Jag har en dröm

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Jag har en dröm

Post by Jablonic »

Sen om den är realistisk är en helt annan sak...

Men nu står vi alltså inför den största hockeyfesten vi alla kommer stå inför under vår livstid. Visst, det kanske blir liknande finaler mot Luleå eller Löven i framtiden, men den första är alltid den första. Hockeytemperaturen vid nedsläpp 16.00 på lördag kommer med all sannolikhet att bli den högst uppmätta i klubbens historia. Är det inte då läge att på allvar kliva utanför bekvämlighetszonen och göra något som det potentiellt kommer pratas om i all framtid?

Vi har ju en ramsa som går så här: "Vi på Västra Stå har aldrig tvivlat. Vi kommer att bli Sveriges bästa lag. Vi går igenom eld och genom vatten. Till slut så kommer det att bli vår dag". Den föddes för ett antal år sedan när vi var en bit från den absoluta toppen, men med åren har det blivit en sådan känsla i ramsan när vi närmat oss den där dagen som ska bli vår. När finalplatsen säkrades i fredags stod stora delar av Västra och höll varandra över axlarna, hoppandes till ramsan.

Så nu till drömmen. Hur vore det om vi gick all in på att, vid nedsläpp på lördag, få var och en från hela publiken (även sittplats) att stå upp, lägga armen om sin stolsgranne och sedan även hoppa till själva "chalalalala"-delen av ramsan. Jag VET att tanken egentligen är helt orealistisk. Men tänk om, tänk om vi basunerade ut budskapet överallt. Här, på facebook, kanske skrev ut informationsblad och lämnade på stolarna innan. Vore det inte helt fantastiskt om vi kunde visa hela Sverige att skelleftebon inte är som myten säger? Bättre sändningstid kommer vi aldrig få.

Om en sån här grej lyckades skulle det bli något att tala om i årtionden, ja säkert generationer. Och alla skulle se tillbaka på det med stolthet. "Jag var där den där magiska kvällen när hela hallen stod upp och höll om varandra vid nedsläpp".

Eftersom vi kickade igång slutspelet med ett "Brothers in Arms"-tifo så blir det extra speciellt om vi kunde följa det temat in i finalen.

Kanske skulle man ändra texten i ramsan till "Vi i Skellefteå har aldrig tvivlat" i så fall, för att kunna inkludera sittplats.

Nåja, det stannar säkert vid en dröm. Men ett bättre läge att förverkliga den kommer nog aldrig.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Jag har en dröm

Post by Hyland (I'm back) »

Jag hakar på. har sittplats så nog ska det kunna ordnas.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jag har en dröm

Post by Rampa »

Tycker det låter som en kanonide Jablonic. Infoblad på stolarna, att alla står upp och åtminstone nynnar med.
Kanske rent av blad med hela texten. Kanske 3000 sjunger med och resten chala-lalar med. Grymt. Hade jag varit där skulle jag definitivt vara med. KÖR!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Jag har en dröm

Post by Lappmössan »

Att få sittplats att hoppa med är nog en dröm, men att få dem att stå upp ska självklart gå. Om inte med "stå upp och älska AIK/sittplats ställ er upp" så med infoblad. Att få alla på ståplats att hålla grannens axlar och hoppa/sjunga med iaf lite grann borde inte heller vara ouppnåeligt med folk på kanterna som eggar på. Var det inte inför andra perioden i någon match ifjol som det gjordes och det slogs rekord i antal delaktiga?

Hur som hoppas jag att det sjungs mer före/efter perioderna nu än vad det gjorts hittills, senast började klacken droppa av till baren när det var 5 min kvar av perioden...
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Jag har en dröm

Post by BigGuyJohan »

Låter som en grym idé :) kör ihop ett psalmblad med ramsan. Ge ut info. Försök ha 1-2 pers per ingång till sitt som informerar. Jag kan ställa upp och stå vid nån ingång fram till 15.40.. Då man efter behöver gå till västra så man får plats :P

Även en annan tanke, jag tog upp det tidigare, skulle det gå att slänga ihop en ramsornas psalmbok som man kan dela ut till dessa som inte står i mitten av klacken och kan alla ramsor. Det skulle ge större möjlighet till att få med fler. Då säkert 40-50% på sidorna inte sjunger med för att dom inte kan ramsorna.
VonCheese
Posts: 779
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Jag har en dröm

Post by VonCheese »

Tycker det låter helt underbart. Jag är absolut med! Det skulle vara ett minne för livet men framförallt ge AIK en enorm skjuts i ryggen!
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Jag har en dröm

Post by Markman »

Utomordentlig idé! Jag hoppas verkligen att så många som möjligt hakar på! Jag själv kommer i alla fall att skrika för full hals!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Jag har en dröm

Post by kriwi »

Kör!
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jag har en dröm

Post by Rampa »

Det skulle väl åtminstone för en stund dränka Groko-mongonas oljud. Stackars satar som hamnat runt bortastå. :evil:
Lea
Posts: 7
Joined: 10 Apr 2013, 19:13

Re: Jag har en dröm

Post by Lea »

Kör ni "Stå upp och älska AIK" 10 min före nedsläpp så ställer vi oss på sittplats och skapar ett jäkla tryck.
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Sv: Jag har en dröm

Post by Poet »

Var kan man printa ut papper till billig peng?
Sen vilka ramsor använder vi oss av mest?
2012-05-19
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Jag har en dröm

Post by Jablonic »

Ja, att fysiskt stå där och dela ut informationsblad i handen på dem skulle nog ge extra effekt. Då kan man ju dessutom solla bort Luleåfansen. De sex stora ingångarna på sittplats plus ståplatsingångarna blir väl viktigast att täcka. På de små sittplatssektionerna bredvid klacken kan man lägga ut bladen i förväg. Runt 10 pers som hjälper till att dela ut blad behövs i så fall. Kan vi få hela arenan att hoppa? Skulle verkligen vara episkt.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Jag har en dröm

Post by Jablonic »

Men behöver feedback från fler. Räcker inte att 5-6 pers på forumet ger grönt ljus. :) Behöver veta om det här är något som folk vill eller inte.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Jag har en dröm

Post by jokarfo »

Utöver att det är en skitbra idé så tror jag att den är fullt genomförbar. I alla fall grejen att få med alla på sitt på NÅT sätt. Jag och familjen har sittplats och jag gör vad jag kan för att få med de på vår läktare.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Sv: Jag har en dröm

Post by Poet »

Att skriva ett papper med ramsorna känns som ett måste iaf.
Vet nån var man kan fixa sånt?
2012-05-19
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Jag har en dröm

Post by Trollet »

AIK måste ju kunna hjälpa till med det. Är ju kopiering som gäller och inte utskrift av tusentals papper.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Jag har en dröm

Post by Zimme »

Alla människor i hela stan med en kopiator kommer att ställa upp.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Sv: Jag har en dröm

Post by Poet »

Hur många text a4 kommer vi behöva då? Om vi delar ut till större delen av västra sidan av hallen.
2012-05-19
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Jag har en dröm

Post by freddus »

Go for it! Kan vi bara få oss på sittplats att stå upp är mycket vunnet.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Jag har en dröm

Post by Markman »

Känns ju inte som att det behövs ett helt A4 per person. Säg kanske 4 st per helsida, så lär väl någon kunna lösa tillgång till en skärmaskin så man slipper sitta och klippa för hand. 1000 sidor borde ju kunna räcka rätt långt, om man betänker att de flesta är i sällskap med någon annan.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Jag har en dröm

Post by jokarfo »

Markman wrote:Känns ju inte som att det behövs ett helt A4 per person. Säg kanske 4 st per helsida, så lär väl någon kunna lösa tillgång till en skärmaskin så man slipper sitta och klippa för hand. 1000 sidor borde ju kunna räcka rätt långt, om man betänker att de flesta är i sällskap med någon annan.
Jo precis. Det är ju dessutom ett bättre utdelningsformat om lapparna är i B5-storlek motför A4. En vanlig simpel skärmaskin lär man ju kunna gå in och låna av ABF. Det har jag då gjort många gånger här i pite.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Jag har en dröm

Post by Trollet »

Skärmaskin finns redan.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
anterio
Posts: 254
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: Jag har en dröm

Post by anterio »

Låter ju helt magiskt om det skulle funka. Tips: Lägg upp Jablonics inlägg som en nyhet så kan alla länka till det på fejsbook och annat . Då kan vem som helst läsa det tänker jag.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Jag har en dröm

Post by jokarfo »

Trollet wrote:Skärmaskin finns redan.
Men så bra. Då behöver ju inte det vara ett hinder alltså.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Jag har en dröm

Post by anton95uppsala »

Vore verkligen episkt om det funkade! Informationsspridning känns ju viktig om det ska funka. Har NP gått ut med saken på Facebook? Sen eventuellt kanske sittplats behöver påeldas av folk som står mellan plexit och själva läktaren, eller? Vad vet jag. tror de kan behöva lite pepp.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jag har en dröm

Post by Rampa »

Någon, tipsa Norran om detta. Tror nog dom hjälper till med allt som hjälper laget i detta skede. Skriver dom nåt om saken i t.ex. lördagsblaskan så vet ju minst hälften av sittplats om det innan matchen.
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Jag har en dröm

Post by Poet »

Vi får inte gå nedanför läktaren längre än uppgången innan bortaspelarnas bås och samma på andra sidan.
2012-05-19
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Jag har en dröm

Post by Markman »

Norran, forumet och Facebook borde väl täcka in de flesta vi kan nå på kort varsel utanför Arenan. Jag kommer inte på någon mer kanal som når ut till så många fler i alla fall. Jag har bara mobilen, så någon annan mod med tillgång till dator kanske kan lägga upp Jablonics inlägg på FB?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Jag har en dröm

Post by Melon »

Rampa wrote:Någon, tipsa Norran om detta. Tror nog dom hjälper till med allt som hjälper laget i detta skede. Skriver dom nåt om saken i t.ex. lördagsblaskan så vet ju minst hälften av sittplats om det innan matchen.

Jag skickade in en insändare till Norran i Söndags med de 7 vanligaste ramsorna (som SGSK skrev i ett av sina Facebook-inlägg), samt en uppmaning till folk att klippa ut insändaren och ta med upp på läktaren så att dom kunde hänga på i sången... :)

Jag fick ett svar i Måndags att min insändare blivit vidarebefordrad till "Idrottsfolkets röst", så jag hoppas verkligen att den hinner bli publicerad innan Lördag... :?

Tyvärr så blev en rad i "Skellefteå är våran stad"-ramsan kvarlämnad från originalet...den med Cryptossporidum-texten... :( ...men det gör nog knappast så mycket, folk får sig ju ändå en bättre förståelse av vad som sjungs...OM den nu blir publicerad vill säga... ;)
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jag har en dröm

Post by Rampa »

Jag kan mejla Norran. Är det någon här som kan ta emot samtal från dom ifall dom nappar och beskriva att det handlar om att försöka få med sittplatspubliken?
I så fall, pm:a mig med telnr.
Locked