F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Ivy
Posts: 21
Joined: 29 Nov 2011, 21:11

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Ivy »

VonCheese wrote:
Ivy wrote:Ingen som har koll på när spelarna kommer hem?
Har du tänkt vänta på flygplatsen eller arenan?
Arenan som vanligt. Ingen verkar dock ha koll på när de kommer, i vanliga fall brukar norran rapportera det.
Cheesebay77
Posts: 13
Joined: 30 Aug 2013, 17:31

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Cheesebay77 »

Mitt första och sista inlägg på detta forum. Otroligt många tragiska kommentarer om diverse spelare. Skämmes ta mig fan!!
Älska Skellefteå AIK till döden!!
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Miklosoft »

Cheesebay77 wrote:Mitt första och sista inlägg på detta forum. Otroligt många tragiska kommentarer om diverse spelare. Skämmes ta mig fan!!
Älska Skellefteå AIK till döden!!
Ditt andra inlägg... :D :D :D :D :D
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
petterrr_dd
Posts: 326
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by petterrr_dd »

Bra gjort av AIK att ta silver me tanke på va man trodde före säsongen ! Bedrövligt att ett köplag ska vinna! Nästa år kommer dom att suga.

Sist men störst är ju den bedrövliga domarkåren , dom började efter jul med att döma emot AIK att de får fortgå är ju en stor skandal! Vet inte om vi vunnit om dom var neutrala men vi hade då haft en ärlig chans! Att i avgörande match i Sudden ge vlh 2 pp och dom får göra vad dom vill mot oss är en fet jävla skandal. Att dom får knätackla vår bästa spelare men komma undan med det för att i nästa stund ta för en liten hakning!

Har sagt det förr å ja säger det igen, dom förstör hockeyn för mig. Har börjat tappat suget, är ju sjukt att man ska behöva gå å vara arg på domarna även fast man vunnit!

Spelförande lag som AIK är eller iallafall var i grundserien borde ju rimligen ha fler pp än bp?

Näe fy för dom å fy för media som inte tar upp det!

Hade de varit mot Dif hade media garanterat granskat det...

Hur som är jag grymt stolt över AIK och ser fram emot nästa säsong som ska ses på plats istället för att sitta själv i ett rum i Los angeles.

Ses på västra!
User avatar
StigVig
Posts: 1563
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by StigVig »

2015-2016 blir den stora REVANCHEN
Med en normal domarinsats i dessa matcher hade vi tagit hem guldet.
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
Poet
Posts: 2477
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Poet »

Känslan när spelarna i Växjö går runt på stan och sjunger "hey här är vi"-ramsan
2012-05-19
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Lappmössan »

Poet wrote:Känslan när spelarna i Växjö går runt på stan och sjunger "hey här är vi"-ramsan
Ja. https://twitter.com/sjobergh/status/591378104267997184" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det Steen som har lärt dem?

Nu känner man sig åtminstone inte tvingad att vara stor i förlusten och gratulera dem. Måste dock applådera att de trots allt kunde så mycket svenska.
User avatar
Erwynn
Posts: 2407
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Erwynn »

Enorm tomhet idag.
Hata allt.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3017
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Foppas skridskocoach »

Visst är man besviken, men vi förlorar inte på grund av domare eller enskilda spelare. Vi förlorar på grund av att Växjö totalt sett var det klart bättre laget i finalserien. Extra risigt att folk gnäller så enormt mycket på Sundqvist. Förstår faktiskt inte alls varifrån agget kommer. Våra egenfostrade spelare förtjänar mer respekt än så, och oavsett har han absolut inte varit vår sämsta spelare.
Tigerränderna går aldrig ur.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by nishog04 »

Lappmössan wrote:
Poet wrote:Känslan när spelarna i Växjö går runt på stan och sjunger "hey här är vi"-ramsan
Ja. https://twitter.com/sjobergh/status/591378104267997184" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det Steen som har lärt dem?

Nu känner man sig åtminstone inte tvingad att vara stor i förlusten och gratulera dem. Måste dock applådera att de trots allt kunde så mycket svenska.
HAAAAAHAHAHAHAHAHA!!! Laget är så plastigt att man inte ens lyckas få fram egna ramsor, utan istället måste sjunga motståndarens. Växjös supportrar har ju verkligen INGENTING eget! :lol: :lol: :lol: :lol:
User avatar
Erwynn
Posts: 2407
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Erwynn »

Poet wrote:Känslan när spelarna i Växjö går runt på stan och sjunger "hey här är vi"-ramsan
Vidrigt.
Hata allt.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Chippen »

Lappmössan wrote:

Nu känner man sig åtminstone inte tvingad att vara stor i förlusten och gratulera dem. Måste dock applådera att de trots allt kunde så mycket svenska.
Inte snyggt alls
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Rampa »

petterrr_dd wrote:Bra gjort av AIK att ta silver me tanke på va man trodde före säsongen

Sist men störst är ju den bedrövliga domarkåren

Har sagt det förr å ja säger det igen, dom förstör hockeyn för mig. Har börjat tappat suget, är ju sjukt att man ska behöva gå å vara arg på domarna även fast man vunnit!

Hade de varit mot Dif hade media garanterat granskat det...
Har sagt det i kanske två säsonger. Så även Hardy Nilsson när jag pratade med han för några år sedan. Det har bara gått neråt sedan 4-domarsystemet infördes.
Det är en av anledningarna att jag ser matcher på plats mindre och mindre ofta.

Detta var den fulaste finalserie jag bevittnat och då har jag följt Skellefteå AIK i drygt 42 år vid det här laget. Det är ju bara hur horribelt som helst domarna kunnat blunda för uppenbara regelbrott i match efter match. Kan dom känna sig nöjda, eller har dom tjänat storkovan på sitt ageran....nej brist på agerande ska det vara.

Nu kommer jag att mejla domarbasen och be om en länk till regelboken för slutspel.
Jag uppmanar ni andra att göra likadant.

Tack för en bra säsong och vi fortsätter nog "där uppe" några år till förhoppningsvis.
Skellefteå AIK är för mig fortfarande Sveriges bästa lag. :)
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by nishog04 »

Jag tycker inte serien varit ful (ful som i farlig), men det retar mig bara mer att man inte kunnat ta de enkla domsluten - de man tagit femtielva gånger tidigare. För jag antar du menar fult spel i och med alla holdings, hakningar, trippings osv? Där har domarna misslyckats!

Slå er för bröstet i år. Säsongens prio för alla lag, alla experter och tydligen både för domarkåren och SHL har varit att "ta Skellefteå". Oavsett vilket motstånd vi mött i finalserien i år har det varit uppenbart att Skellefteå inte varit folks favoritlag. Man får sola sig i jantelagens Sverige. Nu vet vi hur Färjestad har haft det under många år. :D
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by jokarfo »

Je'suis LeMarklund.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Biocellatus
Posts: 352
Joined: 12 Jan 2012, 20:26
Location: Skellefte

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Biocellatus »

Rampa wrote:Nu kommer jag att mejla domarbasen och be om en länk till regelboken för slutspel.
Jag uppmanar ni andra att göra likadant.
Vad är det för mail? Posta gärna mailet här :)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Rampa »

Ungefär så nishog04. Jag ställer mig även frågan, hur kan flera domare misslyckas så totalt?
Det måste ju vara order uppifrån, att man ska sluta blåsa. För inte ens en domare på junior-nivå kan vara så dålig i sitt uppdrag som de i finalen varit.
Jag börjar tappa förtroendet för domarkåren och Shl som tillsammans har alla möjligheter att behålla grund-idén med ishockey och se till att den utförs med fart, finess och skicklighet. Sånt som de flesta spelare har, men inte kan nyttja när allt mer tillåts att med fasthållning, interfeerence, hakning och ren brottning och crosschecking försöka hindra framför allt speediga och tekniskt skickliga spelare.
Varför tror ni Sovjet var så överlägsna på 70-talet? Överlägset bäst tränade och under en era när domare höll hårt i regelverket. Varför håller Nhl-hockeyn sånt högt tempo? Samma sak där. Domarna där dömer bra mot spelförstörande moment. Nåt som våra domare glömt vad det är tydligen.

@Biocellatus
Jag kan posta mailadressen när jag hittat den. (om det var vad du menade)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Rampa »

Det enda jag hittar är denna adress på Hockeyförbundet. bjorn.wettergren@swehockey.se
Denne står angiven som regelansvarig. Så får bli dit jag ställer min fråga.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Rampa »

Har nu skickat följande till B Wettergren.

Hej Björn. Jag har letat men hittar inte regelverket för slutspel. För det måste ju uppenbart finnas ett sånt. Kan du mejla länken till detta.
Tack på förhand
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by nishog04 »

Följande har skickats:

Hej Björn!

Har du möjligtvis någon länk eller PDF-fil till regelboken som gäller i slutspelet? Jag har sökt som tusan men kan inte hitta någonting annat, än den som används under grundserien. Det regelverk jag är på jakt efter är alltså det som säger att knätacklingar är tillåtet och hakningar bara gäller ibland. Vidare söker jag bringa klarhet kring hur bedömning sker kring ”spelförstörande moment”, bl.a. klubbor under armar av spelare som samtidigt håller fast motståndaren med den fria handen.

Jag gillar verkligen hockey, men känner mig stundtals helt borta, då jag inte vet hur reglerna fungerar. Icing, offside, puck out och det där tror jag jag har greppat, men bestraffningsreglerna förbryllar mig oerhört!

Snälla, hjälp mig!
lobo
Posts: 1555
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by lobo »

Egentligen tycker jag frågan i grunden är relevant: men om vi är spydiga ironoserande kommer vi enbart att bli tagna för dåliga förlorare!

frågan som borde ställas, och krävas svar på, och som har så mycket större konsekvenser är: vilken typ av hockey är det vi ska tävla i när Guldet står på spel?

Vi accepeterar förlusten, Växjö var bra, slutspelsbra! Är det så att SHL vill ha en extremt mycket hårdare hockey, med tillåtna spelförstörande tilltag i varje situation, i slutspel, jämfört med serien och den befintliga regelboken? Är budskapet att lagen ska få "göra upp" utan domarnas inblandning i en mycket högre grad? Alla måste få veta, och det innan säsong. Officiellt svar / uttalande. "Ja, bedömningen i SM slutspelet kommer att avsevärt skilja sig mot serien och regelboken!" Fine, då anpassar vi truppen efter det. Vi gillar läget. Om alla vet vad som kommer att gälla och hur SHL vill ha det så är det ok! Men när man säger en sak och gör en helt annan blir det inte Ok. Hur en spelartrupp på många många tiotals miljoner ska formas måste ju kunna bedömas utifrån vilken sport man ska tävla i. Tycker jag
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by jokarfo »

lobo wrote:Egentligen tycker jag frågan i grunden är relevant: men om vi är spydiga ironoserande kommer vi enbart att bli tagna för dåliga förlorare!

frågan som borde ställas, och krävas svar på, och som har så mycket större konsekvenser är: vilken typ av hockey är det vi ska tävla i när Guldet står på spel?

Vi accepeterar förlusten, Växjö var bra, slutspelsbra! Är det så att SHL vill ha en extremt mycket hårdare hockey, med tillåtna spelförstörande tilltag i varje situation, i slutspel, jämfört med serien och den befintliga regelboken? Är budskapet att lagen ska få "göra upp" utan domarnas inblandning i en mycket högre grad? Alla måste få veta, och det innan säsong. Officiellt svar / uttalande. "Ja, bedömningen i SM slutspelet kommer att avsevärt skilja sig mot serien och regelboken!" Fine, då anpassar vi truppen efter det. Vi gillar läget. Om alla vet vad som kommer att gälla och hur SHL vill ha det så är det ok! Men när man säger en sak och gör en helt annan blir det inte Ok. Hur en spelartrupp på många många tiotals miljoner ska formas måste ju kunna bedömas utifrån vilken sport man ska tävla i. Tycker jag
Instämmer. Visst finns det en del av en som vill vara spydig, syrlig och allmänt bitter i frågan om bedömningsnivåerna i slutspelet för nånstans känner man ju - även om det aldrig kan antas ha påverkat utgången i finalserien - att om domarna dels varit mer konsekventa och bedömt regelbrott från båda lagen någorlunda jämt och dels dömt efter regelboken, så hade Växjös chanser att spela hem det här guldet minskat avsevärt. Det är känslan efter denna finalserie och det blir ju svårt att inte få intryck av att även domarsverige var jävligt intresserade av att se ett annat lag än AIK lyfta LeMat i år. Men vill man lyfta frågan upp på dagordningen så vill det till att se bortom förtreten och agera på ett sätt som gör frågan trovärdig för jag har en känsla av att toleransen för spelförstörande moment och "hårt" spel stegvis kommer att ha förskjutits till nästa säsong. Av de trupper som många av de kapprustande lagen verkar få ihop att döma, så kommer ju just den typen av spel att bli en ännu större ingrediens än denna säsong. Lägg därtill att Växjö nu "visat hur man slår Skellefteå" och hockeysveriges dröm att bryta AIK:s dominans, så har vi ju en fingervisning om vad vi har att se fram emot nästa säsong och kanske i synnerhet i slutspelet.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by karjala »

Tack AIK för den här säsongen.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by nishog04 »

Inget fel i att det kommer blandade typer av mejl, så länge folk ids skicka någonting överhuvudtaget. Det viktiga är att påpeka problematiken som ovanstående forumskribent påtalat. Skicka således gärna seriösa mejl, men låt också de dåliga förlorarna (jag är en av dem) få ventilera sina åsikter på sitt sätt.

För på ett vis kan jag tycka att förlöjligande också är ett nog så viktigt sätt att peka på problem.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by jokarfo »

nishog04 wrote:Inget fel i att det kommer blandade typer av mejl, så länge folk ids skicka någonting överhuvudtaget. Det viktiga är att påpeka problematiken som ovanstående forumskribent påtalat. Skicka således gärna seriösa mejl, men låt också de dåliga förlorarna (jag är en av dem) få ventilera sina åsikter på sitt sätt.

För på ett vis kan jag tycka att förlöjligande också är ett nog så viktigt sätt att peka på problem.
Jojo, inte vill jag nu censurera nån. Jag gav min syn på hur jag tror att man överlag borde tackla det problem vi alla är överens om. Var du hur syrlig du vill i korrespondensen. Att du har rätt gör ju inte saken sämre ;-)
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Tompa
Posts: 501
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Tompa »

jokarfo wrote:
lobo wrote:Lägg därtill att Växjö nu "visat hur man slår Skellefteå" och hockeysveriges dröm att bryta AIK:s dominans, så har vi ju en fingervisning om vad vi har att se fram emot nästa säsong och kanske i synnerhet i slutspelet.
För att klara av det spelet så måste man ha en spelartrupp i allmänhet och en backsida i synnerhet som Växjös.
Vilka lag i SHL har det förutom Växjö?

Det är Växjö som kommer vara den stora utmanaren även nästa år.
Winning isn't everything, it's the only thing
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by jokarfo »

Tompa wrote:
jokarfo wrote:
lobo wrote:Lägg därtill att Växjö nu "visat hur man slår Skellefteå" och hockeysveriges dröm att bryta AIK:s dominans, så har vi ju en fingervisning om vad vi har att se fram emot nästa säsong och kanske i synnerhet i slutspelet.
För att klara av det spelet så måste man ha en spelartrupp i allmänhet och en backsida i synnerhet som Växjös.
Vilka lag i SHL har det förutom Växjö?

Det är Växjö som kommer vara den stora utmanaren även nästa år.
Vet inte vad som hände med citeringen men det är alltså jag som skrivit texten du citerar. Så att lobo inte får skit i onödan, menar jag...

Ja, såklart att det krävs en spelartrupp anpassade för den sortens spel för att lyckas med det. Det säger väl sig självt. Poängen är att det finns tid för anpassning och att söka värvningar som passar den anpassningen. Dessutom har vi väl sett flera exempel på lag som trots att de saknat den riktiga tyngden på backsidan försökt spela likartat. Skillnaden r ju att de då inte vunnit.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Skidrow »

Enda jag har att säga är vad jag också önskar Forsell sa och det är: Grattis Växjö och domarna till vinsten.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Lappmössan »

Skidrow wrote:Enda jag har att säga är vad jag också önskar Forsell sa och det är: Grattis Växjö och domarna till vinsten.
Hade varit oerhört pinsamt.

Bra intervju av en stor Wallson. http://www.svt.se/sport/ishockey/besvik ... skelleftea" onclick="window.open(this.href);return false;
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Skidrow »

Lappmössan wrote:
Skidrow wrote:Enda jag har att säga är vad jag också önskar Forsell sa och det är: Grattis Växjö och domarna till vinsten.
Hade varit oerhört pinsamt.

Bra intervju av en stor Wallson. http://www.svt.se/sport/ishockey/besvik ... skelleftea" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad är pinsamt med sanningen?
Locked