Silly Season 2014/2015

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Skidrow »

Jag lutar mer åt ersättare för Möller men jag hoppas jag har fel :)
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Silly Season 2014/2015

Post by King Kong »

En sämre spelare än Holloway sett till vad han presterade sist, men poängmässigt har han såklart alla möjligheter att landa på Hollowaynivå i ett AIK som nu är ett tungt topplag i SHL..
Försiktigt positiv till Mikko och det känns som en bra lösning..
AIK vet vad man får och vad man måste jobba på...
Välkommen Mikko!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Talbot25
Posts: 1058
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Talbot25 »

Är lite skeptisk! Jag fick väldigt mycket mothugg då jag påstod att Jocke var anledningen till Mikkos poängstarka säsong i AIK och hans blygsamma resultat i andra klubbar visar nog att jag hade rätt.
Pontusbackstrom
Posts: 351
Joined: 03 Jul 2011, 17:43

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Pontusbackstrom »

Talbot25 wrote:Är lite skeptisk! Jag fick väldigt mycket mothugg då jag påstod att Jocke var anledningen till Mikkos poängstarka säsong i AIK och hans blygsamma resultat i andra klubbar visar nog att jag hade rätt.
Har för mig att förra gången han kom till oss så var det precis innan säsongen började. I år så kommer han vara med i AIKs fruktade försäsongsträning så jag tror han kan bli en riktigt bra ersättare till Holloway. Och som sagt, vi vet ju vad vi får för något!
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Akerman2 »

Mycket bra. Ingen Bud men tar hellre Mikko (vi känner snubben, vet vad han kan) än en helt oprövad import.

Lite loj i backcheckingen sist men det är nya tider nu och vi hade aldrig värvat tillbaka honom om inte Lasse, Klockare mfl. vet att han passar in i gruppen och är av rätta virket.

Haft lite tyngre säsonger och borde inte vara snordyr (Holloway ut -> Mikko in borde efterlämna lite kulor).


Dåligt av norran att de inte snappat detta då typ all annan media gjort det.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

I did not see that coming. :o Detta var en riktig skräll. Jag tror att han är erättare till Möller. Holloway visste kanske också (?) att Möller var på väg bort och det underlättade hans beslut att lämna.
Lehtonen var en ruskig sniper, och han och Lindström klaffade riktigt bra, dock så var defensiven urusel och den verkar inte ha förbättrats. Normalt sett så borde man känna sig överlycklig över en sådan värvning, men på något sätt så känns han inte som en perfekt fit såsom laget har utvecklats. LJ vet dock vad han får så det är en lågriskvärvning. Skall vi tro att Cumiskey blir nästa man in.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

Pontusbackstrom wrote: ...Och som sagt, vi vet ju vad vi får för något!
..och det är ju även lite farligt, på ett sätt. Tror att det gör att vi skruvar upp förväntningarna redan från börjar, vilket inte är så konstigt. Hoppas på tålamod, för vi är ju inte riktigt samma klubb, spelmässigt, som vi var då han lämnade. Vi är bättre nu :)

Nåja. Detta blir nog riktigt bra, och jag hoppas att han är hungrig och att han skriver ett 2 års kontrakt tycker jag sänder riktigt bra signaler.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Hyland (I'm back) »

p-play wrote:I did not see that coming. :o Detta var en riktig skräll. Jag tror att han är erättare till Möller. Holloway visste kanske också (?) att Möller var på väg bort och det underlättade hans beslut att lämna.
Lehtonen var en ruskig sniper, och han och Lindström klaffade riktigt bra, dock så var defensiven urusel och den verkar inte ha förbättrats. Normalt sett så borde man känna sig överlycklig över en sådan värvning, men på något sätt så känns han inte som en perfekt fit såsom laget har utvecklats. LJ vet dock vad han får så det är en lågriskvärvning. Skall vi tro att Cumiskey blir nästa man in.
Cumiskey? Glöm det.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Silly Season 2014/2015

Post by karjala »

Med tanke på hur Bert berättade exempel på årsmötet om hur det går till i föreningen och vilket jobb som görs för att ta fram det bästa ur killarna både utanför och på isen så känns det här som en klockren värvning.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Markman »

Skidrow wrote:Jag lutar mer åt ersättare för Möller men jag hoppas jag har fel :)
Jag är inne på samma spår faktiskt. Mikko känns mer som Möller i sin spelstil än vad han känns som Bud.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Hyland (I'm back) »

Vad har Mikko presterat sedan han lämnade AIK? Hm.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Markman »

Får vi nu behålla Jocke samt minst en av Jimmie, Möller och Bellemare så tror jag att vi får en hyfsat jämbördig forwardslina med fjolåret.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Silly Season 2014/2015

Post by svartgulsubkultur »

Kan tre lite tyngre säsonger och tre år av åldrande gjort honom till en lite ödmjukare spelare?
Motvindspissning är alltid bra för att bygga karaktär.

Men som mister Wolf säger, det är skillnad på att ha karaktär och att vara en.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Silly Season 2014/2015

Post by karjala »

Förmodligen har han insett att pengarna han varit och tjänat inte betyder lika mycket som att utvecklas ytterligare som hockeyspelare.
Vilket naturligtvis kommer att visa sig, men man kommer inte in i föreningen i dagsläget ifall man inte visar tecken på det här.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

Hyland (I'm back) wrote:Vad har Mikko presterat sedan han lämnade AIK? Hm.
Det är just detta som gör det till en typisk LJ-värvning: spelare som har hög kapacitet, men har haft det lite tungt och inte är het på marknaden. Precis som påpekats skall det bli intressant om ödmjukheten för det hårda jobbet har infunnit sig eller om man kommer att få" Dick Axelsson-vibbar".
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Silly Season 2014/2015

Post by King Kong »

Tycker dock inte att Mikko var en klassisk glidare som bara spelade framåt..
Som jag minns det tyckte jag att han försökte defensivt, men var tyvärr inte bra defensivt helt enkelt och det är ju enklare att jobba med en sån spelare än en spelare som inte vill..

Nu när värvningen börjar sätta sig känns det bättre och bättre..
AIK vet som sagt exakt vad dom får för människa och uppenbarligen ser dom en formbar lerklump det går att jobba med..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2014/2015

Post by nr86 »

Får vi behålla Jocke är detta en KANON värvning!
Provar Jocke lyckan på andra sidan halverar jag värdet av värvningen av Lehtonen på en gång.
Hoppas vid gud att den här värvningen gör att Jocke känner att det inte vore så dumt att stanna i AIK trots allt.
De trivdes ganska bra ihop senast. :D
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Silly Season 2014/2015

Post by King Kong »

Tror verkligen att Stephane Da Costa är ett hett namn för oss..
Anton Strålman står utan kontrakt, återvänder han till Sverige bör vi vara intresserade..
Bergfors såklart intressant..
Calle Klingberg kanske vill skolas hos oss ett år på brorsans inrådan?

I SHL bör det vara typ Janmark, Thuresson, Salmela, Comiskey, Olausson och Lasch som finns på radarn..

Om vi nu tappar några av våra kanoner..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Zimme »

Tror de talat allvar med honom ang def. Jobbet. Bara han jobbar för laget är han bäst i serien. Shl har inte haft en bättre avslutare än mikko
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

nr86 wrote:Får vi behålla Jocke är detta en KANON värvning!
Provar Jocke lyckan på andra sidan halverar jag värdet av värvningen av Lehtonen på en gång.
Hoppas vid gud att den här värvningen gör att Jocke känner att det inte vore så dumt att stanna i AIK trots allt.
De trivdes ganska bra ihop senast. :D
Håller med. Utan Jocke, vem ska vara framspelaren till Lehtonen, för han är ju inte den som riktigt gör grovjobbet. Han är snipern.
En dröm vore ju om Oscar Lindberg skulle återvända och att vi fick behålla Jocke.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Zimme »

Ersätter väl Bud
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

King Kong wrote:Tror verkligen att Stephane Da Costa är ett hett namn för oss..
Anton Strålman står utan kontrakt, återvänder han till Sverige bör vi vara intresserade..
Bergfors såklart intressant..
Calle Klingberg kanske vill skolas hos oss ett år på brorsans inrådan?

I SHL bör det vara typ Janmark, Thuresson, Salmela, Comiskey, Olausson och Lasch som finns på radarn..

Om vi nu tappar några av våra kanoner..
Tror inte att det finns på kartan att Rangers inte förlänger med Strålman efter den utveckling ha tagit. Är ju en gigant i deras försvar numera, då han utvecklat sin defensiv.

Thuresson kan vi gärna vara utan och jag hoppas vi tittar mera på Almstrong än på Lasch.

Generellt borde vi titta mera på backar än forwards, och ser att Grillfors inte har kontrakt längre. Vore en intressant värvning.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

Ottawa gjorde väl ett uttalande om att Da Costa stod i valet och kvalet mellan pengarna i KHL eller en fortsättning till lägre lön i klubben. LJ vill säkert ha honom, men jag tror inte att han är aktuell.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Lappmössan »

Markman wrote:Får vi nu behålla Jocke samt minst en av Jimmie, Möller och Bellemare så tror jag att vi får en hyfsat jämbördig forwardslina med fjolåret.
Som sagt; finns verkligen inget som tyder på att Jimmie skulle lämna. Han drar inte till NHL utan ett envägs och fick han inget ifjol får han inte något nu. Sedan är KHL ett rent påhitt då han inte har någon KHL-klausul i kontraktet.
Hur svårt ska det vara för Norran, AB etc att kolla upp det??? En enkel googling på "Jimmie Ericsson KHL" ger t.ex: http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... dsskjorta/" onclick="window.open(this.href);return false;
I höstas erbjöds han fem miljoner kronor per säsong för spel i ryska KHL - men skrev i stället på ett femårskontrakt med Skellefteå.
- Jag trivs ju här. Och därför blev det ett kontrakt utan några klausuer alls. Jag stannar här tills jag är 35.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Hank »

Han har också kommenterat att han skrev ett kontrakt utan klausuler för att slippa spekulationer kring KHL...
Toktobbe
Posts: 248
Joined: 17 Jun 2011, 08:42

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Toktobbe »

Har en känsla av att Lehtonen inte blir enda finne i laget i år. Tror att det kommer komma in ett riktigt meriterat namn på backsidan med samma nationalitet.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2014/2015

Post by VonCheese »

Toktobbe wrote:Har en känsla av att Lehtonen inte blir enda finne i laget i år. Tror att det kommer komma in ett riktigt meriterat namn på backsidan med samma nationalitet.
Mäntylä skulle sitta fint.
Toktobbe
Posts: 248
Joined: 17 Jun 2011, 08:42

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Toktobbe »

Eller Mäenpä....
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2014/2015

Post by VonCheese »

Toktobbe wrote:Eller Mäenpä....
Men han har ju kontrakt över nästa säsong..
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

Toktobbe wrote:Har en känsla av att Lehtonen inte blir enda finne i laget i år. Tror att det kommer komma in ett riktigt meriterat namn på backsidan med samma nationalitet.
Jusso Hietanen skulle sitta fint.
Rightback riktigt bra. Lär ju aldrig hända iofs
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Locked