Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Erwynn
Posts: 2417
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Erwynn »

Gudjävlaförbannat, det går fan inte
Hata allt.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1625
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Dwight_Shrute »

Jävlar vad Oscar missar mycket. Det har han ju alltid gjort, men nu är det ju extremt. Ta in Prestberg för fan, så vi får någon som kan svepa in den i öppet mål. Verkar ju behövas!
rocket man
Posts: 87
Joined: 03 Jul 2011, 15:47

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by rocket man »

Säger bara en sak man skäms !!
User avatar
tazman
Posts: 2045
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by tazman »

Positivt:

- Holloway gör säsongen bästa match.

Negativit:

- PP, ser två olika spelformer. Lindström ska spela pucken från högersidan och hitta en magisk passning eller Möller till Arvidsson eller Arvidsson till Möller som ska skjuta direktskott.

- Ineffektivitet, för många skott utanför och rakt på Linus Ullmark.

- Spelet framför Modos mål, de har inga riktigt tunga pjäser (som de haft tidigare) men våra forwards vågar, orkar inte gå in och ställa sig.

- De flesta forwards, en total kollaps där ingen klarar av att sprätta upp pucken.

- Tränarna, klarar inte av att få spelarna att vända matchen och kan inte få spelarna att lugna ner och tro på sig själva.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Chippen »

Idag finns inte mycket att skämmas över. Vi gjorde bra match, men Ullmark gjorde en bättre.
Möller 10 skott på mål, 11 utanför
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Lappmössan »

Chippen: jag skäms ganska hårt över första 10!
Helt okej. Sånt här har vi väl igen sedan matcherna när vi spelat uselt men vunnit ändå.
Empress wrote:Sönderlästa?
I princip alla motståndare säger "vi måste upp och sätta press på deras backar, det är där de har svagheten."
Önskar att Lasse kunde se det också.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by freddus »

Lappmössan wrote:Chippen: jag skäms ganska hårt över första 10!
Helt okej. Sånt här har vi väl igen sedan matcherna när vi spelat uselt men vunnit ändå.
Empress wrote:Sönderlästa?
I princip alla motståndare säger "vi måste upp och sätta press på deras backar, det är där de har svagheten."
Önskar att Lasse kunde se det också.
Har dom inte sagt så de senaste säsongerna?
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Micke »

Nåja, tur att vi har en stabil förste- och andremålvakt iaf... :lol:
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by lurch »

Fjärde raka förlusten.....
User avatar
tazman
Posts: 2045
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by tazman »

Så säger väl alla tränare? Har hört få tränare säga "Vi ska tajta till defensiven och knappt anfalla...."

Såg inte mycket av den pressen idag, istället var det ett lag med stukat självförtroende med en skrämmande oförmåga att göra mål.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Hällgren
Posts: 206
Joined: 01 Oct 2013, 17:40

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Hällgren »

Bud gör nog säsongens bästa match idag! Han blir viktig när de viktiga matcherna kommer.

Edström... han gjorde flera halvtaskiga femmeterspassningar i mittzon varav ett slutade i 0-2.
Heed måste träffa mål annars behöver han inte spela för han kan ändå inte slå passningar i egen zon.

Idag var det dock kul att kolla jämfört med de senaste matcherna, eller hur? Bra fart, några tacklingar och lite känslor. Idag ville AIK vinna men var för dåliga med att skymma Ullmark i målet.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by don_tomassso »

Riktigt tragiskt,tur att vi har.Plockat så många poäng redan.Haha!!!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Lappmössan »

Borde sätta in Steen nästa match, om inte annat får det kanske Svensson att inbilla sig att han inte är förstemålvakt...
freddus wrote:
Lappmössan wrote:Chippen: jag skäms ganska hårt över första 10!
Helt okej. Sånt här har vi väl igen sedan matcherna när vi spelat uselt men vunnit ändå.
Empress wrote:Sönderlästa?
I princip alla motståndare säger "vi måste upp och sätta press på deras backar, det är där de har svagheten."
Önskar att Lasse kunde se det också.
Har dom inte sagt så de senaste säsongerna?
Sporadiskt, men nu när motståndarna sagt inför 3 av de 4 senaste förlustmatcherna finns det större anledning till att lyssna. ;)
Ärligt talat förstår jag inte hur man inte kan se att vi behöver förstärkning på backsidan.

tazman: De låg tätt in på backarna och stressade så vi inte kunde slå ordentliga uppspel etc. Resulterade ju i 0-2.
Börjar kännas som att laget blivit oroliga, alldeles för stressat.
User avatar
tazman
Posts: 2045
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by tazman »

Lappmössan/

Jag såg inte att Edström var speciellt stressad när han slog den dåliga passningen mot Jimmie, det var mer en del av en rad olika felbeslut (se min beskrivning högre upp).

Skulle annars säga att vi gör vårat mål genom att stressa deras backar. Att vi förlorar matchen är helt enkelt på grund av att våra spelare endast klarar av att göra ett mål på sisådär 60 skott.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Micke »

Finns ingen annan sport där spelare lyckas missa så många enkla, öppna mål som i hockey. Och dessutom kommer undan kritik när man gör det. Kan någon som kanske spelat hockey på relativt hög nivå förklara för mig hur många proffs kan missa till synes enkla chanser när målet är tomt? Får inte träff på pucken, missar målet, skjuter i "målvaktshöjd" så målvakten kan slänga sig och göra en "fantomräddning". Pretty basic, huh?
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Chippen »

Vi gör totalt sett en bra match. Att vi förlorar beror dels på att Ullmark spelar bra och tar skotten och våt ineffektivitet. Visst vi skjuter mitt på han och det är ju en blandning av dåligt fokus i avsluten, lite trafik framför mål och att Ullmark står rätt i målet.

PP måste funka bättre om vi ska vinna en sådan här match. Det är för dålig rörelse och för lågt pucktempo. Vi blir ju borttäckta ganska enkelt och då låser sig allt. Vi gör det helt enkelt inte jobbigt för boxen.

Bud gör nog sin bästa match på länge, och gjorde det mesta rätt men bara fram till avslut.

Jocke var spelsugen men hade problem med pucken ikväll.

Jimmie var så där arg och irriterande för motståndarna som jag vill se honom.

Heed tyckte jag gjorde en helt oki match ikväll.

Listan kan göras lång på fina insatser ikväll men de finns ju de som måste visa mera oxå.
Tänker på Edström och Pettersson i första hand, och kan inte låta bli att fundera på vart Öhman tagit vägen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Lappmössan »

tazman wrote:Lappmössan/

Jag såg inte att Edström var speciellt stressad när han slog den dåliga passningen mot Jimmie, det var mer en del av en rad olika felbeslut (se min beskrivning högre upp).

Skulle annars säga att vi gör vårat mål genom att stressa deras backar. Att vi förlorar matchen är helt enkelt på grund av att våra spelare endast klarar av att göra ett mål på sisådär 60 skott.
...? Jag skulle säga att felbeslut oftast kommer av att man är stressad, i detta fall resulterade det i felbeslutet att slå den rakt i gapet på Modospelaren.

Det är största anledningen, helt klart.

Apropå stress: Bara jag som är less på att vi i BP alltid tar svängen runt när vi stressar spelaren som tar burskydd?
User avatar
tazman
Posts: 2045
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by tazman »

Men han är inte stressad när han slår passningen (det vill säga att han blir pressad av en motståndare) utan det handlar mer om han är matchovan och visar pånytt att elitserien går för fort för honom.

Vi släpper det.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
addebeck
Posts: 538
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by addebeck »

Modo förlänger AIK:s förlustsvit

Få lag passar AIK lika bra och likt handen i handsken som Modo. Ö-vikslaget har inte vunnit en enda av säsongens tre matcher. Statistiken och inbördes möten ger således en god favör till det serieledande hemmalaget. Men inför denna match är AIK:s formkurva högst svajig efter förlust mot både Örebro, Växjö och Luleå. Modo har inte heller den bästa av formkurvor, men har åtminstone med sig en viktig hemmvinst i senaste matchen med 4-1 i mötet med Örebro. Den segern ger Anders Forsbergs manskap häng på lagen ovanför slutspelsstrecket. Mellan lagen placerade 5-10 är det så oerhört liten poängmarginal att varje match borde arta sig som en slutspelssmatch fram till att sista omgången av grundserien har spelats. Med ett Modo på jakt efter en slutspelssplats och ett AIK på jakt efter en hemmaseger finns förutsättningar till en bra match.

Ineffektiv första period sätter AIK i ett tvåmålsunderläge

Första perioden är inte det inte mycket som går AIK:s väg, spelet är inte uppeanbart dåligt men framförallt inte vägvinnande på något sätt. Pucken går för långsamt och för mycket i sidled istället för snabbt och rakt. Konsekvensen blir att AIK får svårt att komma fart eller i något numerärt överläge mot Modo. Modo kan backa hem och avvärja de flesta av hemmalagets uddlösa attacker. Bästa läget har Oskar Sundqkvist som får ett smörpass mitt i slottet men skjuter utanför ramarna på Linus Ullmark som vaktar Modokassen denna fredagkväll. Trots spel 5-3 i 1:19 gör AIK inte mål i första perioden. Mål gör däremot Modo två gånger på fem skott. Det första på ett skott långt utifrån som touchar en klubba och ställer Svensson något. Det andra målet kommer på en 2-1 kontring där målfarlige Simon Önerud finner en lucka mellan benen på Markus.

Ullmark storspelar i andra perioden

Tidigt in i anda perioden tar Modo time-out utan att ha varit särskilt pressade eller med någon annan uppenbar anledning, ställningen är ändå 0-2 trots 16-8 i skott. Kort därefter kommer en viktig reducering genom Bellemare. När alla tror att Ullmark avvärjt läget ligger pucken något överraskande bakom mållinjen när han reser sig upp. Pierre regerar instinktivt med att elda på publiken och AIK tar efter målet ett stadigare grepp om matchen. Modo får försvara sig med fem man och Ullmark får visa sina välutvecklade målvaktskunskaper under andra periodens första hälft. För resten av period utvecklar sig gradvis till spel mot ett mål. Ullmark står på huvudet samtidigt som AIK inte rör pucken tillräckligt fort eller tar kampen framför kassen tillräckligt bra för att kunna utjämna matchen målmässigt trots arton skott fler än kvällens gästande lag.

Modo håller undan i tredje perioden

I pausen pratas det i pressrummets mest om hur länge Modo skulle orka stå emot. Framförallt diskuteras frågan hur länge Linus Ullamark ska orka stå emot den massiva forceringen från AIK som trycker Modo djupare och djupare ner i egen zon. Modo tycks vara omförögna eller ointresserade att göra annat än att åka över röda och dumpa pucken eller flippa ut den i mittzon. Tålamodet börjar tryta hos hemmalaget som går på för många soloräder i sin deperation att nå en kvittering mot en motståndare som just nu har “stulit” tre poäng som det känns om resultatet står sig.

Trots en ytterligare intensiv forcering ända in i slutet och totalt 45 skott kommer inte AIK närmare ett andra mål. Modo är faktiskt närmare ett 3-1 mål än AIK ett 2-2 mål när Svensson är på väg att lämna isen samtidigt som Modo erövrar pucken, han tvingas därför vända om och slänga sig på fotbollsmaner efter pucken och kan i sista sekund styra den i stolpen. Årets räddning ? Allting går Modos väg med en blandning av tur och skicklighet. Kvällens gäster för åka hem de 25 milen söderut med tre viktiga poäng efter att ha orsakat AIK:s fjärde raka förlust för i år.

Efterkommentarer med Bellemare och Arvid Lundberg

Pierre hur sammanfattar du denna match ?

- Vi är absolut inte dåliga men vi är för dåliga i spelet runt mål och är inte tilräckligt heta i dom viktiga situationerna. Jag tycker bara att det är det som saknas för oss idag. Linus Ullmark gör det såklart bra, oavsett om vi är innefektiva eller inte så gör han en bra match som räddar över skott ikväll. Så det går inte bara förklara deras seger med att vi var ineffektiva ikväll.

Vad säger du om målet ditt ?

- Ja det är Jocke som pressar fast och jag kan ta avslutet. Ullmark måste ha trott att han hade pucken men den hade glidit under honom som tur är. Kuben blåste ju mål och han verkade säker på sin sak så det var ju inte så mycket att fundera på. Skönt att se den gå in och jag försökte tacka publiken som gör ett bra jobb idag efter målet genom att få dom att jobba ännu hårdare för oss.

Fyra raka förluster – vad tycker du om det – och hur hanterar ni det som lag ?

- Jag tycker att vi jobbar på bra, och håller oss till spelplanen. Vi fick absolut ingen panik i spelet och killarnas reaktion efter deras 2-0 var bra. Men vi måste fortsätta jobba hårt om vi ska få utdelning, framförallt in spelet runt målet. I dagens match stänger vi ju ned Modo och jag är inte orolig det minsta inför fortsättningen. Imorgon har vi en dag ledigt. Sen är det bara att återgå till jobbet på söndag.

Arvid Lundberg

Dina ord om dagens match Arvid…frustrerad?

- Ja vi skapar ju betydligt mer än Modo i afton och det klart det kan bli frustrerande när vi inte gör mer än ett mål. Men jag tycker ändå vi håller oss till det vi är bra på även ikväll och försöker hålla lugnet. Personligen ger jag mig själv godkänt ikväll, men inte mycket mer. Jag kan bättre i uppspelsfasen, hålla det enklare helt enkelt.

Hur gör man som 18-åring för att komma in så respektlöst och bli ordinarie i svenska mästarna ?

- Ja det är inte så svårt. Alla här är så bra och professionella på träning och match att du måste ta för dig för att vara med. Det smäller på träning och alla vill vinna och då måste du själv göra detsamma. Det blir väldigt enkelt att ge gärnet. Men jag trodde inte att jag skulle vara på den här nivån nu om du frågat mig för ett år sedan. Då hade jag trott på en framträdande roll i J-20 och att jag skulle få vara med och träna med A-laget. Jag har utvecklats och gått väldigt mycket framåt den sista tiden.

Vad förklarar dina framsteg – vad är framgångsreceptet ?

- Hmm, det är en mycket bra fråga (…lång tankepaus). Jag tror hemligheten är att jag har förmågan att ställa om jävligt fort från “hallen till fritid” och vice versa. När jag är ledig gör jag absolut ingenting alls. Jag ligger i soffan, ser TV, och spelar dator, och bara tar det så lugnt som möjligt så mycket som möjligt. Det gäller att njuta av fritiden.

Vad ser du vara dina styrkor och svagheter som spelare ?

- Jag tycker min styrka ligger i ett bra förstapass och i det defensiva pressspelet som jag verkligen utvecklat nu på senare i A-laget. Det jag behöver jobba enligt flera av de jag har/haft som tränare är elakheten. Att bli lite grisigare och att ge lite stryk. Det är kanske inte lätt at märka men det är mycket tjuvknep och tjuvsmällare som sker därute utan att publiken kan se det med blotta ögat. Det är mer sånt spel här i SHL än i J-20 serien.

Till sist berätta något personligt om dig själv som kanske inte så många vet om…

- Hmm, mycket svår fråga. Jag har inga dolda förmågor. Ja vad ska jag säga, det var en svår fråga, vi kan som du säger blir kvar här hela natten utan att jag kommer på något. Men du kan skriva att jag är “skicklig i köket”. Sebastian Aho kan intyga det, men nu är ju inte han här.

//addebeck

redaktionen@northpower.nu
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by BubbelVe »

Plus till Addebeck, Heed och Holloway
trionic
Posts: 37
Joined: 11 Dec 2012, 17:19

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by trionic »

Vad var det för tomte som hade på sig en löventröja vid ismaskinen i första perioden?
Bra att du sa till sgsk!
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Markman »

trionic wrote:Vad var det för tomte som hade på sig en löventröja vid ismaskinen i första perioden?
Bra att du sa till sgsk!
Läste något om en svensexa, men det kan ha varit något annat också. Hur som helst dåligt av vem det då är som har kommit på idén, och ännu sämre av de som utfört den!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Bobby »

Markman wrote:
trionic wrote:Vad var det för tomte som hade på sig en löventröja vid ismaskinen i första perioden?
Bra att du sa till sgsk!
Läste något om en svensexa, men det kan ha varit något annat också. Hur som helst dåligt av vem det då är som har kommit på idén, och ännu sämre av de som utfört den!
Svensexa stämmer bra.
Inte första gången någon kör den heller... Förstår inte grejen? Alla bör ju fatta vad som kommer att ske.
Dä ä bra Mikalsån!
Bistre
Posts: 21
Joined: 29 Aug 2011, 20:09

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Bistre »

Dumpa fyrkanten!!!!

Bla, bla, bla... Vi är mycket bättre! Bla, bla, bla - 46-18 i skott säger ju allt.. (kolla skallen min & njut).

Ointressant skit!!! Vi FÖRLORADE!!!!!!!!!!!!!

Vi alla såg det. Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...........................
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Special Brew »

Fan va mycket skit man skriver när man är påstruken och besviken. Man skäms nästan dagen efter. :oops:
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by fwd »

Special Brew wrote:Fan va mycket skit man skriver när man är påstruken och besviken. Man skäms nästan dagen efter. :oops:

Allt är lagets fel, hade dom vunnit hade det aldrig hänt ;)
Charter Division
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 41 Skellefteå AIK - Modo 17/1

Post by Special Brew »

fwd wrote:
Special Brew wrote:Fan va mycket skit man skriver när man är påstruken och besviken. Man skäms nästan dagen efter. :oops:

Allt är lagets fel, hade dom vunnit hade det aldrig hänt ;)
Vi skyller på dom. :D
Locked