Silly Season 2013/2014

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2013/2014

Post by VonCheese »

Hank wrote:Tar helst ingenting framåt, men måste det värvas nåt tar jag hellre bredd än spets.
För att? Truppen är ju ytterst skadekänslig i dagsläget.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2013/2014

Post by 374 »

Spets bidrar till bredden, bredd bidrar inte till spetsen.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Hank »

374 wrote:Spets bidrar till bredden, bredd bidrar inte till spetsen.
Spets bidrar inte nödvändigtvis till bredden. Spets kan däremot innebära suboptimering. Spets har högre krav på speltid, vilket är lagets bristvara.

Alltså: min poäng är ju att vi har tillräckligt med spelare, både spets och bredd. Bäst i Sverige. Ska det ändå in en till gubbe skulle jag hellre se en Petterström-typ, som kan placeras lite varstans, än ytterligare ett namn som kräver PP-tid eller spel i toppkedjorna.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2013/2014

Post by VonCheese »

Men spets bidrar även till en bättre konkurrenssituation. Bäst för dagen ska spela.
Jag både tror och hoppas att det är spets som ska in i laget.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Hank »

VonCheese wrote:Men spets bidrar även till en bättre konkurrenssituation. Bäst för dagen ska spela.
Jag både tror och hoppas att det är spets som ska in i laget.
Men vi har redan tillräckligt bra konkurrenssituation. En tredjekedja med Arvidsson - Melker - Emanuelsson är ju ett skapligt hot mot topp 2-kedjorna, i fjärdekedjan har du Petterström som var förträfflig som ersättare i toppkedjorna i fjol och med PP-tid samt Adam P som visade uppåtform avslutande halvan. Utanför laget är Sundqvist, som garanterat vill uppåt.

Bäst för dagen ska spela funkar ju heller inte riktigt så i verkligheten. Man bänkar inte sina stjärnor vid formsvackor.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2013/2014

Post by 374 »

Du menar alltså att om du fick välja, så skulle du hellre välja en fjärdelinare än en center som tog exvis Bellemares plats?
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Hank »

Ja.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2013/2014

Post by VonCheese »

Hank wrote:
VonCheese wrote:Men spets bidrar även till en bättre konkurrenssituation. Bäst för dagen ska spela.
Jag både tror och hoppas att det är spets som ska in i laget.
Men vi har redan tillräckligt bra konkurrenssituation. En tredjekedja med Arvidsson - Melker - Emanuelsson är ju ett skapligt hot mot topp 2-kedjorna, i fjärdekedjan har du Petterström som var förträfflig som ersättare i toppkedjorna i fjol och med PP-tid samt Adam P som visade uppåtform avslutande halvan. Utanför laget är Sundqvist, som garanterat vill uppåt.

Bäst för dagen ska spela funkar ju heller inte riktigt så i verkligheten. Man bänkar inte sina stjärnor vid formsvackor.
Ja vi kanske har tillräckligt med konkurrenssituation när alla är friska och hela. Men skador kommer och då ser vi betydligt tunnare ut. Jag ser inget negativt med spets in i laget.
Jocke Jimmie Bud Bellemare och Möller är väl egentligen de som är givna i 2 första kedjorna. En center mellan Jocke och Jimmie där vore bättre än t.ex en ny Petterström.
Se bara på ifjol. Då hade vi det ännu bättre ställt på forwardssidan, innan vi ens tagit in Vesce.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Hank »

Vi hade för många forwards i fjol och de många långtidsskadorna, som var en extrem situation, tror jag egentligen gjorde laget gott. Bellemare, Möller och Forssell missade totalt 78 matcher i grundserien, dessutom saknades Jimmie i ytterligare tio, och så vidare.

Jag skulle inte bygga ett lag för att klara en sådan extrem situation. Man kan säga att fjolårets lag heller inte var det, eftersom det som räddade oss då inte var spelare som vi på förhand såg som spets, utan youngsters och bredd. Lindberg, Emanuelsson, Arvidsson, Melker och Petterström.

Till den här säsongen kommer dessutom Arvidsson och Emanuelsson få större roller. Jag tror heller inte att vi kommer fortsätta rulla med fem forwards i PP1, vilket skärper konkurrensen ytterligare.

Men om nu konkurrens alltid är bra, de bästa ska spela och spets alltid ger bredd, varför nöja sig med en spetsvärvning till? Varför inte två, tre eller fyra spetsar till? Självklart för att det någonstans finns en gräns. Jag tycker att vi nått den.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Spökplumpen »

Väl talat Hank.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2013/2014

Post by VonCheese »

Hank wrote:Vi hade för många forwards i fjol och de många långtidsskadorna, som var en extrem situation, tror jag egentligen gjorde laget gott. Bellemare, Möller och Forssell missade totalt 78 matcher i grundserien, dessutom saknades Jimmie i ytterligare tio, och så vidare.

Jag skulle inte bygga ett lag för att klara en sådan extrem situation. Man kan säga att fjolårets lag heller inte var det, eftersom det som räddade oss då inte var spelare som vi på förhand såg som spets, utan youngsters och bredd. Lindberg, Emanuelsson, Arvidsson, Melker och Petterström.

Till den här säsongen kommer dessutom Arvidsson och Emanuelsson få större roller. Jag tror heller inte att vi kommer fortsätta rulla med fem forwards i PP1, vilket skärper konkurrensen ytterligare.

Men om nu konkurrens alltid är bra, de bästa ska spela och spets alltid ger bredd, varför nöja sig med en spetsvärvning till? Varför inte två, tre eller fyra spetsar till? Självklart för att det någonstans finns en gräns. Jag tycker att vi nått den.
Jag håller med om att man måste nå en gräns och nöja sig. Jag tycker att laget som vi har just nu är bra och med hela truppen intakt så behövs inte någon till värvning. Men skador kommer att komma. Därför ser jag det inte som någon nackdel med mera spets. Även om det egentligen är bredd som behövs för att bredda truppen så kan ju även spets vara en typ av bredd.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Spökplumpen »

Alla vill alltid värva en NHL-stjärna. Och då menar jag alltid. Men verkligheten måste också göra sitt. Eftersom vi landat två dyra värvningar nu är det inte säkert vi har så mkt mer pengar att spendera, och sett till truppen finns inget egentligt behov av spets. Däremot finns det behov av ytterligare spelare, därför tycker jag det mest optimala sett utifrån behov och ekonomi är en Pettersström-typ. Eller en hungrig yngre spelare från allsvenskan. Då kanske det dessutom finns lite ekonomiskt utrymme kvar för att göra korrigeringar á la Alavaara under seriens gång.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2013/2014

Post by 374 »

Naturligtvis finns det en verklighet att förhålla sig till men det är helt felaktigt att säga att spets inte bidrar till bredd.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Spökplumpen »

I normalfallet är det givetvis så, men inte nödvändigtvis. Det beror på spelartypen. Se på NHL och Bud Holloway. Varför får inte Holloway spela i Kings?

Ta exemplet att du värvar in en offensiv och spelskicklig center, en riktig poängspruta. Han kommer dock inte upp i förväntat poängproduktion och är aningen sämre än konkurrensen. Han blir dålig för första två, och hans egenskaper gör att det finns bättre alternativ även för sista två. Den dyra spetsspelaren kommer inte bidra till bredden alls, utan är bara pengar i sjön.
Jag kallar f.ö. alternativet ovan för Lex Vesce.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Hank »

Angående Vesce så var han ju överflödig redan innan han kom i fjol (och dessutom visade sig vara kass), och det dessutom när vi hade spelare borta...
p-play
Posts: 6786
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2013/2014

Post by p-play »

Och apropå Vesce så var det i dagens norra en flopplista. För mig är det obefripligt att Vesce inte är topp fem. Maken till flopp var det länge sedan man skådade. Han såg stundtals ut som en korpenlirare. Det var nästan så att man tyckte synd om honom då han uppenbarligen ville mer men var hämmad av någon typ av skada.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2013/2014

Post by 374 »

Fast att spelare floppar är egentligen en helt annan sak. Det går liksom inte att avstå från att värva en spetsspelare trots att det finns en risk att han ska floppa. Det var helt rätt värva Vesce som läget var då, precis som det var helt rätt av Vattenfall att köpa Nuon med det de visste då.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Hyland (I'm back) »

Tror ni AIK kommer at in exempelvis en center? Lasse har väl sagt att om det dyker upp något intressant.
User avatar
Toby
Posts: 95
Joined: 15 Jun 2011, 19:19

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Toby »

p-play wrote:Och apropå Vesce så var det i dagens norra en flopplista. För mig är det obefripligt att Vesce inte är topp fem. Maken till flopp var det länge sedan man skådade. Han såg stundtals ut som en korpenlirare. Det var nästan så att man tyckte synd om honom då han uppenbarligen ville mer men var hämmad av någon typ av skada.
Vänta nu...det är ju precis det han gör dvs rankas som den 5e största floppen! Största floppen är enligt listan Jan Novak och på 5e plats kommer Vesce.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2013/2014

Post by VonCheese »

Jag tror att Fredrik Sjöström kan vara aktuell.
Edit: Verkar stå på norran nu också.
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Markman »

Otippat att NP-inlägg hamnar på norran...
Norran verkar tro att Da Costa ska kunna vara aktuell också.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Akerman2 »

Da Costa som nämns på bloggen och som varit under luppen vore en trevlig bekantskap.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=14394" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Läste en artikel i Ottawa Sun där info stod att han fått ett qualifying offer följt av texten:
"If he decides to accept the offer, then it's believed he'll also have to show up to train with conditioning coach Chris Schwarz in Ottawa this summer. Otherwise, Da Costa could turn down the offer and go play in Europe."

Den texten är från 26 juni och än så länge är inget kontrakt accepterat.

Känns långsökt men..
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3045
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Foppas skridskocoach »

Om vi värvar Sjöström hoppas jag innerligen att vi betalar vad han är värd (dvs en tredjecenterlön) och inte summor i klass med vad FBK/FHC betalat tidigare.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Hyland (I'm back) »

Enligt vk bloggen så har dom säker källa att ny center ska vara på gång! ? Vem är det som man ev landar?
patrik71
Posts: 138
Joined: 24 Jul 2012, 05:07

Re: Silly Season 2013/2014

Post by patrik71 »

Sjöström gjorde sig ett namn som rollspelare med en bra skridskoåkning och skulle komma till Sverige och leverera poäng. Det blev inte mycket poäng och jag tycker inte han visade prov på någon vidare skridskoåkning eller defensivt spel heller, han känns ganska slut och jag skulle hellre se en större roll för Sundqvist än att värva Sjöström..
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2013/2014

Post by 374 »

Inte för att jag tycker att Sjöström är något vidare men nog håller han högre klass än Sundqvist.
Chippen
Posts: 14277
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2013/2014

Post by Chippen »

Sjöström har rutin, det är typ allt. Visst har han fåry roller i både FBK och Frölunda som inte passar honom men ändå.

Hade vi inte haft Petterströn redan så oki då.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Markman »

374 wrote:Inte för att jag tycker att Sjöström är något vidare men nog håller han högre klass än Sundqvist.
Men å andra sidan lär han kräva minst typ 5 gånger lönen som Sundqvist har. Så stor skillnad är det inte på dem...
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Hank »

Största felet med Sjöström är att han inte är Jonte Hedström.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Silly Season 2013/2014

Post by Hyland (I'm back) »

Tror om någon kommer in så är det spets. Nu figurerar tydligen ytterligare ett intressant namn. Zach Boyschuck?
http://blogg.vk.se/svartochgul/2013/08/02/nhl-meriter/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tvivlar dock på detta.
Locked