritola som kan trolla dit några baljor i vinter.
Hade egentligen velat se en hel kedja här med fart och fläkt, t.ex. Norman istället för Ritola, men jag tycker inte att Ritola är en man för fjärdekedjan.

Norman - Forsell - Lundberg

Här vet vi vad vi får. Jag hade gärna sett Norman i en mer offensiv roll, men tyvärr finns det inte plats för det i det här laget enligt mig. I slutspelet ifjol hade han en hel del ljusglimtar i sitt offensiva spel, men han får tyvärr göra plats för andra.
Jag väntar fortfarande på Martin "Gordon" Lundbergs genombrott offensivt och han kan mycket väl blomma ut i det här sällskapet. Jag tycker han besitter många offensiva egenskaper, synd bara att han brukar bränna så många målchanser, men jag hoppas verkligen det lossnar för honom!

Jag tror på det här laget enormt mycket och framförallt på Calof som jag tror kommer göra en helt fantastisk säsong. Han gör 50 pinnar.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Skidrow »

Goren Petterström utanför laget, lr tänkte du han som 13forward?

Ny - Holmström - Jimmie
Tror att Holmström är redo för första kedjan.

Calof - Zacke - Pesonen
Andra kedjan känns målglad.

Norman - Forssell - Terry
Känns som det borde bli bra fart och Forsell som säkerheten.

Ritola - Lindholm - Lundberg/Petterström
En riktigt jobbig kedja.

Hamnade i samma problem som du goren :)
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Lappmössan »

Tycker inte att det är optimalt med Axel och Jimmie i samma kedja. Båda bra framför mål, båda rätt sega på rören.
Locked