Slutspelet 14/15

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Slutspelet 14/15

Post by 374 »

Tycker att det är dags att börja spekulera lite inför slutspelet. Som det ser ut nu är det ganska troligt att det blir AIK-Luleå i kvartsfinal vilket trots allt skulle vara det sämsta alternativet av de som finns just nu, då både Djurgården och Leksand skulle vara både lättare och roligare.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Slutspelet 14/15

Post by jokarfo »

Förstås otroligt svårt att sia om hur den slutliga tabellen kommer se ut men jag skulle faktiskt se med lite tillförsikt på en kvartsfinalserie mot lulää. Tror att en hel del av de segerrusiga hasafötterna skulle kunna få sig ett rätt bryskt uppvaknande från sin mästardröm. Däremot skulle jag tro att en serie mot lhf mer sannolikt går till fler matcher än en serie mot exvis Leksand och LHF därför får anses som mindre bra att möta redan i kvarten. Att AIK ska orka med många matcher är jag inte ett dugg orolig för men jag värderar de minskade riskerna för skador på nyckelspelare som färre spelade matcher ger.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Slutspelet 14/15

Post by smogz »

Lite tidigt än att spekulera i tycker jag. Luleå kan mycket väl passera Färjestad på elva matcher..
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Slutspelet 14/15

Post by Markman »

smogz wrote:Lite tidigt än att spekulera i tycker jag. Luleå kan mycket väl passera Färjestad på elva matcher..
Luleå kan hypotetiskt sett passera Växjö också (även om det är mer osannolikt), så jag håller helt och hållet med Smogz!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Slutspelet 14/15

Post by 374 »

Luleå kan hypotetiskt gå om AIK också.

Självklart är det inte för tidigt att spekulera.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Slutspelet 14/15

Post by Foppas skridskocoach »

Kan man spekulera inna säsongen ens dragit igång tycker jag att man borde kunna spekulera nu också.
Tigerränderna går aldrig ur.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Slutspelet 14/15

Post by jokarfo »

Är ju viss skillnad i att spekulera i hur grundserien slutar och att resonera kring vilka lag som är bättre och sämre för AIK att möta i slutspelet. Det senare är förstås betydligt mer relevant än det förra men kan likafullt vara anledning att for ros skull fundera över tabelläget för de olika lagen.

Vidhåller för egen del att det inte blir ett problem för AIK att möta lhf nån gång under slutspelet. Inte ett större problem än det varit tidigare i alla fall och deras slutliga tabellplacering bör därför vara av sekunda intresse för oss.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Slutspelet 14/15

Post by smogz »

Alltså jag tycker det är tidigt att spekulera i vilka vi möter. Men inte tidigt att spekulera kring lagen i slutspelet. Jag känner mig dock inte alls lika säker på att AIK går hela vägen eller ens till final i år som jag gjort tex ifjol. Å ena sidan har vi inte såna som kan avgöra jämna matcher själva. Typ Jocke L eller Möller ( jo iofs Pesonen kanske). Men å andra sidan producerar kedjorna rätt lika vilket kan vara svårt att försvara sig mot. Vilka ska de sätta in sin shut down line mot liksom. På kondis finns det ingen som slår oss. Men känslan är ändå att HV, Växjö, Frölunda och kanske Luleå och Linköping är lite närmare oss än tidigare år. Blir tufft men tror det kan bli en tredje raka. Hur ser statistiken ut mot övriga topplag i år?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Slutspelet 14/15

Post by Markman »

http://www.shl.se/artikel/63446/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stats mot topplag generellt, inte specifikt mot vilken motståndare.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Slutspelet 14/15

Post by jokarfo »

Nog har du en poäng i ditt resonemang, Smogz. Det finns förstås massvis med saker av nuvarande upplaga av AIK som i en slutspelssituation potentiellt sett är osäkrare eller t.o.m. sämre än fjolårets. För min del är den största anledningen nog att vi bara fått se enstaka perioder av uppväxling i tempo hittills och av det kommer en viss osäkerhet kring hur mycket AIK behärskar det spelet. Man kan spekulera i hur mycket som beror på att AIK är mindre samspelta än ifjol, att andra lag till slut fattat att skridskoåkning och fys är en av nycklarna till att närma sig oss eller hur mycket avsaknaden av vissa skills spelar in motför ifjol. Svårt att säga men visst spelar allt in på ett eller annat sätt.

Jag för min del har inga förväntningar alla på ens en finalplats i år men ser ju samtidigt potentialen i laget. Ett lag som klarar av att växla upp som AIK gjorde i sista perioden mot HV senast har förstås sjukt mycket potential. Jag har svårt att se nåt annat lag stå emot det trycket ens i närheten av lika länge eller bra som HV. Fysen har vi ju fått ett hyfsat kvitto på och den talar trots övriga osäkra faktorer för att AIK kan gå rätt långt. Jag är ändå optimistisk och därför tillåter jag mig också tro att AIK kan gå längre än vad många kanske trott.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Slutspelet 14/15

Post by Bilderberg »

Det är ju kul att redan nu spekulera kring kommande slutspelsmotståndare. Ger dock inte mycket för topp6/botten6-prestationer. Det är bara ett spel för gallerierna i ett försök att ingjuta hopp hos eftersläntarna med dess benzoknaprande följeslagare.
Klasskillnaden syns allra tydligast i matcherna mellan AIK och Modo. Övriga avskrädeslag skräller givetvis till det emellanåt men då måste man också komma ihåg att de bränner allt krut och slänger alla korten på bordet, bara i hopp om att lyckas slå AIK för en simpel match - i serielunken dessutom... Självklart är det större risk att t.ex. HV lyckas rubba oss i enskilda drabbningar än Leksand när man slåss med näbbar och klor. Och det gör man bara för hämta någon slags "prestige", men skillnaden är att AIK går in med inställningen - "en till dag på jobbet" Inte som i övrigas fall - "vi ska visa mästarna".

I Slutspelet däremot - när praktiktiden aka: lekstugan är över - kommer AIK också gå in med 100% och då kommer inte näbbar och klor vara tillräckligt som motmedel nåmer - oavsett om man heter HV71 eller Leksand.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Slutspelet 14/15

Post by bsa »

Frölunda är riktigt bra i kväll, tror ändå att de kommer att köra fast när det gäller.
Tobbe
Posts: 138
Joined: 15 Jun 2011, 21:08

Re: Slutspelet 14/15

Post by Tobbe »

Tycker det känns som att man är orolig inför varje slutspel men vi brukar oftast kunna tända till när det gäller nånting. Var det inte nått år sen vi förlora alla matcher i grundserien mot linköping men slog ut dom i slutspelet.
Vi får väl se hur det går denna säsong men ska bli skönt att det snart börjar gälla lite i matcherna också. :)
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Slutspelet 14/15

Post by Foppas skridskocoach »

Förra året var det också en hel del gnäll innan slutspelet drog igång, tro't eller ej. Men det tystnade rätt snabbt.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Slutspelet 14/15

Post by Poet »

Hur spelas slutspelet numera?
Börjar vi hemma sen varannan match borta/hemma eller?
2012-05-19
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Slutspelet 14/15

Post by svartgulsubkultur »

Ja.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Slutspelet 14/15

Post by Poet »

Ch vi spelar första matchdagen?
2012-05-19
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Slutspelet 14/15

Post by svartgulsubkultur »

Tolfte Mars.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Slutspelet 14/15

Post by schteffe »

Kortaste och näst lättaste laget har vi. Apropå det fysiska spelet.
lh=1
Posts: 542
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Slutspelet 14/15

Post by lh=1 »

Hmm det var inte många år sedan vi hade det tyngsta laget.
Men å andra sidan, det var innan vi vann titlar....
lobo
Posts: 1575
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Slutspelet 14/15

Post by lobo »

Tänk om vi vinner... , tänk om vi vinner kvarten med 4-2, tänk om vi åker sönder semin med 4-1 tänk om bredden och fysen ger oss 4-3 i en final. 3e raka avgjord på hemmaplan. Bryr mig så ofantligt lite om gårdagen när jag tänker på hur det kan bli i slutspelet! 110% laddning, 23 friska krigare, alla snackar plötsligt hur dom "känner mig pigg", Thompson får sin generösa bonus, Bert tar media-griseriet, Wallson klurar, och PeA pratar om bygden och de ideella krafterna! Och äntligen fullsatt och crazy på läktaren! Bortskämd serielunksupporter, ja, hungrig gammal äkta supporter, ja det med! FAN VAD JAG LÄNGTAR!
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: Slutspelet 14/15

Post by p.north »

Hur ska man egentligen förhålla sig spelarna emellan då känslorna är på högvarv i ett slutspel, om man råkar ligga på gränsen och att bli avstängd för nå fjantigheter, vem lägger ribban och avgör? Media?
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Slutspelet 14/15

Post by dovienya »

Ja, det är ju uppenbart att Sanny och Mats (hette han så?) omedvetet påverkar bedömningarna när de kommenterar som de gör:
"Han gör runktecknet", men om man ska vara krass så är gesten med tummen utåt (och ligger för lågt och för långt åt vänster)... http://teckensprakslexikon.su.se/ord/06124" onclick="window.open(this.href);return false; - avstängning
"Det där är ju ingenting" (headbutt, oavsett hårdhet är MP) - händer ingenting
"Han viker ut knät, det där är riktigt fult" (Sevc knätackling) - avstängning

Däremot strongt av DN att ge samma straff till
Hedman
Posts: 286
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: Slutspelet 14/15

Post by Hedman »

Hoppas på Groko i finalen! Krossa FC Minecraft!
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Slutspelet 14/15

Post by Special Brew »

Jo, hoppas kan man alltid, men jag tror dom ryker i semin som senast.
anterio
Posts: 256
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: Slutspelet 14/15

Post by anterio »

Lule i final är väl inte möjligt? Stöter inte AIK på dem senast i semi som trädet ser ut nu?
För enligt nuvarande tabell är play in-mötena FBK/BIF och lule/DIF. Så för att AIK och lule ska undvika varandra i kvart måste lule och BIF vinna så AIK får BIF. Men sen om lule och AIK vinner sina kvartar är ju lule lägst rankat och blir AIK:s semimotståndare.

Så på så sätt har iofs Special Brew förhoppningsvis rätt :)
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Slutspelet 14/15

Post by schteffe »

Lhf kan mycket väl bli sexa.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Slutspelet 14/15

Post by schteffe »

Spekulation: i playoffen blir slumpfaktorn större med så få matcher, inte osannolikt att åtminstone ett av de sämre 9-10-lagen tar sig vidare, det skulle vara rena jackpotten eftersom det ger DIF, BIF eller LIF i kvarten.
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Slutspelet 14/15

Post by ante08 »

Vardagsmatcherna i slutspelet kommer altså att starta redan kl18.30. Helgmatcherna kommer att starta kl17.15. I alla fall i kvartsfinalrundan.
http://skellefteaaik.se/a-lag/slutspelsdagar" onclick="window.open(this.href);return false;
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Slutspelet 14/15

Post by Skidrow »

Dummaste jag sett.
Locked