Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by addebeck »

Klar hemmaseger i norrlandsderbyt mot Modo

Med tanke på efterspelet under presskonferensen i senaste mötet mellan Skellefteå och Modo är kvällens match laddad med extra mycket känslor. Inte minst i mötet mellan coacherna Bert Robertsson och Anders Forsberg, vars nuvarande relation kan beskrivas som minst sagt spänd och frostig vid det här laget. Anders Forsberg har coachat sitt lag med framgång i denna första halva av serien. Modo har spelat till sig en välförtjänt tredjeplats i tabellen och är bättre än på många säsonger.I spelet påminner Öviks-laget mycket om Skellefteå. Många unga talanger blandat med rutinerade spelare tillsammans med kvalitetsimporter. Laget bär Anders Forsberg stämpel med stark skridskoåkning offensivt präglat spel.

Intensiv förstaperiod

Erik Andersson “endast” tvåmålsskytt i första perioden
Första perioden är en tempostark öppen tillställning. AIK börjar bra men det gör också Modo. Frontfigur i första perioden blir Erik Andersson, en man som annars sällan stjäl de stora rubrikerna. Han gör både 1-0, 2-1 och har en puck inne i målet som alla trodde betydde 3-1 och ett hat-trick, men målet avslogs, väldigt tveksamt, efter att en av kvällens rättskipare tittat en en extra gång med måldomaren. Synd för Erik som mottog jubel och slängda kepsar. I sin helhet är första perioden intensiv, avblåsingarna är få och spelet böljande. Perioden slutar 2-1 till AIK trots att de förlorar skotten med 6-9.

Känslofylld andra period

I andra perioden hettar det till ute på isen. I denna jämna match blir kampmomenten och intensitet påtaglig och det gäller att hålla sig på rätt sida av gränsen. Spelet blir fysiskt och domarna släpper det till en nivå att det blir mycket tjuvnyp och efterslängar som direkt följs av en visselorkan från den välfyllda hemmarenan. Båda lagen lyckas dra fördel av sitt spel i numerärt överläge. Erik Forssell gör 3-1 men bara dryga minuten senare kan Modo reducera till 3-2 i spel 5-4 på ett skott som slinker in väl lätt mellan benen på Svensson. AIK:s ledning blir återigen två mål tack vare Bud Holloway. Hemmalagets enda import är verkligen på väg mot sitt “gamla jag” och har under november månad fått det att lossa i målskyttet. Han får ett pass i farten på den offensiva blålinjen – tar ett par skär in och avslossar ett hårt skott som inte Anton Forsberg lyckas mota.

Ineffektivt Modo

Tredje perioden ligger Modo på och satsar offensivt. Dom möter dock för dagen ett bättre lag med ett bättre försvarsspel och framförallt en bättre målvakt. Sex mål på tjugotvå skott är nog mer än vad kan anses som godkänt. Målmässigt kan AIK rycka ifrån utan att förlägga särskilt mycket spel i offensiv zon. Först tar Melker Karlsson tillvara på en retur till 5-2 och sen gör “comabackande” Tim Heed 6-2. Ett mål som säkerligen ger Tim en välbehövlig boost i självförtroendet som knappast stärkts av att vara förpassad till läktaren till största delen under denna månad inte minst. Slutminuerna av matchen blir händelselös och AIK kan räkna hem en komfortabel 6-2 vinst som avslutning på denna vecka.

Det är grymt starkt av AIK att vinna denna match efter den bortaturne som laget varit på. Enligt Wallsson kom spelarna i säng kring tretiden inatt och det innebär att det med all säkerhet var både trötta kroppar och huvuden som steg ur sängen inför dagens match. Modo gör en bra match men kan ändå inte rubba AIK som gör en kollektivt stark insats. Erik Anderssons förstaperiod måste naturligtvis nämnas. Sen bör Rasmus Edström och Tim Heeds insatser lyftas fram. Dom har spelat ytterst lite sista tiden och spelar nu en hel match mot ett topplag och visar att de vill vara med och tävla om backplatserna i truppen. Längst bak visar återigen Markus Svensson att han är den hetare målvakten i dagsläget, både gentemot Henrik Karlsson och bortalagets Anton Forsberg.

Presskonferensen

Den som väntade sig en repris mellan Bert Robertsson och Anders Forsberg fick gå hem “besviken”. Ander hade bett Barry ta presskonferensen och Bert bad Hans ta denna, varför kunde inte Hans svar på. Båda lagen skickade en annan representant till presskonferensen. Barry Smith företrädde Modo och Hans Wallsson talade för AIK. Hans lyfte fram att han är “supernöjd och grymt imponerad över hur grabbarna lyckas mobilisera kraft”.Hans vill lyfta hela laget som han tycker jobbade “kopiöst hårt” med tanke på att dom var i Örebro igår. Individuellt plussas Markus Svensson i hemmamålet som “tömmer sig varje kväll” men ändå orkar med denna match såväl fysiskt som mentalt. Vidare berättar Hans att Frögren fått åka till akuten efter en crosschecking mot struphuvudet och att Arvidsson och Möller var på läktaren, på frågan varför dom var på läktaren fick jag till svar att de “inte var spelbara”.

Eftersnack med Tim Heed

- Hur var det återigen spela hemmatch Tim ?

- Det var grymt skoj. Det här var en rolig match med mycket känslor och två bra lag. Jag har längtat väldigt mycket efter att få spela så det var skönt att få komma tillbaka. Jag är nöjd med min match och mitt spel, riktigt skönt att se målet gå in där i slutet. Så det kändes grymt skönt att se den gå in.Men det är svårt att säga för mycket om min egen form och framtid efter bara en match.

- Hur har det varit att stå utanför truppen ?

- Det har förstås varit tungt för mig. Men jag har försökt att komma till jobbet varje dag åndå och köra extra för att komma tillbaka i god form och var väl förberedd. Jag har en god dialog med tränarna och fått veta vad jag behöver förbättra för att få mer speltid. Jag behöver bli starkare och mer rejälare och våga mer i mitt spel. Så jag har försökt jobba på det med alla möjliga medel under tiden jag varit på läktaren.

- Känns matchen som ett “kvitto” på att du är på rätt väg nu…. ?

- Det är svårt att säga efter bara en match nu. Jag behöver spela fler matcher för att kunna uttala mig om det. Jag är nöjd med mitt eget spel och det var riktigt skönt att få göra ett mål och ett assist ikväll.

- Hur ser du på din egen prestation under seriens första halva

- Från början gick det helt okej för mig tycker jag. Sen kom en tyngre period och då blev jag sidosatt och tappade min plats i laget som spelar. Backkonkurrensen är som du säger stenhård, men det tycker jag är som det ska vara. Det gäller för mig att ta tillbaka min plats och jobba hårt. Konkurrensen tycker jag triggar mig.

- Annars då – hur trivs du i laget och i staden ?

- Jag trivs jättebra i både laget och staden. Jag och min flickvän har båda blivit väldigt väl omhändertagna sedan första dagen vi kommit. Min sambo trivs med de andra flickvännerna/fruarna som finns till killarna i laget, och det känns jättbra för mig i laget.

- Till sist hur spelsugen är du just nu efter att ha spelat igen ?

- Jag är jäkligt spelsugen!

// addebeck

redaktionen@northpower.nu/b]
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by nr86 »

Säkert fler som kommenterat detta men Heed spelade grymt bra ikväll. KUL!!!!
Edström var bra han med tycker jag!
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by don_tomassso »

Bråk på västra,Va hände där?såg då inget själv.Men några säger att det skedde.
Men en skön seger mot ett blekt Modo.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by svartgulsubkultur »

don_tomassso wrote:Bråk på västra,Va hände där?såg då inget själv.Men några säger att det skedde.
Men en skön seger mot ett blekt Modo.
Sliter man ner capon från podiet så blir det bieffekter av ett sånt agerande. Punkt slut.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Chippen »

Markman wrote: Inte bara från Umeå, han är till och med lövare! *ptvi*
Kul att det kommer från en fd umeåbo själv. Så kasta inte sten i glashus.

I övrigt tycker jag det låter bra när kommentarerna rabblar fakta om spelare osv.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
HenkeNorthPower
Posts: 23
Joined: 22 Sep 2012, 22:01

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by HenkeNorthPower »

don_tomassso wrote:Bråk på västra,Va hände där?såg då inget själv.Men några säger att det skedde.
Men en skön seger mot ett blekt Modo.
Det var ett bråk mellan vad jag tror en förälder och "klackledaren".
Bråket startade med att föräldern slet ner "klackledaren". klackledaren tog fast i föräldern och pratade lite vett med han. (ursäkta stavning/meningsbyggnaden) (jag vet inte säker men jag tror att ungen började gråta för att klackledaren sa åt ungen att flytta sig och ungen sprang till föräldern) OBS, jag vet inte vad som hände det är bara vad jag tror.
SM GULD !
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Special Brew »

Vill bara säga att vi nådde 60 innan något annat lag nått 50. Tack för mig. :D
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Erwynn »

Att folk ställer sig i klacken och klagar på sikten är fan ren idioti. Det finns hur mycket plats som helst på ståplats om du bara vill se matchen. Tänker du inte bidra och sen klaga på att capon skymmer sikten får man skylla sig själv om man ställer till en scen.
Hata allt.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by svartgulsubkultur »

HenkeNorthPower wrote:
don_tomassso wrote:Bråk på västra,Va hände där?såg då inget själv.Men några säger att det skedde.
Men en skön seger mot ett blekt Modo.
Det var ett bråk mellan vad jag tror en förälder och "klackledaren".
Bråket startade med att föräldern slet ner "klackledaren". klackledaren tog fast i föräldern och pratade lite vett med han. (ursäkta stavning/meningsbyggnaden) (jag vet inte säker men jag tror att ungen började gråta för att klackledaren sa åt ungen att flytta sig och ungen sprang till föräldern) OBS, jag vet inte vad som hände det är bara vad jag tror.
Du tror fel. Killen i publiken var 20-25 år. Inga barn eller föräldrar eller så.
Däremot var han helt dum i huvudet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
tazman
Posts: 1982
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by tazman »

svartgulsubkultur wrote:
don_tomassso wrote:Bråk på västra,Va hände där?såg då inget själv.Men några säger att det skedde.
Men en skön seger mot ett blekt Modo.
Sliter man ner capon från podiet så blir det bieffekter av ett sånt agerande. Punkt slut.
Lugna, lugna sig Jonas..... ;)

Blev du utslängd? Fått rapporter att SWAT-teamet kom in och plockade bort dig.... :)
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
HenkeNorthPower
Posts: 23
Joined: 22 Sep 2012, 22:01

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by HenkeNorthPower »

svartgulsubkultur wrote:
HenkeNorthPower wrote:
don_tomassso wrote:Bråk på västra,Va hände där?såg då inget själv.Men några säger att det skedde.
Men en skön seger mot ett blekt Modo.
Det var ett bråk mellan vad jag tror en förälder och "klackledaren".
Bråket startade med att föräldern slet ner "klackledaren". klackledaren tog fast i föräldern och pratade lite vett med han. (ursäkta stavning/meningsbyggnaden) (jag vet inte säker men jag tror att ungen började gråta för att klackledaren sa åt ungen att flytta sig och ungen sprang till föräldern) OBS, jag vet inte vad som hände det är bara vad jag tror.
Du tror fel. Killen i publiken var 20-25 år. Inga barn eller föräldrar eller så.
Däremot var han helt dum i huvudet.
Jo han hade inte mycket att tänka med men såg missuppfattade då kanske bara ungen blev "rädd" såg att det var någon unge som grät där men det är. Det är väldigt dåligt stil att dra ned han inför alla barn tragiskt han hjälper då inte till med att stärka läktarkulturen.
SM GULD !
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by snokia »

Nu är det ju någon tomte som skrivit på NPs Facebook om det här.. Kan ju kanske vara på sin plats att skriva ovanstående förklaring där med så att det inte blir ett jävla liv igen.. Tänker nu på dom som gick igång på den tysta protesten..

Bara en tanke och förslag :-)
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by svartgulsubkultur »

tazman wrote:
svartgulsubkultur wrote:
don_tomassso wrote:Bråk på västra,Va hände där?såg då inget själv.Men några säger att det skedde.
Men en skön seger mot ett blekt Modo.
Sliter man ner capon från podiet så blir det bieffekter av ett sånt agerande. Punkt slut.
Lugna, lugna sig Jonas..... ;)

Blev du utslängd? Fått rapporter att SWAT-teamet kom in och plockade bort dig.... :)
Nej, vakterna tyckte att ag skulle jobba vidare och låta dem ta snacket med snubben men jag kände att jag tappade all energi där och då så jag gick ut frivilligt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by jowa »

Hoppas inte energitappet är något bestående. Det finns ingen som kan elda upp stämningen i hallen som du kan, fortsätt med det.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Bobby »

Fullständigt idiotiskt att gå på capon! Helt rätt agerat av SGSK.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by svartgulsubkultur »

snokia wrote:Nu är det ju någon tomte som skrivit på NPs Facebook om det här.. Kan ju kanske vara på sin plats att skriva ovanstående förklaring där med så att det inte blir ett jävla liv igen.. Tänker nu på dom som gick igång på den tysta protesten..

Bara en tanke och förslag :-)
God tanke. Om inte nån redan gjort slag i saken så gör gärna det. Själv orkar jag inte.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Miklosoft
Posts: 288
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Miklosoft »

2 Roliga frågot kommer efter dagens match. (Gårdagens)
Kommer Erik A att få spela back igen????
Kommer Heed att få vara bänknötare mer??
Men med tanke på hur senaste matcherna sett ut så är det grym konkurran på alla platser oberoende av vilken plats du spelat tidigare. :)
Tänkter man på att Arvid lundberg spelat forward innan han blev omskolad till back så är man förbryllad. Spelar positionerna någon roll längre eller är är det bästa man som spelar oberoende av position??
Men önskelistan är ändå....
* Sundqvist använder sin storlek och spelar på gränsen hela tiden
* HV till Kvalet
* Lindgren förbättrar sitt skott..
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Trollet »

Det finns en text ute på Facebook nu som jag rekommenderar alla att läsa. Handlar alltså om incidenten under matchen.

https://www.facebook.com/north.power.98" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by smogz »

Bra restaurang ni tipsade mig om. Bryggargatan bistro. Kanonmat och turen att nästan hela AIK också käkade där. Frågade förresten Möller hur länge han blir borta. Han sa att det inte var nått allvarligt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Special Brew »

Måste ha varit första gången stämningssabotören var på hockey. Vilke idiot! Bra stämning i klacken för övrigt. Hoppas på samma jobb från klacken nästa match. Bra jobbat!
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by 374 »

smogz wrote:Bra restaurang ni tipsade mig om. Bryggargatan bistro. Kanonmat och turen att nästan hela AIK också käkade där. Frågade förresten Möller hur länge han blir borta. Han sa att det inte var nått allvarligt.
Vad åt du?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Zimme »

Lite kul att läsa expertkommentarerna på Norran, att MoDo är kassa defensivt och att AF inte är nån matchcoach osv.
Tycker att AF tvärtom visat att han kan leverera även om materialet inte är förstklassigt. Modo har ett orutinerat lag och att ligga trea är mer än godkänt. Man har släppt in 4 mål mer än AIK så defensiven är inte så kass som folk försöker inbilla sig.
Last edited by Zimme on 01 Dec 2013, 10:30, edited 1 time in total.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Chippen »

Zimme wrote:Lite kul att läsa expertkommentarerna på Norran, att MoDo är kassa defensivt och att AF inte är nån matchcoach osv.
Tycker att AF tvärtom visat att han kan leverera även om materialet är förstklassigt. Modo har ett orutinerat lag och att ligga trea är mer än godkänt. Man har släppt in 4 mål mer än AIK så defensiven är inte så kass som folk försöker inbilla sig.
Menar du som du skriver, eller ska det stå "inte förstklassigt"?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Sv: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Zimme »

Chippen wrote:
Zimme wrote:Lite kul att läsa expertkommentarerna på Norran, att MoDo är kassa defensivt och att AF inte är nån matchcoach osv.
Tycker att AF tvärtom visat att han kan leverera även om materialet är förstklassigt. Modo har ett orutinerat lag och att ligga trea är mer än godkänt. Man har släppt in 4 mål mer än AIK så defensiven är inte så kass som folk försöker inbilla sig.
Menar du som du skriver, eller ska det stå "inte förstklassigt"?
Ja.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Lappmössan »

Alltså, va? Många Modofans klagar ju precis som vi gjorde på att AF coachar konstigt. Vid det här laget måste man själv vara blind om man tycker att "AF är en dålig matchcoach" bara är enögt dravel. Sedan har Modo ett riktigt bra material och kommer bli ännu bättre nästa år, de har många av de bästa juniorerna i sina årskullar, en stabil stomme och några spetsvärvningar utöver det. De har tydligen det bästa målvaktsparet i serien också även on det inte visat sig mot oss.
Att random Skelleftefan skriver att [motståndarlag] är dåliga händer ju varje dag.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Zimme »

Fast "många Modofans" är lika okunniga som "många Skellefteåfans" så det säger inte så mycket. Man får inte mer rätt för att man är många som har fel.
Det är ju t ex ingen milsvid skillnad på hur Wallson coachar laget jämfört med AF. Bud fick ju som exempel spela PP även om han inte gjort mål på 15 matcher.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Trollet »

Är det ingen skillnad på Wallson och Afop i coachning? Det synar jag.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Zimme »

Ingen milsvid skrev jag.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by Lappmössan »

Om man vill skulle man kunna säga att det inte är någon milsvid skillnad på Frögren och Burström heller.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Omg 27 30/11 16:00 Skellefteå AIK - Modo

Post by päran »

Zimme wrote:Ingen milsvid skrev jag.
Jo. Milsvid!
Locked