F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by schteffe »

Image

Det här är inte över än. En vändning på denna stek vore en bragd.

Har inga förhoppningar om några stora förändringar rent spelmässigt, men det har varit tillräckligt jämna matcher och första målet har varit så avgörande att det ändå känns öppet inför torsdag.

Lite belysande statistik:

Grundserien
Gjorda mål per match: 3,07
Insläppta mål per match: 2,11
Skott på mål mer match: 30,5
Skott mot eget mål per match: 23,8

Finalserien
Gjorda mål per match: 1,8
Insläppta mål per match: 1,8 (ej medräknat 2 ENG senast).
Skott på mål mer match: 21,4
Skott mot eget mål per match: 20,4

Trots att vi möter ett lag med så många skickliga forwards släpper vi alltså in mindre mål än under serien och släpper till färre skott. Det är alltså inte försvarsspelet eller defensiva misstag som vi ska fokusera på, utan det lamslagna anfallsspelet, med rejält mindre skott på mål och gjorda mål.
Last edited by schteffe on 22 Apr 2015, 11:10, edited 2 times in total.
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Poet »

Ska bli otroligt kul att åka ner och förstöra guldfesten.
2012-05-19
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by smogz »

Håller med om att anfallet är det stora problemet. För mig är det uppspelen som Växjö lyckas hindra så att de kommer för sent. Därmed står alla stilla när det väl sker ett uppspel och vips sitter man i köttmuren. Detta är något som tränarna måste hitta lösning för.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Miklosoft »

Saknar någon som står framför målvakten.
Vi är i sarghörnen och i PP så har vi en kille i slottet och inte i ansiktet på målvakten.
Växjö är bra på att ta bort uppspelsvägarna för AIK och våran fart går.
Just farten har Växjö lyckats stoppa för AIK och passningarna kommer till spelare som står still.

Nu när AIKs fart är nere så blir det uppenbart att Växjö har större spelare som vinner det fysiska spelet.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3060
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Foppas skridskocoach »

Gör vi 1-0 har vi goda möjligheter att ta hem det. Släpper vi in första är det bara att slå över till Trinny & Susannah stylar om Norge och börja längta efter nästa säsong....
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by snokia »

Mycket hockey kvar att spela ännu. Det är inte på långa vägar klart än. Om någon missat det så har vi fortfarande chansen.. Jag tror vi vänder det här!
mistererik
Posts: 79
Joined: 10 Jul 2014, 10:38

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by mistererik »

Jag tror också vi vänder detta. Att vinna hemma i 7e avgörande skulle vara det absolut häftigaste någonsin. Nu kör vi!
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by karjala »

Poet wrote:Ska bli otroligt kul att åka ner och förstöra guldfesten.
Kör hårt!

Fy alltså vad jag önskar att man kan snabbspola till Fredag och att vi har fått till en avgörande på hemmais.

Hjärnan vill påstå att Växjö är för starka, men slutar ändå inte hoppas på att vi kan vinna den här!
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by jokarfo »

Tycker faktiskt att den här matchen är den mest svårtippade, om jagvdka jämföra känslan idag med hur det känts inför de tidigare matcherna i serien. Ska jag tänka rationellt så kan jag inte se att Växjö inte ska klara av att hålla ihop mentalt, få ihop spelet på hemmais på fjärde försöket och vara så extremt strukturellt noggranna som man lyckats vara i SKA. Men 60 minuter hockey ska ändå spelas och det är ju inte bara en gång vi sett prov på att när matchbollen ska dunkas in så darras det en hel del på manschetten och återigen så finns väl inget som talar för nåt annat än att första målet blir utslagsgivande även nästa match. Gör AIK första målet, spelar disciplinerat och alla i laget sluter sig samman för klubbmärket och varann, då tror jag att ett segersuget Växjö kan få det småkämpigt. Det gäller för AIK-spelarna att se det som att vi har allt att vinna och Växjö allt att förlora och hotta det lilla extra som kn vara tungan på vågen för att få G7 till Skellefte och en sista chans att ge publiken vad de förtjänar.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Bilderberg »

* Sluta upp med idiotin att försöka slå passningar genom slottet när 6 Växjöblad står i vägen !

* Skjut hårt utifrån och åk in med kraft på returerna - är man mindre måste man nyttja rörelseenergin mot utpositionerat och stillastående försvarsspel!

* Centern måste avlasta backarna vid uppspelen!

* Raka, enkla, snabba anfall mot mål med avsikt att även komma med fart på returer!
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Bilderberg »

Har man månne hårdtränat på gymmet inför morgondagens måstematch?
Os72
Posts: 914
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Os72 »

Det som talar för AIK-vinst är inte mycket (tyvärr). Kanske ska vi se att Wennerholm tippar Växjö-seger som ett tecken? Eller att ingen annan expert heller tror på vinst? Jag håller både tummar och tår för att man går ut och spelar säkert i egen zon och att domarna vågar döma åtminstone någon utvisning för Växjö. Då ska det kunna gå vägen. Kom igen nu AIK och ta ner de där sketna Växjölaget på jorden igen!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by svartgulsubkultur »

Bra uppslutning på puben imorgon då vi ser de svartgula krigarna ta serien tillbaka till skellhell igen.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Special Brew
Posts: 10047
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Special Brew »

Känslan är att det är kört. Hoppas dock att det går att skaka fram en rejäl vilja att vinna. Vill inte att det bara är floskler som spelarna häver ur sig, utan att det verkligen finns en rejäl glöd kvar.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by 374 »

Nog finns glöden kvar men det kommer inte räcka.
petterrr_dd
Posts: 342
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by petterrr_dd »

Vinner AIK första teken så vinner vi matchen! Den brukar jag köra på.

Hur som så känns det oerhört tufft när många av våra viktiga spelare har vikt ner sig i finalen. Menar att jag tror inte dom kommer höja dig tills ikväll tyvärr.

Fan är lite besviken på forre! Hoppas han börjar med att vinna teken i alla fall!
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Hank »

2-0 till Växjö.
msoe
Posts: 1630
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by msoe »

Man vill ju gärna att wallsson och co ska ha nåt ess kvar i rockärmen. Uppspelen måste bli bättre och vi måste ta oss in på mål och kriga om returerna. Hjärnan säger att det nog är kört men hjärtat tror ändå på att vi kan vinna ikväll. 14 timmars ren ångest kvar innan vi vet svaret..
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by smogz »

Precis. Uppspel på spelare med fart och ordentligt drivande på mål.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Larstage
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Larstage »

Det som talar för AIK är att alla tror att bucklan går till Växjö ikväll, samt att AIK faktiskt spelat bättre och smartare på bortais än i Kraft Arena.
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by smogz »

Kommer att sitta i fjällen på en jobbaktivitet där middan börjar 18.00 ikväll så det finns en risk att jag blir lite sen att se starten på matchen. Så nu jävlar förväntar jag mig att laget håller tätt bakåt. Vill inte börja mitt seende av matchen med 2 i baken som sist när jag kom tio minuter sent.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Hank »

Stäng av telefonen och vänta till i kväll och se eftersändningen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by smogz »

Nja, vågar inte ta risken. Sitta med 20 pers på en restaurang utan att höra nått tror jag helt enkelt är omöjligt. Hoppas bara det finns en TV i närheten.

Sitter dessutom uppe i fjällen så det är väl oklart om jag kommer att ha tillgång till en eftersändning. Kan gå på telia play+ om hotellet har fri wifi vilket de borde ha. I vilket fall som helst är det dålig planering av min icke sportintresserade chef.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by jokarfo »

smogz wrote:Nja, vågar inte ta risken. Sitta med 20 pers på en restaurang utan att höra nått tror jag helt enkelt är omöjligt. Hoppas bara det finns en TV i närheten.

Sitter dessutom uppe i fjällen så det är väl oklart om jag kommer att ha tillgång till en eftersändning. Kan gå på telia play+ om hotellet har fri wifi vilket de borde ha. I vilket fall som helst är det dålig planering av min icke sportintresserade chef.
Dålig planering? Årets underdrift. Rentav respektlöst av den fan, skulle jag då säga!
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by smogz »

Lördagsmatchen kan jag iallafall se live
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Hank »

Vilken lördagsmatch pratar du om?
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by smogz »

När går 7e finalen? Är det inte på lördag?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
lobo
Posts: 1574
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by lobo »

Nä.. Nu jävlar har jag sovit på saken! Mår bättre idag. Upp på hästen bara, NU JÄVLAR KÖR VI!! Inget att förlora längre, Växjö har matchboll, vi är det bättre laget (iaf mer spelande laget), ribba in, toppspelarna tar sig i kragen, markeringarna i egen zon klaffar, Mackan spelar som han kan! Ta hem skiten till en 7e avgörande på HEMMAPLAN. Ge publiken den där hemmasegern, för det ÄR vi värda! TAGGA!!!!
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
ossian
Posts: 3666
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by ossian »

http://www.expressen.se/kvp/sport/hocke ... r-kvallen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är bara att åka ner och förstöra festen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Bilderberg »

Man kan inte annat än bli jävligt imponerad över säsongen, laget, träningen och organisationen. Växjö har verkligen fått slita som djur för att presentera sin hockeyidé för hockeysverige - och det endast mot skuggan av mästarlaget från ifjol, föreningen som alla experter inför säsongen dömde ut har absolut ingenting att skämmas över! Man kommer tillbaka ännu starkare nästa säsong - man blir stolt!
Locked