Hockey-VM 2014

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hockey-VM 2014

Post by 374 »

Tycker ändå att backsidan skötte sig rätt bra defensivt, Ryssland hade faktiskt inte så många klara målchanser. Håller dock med om uppspelen.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: Hockey-VM 2014

Post by JockeL »

ossian wrote:
JockeL wrote:Hur bra har Klasen varit mot de "riktiga" lagen som Kanada, Tjeckien och nu Ryssland? Håller inte att bara glänsa mot Vitryssar och Italienare
Klasen tillhörde de bättre idag. En av få som försöker. Våra killar (inklusive Tim), Klasen och Axelsson försöker i alla fall vinna av forwards, resten ser fan livrädda ut. Backsidan vek, och slår knappt ett uppspel rätt på hela matchen.

Ryssland det bättre laget så klart, både lagmässigt och skicklighetsmässigt, men framför allt mentalt. De utnyttjar hemmaplansfördelen och trycker ner våra killar i skorna. Våra killar viker ner sig totalt. Fjuttspel framför kassarna.

Det är så många som inte tillför ett smack i denna match och även i turneringen, en för hög nivå helt enkelt för dem. Tnker på Järnkrok (helvittes så vek), Johan "jag åker själv med pucken i 20 sekunder tills någon tar av mig den eller jag skjuter en fjutt med fri sikt" Fransson, Hjalmarsson (sämst på allt), Andersen (100kg ett-öres back framför egen kasse), Gustavsson (osäker i alla moment), Danielsson (spelade han?)

Hade vi spelat med typ Rahimi och Ahnelöv på backen istället för en usel Fransson hade det mentala spelet troligtvis sett helt annorlunda ut då dessa killar inte tar skit. För att vinna mot Ryssland som är ett bättre lag i grund och botten måste man stå upp för sina lagkamrater på ett bättre sätt än vad vi gjorde.
Jo inte sagt att Klasen är sämre än t.ex. Hjalmarsson, Fransson, Lundqvist, Danielsson och Järnkrok. Men de 5 var i alla fall jämnusla oavsett motstånd, medan Klasen kan se ut som en gud bara motståndarna är tillräckligt dåliga.

Och jag vill gärna slå ett slag för att Ekholm har varit riktigt dålig turneringen igenom, kladdar bara med pucken hela tiden, men han har fått skitmycket credit i media...
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Hockey-VM 2014

Post by dovienya »

Fattar inte hur Ekholm kan få så bra kritik i media hela jävla tiden. Se om den här matchen och kolla vad han gör: Sänker tempot, sänker tempot, sänker tempot - slår sen en sidlespass på skridskorna på Johan Fransson som i sin tur sänker tempot genom att åka åttor runt egen zon tills han blir attackerad, varpå han passar Ekholm som sänker tempot ytterligare.

Dessutom står han aldrig upp på anfallsblå för att hålla kvar ett anfall utan backar hem än värre än Erik Andersson anno 2014, även om det är en 70/30-puck.

Jag skulle vilja säga att Ekholm - tvärtemot vad alla "i media" säger - har varit sämsta back i VM.

I övrigt är det sjukt att Sverige hade tre utfyllnadskedjor och en förstakedja..

När han däremot förs
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockey-VM 2014

Post by Chippen »

Kan bara hålla med gällande Ekholm. Tycker han är allt annat än resolut och stabil i sitt spel.
Visst han syns mycket men uträttar inte mycket.
Sämsta back? Nja..jag håller nog Gustafsson lägre faktiskt. Ärligt talat har ingen av backarna från NHL/AHL gjort något bättre ifrån sig än om man haft backar från SHL där.

Måste säga att de backarna som jag tycker spelat bäst är faktiskt Burström och Nygren. De har förvaltat sin istid.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Hockey-VM 2014

Post by dovienya »

Ja, Gustafsson är nog ännu värre, men Ekholm har nästan lika många individuella misstag per isminut, vilket gör misstagen totalt sett fler än vad Gustafsson mäktat med.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockey-VM 2014

Post by Chippen »

Grönborg och den Ryska coachen stängs av och får inte finnas i båset vid nästa match.
Helt rätt kan jag tycka.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
TigerShark
Posts: 3761
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Hockey-VM 2014

Post by TigerShark »

Jimmie tog direkt av sig bronsmedaljen, varför?
doc.Holiday
Posts: 163
Joined: 25 Sep 2011, 20:18

Re: Hockey-VM 2014

Post by doc.Holiday »

brons funkar inte som bete i skellefteälven :lol:
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Hockey-VM 2014

Post by BubbelVe »

En liten tanke jag känt under ett par matcher. . . Möller Lindström och Jimmie är ju nästan mer framträdande i tre kronor än i klubblaget . "Farten i internationell hockey är högre" mantrar kommentatorerna gång efter gång . De fyra Skellefteåspelarna har tveklöst högst fart i spelet....tänk om ..... Melker och Viktor fått vara med. Backcheck och hög fart till byte existerar ju inte på NHL"Stjärnorna"
Danielsson hade kunnat LÄTT ersättas av Petter E....
Järnkrok kändes lika användbar som en Polaris RMK i Egypten . .
Fransson har väl inte varit särskilt bra de senaste två tre åren (eller är det bara jag som har dålig koll) Gamla meriter?
Nåväl . . . En rätt bra turnering synd bara att Jimmie Bellemare Möller och Jocke har visat upp sig ordentligt för scouterna i större ligor för i ärlighetens namn hur ersätter man dem ?
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Hockey-VM 2014

Post by dovienya »

Viktor Arvidsson hade varit enorm mot tröga ryssbackar, Melker hade gjort bättre ifrån sig i forecheck än Backlund och dessutom varit samspeltare totalt sett. Som sjätte forward från Skellefteå hade jag gärna sett Oskar Sundqvist i en hörnbökarroll snarare än det som Sjögren fick spela och har lite bättre defensiv än PetterE

Backmässigt så tror jag Anton Lindholm hade passat spelet väldigt bra, i övrigt är våra backar för beroende av resten av Skellefteåspelarnas reparationer för att inte falla ur ramen.

Tempomässigt anser jag att tre kronors backar är de som sänkt tempot mest av alla i hela laget, om man bortser ovan nämnda Danielsson, Järnkrok och därtill Klasen som tyvärr har varit de allra värsta.

Burström har varit bästa backen i tre kronor anser jag fortfarande, eftersom han faktiskt försöker hålla passningstempo och ofta ligger rätt. Vägt lite för lätt ibland framför mål, men ändå klarat sig bra.

edit: Det hade på riktigt varit jävligt intressant att se Skellefteå i slutspelsform spela VM i år när det inte var så vansinnigt många storstjärnor med.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockey-VM 2014

Post by Chippen »

Med facit i hand så känds det rätt att Backlund var center mellan Lindström-Möller. Även om Melker gjort en bra säsong mellan dem så fick kedjan mera liv med Backlund.

Jimmie var bra, men inte mera. Tycker inte gjorde sina bästa landskamper. Dock så fick ju hans kedja gå på 2 forwards då Hjalmarsson var totalt iskall.

Känns konstigt att säga detta, men fan så mycket bättre baksidan hade varit med Ahnelöv och kanske framförallt Rahimi.
Egentligen tycker jag att det bara var Nyqvist och Nilsson som tillförde något av de spelare som togs ut från NHL/AHL.
Hur Aftonbladet kan ranka Ekholm till bästa back fattar jag inte. Det enda vettiga han gjorde var målet mot Vitryssland.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Hockey-VM 2014

Post by smogz »

Han gjorde ju rätt många poäng. Det brukar alltid rankas högt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockey-VM 2014

Post by Chippen »

Så här skriver de på Aftonbladet:
14 Mattias Ekholm
Tre Kronor bästa back under VM. Är värd ett envägskontrakt i NHL. Klarar monster-minuter med speltid, oavsett motstånd. Grymt mål mot Vitryssland.

Fattar nada. Temposänke av rang skulle jag vilja säga. Satta en redan usel Fransson i ännu sämre dager genom att slå svåra och dåliga pass.
Tror fan Fransson spelat bättre med Burström som partner.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Hockey-VM 2014

Post by ossian »

Fy fan vilken stake Finland spelar med. Önskar att Sverige kunde visat samma anda mot Ryssland. Ryssarna fortsätter att ramla vid minsta beröring och får utvisning med sig för minsta lilla grej. Finnarna visar var skåpet ska stå sista minuterna av matchen när matchen är förlorad.

Finnarna är sämre än Sverige skicklighetsmässigt, men de vikar inte en tum. De är inne och krigar framför mål, tacklar vid varje läge de får, ett krigargäng. Det var just detta som Sverige saknade i matchen mot Ryssland, är man sämre på papperet måste man kriga mer för att ha en chans.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Hockey-VM 2014

Post by jokarfo »

ossian wrote:Fy fan vilken stake Finland spelar med. Önskar att Sverige kunde visat samma anda mot Ryssland. Ryssarna fortsätter att ramla vid minsta beröring och får utvisning med sig för minsta lilla grej. Finnarna visar var skåpet ska stå sista minuterna av matchen när matchen är förlorad.

Finnarna är sämre än Sverige skicklighetsmässigt, men de vikar inte en tum. De är inne och krigar framför mål, tacklar vid varje läge de får, ett krigargäng. Det var just detta som Sverige saknade i matchen mot Ryssland, är man sämre på papperet måste man kriga mer för att ha en chans.
Är också sjukt impad av finnarna i finalen. Jävlar vilket hjärta. Ryssarna var ruskigt bra men precis som Sverige hade chans att göra i semin såg finnarna ut att kunna rubba dem lite till och från.

Sportsligt sett inget annat än välförtjänt att Ryssland tar hem guldet men jag höll på finland, helt klart.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Hockey-VM 2014

Post by Zimme »

Ryske coachen har enl tv4 brutit mot avstängningen och kommunicerat med laget under match. Blir intressant att se om det får några konsekvenser. Tvivlar på det dock.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Hockey-VM 2014

Post by Chippen »

Det syntes rätt klart på TV-bilderna.
Sedan vette fan om han inte bröt mot reglerna när han vara nere på isen med spelarna direkt efter slutsignalen.

Har för mig att det är först efter typ 1 timme från slutsignalen som en avstängd coach får ha kontakt med laget.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Hockey-VM 2014

Post by Chippen »

Ingen svensk i All Star Team

Pekka Rinne målvaktsplatsen
Seth Jones, Anton Belov, Sergej Plotnikov, Viktor Tichonov och fransmannen Antoine Roussel.var övriga spelare i världslaget.
Last edited by Chippen on 26 May 2014, 08:49, edited 1 time in total.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Hockey-VM 2014

Post by päran »

Chippen wrote:Ingen svensk i All Star Team

Pekka Rinne målvaktsplatsen
Seth Jones, Anton Belov, Sergej Plotnikov och Viktor Tichonov var övriga spelare i världslaget.
Penalty kill? Antoine Roussel
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Hockey-VM 2014

Post by Chippen »

Äh..vad fan. Fick jag inte med honom då jag kopierade från Aftonbladet?
Naturligtvis ska han vara med.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockey-VM 2014

Post by Chippen »

Kalle Anka avstäningar av IIHF måste jag säga.
"Straffen avtjänas oavsett spelarna är med eller inte"

http://www.hockeysverige.se/2014/07/29/ ... omen-idag/
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Sv: Hockey-VM 2014

Post by Draper »

Chippen wrote:Kalle Anka avstäningar av IIHF måste jag säga.
"Straffen avtjänas oavsett spelarna är med eller inte"

http://www.hockeysverige.se/2014/07/29/ ... omen-idag/
Hur ska dom lösa det annars tycker du?
Låt säga att nästa gång Abdelkader får chansen i USA är om 4-5 år. Ska han vara avstängd då?
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockey-VM 2014

Post by Chippen »

Ja.

Som det är nu så kan han ju spela VM trots allt och inte belasta laget ett dugg.
Bara anmäla honom senare i turneringen så är det löst.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Hockey-VM 2014

Post by Hank »

Då missar han ju ändå tre matcher?
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockey-VM 2014

Post by Chippen »

Jo, men det är inte samma sak som att missa de tre nästkommande matcher han kan spela.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Hockey-VM 2014

Post by Foppas skridskocoach »

USA skulle ju i så fall kunna anmäla honom direkt i nästa turnering oavsett hans chanser att komma och lira och på så sätt bränna av straffet ändå (samtidigt som Abdelkader lirar SC-slutspel). Det är ju en rätt svår situation för IIHF det här. Deras VM-turneringar på seniornivå har ju nästan lägre status än TV-pucken i nordamerika, så stänger de av en sån som Abdelkader i hans tre nästa matcher (i motsats till USA's tre nästa matcher) lär han helt enkelt bara rycka på axlarna och skita i att delta i fler turneringar.
Tigerränderna går aldrig ur.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Hockey-VM 2014

Post by Hank »

Foppas skridskocoach wrote:USA skulle ju i så fall kunna anmäla honom direkt i nästa turnering oavsett hans chanser att komma och lira och på så sätt bränna av straffet ändå (samtidigt som Abdelkader lirar SC-slutspel). Det är ju en rätt svår situation för IIHF det här. Deras VM-turneringar på seniornivå har ju nästan lägre status än TV-pucken i nordamerika, så stänger de av en sån som Abdelkader i hans tre nästa matcher (i motsats till USA's tre nästa matcher) lär han helt enkelt bara rycka på axlarna och skita i att delta i fler turneringar.
Det vore ju sjukt ovärt för dem eftersom det finns en gräns hur många spelare du får anmäla.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Hockey-VM 2014

Post by Foppas skridskocoach »

Hank wrote:
Foppas skridskocoach wrote:USA skulle ju i så fall kunna anmäla honom direkt i nästa turnering oavsett hans chanser att komma och lira och på så sätt bränna av straffet ändå (samtidigt som Abdelkader lirar SC-slutspel). Det är ju en rätt svår situation för IIHF det här. Deras VM-turneringar på seniornivå har ju nästan lägre status än TV-pucken i nordamerika, så stänger de av en sån som Abdelkader i hans tre nästa matcher (i motsats till USA's tre nästa matcher) lär han helt enkelt bara rycka på axlarna och skita i att delta i fler turneringar.
Det vore ju sjukt ovärt för dem eftersom det finns en gräns hur många spelare du får anmäla.
Visst, fast om de är intresserade av att plocka över honom till slutspelet skulle det vara ett enkelt sätt att kringå reglerna. En spelare mer eller mindre är nog inte någon katastrof.
Tigerränderna går aldrig ur.
Locked