Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by addebeck »

Om i skrivande stund fyra timmar glider de regerande svenska mästarna Skellefteå AIK ut för att genomföra säsongens generalrepetition inför SHL-premiären. Motståndet denna kväll står Modo för, under ledning av Anders Forsbergs (örn)vingar. Forsberg som under omskriva omständigheter fick lämna AIK under pågående säsong. Nog om det, det är historia för båda parter. Och det slutade väl för AIK:s del. Efter en triumfartad grundserie spelade AIK hem guldet med 12-1 i matcher under slutspelet, och satte därmed punkt för 35 års stundtals olidligt längtande efter en ny guldfest. Minnena från den aftonen/natten bär jag med mig resten av livet, och det är jag knappast ensam om. Gåshuden kommer som ett brev på posten när tankarna åter stannar på scenerna som utspelade sig när slutsignalen gick, och guldaffischen på Bud har en fast plats i hemmet.

Försäsongen

Med perspektiv på nuet har AIK resultatmässigt gjort en bra försäsong till dags dato. Jag har inte med egna ögon sett någon av matcherna, men jag har förstått att det är fördel vinster i plus/minusstatistiken. Konstigt vore det annars då svenska mästarna AIK matchat mot allsvenskt motstånd såsom Karlskoga och Västerås och Björklöven. Samt mot nykomlingarna i högsta ligan, Leksand och Örebro som båda tog steget upp i våras. Försäsongen kan säga allt och inget, men såklart är det bättre att komma med en övervägande del segrar än förluster i bagaget.

Backbesättningen särskådas

Individuellt har AIK lyckats behålla stora delar av stommen på forwardssidan. Bud Holloway- Oscar Möller och Joakim Lindström … för att inte nämna självaste kapten Ericsson. Lista kan göras lång.På backsidan har det varit större omsättning och det är där mitt strålkastarljus för kvällen kommer att riktas. AIK disponerar över tio backar men bara sju kommer till start. Vilka av juniorbackarna får speltid? Hur ”elak” är Jonas Frögren egentligen? Håller Tim Heed Rasmus Bengtsson den nivå som krävs för att få spela på sju backar? Det är bara några av frågorna jag vill se ett svar på ikväll, eller hursomhelst börja bilda mig en uppfattning om.

Väl mött på arenan ikväll!

Nedsläpp 19,00!!

addebeck

redaktionen@northpower.nu
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Lappmössan »

Kanske dags att få förlusten ur vägen.

Trolig uppställning enligt norran:

HK (Svensson)

Holloway-Bellemare-Lindström
Frögren-Burström

Emanuelsson-Karlsson-Arvidsson
Alm-Andersson

Sundqvist-Norman-Pettersson
Heed-Lindgren

Petterström-Forssell-Lundberg
Edström-Bengtsson

Ingen Lindholm eller ALundberg?
User avatar
tord
Posts: 101
Joined: 15 Jun 2011, 17:54

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by tord »

Någon som vet vad som hände med killen i seket?
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Chippen »

Puck i skallen, där det behövs stygn.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
TigerShark
Posts: 3848
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by TigerShark »

Holloway trippad och flyger in i kortsargen med axel/huvud först. Såg inte alls så jävla skönt ut.
User avatar
TigerShark
Posts: 3848
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by TigerShark »

Lindström drar iväg ett skott från blå och vi har 4-0 !
Knegare
Posts: 53
Joined: 15 Jun 2011, 19:19
Location: Ume

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Knegare »

Enligt Modoforumet så är ambulans på väg till Arenan...Holloways nyckelben?
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Special Brew »

Hallå där! Jag är på resande fot och kan inte se matchen. Hur ser det ut? Välförtjänt ledning? Skador?
User avatar
TigerShark
Posts: 3848
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by TigerShark »

AIK har varit mycket bättre så det är en välförtjänt ledning. Holloway åkte in i kortsargen som sagt men han åkte då av isen helt själv så det är ju positivt. Ambulans kom och hämtade honom sen ser det ut som, förmodligen för att ta det säkra före det osäkra.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Special Brew »

Ok, hoppas det gick bra! Tack för info.
User avatar
TigerShark
Posts: 3848
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by TigerShark »

9.42 Emanuelsson gör sitt andra i matchen. 5-0 står det nu!
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by nr86 »

verkar inte vara bra med Bud........
Blir nog borta LÄNGE! :evil:
User avatar
TigerShark
Posts: 3848
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by TigerShark »

nr86 wrote:verkar inte vara bra med Bud........
Blir nog borta LÄNGE! :evil:
Vad har du för källa på det?
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Spökplumpen »

Ingen
burgundy
Posts: 84
Joined: 21 Jun 2011, 23:01

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by burgundy »

Det är precis det här jag befarat med dessa j..vla träningsmatcher... :evil:
Tokbusk1
Posts: 42
Joined: 04 Sep 2012, 12:28

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Tokbusk1 »

Expressen har plockat upp ambulansen i artikel och hävdar möjlig allvarlig skada på Holloway.
User avatar
TigerShark
Posts: 3848
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by TigerShark »

Modo lyckas till slut i PP 5 mot 3. 5-1
User avatar
TigerShark
Posts: 3848
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by TigerShark »

Riktigt bra match av AIK, dom leker stundtals med Modo.

Heed och Norman går från klarhet till klarhet. Dom passar in väldigt bra i laget.

Frögren gör sitt jobb, varken mer eller mindre. Inte direkt så att han glänser.

Bengtsson ganska osynlig förutom när han tappar pucken till motståndarna. Han gav Ritola ett väldigt fint friläge men som tur var så sköt han över.

Holloway, Lindström, Bellemare, Emanuelsson, Arvidsson var några som stack ut ikväll.

Bengtsson är väl den enda jag skulle sätta på minuskontot.

Tråkigt om Holloway åkte på en allvarlig skada, men man får ju hålla tummarna för att det såg värre ut än vad det var.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by anton95uppsala »

Hoppas sannerligen att Holloway inte är allvarligt skadad.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Lappmössan »

Åkte enligt rapporter iväg med rejält uppsvullen handled. (Trodde dock också det var axeln, såg ut som det.)
Äckel-Hedman.
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by sju-t »

Wallsson lämnar han följande besked:

- Han fick i smäll i nacken. De kommer att göra en säkerhetsröntgen på honom men det är ingen hjärnskakning och inget känselbortfall. Det var nacken, inte axeln, säger Wallsson, och fortsätter:
- Just nu är Bud Holloway på röntgen. Man måste säkerställa att det inte är något allvarlligt. Det är en standardgrej.
- Han mådde bra när han lämnade och han var vid fullt medvetande.

Räknar med spel i premiären

Hans Wallsson räknar med att ha sin kanadensiske poängkung tillbaka redan på lördag mot Frölunda.

- Han kommer att spela på lördag. Han är en krigare ut i fingerspetsarna, säger Wallsson.

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... -genrepet/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Lappmössan »

Så då visas det återigen att man inte ska lita på hur snacket går på läktaren. ;)

Står dock om bekräftad nackskada på SVT?
marre
Posts: 3172
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by marre »

Som att möta Barcelona 8-)
marre
Posts: 3172
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by marre »

Man har svårt att fatta att vi spelar i samma serie :D Norman är så jäkla grym alltså :)
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by fwd »

Lappmössan wrote:Så då visas det återigen att man inte ska lita på hur snacket går på läktaren. ;)

Står dock om bekräftad nackskada på SVT?
Allting beror väl på hur man ska tolka och vinkla saker. Går dom ut och säger att det är nacken som fått en smäll så går det ju säga att det är en nackskada eftersom han bröt matchen.
Charter Division
addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by addebeck »

Ibland går det rasande fort i idrottens värld. Zlatan gjorde 1-0 mot Kazakstan efter 28 sekunder men får ändå se sig slagen av Jocke Lindström som gör 1-0 mot sin gamla klubb Modo redan efter 18 sekunder i period ett. Faktum är att det står 3-0 till AIK när jag tio minuter in i första perioden anländer till matchen. Har Modo spenderat hela dagen på Paradisbadet med att äventyrsbada? För dom verkar inte mentalt med i matchen från start av resultet att döma. Modos general manager Markus Näslund ser allt annat än belåten ut när han begraver sina händer i djupa veck på pressläktaren.

AIK ser sådär typiskt “försäsongspräglade” efter den inledande ketchupeffekten, det går lite långsamt, det slarvas lite runt egen kasse och avsluten i spel 5-3 och 5-4 lämnar en del i övrigt att önska. Trots gott om powerplay för båda lagen slutar sista tio minuterna mållös. Bud Holloway hade de kanske bästa chanserna att utöka ledningen men har inte riktgt hästbössan optimalt kalibrerad ännu.

Arvidsson river ned applåder i andra perioden

Andra perioden har ingen ketchupeffekt effekt över sig. AIK är det klart spelförande laget och efter drygt halva matchen har de avslossat tjugotre skott mot mål totalt mot Modos nio. En som verkligen går i bräschen för det svartgula laget för dagen är Viktor Arvidsson. Den grabben har ruskigt mycket hockey i sig och går en en ljus framtid till mötes. Vid både ett och två tillfällen bjuder han hemmapubliken på hockeygodis och Modobackar på korv med bröd på läktaren. Viktor är även den som assiterar Joakim Lindström till 4-o målet i numerärt överläge. Det finns bara ett lag på banan nu. AIK kommer snabbt ur egen zon mot ett utspritt Modo som har problem inte minst i egen zon. På minuskontot hamnar en potentiell skada på Bud Holloway försakad av …inte helt otippat Anton Hedman. Hedman trippar Holloway i hög fart, Bud smäller in i sargen och ligger kvar på isen ett tag, men åker sedan ut till omklädningsrummet för egen maskin. Hoppas det inte är något allvarligt med den kandensiske guldkalven. Edit: Bud fick åka ambulans och röntga huvud/nacke, men uppges vara utom fara för att missa premiären enligt Hans Wallsson.

Symptomatiskt nog gör AIK 5-0 strax efter att Modo kanske haft sin starkaste sekvens i offensiv zon på hela matchen. Målet görs av Petter Emanuelsson som tillsammans med Melker Karlsson och Viktor Arvidsson bildar den starkaste kedjeformationen för kvällen. Sista chansen till en reducering får Modo med två minuter kvar när AIK drabbas av en puck-out. Efter intensivt arbete framför mål kan gästernas Samuel Påhlsson spräcka Karlssons nolla i slutminuerna. Matchen slutar 5-1 och seriesegern är därmed ett faktum. Om jag har förstått det rätt är AIK därmed obesegrade under försäsongen med åtta raka segrar.

Modo chanslösa

Om matchen avser jag inte säga mer än att den var AIK:s från start till mål. Modo gavs aldrig en chans och hade inte en chans att rubba hemmalaget. I synnerhet om det står 3-0 på jumbotronen efter mindre än tre minuters spel. Ordet smakstart känns väl passande. Individuellt fröjde jag mig över Viktor Arvidsson som fortsätter på inslagen väg. Kedjan Viktor bildade med Melker och Petter Emanuelsson upplevde jag som vassast idag. På backsidan där flest nya ansikten återfinns gladde jag mig åt Tim Heed spel idag. Lugn med pucken, rörlig och med och stabil på offensiv blå. Av denna match att döma passar han i lagbygget på ett bra sätt. Jonas Frögren såg lite seg ut, men visade att han är beredd att bidra till laget med sina kvalieter i spelet utan puck med sin uppoffrande spelstil. Jag gissar att att ispåsen han hade runt handleden efter matchen inte blir den enda under säsongen, och att alla lag kommer att motståndare kommer att känna hans närvaro i sarghörnen.

Viktor Arvidsson

Din syn på matchen ?

- Jo vi gör en riktigt bra match idag. Starten är ju den bästa möjliga och vi hade pratat om spela från start till slut ikväll. Vår kedja har bra fart ikväll, vi hittar varandra bra och jobbar hårt, så jag känner att det börjat lossna nu. Det negativa är att vi kanske lägger av lite mot slutet och slappnar av och inte står upp riktigt hela vägen in i sextio minuter.

Hur ser du på din roll i laget du vill ha i år ?

- Jag vill fortsätta spela mitt spel som jag är bra på. Men givetvis önskar jag få ännu mera speltid, det tror jag alla spelare vill. Jobbar jag hårt så kommer det att gå bra. Viktigast är laget prestation och att vi ska spela bra och jobba hårt. Sen vill jag krydda med sådant som nu gav applåder, det kändes riktigt bra att några av finterna gick hem, jag trodde faktiskt jag skulle få peta in den när jag rundade kassen där i andraperioden.

Hur var det att spela i Tre Kronor ?

– Det var riktigt roligt. Känns som en kul erfarenhet. Det finns så många bra spelare där, och det gick faktiskt ännu fortare än vad jag på förhand trodde.

Hans Wallsson

Åtta raka segrar – din syn på försäsongen ?

Givetvis skönt att vinna, men jag fokuserar inte så mycket på resultat. Det är viktigare med prestationen, och den är jag nöjd med. Vi gör och har gjort bra prestationer.Jag är nöjd med dagsformen och det utvecklingsarbete vi gjort, men jag vill fortfarande att vi jobbar med att orka stå emot i 60 minuter och hålla ett konstant hår tryck på motståndarna.

Du leder AIK från start denna säsong – dina tankar inför det

- Såklart inspirerande. Jag känner mig ödmjuk över att få jobba i detta fantatiska lag, jag njuter varje sekund över att få jobba med alla dessa fantastiska människor, det gör mig glad och ödmjuk.



Det var allt för ikväll!!

addebeck

redaktionen@northpower.nu
Fetisov
Posts: 131
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Fetisov »

Nu var det ju Oscar Hedman som var den olycksalige modoiten, Anton Hedman spelar väl fortfarande i Groko?
marre
Posts: 3172
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by marre »

Vet du inte vilken Hedman som spelar i MODO? :shock:
Toktobbe
Posts: 248
Joined: 17 Jun 2011, 08:42

Re: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Toktobbe »

Gött med lite efterrapportering från matchen ;-) Bra jobbat Addebeck
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Skellefteå AIK - Modo Träningsmatch 8. - 10/9

Post by Chippen »

Fundrerar lite på varför det inte var oväntat att Oscar Hedman var inblandad i situationen där Holloway blev skadad.
Han är väl inte direkt känd för att vara en ful spelare.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Locked