Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Ante »

Nån var ju tvungen! Eftersom jag har bäst musiksmak på forumet så tycker jag det passar rätt bra att just jag startar den 8-) Tipsa, hylla, o dissa om allt inom den hårdare rocken nu alla följare av den enda rätta tron! Horns up!

Drar iväg ett tips själv. Nya Saxon "Call To Arms" är en riktig kanonplatta. Gubbarna kan än.

Hoppas alla musik/film och andra hobbytrådar får ett uppsving nu med det nya grymma forumet!
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Zimme »

Fast nu har vi bestämt att den musik som är godkänd av NP är dansband, disco, RnB och vissa låtar av Ewert Taube.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Markman »

Zimme, du är diskvalificerad från tråden från och med nu! :evil:

The Crüe håller än! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Zimme »

Du dissa ju Hextall så jag skiter i vad du säger. :evil:
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Markman »

Nej då, jag dissade inte Hextall, jag tyckte bara att skadeglädjen i det faktiska Wiki-inlägget var roligt.. Det var i alla fall aldrig tänkt att vara en Hextall-diss från min sida.. ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Ante »

Zimme wrote:Fast nu har vi bestämt att den musik som är godkänd av NP är dansband, disco, RnB och vissa låtar av Ewert Taube.
Jaa, vi får väl helt enkelt bryta arm om det. Eller bryta en arm menar jag :twisted: O ge fan i att snacka om Hextall här! 666!
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by smogz »

Bästa framträdande på Sweden r´Rock enligt mig:

Ozzy - såg ovanligt pigg ut och hade roligt (även om setet var för kort och han springer som en pingvin)
Jason & the Scorchers -ok frågan är om rockcountry platsar på sweden rock. Men han var så jävla glad och kunde charma publiken, värt mycket det.
Helloween - gillar helloween även om jag saknar Kiske, körde rätt låtar.
Saxon - alltid stabila, alltid rätt låtar, lite förutsägbara
Accept - blir aldrig Accept utan Udo men dom gjorde en riktigt bra spelning, sångaren ser inte så värst bekväm ut dock.
Ghost - tar ett gammalt djävulskoncept och jag tycker dom gör det fräscht med powermetal och riktig sång.
The Cult - hade antagligen varit högre upp om jag nånsin lyssnat på dom innan - gillar iallafall deras show.

Tyvärr:
Judas Priest - såg trötta ut, hade för långa mellanrum mellan låtarna och körde för lite hits.
Whitesnake - har aldrig gillat dom och när dom är sådär tråkiga så går jag och ser Ghost istället.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Ante »

Kul att läsa dina intryck. Men Ghost får du fan inte klassa som powermetal ;) Kolla upp The Devil`s Blood i samma skola om du inte hört dom. hade tänkt se Ghost på Getaway om några helger men dom krockar med The Darkness så jag får nypa dom på Wacken istället.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by lazerkrobbe »

.
Last edited by lazerkrobbe on 18 Jun 2011, 08:14, edited 1 time in total.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by smogz »

Ante wrote:Kul att läsa dina intryck. Men Ghost får du fan inte klassa som powermetal ;) Kolla upp The Devil`s Blood i samma skola om du inte hört dom. hade tänkt se Ghost på Getaway om några helger men dom krockar med The Darkness så jag får nypa dom på Wacken istället.
Ok powermetal kanske är fel. Men jag vägrar klassa det jag såg som black metal. Isåfall Old School Black Metal. rätt rent gitarrljud, tajt, melodiöst och ingen growl.

Vad klassar du det som?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Ante »

smogz wrote:
Ante wrote:Kul att läsa dina intryck. Men Ghost får du fan inte klassa som powermetal ;) Kolla upp The Devil`s Blood i samma skola om du inte hört dom. hade tänkt se Ghost på Getaway om några helger men dom krockar med The Darkness så jag får nypa dom på Wacken istället.
Ok powermetal kanske är fel. Men jag vägrar klassa det jag såg som black metal. Isåfall Old School Black Metal. rätt rent gitarrljud, tajt, melodiöst och ingen growl.

Vad klassar du det som?
Haha, jadu, egentligen spelar det väl ingen roll vad dom spelare för nåt. Är bara lite allergisk mot power metal. Men själv skulle jag nog säga gammal hederlig hårdrock.
User avatar
qerzeboy
Posts: 95
Joined: 16 Jun 2011, 18:21

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by qerzeboy »

Ante wrote: Haha, jadu, egentligen spelar det väl ingen roll vad dom spelare för nåt. Är bara lite allergisk mot power metal. Men själv skulle jag nog säga gammal hederlig hårdrock.
Håller med om det, men texterna är oerhört mycket black metal. Angående retroband så är Graveyard oerhört bra.
“Interviewer: 'So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?'
Frank Zappa: 'You have a wooden leg. Does that make you a table?”
User avatar
Toby
Posts: 89
Joined: 15 Jun 2011, 19:19

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Toby »

don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by don_tomassso »

Missa inte Adept i morrn. spelar på trästocks 22:45.Samt Pain of Salvation 23:45.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by TS_ »

don_tomassso wrote:Missa inte Adept i morrn. spelar på trästocks 22:45.Samt Pain of Salvation 23:45.

Lovar

Taggar med
http://www.youtube.com/watch?v=PSxjO4cuLS8
http://www.youtube.com/watch?v=l4PQz6URFis
http://www.youtube.com/watch?v=xwyMrh2hYDg
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by smogz »

Var och tittade på Evil Masquerade i Sundsvall i helgen. Från Köpenhamn men gitarristen och låtskrivaren Flyman är från Timrå. Kan rekommenderas om ni inte hört dom. Klassisk metal med klassiska influenser typ. Theatrical metal har jag läst någonstans. Klart värda en lyssning. Kommer dessutom med ny skiva i höst. Finns inte på Spotify men går att hitta på Grooveshark eller myspace.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by TS_ »

Måste ändå säga att jag hade låga förhoppningar på Adept-konserten, på kompisars rekommendationer och youtube klipp så har jag fått veta att Adept är dåliga live. Men jag måste då säga att jag blev väldigt positivt!

Förövrigt tycker jag att de förtjänade en bättre publik, kanske hade varit dubbelt så många en lördag kväll.

Vad hette första låten dom spelade? När de äntrade scenen, jag hade inte hört den tidigare.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by don_tomassso »

TS_ wrote:Måste ändå säga att jag hade låga förhoppningar på Adept-konserten, på kompisars rekommendationer och youtube klipp så har jag fått veta att Adept är dåliga live. Men jag måste då säga att jag blev väldigt positivt!

Förövrigt tycker jag att de förtjänade en bättre publik, kanske hade varit dubbelt så många en lördag kväll.

Vad hette första låten dom spelade? När de äntrade scenen, jag hade inte hört den tidigare.
Tragisk med så lite folk,men Skellefteå är ju ingen hårdrock stad.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by TS_ »

don_tomassso wrote:
TS_ wrote:Måste ändå säga att jag hade låga förhoppningar på Adept-konserten, på kompisars rekommendationer och youtube klipp så har jag fått veta att Adept är dåliga live. Men jag måste då säga att jag blev väldigt positivt!

Förövrigt tycker jag att de förtjänade en bättre publik, kanske hade varit dubbelt så många en lördag kväll.

Vad hette första låten dom spelade? När de äntrade scenen, jag hade inte hört den tidigare.
Tragisk med så lite folk,men Skellefteå är ju ingen hårdrock stad.
Dom täckte ju nästan hela gräsplanen förra året då Sonic Syndicate spelade, om jag inte minns fel
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Ante »

Några av banden jag sett live i sommar. Accept, Agnostic Front, Airbourne, Avantasia, Bullet, The Darkness, Ensiferum, Evile, F.K.U., Hayseed Dixie, Heaven Shall Burn, Helloween (minns dock ej nåt men jag var där) Judas Priest, Kreator, Immortal, Motörhead, Onslaught, Ski´s Contry Trash, Suidakra, Har säkert glömt några men det här var dom som ploppade upp. Får ses som en godkänd sommar!
User avatar
NisseJ
Posts: 57
Joined: 16 Jun 2011, 14:52

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by NisseJ »

Vart e alla riktiga Metalheads? ...läste rubriken å trodde man kanske skulle få tips på nå' nytt/fräscht/kul... inte folk som viftar med de gamla schwettiga gubbrockskalsongerna liksom... ;)

Såå, jag sticker ut arschlet å kidnappar tråden lite :twisted:

Band som jag sett, eller ska se:

All Shall Perish - Procession of Ashes (Deathcore... låt från deras nya platta, dock inte lika bra som låtarna Eradication och The Day of Justice från förra albumet The Price of Existence )
http://www.youtube.com/watch?v=53HzZbbDR0E

Chthonic - Takao (Taiwanesisk Melodisk Black Metal liksom, hrrm... tänkte jag först men det visade sig att det inte bara kommer "skräp ifrån Taiwan" ...faktiskt)
http://www.youtube.com/watch?v=e_UkowmQ ... re=related

Chthonic - Broken Jade
http://www.youtube.com/watch?v=heF_NPJbv8Y

Lemuria - A Coming Storm (Jävligt skön Black/Folk/Epic Metal från Belgien)
http://soundcloud.com/lemuria-1/a-coming-storm

Trivium - In Waves (Metalcore när den är som bäst)
http://www.youtube.com/user/trivium?ble ... xOhc-dfEDY

Turisas - Stand Up And Fight (Stundtals tokiga finnar men också jävligt sköna, riktig Laddnings/Kampdänga denna låt)
http://www.youtube.com/watch?v=7woW7DmnR0E (Officiella videon)
http://www.youtube.com/watch?v=pKS0-3K1GfY(Akustiska versionen, bättre ljud i 480p eller 720p)

All That Remains - Empty Inside (Bästa låten från deras hittils bästa platta The Fall of Ideals )
http://www.youtube.com/watch?v=YlQ0m6jt ... re=related

Dark Tranquillity - Lost To Apathy (Goa Death Metal gubbar & parhästar med In Flames, jäkligt trevliga är de också å de dricker förvånansvärt mycke' bärs innan spelningarna, nåt som jag faktiskt fick jag uppleva '06 'first hand' så att säga när vi råkade 'våldgästa' i deras VIP-lounge... Här e de med en gammal dänga men enligt mig deras hittills bästa)
http://www.youtube.com/watch?v=GZqfH1LQ ... ure=relmfu

Sitter på mer förslag på "sebara" band, om nu någon "gives a shit" :ugeek:
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Ante »

Av banden du rabblar upp så är det väl bara Dark Tranquillity som håller klassen. All Shall Perish är väl lyssningbara och Turisas är hyfsade men buskis! Finns dock hur många nya bra band som helst! Själv har jag fastnat rejält för norska Communic!

http://www.youtube.com/watch?v=W-1K6xwAv1A
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by smogz »

Å själv har jag svårt att se att dagens hårdrocksband gör nått vettigt överhuvudtaget. Gillar några få nya men annars blir det mest det jag lyssnade på i mitten av 80-talet som gäller fortfarande.

Nya som jag kan leva med:
Pagan´s Mind
Firewind
Masterplan (deras två första med Jorn)
Vanden Plas
Falconer
Bloodbound
Suspyre
Riverside
Pain of salvation
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by karjala »

Machine Head och Mastodon släpper nytt i slutet av månaden. Intressant eftersom båda bandens förra plattor var renodlade 10 poängare. I alla fall i mina öron.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Ante »

Slutet av augusti o september blir en bra månader för skivsläpp! Här är några höjdare!

Anthrax - Worship Music
Edguy - Age Of The Joker
Einherjer - Norrön
Ghost Brigade - Until Fear No Longer Defines Us
Vader - Welcome To The Morbid Reich
White Wizzard - Flying Tigers
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by karjala »

Någon annan här som ska se Motörhead i Luleå i December?
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Ante »

karjala wrote:Någon annan här som ska se Motörhead i Luleå i December?
Jodå, dit eller till Sundsvall blir det. Hoppas bara Mr Kilmister är lite nyktrare då än han var på Wacken :roll:
User avatar
Wolfman
Posts: 224
Joined: 21 Jun 2011, 15:18

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Wolfman »

Ante wrote:Slutet av augusti o september blir en bra månader för skivsläpp! Här är några höjdare!

Anthrax - Worship Music
Edguy - Age Of The Joker
Einherjer - Norrön
Ghost Brigade - Until Fear No Longer Defines Us
Vader - Welcome To The Morbid Reich
White Wizzard - Flying Tigers
Vader ser jag fram emot. Men Mastodons nya ser jag som det största släppet i år! 2000-talets bästa band, säger jag utan att tänka efter.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by smogz »

Har nån gång bedömt Mastodon som usla och därmed skitit i dom. Förstår inte varför - kände efter era hyllningar här ovan att jag måste lyssna lite. Oblivionskivan låter ju riktigt riktigt bra.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Den stora tråden om Hårdrock/Metal.

Post by Ante »

Vill verkligen gilla Mastodon eftersom alla balla killar gör det. Men njaaa, det är inte min kopp av rock!
Post Reply