Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Zimme »

Femtiofem omgångar är till ända och vi kan konstatera att Skellefteå AIK inte bara infriade utan överträffade förväntningarna. Seriesegern bärgades med 12 poängs marginal. 114 poäng är den näst bästa siffran någonsin. 34 trepoängare är ett nytt elitserierekord. Kollar man vidare i statistiken så är det en munter läsning. Bäst i powerplay, bäst i Boxplay, bäst på att teka och högst effektivitet. Individuellt kan Bud Holloway lägga ett assistrekord till sitt poängrekord från slutspelet ifjol. Han är numera AIK:s bäste poängplockare genom tiderna och 2:a i Elitseriehistorien.

Nu börjar del två av Skellefteå AIK:s resa mot guldet. Kvartsfinal mot Brynäs. Ett Brynäs som är fjärran från det lag man var ifjol, man lyckades med nöd och näppe undvika ett totalfiasko när man räddade slutspelsplatsen i näst sista omgången. Nu står man i media och försöker gjuta hopp i laget och dess fans genom klyschor som ”Slå ur underläge” och ”pressen på dem”. Innerst inne vet dock även den mest fanatiske Brynässupportern att den här serien endast kommer att handla om hur länge Brynäs kan hålla ut innan de krossas under tyngden av den Västerbottniska lagmaskinen. Vi har sett scenariot förr, när AIK var nya i serien. Visst kan en underdog stå upp bra under de första bataljerna, kanske till och med vinna någon match men sen fäller seriesegrarnas större skicklighet och bredd avgörandet.

Skellefteå AIK går in i slutspelet som favoriter. Eftersom vi bor i Sverige kommer oundvikligen spekulationerna om inte det är bättre att ligga lite längre ner och slå ur underläge. I Sverige är favoritskap en börda som enligt sägnen kan krossa den största förhandsfavorit. Jag hävdar att det är ett tecken på att man är en förlorare. Vill man bli bäst så handlar det framför allt om att viljan att vinna måste vara större än rädslan att förlora. Alla, från lagledning och spelare till alla som lever och andas Skellefteå AIK, måste leva med övertygelsen om att oavsett vem som står på andra sidan mittlinjen så är det de som fruktar oss, inte tvärtom. Namnet Skellefteå Kraft Arena ska av våra motståndare associeras med hopplöshet, de ska känna redan när de äntrar isen att ”Det här vinner vi aldrig”.

För att nå dit krävs ett hårt jobb. Vi måste gå in i varje match, varje byte, varje närkamp – och varje ramsa med inställningen att det är det vi gör nu som kan vara avgörande för om vi får fira på torget eller inte. Resan mot de tolv segrarna är både lång och påfrestande men till skillnad från övriga lag har vi ALLT i egna händer, de anpassar sig efter oss – inte vi efter dem. Nostalgiskt har vi drömt oss tillbaka till fornstora dar då Hardy Nilsson lyfte pokalen. Nu är det dags att skapa ett ögonblick som kommande generation kommer att minnas i tider av motgång, frågan är om Du tänker vara en del av det eller om du nöjer dig med att höra andra berätta om den fantastiska resan.

Till sist ett råd till Gävleborna: Ni gör klokt i att hämta inspiration från Vikingatidens England: A furore Normannorum libera nos, Domine (För nordmännens raseri, bevare oss, milde herre Gud!)
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by ante08 »

Visst har ni tänkt att köra matchtråd för varje match i Slutspelet? Annars känns det som att den här tråden blir väldigt lång.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Zimme »

Nej, inget som rör slutspelet får skrivas nån annanstans.

(så klart kommer det att bli separata matchtrådar)
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by BigGuyJohan »

Härlig läsning. Rätt tankar, rätt ord!

Allmän fråga, någon som vet om Isak hinner tillbaka till slutspelet?
Vi behöver ha en Capo på podiet. Det är för dålig stämning i klacken, det är tyst långa stunder och det är för få som sjunger med.. Jag tittar både till höger och vänster om mig där jag står och det är mer än hälften som står och inte sjunger med. Huvudkärnan tar i de dom kan och gör sitt jobb. Det är resterande som faller lite i sitt engagemang!

Det har inte sett bra ut på sistone. För dåligt tryck. Vi i klacken måste upp 20-30% i kapacitet minst!!
Någon måste ta ansvaret att stå på podiet! Om nu inte Isak hinner tillbaka till slutspelets början, så måste någon steppa upp och ta platsen! Häger, Jesper, Emil? Ta tag i det?!!
Men om ingen vill ta podiet så kan jag tänka mig ställa mig där!
Hur som helst får det inte fortsätta se ut som det gjort senaste tiden!

Valet är ert!
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Jablonic »

Fox är hemma lagom till finalen. Tills dess får vi dra lasset själva. Men givetvis kommer det bli ett helt annat tryck i slutspelet.

Bra skrivet, Zimme. Nu går vi in i tunneln där guldet är det enda vi ser och sen låter vi oss inte påverkas av något annat.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Lappmössan »

Ingen countdown detta år?
Dags att börja slutspelshetsa nu, var och en av oss bör ta på oss ansvaret att göra stan svart och gul och se till så att hockeyfebern sprider sig! Funderar själv på vad man kan hitta på, är ju inte bosatt i stan men något bör man ju kunna bidra med när man väl är där, förslag mottages!
NP bör kanske även tagga igång lite på facebook nu inför varje match?
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by BigGuyJohan »

Jablonic wrote:Fox är hemma lagom till finalen. Tills dess får vi dra lasset själva. Men givetvis kommer det bli ett helt annat tryck i slutspelet.

Bra skrivet, Zimme. Nu går vi in i tunneln där guldet är det enda vi ser och sen låter vi oss inte påverkas av något annat.
Okej. Det är ju iofs bra.
Men det behövs nån på podiet!
Som du säger så kommer det bli bättre i slutspelet. Men lär behövs nån där nere ändå.

Sen märks det fort då inte röststarka grabbar som t.ex wolfman och SGSK inte är på västra.
Chippen
Posts: 14238
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Chippen »

En fråga: du efterlyser en man på podiet. Ta den rollen du själv?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Sv: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by BigGuyJohan »

Chippen wrote:En fråga: du efterlyser en man på podiet. Ta den rollen du själv?
Läs igenom mitt första inlägg i denna tråd så ser du att jag erbjuder att ta de. ;)
User avatar
lill-akka
Posts: 163
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by lill-akka »

Jag gratuleras personligen till seriesegern från alla och envar t.o.m. lövenfans.

Man är stolt och det är en otrolig reklam för bygden. Framförallt att AIK står för den positiva, offensiva hockeyn och att man har byggt klubben kring spelare från trakten.

Hur det går i slutspelet känns faktiskt inte lika desperat viktigt denna gång. Jag är redan nöjd.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Bobby »

Det kommer finns folk på podiet under slutspelet, inget att oroa sig över.

lill-akka wrote:
Hur det går i slutspelet känns faktiskt inte lika desperat viktigt denna gång. Jag är redan nöjd.

Allvarligt?
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Zimme »

Avgå.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by 374 »

lill-akka wrote:Jag gratuleras personligen till seriesegern från alla och envar t.o.m. lövenfans.

Man är stolt och det är en otrolig reklam för bygden. Framförallt att AIK står för den positiva, offensiva hockeyn och att man har byggt klubben kring spelare från trakten.

Hur det går i slutspelet känns faktiskt inte lika desperat viktigt denna gång. Jag är redan nöjd.
Lite så är det ju faktiskt. AIK har redan visat att de är bäst i Elitserien, hur det går i slutspelet ändrar inte på det.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Markman »

Finns slutspelslåten att avlyssna någonstans, den släpptes väl i samband med kickoffen idag?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Zimme »

Torde väl dyka upp på itunes om inte annat, annars så dröjer det nog inte länge innan den finns på jotub.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Markman »

Zimme wrote:Torde väl dyka upp på itunes om inte annat, annars så dröjer det nog inte länge innan den finns på jotub.
Sökte runt lite, men hittade den varken på itunes, spotify, dutuben eller via google-sökning, så jag tänkte om någon redan hade länk, men då får jag helt enkelt avvakta!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14238
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Chippen »

Zimme wrote:Torde väl dyka upp på itunes om inte annat, annars så dröjer det nog inte länge innan den finns på jotub.
Står i norran idag att den skulle släppas på fredag alt tisdag
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14238
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Chippen »

BigGuyJohan wrote:
Chippen wrote:En fråga: du efterlyser en man på podiet. Ta den rollen du själv?
Läs igenom mitt första inlägg i denna tråd så ser du att jag erbjuder att ta de. ;)
Oki, jag ber om ursäkt och tar på mig läsglasögonen igen och förstorar upp skärmvyn på mobilen :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
aik155
Posts: 253
Joined: 31 Oct 2011, 13:49

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by aik155 »

hur kommer de se ut med resor i slutspelet?
Låt aldrig stå plats dö
Wikiz47
Posts: 811
Joined: 02 Aug 2011, 15:22

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Wikiz47 »

374 wrote:
lill-akka wrote:Jag gratuleras personligen till seriesegern från alla och envar t.o.m. lövenfans.

Man är stolt och det är en otrolig reklam för bygden. Framförallt att AIK står för den positiva, offensiva hockeyn och att man har byggt klubben kring spelare från trakten.

Hur det går i slutspelet känns faktiskt inte lika desperat viktigt denna gång. Jag är redan nöjd.
Lite så är det ju faktiskt. AIK har redan visat att de är bäst i Elitserien, hur det går i slutspelet ändrar inte på det.
Håller med. Det fanns en tid, för inte så många år sedan, då vi kämpade för att gå upp i eliten. Nu är vi seriesegrare och ett etablerat topplag. Det gör att oron i magen är mindre numera.
Det är inte farten som dödar. Det är smällen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Lappmössan »

Tycker tvärtom att man knapp fokuserat alls på seriesegern i år. Vilket är bra för annars åker vi ut direkt, som alltid när vi är nöjda.
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Sv: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Poet »

Seriesegern ser jag bara som att få hemmafördelen i slutspelet.
2012-05-19
User avatar
PP20
Posts: 147
Joined: 01 Jun 2011, 00:04

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by PP20 »

Bra skrivet, Zimme!
User avatar
Nick the little dick
Posts: 217
Joined: 15 Jun 2011, 22:43

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Nick the little dick »

lill-akka wrote:Jag gratuleras personligen till seriesegern från alla och envar t.o.m. lövenfans.

Man är stolt och det är en otrolig reklam för bygden. Framförallt att AIK står för den positiva, offensiva hockeyn och att man har byggt klubben kring spelare från trakten.

Hur det går i slutspelet känns faktiskt inte lika desperat viktigt denna gång. Jag är redan nöjd.
Dubbelve te eff?
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Sv: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by BigGuyJohan »

Chippen wrote:
BigGuyJohan wrote:
Chippen wrote:En fråga: du efterlyser en man på podiet. Ta den rollen du själv?
Läs igenom mitt första inlägg i denna tråd så ser du att jag erbjuder att ta de. ;)
Oki, jag ber om ursäkt och tar på mig läsglasögonen igen och förstorar upp skärmvyn på mobilen :)
Hehe ;) men som Bob säger så kommer det finnas folk där. Så jag kommer inte bli behöva göra de.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Foppas skridskocoach »

Baserat på tv-sändningarna så har ju draget inte varit det bästa på slutet. Det känns livsviktigt att vi kommer upp i en bra nivå på hemmamatcherna (jag är iofs inte särskilt orolig på den punkten).

Finns "X Down X to go"-skyltarna kvar för återanvändning? Det var ju ett helt fantastiskt arrangemang som verkligen verkar ha uppskattats av alla (med ett enstaka undantag).
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Markman »

Foppas skridskocoach wrote:Finns "X Down X to go"-skyltarna kvar för återanvändning? Det var ju ett helt fantastiskt arrangemang som verkligen verkar ha uppskattats av alla (med ett enstaka undantag).
På rätt bro, så inte Tråk-Per-Mats kan lägga sig i och störa så känns det ju som ett givet återkommande inslag! En riktig stämnings- och intressehöjare även för allmänheten!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Zimme »

Fast då ska det stå "1 down 12 to go", seriesegern räknas som 1.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Sv: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Poet »

Nej det gör den inte.
2012-05-19
Chippen
Posts: 14238
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Vägen mot guldet - slutspelstråden 2013

Post by Chippen »

Zimme wrote:Fast då ska det stå "1 down 12 to go", seriesegern räknas som 1.
Seriesegern har väl inget med Guldet att göra?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Locked