F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Humlannitton »

Växjö är det bättre laget genom finalserien, inte med många millimeter men trots allt bättre. Skit samma om det är ett köpelag utan lokal förankring och traditioner, det kvittar. Deras strategi var bättre än vår, de vann rättvist.

Däremot; hur mycket jag än älskar att vinna och hatar att förlora, så tar jag fan i mig hellre en tuff finalförlust med ett lag där jag kan känna att hälften atT spelarna kan vara grannens eller jobbarkompisens grabb än ett guld med bara legoknektar. Det är en principsak, inget "surt sa räven".

Jag är fan stolt i denna svåra stund över att vara AIK:are, det är motgångarna som härdar och för oss samman. Låt oss nu för fan applådera samtliga spelare, varenda jävel, som lag ner blod, svett och tårar för att roa och glädja oss i år. Mot nya mål, mot en säsong till där vi vill vara med och tävla!!

Gnället kan vi lägga ner nu, det kommer inte att förändra ett skit.
Last edited by Humlannitton on 23 Apr 2015, 22:24, edited 1 time in total.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by don_tomassso »

Om domarnivån förblir på denna nivå.Så är det nog sista säsongen man ser SHL hockey.Är inte värt mödan å se längre.Dock så är jag stor å säger Grattis Växjö till det köpta guldet.
Samt Bra kämpat AIK.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Chippen »

p-play wrote:Vi förlorade delvis utanför rinken. Halam hade sett hur Frölunda varit framgångsrika med deras presspel och det blev avgörande. Vi fick aldrig upp farten utan fastnade ständigt i egen zon. Tyvärr har jag inget hopp om att Wallsson skall upptäcka detta och införa det nästa år eftersom han missade det redan ifjol. Förhoppningsvis kommer det in någon med lite taktisk blick om Klockare nu lämnar.
Glöm inte det smått galna med att träna så hårt mellan matcherna.
Nu kanske det bara bubblar upp för att vi förlorade, men även om vi vunnit hade det varit galet.
Ger ju som inget att träna nu. Tycker mera det borde vara vila mellan matcherna och möjligen träning av t.ex PP och BP.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 2045
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by tazman »

Utmärkt skrivet Hum...
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by nishog04 »

barrskog wrote:
p-play wrote:Vi förlorade delvis utanför rinken. Halam hade sett hur Frölunda varit framgångsrika med deras presspel och det blev avgörande. Vi fick aldrig upp farten utan fastnade ständigt i egen zon. Tyvärr har jag inget hopp om att Wallsson skall upptäcka detta och införa det nästa år eftersom han missade det redan ifjol. Förhoppningsvis kommer det in någon med lite taktisk blick om Klockare nu lämnar.
Är väl snarare Frölunda som kollat på Växjö. Ända sen Janne Karlsson lämnade VLH och Sam Hallam kom in istället så har vi haft svårt för dem. Hatten av för Sam. Dom tvingar oss att spela ett spel där de är numret större. Vi är inte byggda för att spela tight och defensivt, men det är dom. Vi har inte fysiken för att fixa den typen av spel.
Framförallt har vi inte materialet att spela med fem klubbor under armarna, två knätacklingar och sju armbågstacklingar i ansiktet på en och samma gång i en serie bäst av sju.

Hoppas på lite mera tyngd och elakhet i försvaret nästa säsong. Hoppas på ett snabbare, rakare uppspel med fler varianter. Och mest av allt hoppas jag på Kapten Ericsson!
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Bilderberg »

Först och främst: grattis till guldet Växjö efter en fantastisk säsong! - enda laget som gjort det bättre är vårat AIK!

* Besviken på domarnivån under matchen, helt vansinnigt dålig.

* Laget var bättre tränat i år men sämre teknisk därav såg man tröttare ut, blir svårt att behålla spel med killar som Oscar Sundqvist i laget, tyvärr, men samtidigt torde AIK nu se vart det brustit och man har god tid på sig att skära bort det döda köttet inför nästa säsong, så var positiva och blicka framåt nu allesammans! :)

Jag ÄLSKAR Skellefteå AIK!!
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by nishog04 »

Bilderberg wrote:Först och främst: grattis till guldet Växjö efter en fantastisk säsong! - enda laget som gjort det bättre är vårat AIK!

* Besviken på domarnivån under matchen, helt vansinnigt dålig.

* Laget var bättre tränat i år men sämre teknisk därav såg man tröttare ut, blir svårt att behålla spel med killar som Oscar Sundqvist i laget, tyvärr, men samtidigt torde AIK nu se vart det brustit och man har god tid på sig att skära bort det döda köttet inför nästa säsong, så var positiva och blicka framåt nu allesammans! :)

Jag ÄLSKAR Skellefteå AIK!!
Bra skrivet!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Lappmössan »

Blir det någon mottagning? Äckligt slut på säsongen men överlag är det en sjuk bragdsäsong som laget förtjänar att hyllas för.
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Miklosoft »

Växjö RedHawks var tyvärr bättre.. Dommarnas insats var totalt dåliga i finalserien men absolut inte avgörande.
Innan grundserien satte igång och någon skulle säga att ni är i final mot växjö så skulle jag säga ja tack.
Så totalt:
Nöjd över säsongen = Extremt mycket.
Vad fattades: Snipers. Förra året hade vi Arvidsson, Lindström, Möller, Holloway,Bellemare....
I år hade vi Pesonen? Fast ingen mer egentligen...
Calof = Allround
Forssell = Allround
Holmström = Spelfördelare
Kabanov = ??
Lindholm = Spelfördelare
Lundberg = Power/Checking
Norman = Checking
Pesonen = Sniper *Bruten Tumme och Andra Tummen skadad*....
Pettersson = Checking
Petterström = Checking
Schremp = Spelfördelare
Sundqvist = Power/Checking
Sörensen = Power/Checking
Widing = Power/Checking
Zackrisson = Power/Checking/Spelfördelare

Andra saker som fattades var vem som naturligt var i "kontoret". Förr hade vi Warg, Ericsson, Melker?..
I år hade vi ingen som stod där...

3:e saken som fattades var tuffheten.. I fjol hade vi ingen "buse" om man inte räknar med Frögren men han jämställer jag med Sevc. Fast i fjol hade vi många som var lite "busiga" själva som Ericsson etc. (Fan Arvidsson nitade Hjalmarsson)..
Last edited by Miklosoft on 24 Apr 2015, 00:40, edited 1 time in total.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by barrskog »

Anders Öhman med guldhjälm på sig i intervjuerna. Talande. :lol:
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Miklosoft »

Lappmössan wrote:Blir det någon mottagning? Äckligt slut på säsongen men överlag är det en sjuk bragdsäsong som laget förtjänar att hyllas för.
Laget förtjänar verkligen att hyllas..
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by ossian »

burk wrote:
ossian wrote:
burk wrote:Härligt Sundqvist hoppas vi slipper se dig i AIK tröjan nån mer gång
Denna kommentar var ett lågvattenmärke, i en tråd som för övrigt håller en otroligt låg nivå.
Han var direkt orsak till 2 mål i arslet pga markeringsmissar i försvaret plus att han har varit helt värdelös i hela slutspelet, tycker faktiskt de har varit elakt av wallson spela en så kall spelare
Sundqvist kan bättre, men var varken sämst ikväll eller i slutspelet. Det är inte okej att hänga ut en enskild spelare efter en tung finalförlust i en jämn match som kunde ha slutat hur som helst.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by p-play »

Sundqvist har kanske inte lyckats axla den roll som ledande spelare, men han försöker stenhårt. Det är inte hans fel att vi förlorar utan det här här i första hand en taktisk förlust av tränarteamet.
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Poet »

Hylla förlorare? Håller ni på löven eller?
2012-05-19
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by ossian »

Domarna är inte bra ikväll eller i serien, men de är inte orättvisa. De dömer konsekvent, inga utvsiningar för spelförstörande moment. Inte domarnas fel att vi inte vinner, men vi är inte byggda för att vara spelförstörande.

Växjö vinner för att de är lite lite bättre än oss i finalen. Det är inte tur att Växjö vinner, utan de är spelmässigt bättre med de nya nivåerna där domarna inte blåser för någonting. Samma som varenda år in och ut.

Det jag tror behövs i lagbygget nästa år är just de spelförstörande grisiga tunga spelarna som ändå inte gör bort sig under grundserien. En framför egen kasse, en framför offensiv kasse. En Johan Alm, en Jimmie Ericsson. Sevc har vart en besvikelse och bör ej få förlängt, Martin Lundberg spelar som en buddist på 95 kg.
Hällgren
Posts: 206
Joined: 01 Oct 2013, 17:40

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Hällgren »

Hur man än vrider och vänder på det så är det ett misstag att spela Sevc och Sunken i slutet. Sevc orkade knappt stå på benen bytet innan och Sunken har haft uppenbara problem hela slutspelet.

Ah, nu har har jag skrivit av mig. Skellefteå har gjort en helt sjuk säsong och jag är hur stolt som helst. Vi har en härlig kultur, en sjuhelvetes bra publik och ett långsiktigt mål om att vara Sveriges bästa lag - vilket vi fortfarande är. Växjö firas inatt och är bortglömda till nästa säsong. Växjös ledning är ett gäng bakåtsträvande människor och AIK leder utvecklingen framåt på alla plan.

Det är bara att tacka för den här säsongen och sikta på nästa då vi kommer vara lika överlägsna igen och Växjö kommer vara ett mittenlag likt FBK.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by nishog04 »

Och Pesonen har spelat med bruten tumme. Återstår att se vad Sevc haft för skada, då han varit helt väck detta slutspel.

Nästa år blir det guld igen!
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by King Kong »

Vår insats den här säsongen är fantastisk och jag är självklart besviken över silverpengen, men förbannat jävla stolt över laget och föreningen. Det har sagts 1000 ggr, men det spelartapp som vi hade inför den här säsongen hade inget annat lag hanterat på det sätt som vi gjort.

Sen är det såklart typiskt att AIKs upplägg och spelsätt skall ifrågasättas när guldet uteblir, helt plötsligt är träningsupplägget inte bra, eller AIKs grundspel..
Det var en otroligt jämn serie som avgjordes på små marginaler..
Växjö totalt sett bättre framför målen och där vinner dom guldet..

Jag är absolut med på att hylla laget och lagets prestation om något sådant blir aktuellt, men självklart inte som guldhjältar..
Men visa min uppskattning för vad dom ändå gjort för mitt älskade AIK har jag inga problem att visa!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Draper »

Poet wrote:Hylla förlorare? Håller ni på löven eller?
Skärpning. Seriesegrare i överlägsen stil med ett högst mediokert lag och efter att ha tappat de spelare vi tappat. Årets silver smäller ju minst lika högt som fjolårets guld mot ett FBK som inte hade i en final att göra. Speciellt med tanke på förutsättningarna. Sen ska det ju givetvis inte "hyllas" med pompa och ståt. Men ett tack för en jävligt grym säsong och ett litet pepp förtjänar spelare och ledare. Sen hur det ser ut, om det är via vykort, facebook eller på plats vid arenan skiter jag fullständigt i.
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Poet »

Gör ett inlägg via NPs Facebook, brukar inte behövas mer.
2012-05-19
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by VonCheese »

Medhåll på både King Kong och Draper. Resan vi gjort denna säsong är en fruktansvärt bra prestation. Förtjänar att hyllas.
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Miklosoft »

Innan grundserien satte igång och någon skulle säga att ni är i final mot växjö så skulle jag säga ja tack.
Som sagt... Silver!!!!.... fastän vi känner som man kände i kvalserien 2004-2005... Men Det man känner är nog inget mot vad spelarna känner...
Jag är STOLT... Vi hade tappat halva laget typ och nästan alla naturliga målskyttar...
Last edited by Miklosoft on 23 Apr 2015, 23:15, edited 1 time in total.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by King Kong »

Undra när dom tränar nästa gång?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by 374 »

Ett AIK på hugget hade helt klart vunnit match 5.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by ossian »

Jag håller absolut med dig King Kong. Vi har gjort det jättebra, och är väldigt stolt över insatsen. Men faktum kvarstår att när vi har vunnit guld, då har vi vart helt överlägsna. Inte ens på riktigt mutade domare hade kunnat stoppa oss. Däremot har vi tre stycken silver på fem finaler, i jämna finalserier. Domarnivån höjs kraftigt i slutspelet och ännu mer i finalen. Då är det viktigt att vara stark framför kassarna. Där förlorar vi finalen i år.
Ivy
Posts: 21
Joined: 29 Nov 2011, 21:11

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Ivy »

Ingen som har koll på när spelarna kommer hem?
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by VonCheese »

Ivy wrote:Ingen som har koll på när spelarna kommer hem?
Har du tänkt vänta på flygplatsen eller arenan?
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by p-play »

King Kong wrote:
Sen är det såklart typiskt att AIKs upplägg och spelsätt skall ifrågasättas när guldet uteblir, helt plötsligt är träningsupplägget inte bra, eller AIKs grundspel..
Det var en otroligt jämn serie som avgjordes på små marginaler..
Växjö totalt sett bättre framför målen och där vinner dom guldet..
Det är varken träningsupplägget eller grundspelet som kritiseras utan det smarta i att köra hårda träningspass mellan matcherna i en finalserie. Det är uppenbart för alla att vissa spelare var nere i källaren och inte orkade. Vissa spelare orkade knappt ta sig till båset emellanåt. Att man kör hårda pass mellan grundseriematcher är väl bra, men att göra det när det skall avgöras känns väl lite sådär. Om man själv har idrottat så vet man att återhämtning är viktigt.
Grundspelet med puck är grymt bra allt som oftast. Det är spelet utan puck som både Växjö och Frölunda gör bättre än oss. Se och lär.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by nishog04 »

Att Peter Forsberg var en dålig förlorare gjorde honom också till en outstanding vinnare. Om AIK känner samma sak, säger jag bara: bär det med stolthet! Ingenting skapar revanschlystnad som känslan av att ha blivit bestulen.

I år har det varit jante-Sverige mot AIK, pissdomare som varit enögda, SHL som inte vill ha för mycket dominans från ett och samma lag. Kondensera ner denna känsla och dominera hem guldet nästa år igen!

Grattis Växjö till ett köpt guld (med en krycka på köpet, som ni fick av domarparet i trängt läge)! Nästa år åker ni ut i kvarten, precis som Brynäs gjorde 2013.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: F6 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 23/4 kl. 18.30

Post by Bilderberg »

Laget förtjänar givetvis att hyllas!
Locked