Lagbygge 14/15

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
nr86
Posts: 5319
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Lagbygge 14/15

Post by nr86 »

Känner att jag behöver starta en ny tråd ang lagbygget 14/15.
Vi har stommen klar endast ett fåtal platser behöver fyllas.
Hur tänker AIK gällande Bud/ Petterström / Emanuelsson?
Jag tror man kommer att försöka fylla dessa från de egna leden alt utlånade/utflugna egna produkter. Tänker främst på Pär Lindholm och Sam Marklund. Bud känns svårläst. Hur vill AIK göra här och hur känner Bud? Kanske blir han kvar? Inte omöjligt..... Mycket stavas pengar förstås.
Vad gör man med Frögren, Heed och Edström?
Jag tror/hoppas man gör sig av med alla 3 och ersätter med en klassback.
Lundberg och Lindholm måste man skriva fast samt att Aho kommer att vara bofast i A laget till hösten. ( De två sista matcherna mot Hv såg BRA UT! )

Det var några av mina tankar vad tror / tycker ni andra? :)
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3010
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygge 14/15

Post by Foppas skridskocoach »

Jag vill definitivt ha kvar Petterström (om inte prislappen skenar iväg). En av seriens absolut bästa boxplayspelare och en hyfsat spelskicklig spelare som ändå inte gnäller om han placeras i en tredje-fjärdekedja.

När det gäller Bud så antar jag även där att prislappen blir avgörande. Han har haft en liten mellansäsong men vi känner alla till hans kapacitet och det kommer att bli svårt att värva ett säkrare kort till den rollen. Han tycks dessutom vara fruktansvärt bra "i omklädningsrummet" för en spelare av hans kaliber. Behåll om möjligt.

Emanuelsson lär ju dra och jag ser gärna att vi petar upp Adam Pettersson ett pinnhål och fyller på underifrån (alt värvar P.Lindholm om prislappen är väldigt låg).

På backsidan tycker/tror jag att vi ligger lågt och avvaktar utvecklingen. Skulle någon av våra fyra exporter vilja vända hemåt bör vi ha en plats öppen. Bredden har vi redan kontrakterad så det som ev ska in måste hålla jävligt hög klass helt enkelt.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge 14/15

Post by Markman »

Foppas skridskocoach wrote:Jag vill definitivt ha kvar Petterström (om inte prislappen skenar iväg). En av seriens absolut bästa boxplayspelare och en hyfsat spelskicklig spelare som ändå inte gnäller om han placeras i en tredje-fjärdekedja.

När det gäller Bud så antar jag även där att prislappen blir avgörande. Han har haft en liten mellansäsong men vi känner alla till hans kapacitet och det kommer att bli svårt att värva ett säkrare kort till den rollen. Han tycks dessutom vara fruktansvärt bra "i omklädningsrummet" för en spelare av hans kaliber. Behåll om möjligt.
Håller absolut med! PP är dessutom förbannat stryktålig! Täcker skott till varje pris, och ger allt för laget! Även jävligt flexibel spelare, som jag tror skulle klara av att gå in och täcka på backplats vid skador under match också. Funkar dessutom både som ytter och center (om än klart bättre som ytter så klart), oavsett vilken kedja han kastas in i!

Holloway har haft ett mellanår, men jag tror han kommer tillbaka nästa år!

Förlängning med Arvid Lundberg, skeppa Norman, Frögren och Heed finns med på önskelistan också!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5686
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge 14/15

Post by smogz »

Jag vet inte riktigt med PP, visst är han en fruktansvärt bra rollspelare, men är han så väldigt mycket bättre än Sundkvist, Marklund, Pettersson. Jag tror inte heller han är helt nöjd med att spela i en fjärdekedja, dessutom har Lasse J förlängt med en mängd spelare redan men inte PP. Tror med andra ord att han själv vill ha en större roll än han har i AIK, tror också att han är lite för dyr för de få minuterna han får per match.

Så jag säger skeppa och spela in fler nya juniorer. Vi har väl inte överhuvudtaget spelat in någon ny juniorforward iår, förutom nån strömatch. Finns flera som knackar på dörren gissar jag.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Lagbygge 14/15

Post by 374 »

Sundqvist har ju spelats in.
User avatar
nr86
Posts: 5319
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 14/15

Post by nr86 »

Henrik Marklund har visat framfötterna när han fått chansen.
Mig gör det inget om pp lämnar. Hans roll är det många som kan axla. Börjar bli lite till åren :) vi måste föryngra och då tycker jag pp kan " offras ".
User avatar
smogz
Posts: 5686
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge 14/15

Post by smogz »

Spelade inte Sundqvist rätt mycket ifjol? Kanske minns fel.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Lagbygge 14/15

Post by 374 »

Inte så mycket, fick ingen medalj.
Chippen
Posts: 14263
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge 14/15

Post by Chippen »

Sundqvist står bokförd för 14 matcher, sedan hur mycket han spelade per match vette fan. Sedan spelade han inget i Slutspelet iaf.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge 14/15

Post by Markman »

Snittade 6.54 i de 14 matcher som han var ombytt.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Tompa
Posts: 496
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Lagbygge 14/15

Post by Tompa »

nr86 wrote:Henrik Marklund har visat framfötterna när han fått chansen.
Mig gör det inget om pp lämnar. Hans roll är det många som kan axla. Börjar bli lite till åren :) vi måste föryngra och då tycker jag pp kan " offras ".
Wow, snacka om att underskatta Pontus Petterström. PP skickar du in när du ska försvara en enmålsledning i en SM-final med en minut kvar.
Sorry, den rollen kan inte vem som helst axla, speciellt inte en Henrik Marklund med typ tio minuters SHL-erfarenhet.
Winning isn't everything, it's the only thing
Chippen
Posts: 14263
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge 14/15

Post by Chippen »

Det är ju en sak att prestera bra under den korta period som en junior kan få kliva in kontra att göra under större delen av säsongen.

Visst har Marklund imponerat då han spelat, men det gjorde Warg under sin första match oxå.
Sedan har Sunken imponerat under säsongen och tagit steg, men fallit bakåt nu.

Så att jämföra en erfaren spelare från SHL och säga att hans roll kan axlas av en spelare som gjort enstaka inhopp och spelat i eufori känns inte balanserat synsätt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 14/15

Post by p-play »

Jag gillar verkligen Pontus P då han alltid ger allt, men det finns gränser för vad en klubb som AIK bör betala för en rollspelare som oftast huserar i en fjärdelina. När han spelade i Linköping plockade han ut nästan en miljon i lön och då är inte pensionsavsättningarna inräknade (de är oftast betydligt större). Han fick troligtvis gå ned rejält i lön när han kom till oss, men enligt SVT:s uppgifter är han en av spelarna som kräver 140' - 250' i månaden för nästa säsong. Med lite scouting borde man kunna hitta en riktigt bra BP-spelare för långt under 140' + ha pengar över för att kunna matcha in Henrik Marklund. Det är på de här spelartyperna som man kan spara in pengar (då det finns rätt så många tillgängliga) för att ha lite över för att kunna vara med i budgivningen på de offensiva spetsspelarna.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge 14/15

Post by Markman »

Har svårt att se att PP ska få en lön över 200 k, eller att han kommer att förvänta sig en sådan från AIK heller för den delen.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5686
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge 14/15

Post by smogz »

Jag tror PP vill ha en större roll och en högre lön och det tror jag han kan få i en annan klubb.

Men jag gillar honom verkligen, tycker han är jävligt bra. Men på nått sätt har han blivit över iår. Ifjol spelade han till och från center i förstalinan. I år har han mer eller mindre varit bofast i fjärde. Jag behåller gärna PP till rätt pris, dock tror jag inte vi får honom till rätt pris då han lätt kan få en mer framträdande roll i andra lag.

Ok så vi spelade in Sundqvist iår inte ifjol. Är det Axel Holmström, Alexander Selin, Henrik Marklund eller nån annan som ska spelas in nästa år? Viktigt att juniorer fortsätter att slussas in så föreningen behåller sin attraktiva status.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5319
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 14/15

Post by nr86 »

Har inte sagt att jag ogillar PP men jag ser flera argument som gör att jag tvekar till förlängning.
1 Lönen
2 Matcha in nya
3 Jag ser tex Lundberg, Petterson, Sundqvist, Forsell och till och med Jimmie i den roll PP har. Nästa år har även Sundqvist mognat och kommer fylla SHL kostymen än mer.
Jag fällde en tår när Söderberg fick lämna men så är det ibland. Ser man till föreningens bästa tror jag PP spelar någon annan stans till hösten.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygge 14/15

Post by Hank »

PP är en av de bästa rollspelarna på marknaden och kan även bidra i offensiva kedjor, eller som center, om nöden så kräver. Självklart bör man försöka förlänga med honom. Lika självklart bör man inte erbjuda vad som helst, och att det möjligen kan finnas en bättre plats för PP någon annanstans. Inte för att jag nödvändigtvis ser var, då jag inte tror att något lag värvar honom till de två första kedjorna.

Vi tappar väl antagligen både Emanuelsson och Norman i alla fall till nästa säsong, för att nämna platser som juniorer/yngre seniorer kan fylla. Vi kommer också att behöva ytterligare bred med anledning av CHL.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygge 14/15

Post by BigGuyJohan »

Markman wrote:
Foppas skridskocoach wrote:Jag vill definitivt ha kvar Petterström (om inte prislappen skenar iväg). En av seriens absolut bästa boxplayspelare och en hyfsat spelskicklig spelare som ändå inte gnäller om han placeras i en tredje-fjärdekedja.

När det gäller Bud så antar jag även där att prislappen blir avgörande. Han har haft en liten mellansäsong men vi känner alla till hans kapacitet och det kommer att bli svårt att värva ett säkrare kort till den rollen. Han tycks dessutom vara fruktansvärt bra "i omklädningsrummet" för en spelare av hans kaliber. Behåll om möjligt.
Håller absolut med! PP är dessutom förbannat stryktålig! Täcker skott till varje pris, och ger allt för laget! Även jävligt flexibel spelare, som jag tror skulle klara av att gå in och täcka på backplats vid skador under match också. Funkar dessutom både som ytter och center (om än klart bättre som ytter så klart), oavsett vilken kedja han kastas in i!

Holloway har haft ett mellanår, men jag tror han kommer tillbaka nästa år!

Förlängning med Arvid Lundberg, skeppa Norman, Frögren och Heed finns med på önskelistan också!

åååhhh.... Heed har kontrakt över nästa säsong oxå! så de är inte bara att skeppa honom! man måste hitta någon att ta över hans kontrakt.. Norman och Frögren löser sig själva då dom bara har kontrakt denna säsong. Visst kan det hända att Heed försvinner. Men att dom bara skeppar honom är otroligt.. OM nån vill ta över kontraktet Ja. annars blir han kvar..
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Lagbygge 14/15

Post by Lubbe »

Det här är min önskespelare inför nästa säsong. Kanske lite långsam på rören, men det är nånting över honom som gör honom till en vinnare, har svårt att sätta fingret på vad.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=117879" onclick="window.open(this.href);return false;"
Chippen
Posts: 14263
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge 14/15

Post by Chippen »

BigGuyJohan wrote:
Markman wrote:
Foppas skridskocoach wrote:Jag vill definitivt ha kvar Petterström (om inte prislappen skenar iväg). En av seriens absolut bästa boxplayspelare och en hyfsat spelskicklig spelare som ändå inte gnäller om han placeras i en tredje-fjärdekedja.

När det gäller Bud så antar jag även där att prislappen blir avgörande. Han har haft en liten mellansäsong men vi känner alla till hans kapacitet och det kommer att bli svårt att värva ett säkrare kort till den rollen. Han tycks dessutom vara fruktansvärt bra "i omklädningsrummet" för en spelare av hans kaliber. Behåll om möjligt.
Håller absolut med! PP är dessutom förbannat stryktålig! Täcker skott till varje pris, och ger allt för laget! Även jävligt flexibel spelare, som jag tror skulle klara av att gå in och täcka på backplats vid skador under match också. Funkar dessutom både som ytter och center (om än klart bättre som ytter så klart), oavsett vilken kedja han kastas in i!

Holloway har haft ett mellanår, men jag tror han kommer tillbaka nästa år!

Förlängning med Arvid Lundberg, skeppa Norman, Frögren och Heed finns med på önskelistan också!

åååhhh.... Heed har kontrakt över nästa säsong oxå! så de är inte bara att skeppa honom! man måste hitta någon att ta över hans kontrakt.. Norman och Frögren löser sig själva då dom bara har kontrakt denna säsong. Visst kan det hända att Heed försvinner. Men att dom bara skeppar honom är otroligt.. OM nån vill ta över kontraktet Ja. annars blir han kvar..
Har man hållit fast vid Edström så länge så tror jag inte att Heed blir skeppad bara så där.
Går inte i linje med tålamod och chansgivning.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3010
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygge 14/15

Post by Foppas skridskocoach »

Lubbe wrote:Det här är min önskespelare inför nästa säsong. Kanske lite långsam på rören, men det är nånting över honom som gör honom till en vinnare, har svårt att sätta fingret på vad.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=117879" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
Är han rightare med bra tekningsstats och dubbla pass är det bara att slå till.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge 14/15

Post by p-play »

Lubbe wrote:Det här är min önskespelare inför nästa säsong. Kanske lite långsam på rören, men det är nånting över honom som gör honom till en vinnare, har svårt att sätta fingret på vad.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=117879" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
Han intresse för stjärtmesar gör mig dock lite orolig.
User avatar
nr86
Posts: 5319
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge 14/15

Post by nr86 »

Ja då var det inte många platser kvar att fylla för AIK.
Norman med 2 år till. Förlängning på Petterström om nu norrans uppgifter stämmer.
Då är det bara Bud kvar då..... Emanuelsson drar över atlanten.
Emanuelssons plats tycker jag vi ska fylla med spelare från egna led.
Backsidan hoppas jag det kommer en del förändringar på.
Heed, Edström och Frögren ut och in med Sevc ( eller lioka bra ). Där har ni min drömuppsättning på backsidan. :D
Förutsatt att vi förlänger med Lundberg. Lindholm sitter väl på kontrakt?
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Lagbygge 14/15

Post by Hyland (I'm back) »

Har från pålitliga håll hört att Bud erbjudits flerårskontrakt. Enda hindret är ev Jokerit. Bud vill vara nära stan ifall han lämnar landet. Men som vanligt tror väl ingen på vad jag påstår.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3010
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygge 14/15

Post by Foppas skridskocoach »

Hyland (I'm back) wrote:Har från pålitliga håll hört att Bud erbjudits flerårskontrakt. Enda hindret är ev Jokerit. Bud vill vara nära stan ifall han lämnar landet. Men som vanligt tror väl ingen på vad jag påstår.
Det har du alldeles rätt i.

OnT: Det lär bli en ganska sval sillysommar då vi redan har i princip full trupp. Som jag ser det finns det endast tre frågetecken:

1. Stannar Bud? Om inte måste vi ersätta med en klassisk BOMB.

2. Är någon ur "den gyllene generationen" intresserad av att vända hem? Då måste denne beredas plats. Om inte behöver vi måhända peta in en ny back i truppen.

3. Drar någon fler än #14 (Alm/Arvidsson?) över till NA. Denna behöver i så fall ersättas.
Tigerränderna går aldrig ur.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Lagbygge 14/15

Post by freddus »

Finns det risk att någon annan får erbjudande från NHL? Möller? Jimmie?
Chippen
Posts: 14263
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge 14/15

Post by Chippen »

Sunken kan nog bli kobteakterad, men blir nog utlånad.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Lagbygge 14/15

Post by Hyland (I'm back) »

freddus wrote:Finns det risk att någon annan får erbjudande från NHL? Möller? Jimmie?
Möller= JA
Jimmie = Kanske KHL?
Arvidsson=JA
Alm=JA
Jocke L= KHL?
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Lagbygge 14/15

Post by Larzon »

Hyland (I'm back) wrote:
freddus wrote:Finns det risk att någon annan får erbjudande från NHL? Möller? Jimmie?
Möller= JA
Jimmie = Kanske KHL?
Arvidsson=JA
Alm=JA
Jocke L= KHL?
Jocke kommer inte dra till KHL igen. Det är jag helt säker på. Inte heller Jimmie.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygge 14/15

Post by Lidlund »

Arvidsson/Alm kommer inte att spela i NHL nästa år heller.
Locked