Omg 14 19/10 Skellefteå AIK - Färjestad BK

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjest

Post by Chippen »

Alltså jag gillar fortfarande inte dribblandet med kedjorna. Tycker inte alls att det har bidragit till något positivt utan snarare att det blir förvirrat.

Jag tycker det tyder på panik och dålig coachingförmåga, att man med stora yviga rörelser försöker göra något bra.
En bra coach lyckas göra stora ändringar med små medel under matcher.

Näe, jag tycker inte hittills att Wallsson gjort något som drar oss framåt. Snarare spelar vi sämre och med mindre tanke än med Forsberg.
Tycker faktiskt att mycket av det positiva vi hade ifjol, hög forechecking, fart i anfallen och en defensiv där vi kunde vända mitt i egen zon har försvunnit.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by 374 »

Special Brew wrote:
374 wrote:Det där låter ju oerhört krystat.
Förklara vad man vinner på att ge upp då?
Ge upp och ge upp. Det är 55 matcher i serien plus 15 i slutspel. Det säger sig väl självt att man inte ska jaga livet ur sig för att få en poäng mot ett bottenlag.
User avatar
ossian
Posts: 3643
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by ossian »

Färjestad vinner matchen rättvist. De vinner fler närkamper, kämpar ner oss, driver på mål hårdare. En kul hockeymatch att se med lite känslor och tacklingar, trots av spelet inte stämmer för oss. Vi är helt enkelt ganska dåliga och geistlösa just nu.

Jag skulle vilja kraftigt ifrågasätta domarnivån dock? Absolut inte skylla förlusten på domarna då Färjestad var bättre. Men vad hände med nolltolernas mot slashing, hakning, interference och fasthållning? Nivån som vi har sett i 13 omgångar. Har domarna fått nya direktiv, vi ska tillbaka till 80-talshockeyn nu eller? Givetvis gynnas ett grislag som Färjestad av att man får göra precis vad man vill ute på isen och ett spelskickligt lag som oss missgynnas av yxhugg, nerbrottningar, jätte-open-ice mot icke spelförande, åka-vattenskidor-hakningar osv.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Special Brew »

374 wrote:
Special Brew wrote:
374 wrote:Det där låter ju oerhört krystat.
Förklara vad man vinner på att ge upp då?
Ge upp och ge upp. Det är 55 matcher i serien plus 15 i slutspel. Det säger sig väl självt att man inte ska jaga livet ur sig för att få en poäng mot ett bottenlag.
Näe, det gör det inte.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjest

Post by Chippen »

374 wrote:
Special Brew wrote:
374 wrote:Det där låter ju oerhört krystat.
Förklara vad man vinner på att ge upp då?
Ge upp och ge upp. Det är 55 matcher i serien plus 15 i slutspel. Det säger sig väl självt att man inte ska jaga livet ur sig för att få en poäng mot ett bottenlag.
Är du så dum så att du tror att vi "väljer" vilka matcher vi ska vinna och inte.

Som idrottare vill du vinna allt. Har du inte det i skallen kan du lika gärna lägga av nu.

Hur får du 15 matcher i Slutspelet?
Antar du räknar på 5 per serie. Vad får dig att anta det.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Sketch »

Är det bara jag som kommer ihåg att vi spelade totalt uselt många gånger under Anders Forsberg också när vi var tillbakapressade i egen zon och missade varannan passning? Det verkar som att många tror att vi ska spela näst intill felfritt som vi gjorde under slutspelet ifjol.
1. Det gör man inte i Oktober.
2. Har ni glömt vem som var tränare då?
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by lurch »

Sorry Sketch,köper inte de där. Jag har aldrig sett vårat AIK så överkört som nu! De verkar som om dom inte vet vilka roller dom har i laget!
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjest

Post by Chippen »

Sketch wrote:Är det bara jag som kommer ihåg att vi spelade totalt uselt många gånger under Anders Forsberg också när vi var tillbakapressade i egen zon och missade varannan passning? Det verkar som att många tror att vi ska spela näst intill felfritt som vi gjorde under slutspelet ifjol.
1. Det gör man inte i Oktober.
2. Har ni glömt vem som var tränare då?
Även om vi gjorde dåliga matcher under Forsberg så kändes det som om vi hade större trygghet och ett lugn i spelet.
Tålamodet var större helt enkelt.

Det känns ju som om den grund vi haft under Forsberg är helt borta ich att vi på något sätt gått bakåt i utvecklingen och försöker förändra vårt spel, som tog oss till toppen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Sv: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjest

Post by 374 »

Chippen wrote:
Är du så dum så att du tror att vi "väljer" vilka matcher vi ska vinna och inte.

Som idrottare vill du vinna allt. Har du inte det i skallen kan du lika gärna lägga av nu.

Hur får du 15 matcher i Slutspelet?
Antar du räknar på 5 per serie. Vad får dig att anta det.
Ett hockeylag i SHL har som mål att, i ett första steg, vinna serien och SM-guld.

Inget lag kan gå för fullt i 55+15 matcher. Du ser väl själv att AIK inte har samma inställning till alla matcher utan ibland så tar man det lite lugnare. Så måste det givetvis vara.

Ska man ta det lugnare någon match så ska det vara mot bottenlagen, då ett poängtapp mot dem inte gör lika mycket.

Henrik Karlsson var för övrigt riktigt bra idag.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Zimme »

Skönt att allt är tillbaka i gamla gängor, nyförvärven är helt kassa, tränarna borde inte ens få prya på ÖB och alla andra är mycket bättre. Men det är så det ska vara när laget nu ligger och balanserar vid strecken.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Sv: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjest

Post by Special Brew »

374 wrote:
Chippen wrote:
Är du så dum så att du tror att vi "väljer" vilka matcher vi ska vinna och inte.

Som idrottare vill du vinna allt. Har du inte det i skallen kan du lika gärna lägga av nu.

Hur får du 15 matcher i Slutspelet?
Antar du räknar på 5 per serie. Vad får dig att anta det.
Ett hockeylag i SHL har som mål att, i ett första steg, vinna serien och SM-guld.

Inget lag kan gå för fullt i 55+15 matcher. Du ser väl själv att AIK inte har samma inställning till alla matcher utan ibland så tar man det lite lugnare. Så måste det givetvis vara.

Ska man ta det lugnare någon match så ska det vara mot bottenlagen, då ett poängtapp mot dem inte gör lika mycket.

Henrik Karlsson var för övrigt riktigt bra idag.
Om du tror att man medvetet tar det lugnt i vissa matcher så har du fel.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by 374 »

Medvetet och medvetet, du ser väl själv att AIK inte spelar lika bra i alla matcher. Eller har samma inställning i alla matcher.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Special Brew »

374 wrote:Medvetet och medvetet, du ser väl själv att AIK inte spelar lika bra i alla matcher. Eller har samma inställning i alla matcher.
Givetvis, men det är inte pga att man tar det lugnt för att man ska orka mer i slutspelet som du verkar tro.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Lappmössan »

Jag vill också klaga av mig!
Är det tredje gången Heed blir bänkad? Sätt honom på läktarn nästa match.
Kul att Frögren gör mål men missar på deras tredje. Var han kanske värvad som en offensiv kraft?
JockeL hinner inte hem på deras första mål heller, faktum är att den ende som jobbar hem helhjärtat i backcheckingen är Holloway, men så är det ju han som orsakar hälften av kontringarna också.
Kul att vi lyckades stjäla 1 poäng. Sedan spelade vi plötsligt bra i OT och var millimeter från att stjäla 2p.

Aho var lite avvaktande till en början men gör annars en riktigt bra debut. Hoppas han får chansen igen mot HV.
Vill se att man gör lite som Säcken gjorde med Rundblad, Erixon m.fl. och ger de yngre förtroende och låter dem växa in i ligan trots eventuella vägbulor.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by 374 »

Special Brew wrote:
374 wrote:Medvetet och medvetet, du ser väl själv att AIK inte spelar lika bra i alla matcher. Eller har samma inställning i alla matcher.
Givetvis, men det är inte pga att man tar det lugnt för att man ska orka mer i slutspelet som du verkar tro.
Varför då?
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Special Brew »

374 wrote:
Special Brew wrote:
374 wrote:Medvetet och medvetet, du ser väl själv att AIK inte spelar lika bra i alla matcher. Eller har samma inställning i alla matcher.
Givetvis, men det är inte pga att man tar det lugnt för att man ska orka mer i slutspelet som du verkar tro.
Varför då?
Vad tror du Wallsson säger i omklädningsrummet innan match? -Kom igen nu gubbar, gå ut och ge 80% nu!?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by 374 »

Jag tror inte han säger " nu kämpar vi till sista blodsdroppen mot detta bottenlag", jag tror faktiskt inte det.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Special Brew »

374 wrote:Jag tror inte han säger " nu kämpar vi till sista blodsdroppen mot detta bottenlag", jag tror faktiskt inte det.
Det ligger nog närmare.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjest

Post by Chippen »

Jag tror inte Wallsson och CO pratar om bottenlag etc. För dem är nog alla matcher lika viktiga och kanske är det tom övervikt på viktighet mot vad vi fans kallar bottenlag.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by 374 »

Jag tror faktiskt jag vet lite bättre vad Wallson pratar om.
Tompa
Posts: 501
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Tompa »

Spelförstörande moment ska såklart bort men kul med en match med lite känslor. Offensiv skridskostark hockey är en del, men för att det ska bli en riktigt bra match som lockar tillbaka publiken till arenorna så måste det finnas dueller som Jimmie vs Tollefsen.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Special Brew »

374 wrote:Jag tror faktiskt jag vet lite bättre vad Wallson pratar om.
Så varför gick dom hårt för en kvittering då? Enligt dig så vore det ju bättre att skita i forceringen och spara kraft till slutspelet.
dovienya
Posts: 2202
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by dovienya »

Tompa: Helt sant.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by 374 »

Special Brew wrote:
374 wrote:Jag tror faktiskt jag vet lite bättre vad Wallson pratar om.
Så varför gick dom hårt för en kvittering då? Enligt dig så vore det ju bättre att skita i forceringen och spara kraft till slutspelet.
Gick de verkligen så hårt? Målet var ju mer en slump.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Special Brew »

374 wrote:
Special Brew wrote:
374 wrote:Jag tror faktiskt jag vet lite bättre vad Wallson pratar om.
Så varför gick dom hårt för en kvittering då? Enligt dig så vore det ju bättre att skita i forceringen och spara kraft till slutspelet.
Gick de verkligen så hårt? Målet var ju mer en slump.
Tror inte Wallsson sa att vi plockar målvakten och hoppas på ett slumpmål, gå absolut inte på mer än 80% för vi måste tänka på slutspelet.
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by jowa »

Jimmie smäller på en fbk-spelare. Jimmie blir sedan anfallen av 2-3 fbk-spelare som brottar ner honom ordentligt. Forsell försöker hjälpa honom genom att dra bort ett par fbk-spelare. Resultat: : 2+2 för jimmie samt 2+2 för forsell, kan någon förklara domslutet?
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by jowa »

Vad hände med ombyggnaden vid västra stå? Jag tycks minnas att det var lovat att öppningen bakåt skulle byggas igen men det verkar inte hända något alls. Vad händer?
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Bobby »

jowa wrote:Vad hände med ombyggnaden vid västra stå? Jag tycks minnas att det var lovat att öppningen bakåt skulle byggas igen men det verkar inte hända något alls. Vad händer?
Det går minst sagt långsamt. Första skissen som byggföretaget(gissar jag) kom med måste dessutom göras om.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Sketch »

lurch wrote:Sorry Sketch,köper inte de där. Jag har aldrig sett vårat AIK så överkört som nu! De verkar som om dom inte vet vilka roller dom har i laget!
Du inser att vi spelade i allsvenskan för 8 år sedan och att vi nu är etta i elitserien/shl?

Ser ingen skillnad på hur vi försöker spela nu och hur vi försökte spela ifjol. Vi har sämre (lättstressade) backar nu vilket motståndarna utnyttjar hänsynslöst. Det blandat med att forwards inte gör jobbet fullt ut (mättnad?) gör att spelet inte klickar i många matcher, vilket i sin tur leder till nödlösningar...
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Omgång 14 Lördag 2013-10-19 Skellefteå AIK - Färjestad B

Post by Bilderberg »

Sketch wrote: Du inser att vi spelade i allsvenskan för 8 år sedan och att vi nu är etta i elitserien/shl?
Fantastiskt vilket supportfölje AIK samlat på sig senaste åren! På facebook tex så hade AIK 10 tusen likes för inte allt för länge sedan; men efter guldet var det helt plötsligt uppe i 16 k!!

Men bra att Saikarna också får känna på lite motgångar emellanåt. ;)
Lite tråkig utveckling bara när dom nu blivit alltför radikala i sin nyfunna hockeyförälskelse och har med sig "älska saik"-skyltar på match (i SKEKRAFT av alla ställen[!?]) :s
Locked