Lagbygge och formationer 14/15

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Bilderberg »

Lappmössan wrote:Bilderberg: Vi skakar ju om formationerna i nästan varje match?
Ironi - ju mer desto bättre!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Lappmössan »

Haha, borde jag förstått!
Håller med om att det gått till överdrift. Försöker dock intala mig själv att det är en långsiktig plan för att spela ihop hela laget och låta spelarna vänja sig vid varandra innan man börjar spela ihop kedjor.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by smogz »

Ser Brynäs i PP. De spelar bra men de skjuter inga direktskott. Funderar på om det inte är lite av skillnaden mellan AIKs PP i år jämfört med de senaste åren. För få direktskott. Förutom att det är för lite folk framför mål.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Vad gäller PP så är det, vad jag förstår, inget som AIK tränat på alls hittills utan typ börjat lägga in först nu.

Ska vad jag mest förstår vara överlaget ansvar på spelarna att lösa det hela.

Så har vi väl iofs jobbat tidigare oxå, och prioriterat grundspel etc ist för PP.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by BigGuyJohan »

känslan är väl lite att dom har arbetat länge på grundspelet för att senaste veckorna koncentrera sig på defensiven och BP. PP kommer nog komma vad de lider. För säga vad man vill, men ett PP som inte verkar ha varit en prioritet som ändå har 17,5% (ca) måste ses som helt okej. att dom sedan koncentrerat sig på BP är väl ganska logiskt med tanke på de urusla boxplay-procenten vi har. men tycker mig sett på senare tid att boxplay har varit riktigt bra ändå
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Bilderberg »

Med Holmström på läktaren och Sörensen på G in i truppen så är det bekymrande valet snart oundvikligt...

Widing eller Mikko?
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by jokarfo »

Bilderberg wrote:Med Holmström på läktaren och Sörensen på G in i truppen så är det bekymrande valet snart oundvikligt...

Widing eller Mikko?
AIK behåller Mikko och skeppar Widing, alla dagar i veckan, OM det nu blir aktuellt vill säga. Det tror jag i alla fall är gode säkert.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Ren känsla är ju att Mikko och Sörensen inte på en fläck är samna spelartyp och därav borde inte de ställas mot varandra.
Däremot är nog Sörensen och Widing mera lika.

Tror dock inte att någon skeppas, för även om Sörensen tagit bort gipset lär han väl inte vara spelduglig på ett tag?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Larzon »

Varför skeppa iväg någon överhuvudtaget?
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Bilderberg »

Varför begränsa juniorer att utvecklas?
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Jokard »

Jag behåller hellre Widing pga sin aktivitet med skridskorna och hans kämpavilja. Mikko glider runt och väntar på "rätt tillfälle" och det tycker jag inte om.
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Larzon »

På vilket sätt begränsas dom att utvecklas? Dom senaste åren har vi haft seriens bredaste lag med ännu högre högstanivåer på spelarna och det har ändå inte begränsat utvecklingen hos juniorerna. Varför ändra på ett vinnande koncept?
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Bilderberg »

Varför ha Widing (Dyr energispelare), när man istället kunnat spela in Anton Karlsson(billig energispelare) exempelvis?

För är Widing - till sin lön sett - verkligen en spelare som är värvad för fjärdekedjan? Visst att ha Widing i fjärde visar ju på att laget är brett, men om man istället omfördelat slantarna till någonting spetsigare längst fram samt en renodlad junisgnuggare i fjärde tillsammans med Lundberg och Petterström t.ex. hade inte det varit ett bättre alternativ då sett över helheten? I mitt tycke känns Widing överflödig för laget. Speciellt då det förhindrar lovande juniorer att ta plats och utvecklas via matchande i A-laget.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by bsa »

Ær værkjligen Widding dyr efter misslyckad sesong i Finland? Dyrare æn en junior men DYR? Knappast!
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Bilderberg »

bsa wrote:Ær værkjligen Widding dyr efter misslyckad sesong i Finland?
Hoppas inte det!
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Poet »

Men då spelar jag gärna en junior typ Karlsson för samma prislapp.
2012-05-19
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Larzon »

Synar ni som säger att Widing är dyr tills ni kan presentera bevis på det. Jag tror han har samma lön eller är billigare än Petterström.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by ossian »

Sörensen konkurrerar med med Petterström, Lundberg, Widing och kanske A Pettersson (Adam vid nödfall eftersom han vart riktigt bra senaste veckorna) för en plats i 4:e som energispelare.

Holmström ska spela i en mer offensiv spelskicklig formation ifall han lirar tycker jag. Tycker det står mellan Axel, Mikko och Schremp om vem som ska vila just nu sett efter prestationen. Både Mikko och Schremp har en uppåtgående formkurva känns det som, så läget kan förändras.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by smogz »

Tror iofs att Petterström är rätt dyr också
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Musslan
Posts: 367
Joined: 20 Jun 2011, 22:10

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Musslan »

Tittar man på fjolåret efter 27 omgångar hade vi tagit 60 pinnar med en målskillnad på 90-55.
Helt otroligt att vi kunnat behålla nästan samma poängsnitt per match som ifjol.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Markman »

Marginellt mindre poäng, lite färre mål per match, likvärdig defensiv. Inte särskilt förvånande att det är offensiven som har tappat, med tanke på flyktande spelare.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Lappmössan »

Likvärdig defensiv? Den är definitivt sämre. Fram tills för någon vecka sedan gjorde bjöd vi ju i princip på 2 mål i varje match.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Trollet »

Anton Karlsson drog inte pga för lite speltid. Honom hade vi aldrig kunnat behålla.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Markman »

Sett till antalet mål bakåt är den ju till och med bättre än fjolåret vid samma tidpunkt. Nog vet jag att det på sina ställen har sett jävligt skakigt ut, men på det stora hela så har vi ju ändå inte släppt in fler mål, vilket är huvudsakliga syftet med defensiven. Om det sedan beror på att motståndarna är sämre offensivt, målvakterna är bättre eller om vi helt enkelt är bra på ett annat sätt än i fjol säger jag ingenting om, men siffrorna ljuger ju inte. Vi släpper dessutom till mindre skott bakåt per match än förra säsongen och har färre skott mot oss "i skottsektorn" (räknat i snitt per match), vilket för mig skvallrar om att vi är bättre defensivt totalt sett.

Lagen totalt sett skjuter inte mindre heller, utan ligger någorlunda i paritet med snittet från i fjol, så det beror inte på det heller.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by marre »

Pesonen-Forsell-Sunken
Kabanov-Zacce-Widing
Norman-Lindholm-Calof
PP-Lundberg-Petterström
Lehtonen-Axel-Sörensen
5 kedjor! Lehtonen lär ju försvinna!!
jowa
Posts: 467
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by jowa »

marre wrote:Pesonen-Forsell-Sunken
Kabanov-Zacce-Widing
Norman-Lindholm-Calof
PP-Lundberg-Petterström
Lehtonen-Axel-Sörensen
5 kedjor! Lehtonen lär ju försvinna!!
Dessutom ska väl Schremp in där någonstans?
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by jokarfo »

Vi lär nog få se en del kedjetrixande igen när Pesonen ska matchas in i laget. Självklart har man förväntningar på leverans hyfsat fort från hans sida men hur han hänger med fysiskt är ju osett än, det är väl det ena. Det andra, som har med lagbygge att göra, är väl att vi inte vet vilka han hittar bäst kemi och spelar bäst ihop med än och det lär ju ta några omgångar att komma fram till.

Jag skulle dock vilja se Pesonen testas i en roll som liknar den Möller haft i en kedja som komponerats på ett likartat sätt. Utgår man ifrån att alla är friska och tillgängliga blir det intressant att pussla ihop.

Typ
Pesonen - Zacke - Schremp
Schremp skulle kunna ersättas av Kabanov och kanske även Calof. Den senare har ett fantastiskt öga för spelet och skulle kunna lägga mackor på löpande band med lite tid i en sån roll. En bubblare.

Kabanov - Forre - Widing
Känns som en välkomponerad kedja, dock med viss avsaknad av de där riktiga målskyttkvalitéerna. Fortsätter Widing i samma anda är det ju dock mest en tidsfråga innan han börjar fylla rollen som målskytt mer.

Norman - Lindholm - Calof
Höstens succékedja återförenas och jag tror det blir svinbra i det långa loppet. Norman ser ut att vara på G och kan säkert hjälpa till att få igång både Lindholm och Calof.

Pontus - Lundberg - Adam P
Energisk och väl beprövad kedja som kan hota framåt när de lyckas med forecheckingen högt upp.

Lehtonen - Holmström - Sörensen
Blir en kedja av leftovers vilket blir både naturligt och synd på samma gång. Tycker Axel ska spela mycket men hittar inte plats för honom högre upp just nu. Kunde vara intressant att pröva honom istf Lindholm för att utvärdera kemin men den kedjan känns för lovande för att man inte ska vilka pröva den igen. Sörensen är ju lite i samma läge som Pesonen om än han har en mer naturlig ingång i laget och spelsystemet. Han kan mycket väl passa i en annan kedja men det är osett än. Mikko är ju det stora sorgebarnet och jag vet ärligt inte vad fan man ska göra med honom. AIK har skrivit ett - förmodat billigt - tvåårs och har säkert räknat med att allt inte kommer gå som på räls. Frågan är väl vad som sker om han inte rycker upp sig den snaraste framtiden. Får han snäll träna och rulla i matchningen med andra forwards av lower stature eller stryker nån annan på foten genom utlåning?

Sundqvist
Blir över här trots att han långt ifrån varit sämst av alla forwards. Har haft en dipp de senaste matcherna men sett till säsongen i helhet här han varit. Hans styrka blir också hans svaghet när kedjor ska formeras. Han är hyfsat bra på det mesta så han kan gå in i vilken kedja som helst och göra det bra men det blir svårt att placera ut honom eftersom det oftast finns nån som är stråt vassare på ditten eller datten. Samtidigt tycker jag att man i första hand ska använda Oscar i en offensiv roll snarare än i en brunkarlina för när han är i gasen är han ruskigt bra.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Förstå mig rätt nu, men är det helt omöjligt att Holmström lånas ut till en toppklubb i Allsvenskan? Inte för att han presterat dåligt utan för att med Pesonen på väg in och Kabanov på väg tillbaka så kommer ju istiden att sjunka.
Sedan ska väl PP komma tillbaka snart oxå, vad som nu felas honom.
Betvivlar nämligen att Holmström går före någon av de tre.

Så för att han inte ska hamna på läktaren utan få fortsätta sin utveckling ser iaf jag inte en utlåning som otänkbar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2964
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Foppas skridskocoach »

Jag tror som en del kloka skribenter att det kommer att roteras en hel del. Man lär ju vila spelare för minsta skavsår eller snörvling och därmed tror jag på speltid/vilade matcher för i princip samtliga forwards under grundserien. Sedan väljer man kanske ut fyra kedjor att satsa på i slutspelet, men innan dess känns det lönlöst att spekulera i formationerna dä man sannolikt kommer att rotera hela tiden.
Tigerränderna går aldrig ur.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by 374 »

Det är ju dessutom semifinal och final i CHL och där kan väl inte Pesonen spela?
Locked