Jakt

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Jaktlaget utökades nu på morgonen. Sonen klarade kulvapen och högviltsprovet.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Rampa wrote:Jaktlaget utökades nu på morgonen. Sonen klarade kulvapen och högviltsprovet.
Härligt! Skitjakt på han i höst :)
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

fwd wrote:Verkar finnas lite rävhat i min lilla terrier. Han fick ett leksaksdjur som föreställer en räv, snacka om att mörda en leksak. Betydligt mer intresserad av den än övriga leksaker.
Det var samma sak för min katt, så det enda det betyder är att rävar är onda! Min katt HAAAATADE rävleksaken.

Kan iofs ha att göra med att jag stoppade in handen i ett rävskinn som en handdocka och körde fram den i en dörröppning samtidigt som jag morrade. Katten blev sig aldrig lik efter det.

Men seriöst den 25e augusti smäller det!
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Jakt

Post by Zimme »

Larzon:Det låter som nått som passar för dig.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Zimme wrote:Larzon:Det låter som nått som passar för dig.
Duvjakten börjar 1 augusti..
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Larzon wrote:
Rampa wrote:Jaktlaget utökades nu på morgonen. Sonen klarade kulvapen och högviltsprovet.
Härligt! Skitjakt på han i höst :)
Varför inte "skjutjakt"! :lol:
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

vill inte jinxa bort hans chanser ;)
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Jag jagar i Medle VVO och skulle vilja byta lite jakt med någon ful jävla AIK:are.
Det ska ske mellan 22e aug till någon vecka framåt.
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Warder wrote:Jag jagar i Medle VVO och skulle vilja byta lite jakt med någon ful jävla AIK:are.
Det ska ske mellan 22e aug till någon vecka framåt.
Lät väldigt intressant! Synd bara att stövaren jag jagat med gick bort förra sommaren och valpen bara är 14 veckor. Nästa år har jag och Bill injagning på både stövare och grythund. Återkommer då :)
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by fwd »

Idag är en tråkig dag. Vår äldsta Tollare gick bort för några timmar sedan. Pang bom från ingenstans, han blev 10 år. En otroligt duktig eftersökshund.
Charter Division
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

fwd wrote:Idag är en tråkig dag. Vår äldsta Tollare gick bort för några timmar sedan. Pang bom från ingenstans, han blev 10 år. En otroligt duktig eftersökshund.
Riktigt riktigt tråkigt! vila i frid *Gandalf*
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Jakt

Post by Trollet »

Beklagar, Simon.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Finns här någon som sett några skogsfåglar i år? Verkar bli ett riktigt dåligt år :(
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Warder wrote:Finns här någon som sett några skogsfåglar i år? Verkar bli ett riktigt dåligt år :(
Jag har inte sett en enda orre/tjäder. dock har jag sett väldans mycket järpe! hela EN st.

Tror det varit en alldeles för kall vår, flugorna kom igång väldigt sent
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Jakt

Post by Rollie »

Finns risk att kullarna inte gått fram något i år med kall vår-sommar och betydligt mindre gnagare i år. Vi får se när man plöjer igenom markerna under premiärveckan, då får man ganska snabbt facit. Tror dock att det kan finnas en del gammelfågel efter ett riktigt bra år i fjol.
Moss
Posts: 207
Joined: 11 Dec 2011, 18:59
Location: Skellefteå

Re: Jakt

Post by Moss »

Warder wrote:Finns här någon som sett några skogsfåglar i år? Verkar bli ett riktigt dåligt år :(
Jag såg faktiskt tre/fyra st tjäderhönor i början av sommaren, men jag kan ju ha drömmt också...
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Rollie wrote:Finns risk att kullarna inte gått fram något i år med kall vår-sommar och betydligt mindre gnagare i år. Vi får se när man plöjer igenom markerna under premiärveckan, då får man ganska snabbt facit. Tror dock att det kan finnas en del gammelfågel efter ett riktigt bra år i fjol.
Mina tankar exakt, sen så finns det ju så klart geografiska skillnader. Jag ska inventera mina marker den 22-24 så får vi se om jag ska sitta hemma och självskada eller hålla mig i skogen i höst.

Om inte annat lär väl rävjakten vara het i höst...
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Sv: Jakt

Post by fwd »

Om någon knäpper en räv/grävling i höst så gör jag gärna affär på skinnet. Vore trevligt att börja prägla valpen rätt snart.
Charter Division
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Sv: Jakt

Post by Warder »

fwd wrote:Om någon knäpper en räv/grävling i höst så gör jag gärna affär på skinnet. Vore trevligt att börja prägla valpen rätt snart.
Jag hör av mig när jag skjuter första räven så får vi se om du fortfarande är intresserad!

Visst var det en Jack Russel du skaffat? Jag såg en "bana" som några byggt till träning av grythund där de drog ett skinn genom en labyrint som hunden fick krypa igenom, alltså ett konstgjort gryt i trä, där man kunde lyfta av taket på vissa segment osv. kanske vore nått?
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Sv: Jakt

Post by fwd »

Warder wrote:
fwd wrote:Om någon knäpper en räv/grävling i höst så gör jag gärna affär på skinnet. Vore trevligt att börja prägla valpen rätt snart.
Jag hör av mig när jag skjuter första räven så får vi se om du fortfarande är intresserad!

Visst var det en Jack Russel du skaffat? Jag såg en "bana" som några byggt till träning av grythund där de drog ett skinn genom en labyrint som hunden fick krypa igenom, alltså ett konstgjort gryt i trä, där man kunde lyfta av taket på vissa segment osv. kanske vore nått?
Toppen!

Ja det är en JRT jag skaffat. Vill bara att han ska bli van vid lukten av grävling och räv. Konstgrytsträning ska jag pröva med honom nästa år när han fyllt 1år. Finns konstgryt i drängsmark, fällfors och medle eller myckle som grythubdsklubben tränar i. Det rekommenderas inte att man släpper en valp i konstgryten för fort för risk att man "förstör" hunden.
Charter Division
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Jakt

Post by Rollie »

Warder wrote:
Rollie wrote:Finns risk att kullarna inte gått fram något i år med kall vår-sommar och betydligt mindre gnagare i år. Vi får se när man plöjer igenom markerna under premiärveckan, då får man ganska snabbt facit. Tror dock att det kan finnas en del gammelfågel efter ett riktigt bra år i fjol.
Mina tankar exakt, sen så finns det ju så klart geografiska skillnader. Jag ska inventera mina marker den 22-24 så får vi se om jag ska sitta hemma och självskada eller hålla mig i skogen i höst.

Om inte annat lär väl rävjakten vara het i höst...
Jag vill gå ut den 25:e med en positiv och förväntansfull inställning, därav ingen förinventering för min del... ;)
Där jag jagar är rävjakten aldrig het pga av en kraftig lodjursstam som håller borta en potentiell konkurrent som räven rätt bra.
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Nja, "van" vill du väl inte att han ska bli :D

Är han av sunda jaktgener lär väl "förprogrameringen" slå igång så fort han luktar på ett rävskinn :D
Jag blev helt ärligt svinrädd första gången polarens border terrier såg en levande räv, fanskapet blev ett drägglade, vrålande monster.

Jag har ingen jakthund själv så är du sugen på att jaga räv eller grävling i medle nästa år så säg till!
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Sv: Jakt

Post by fwd »

Warder wrote:Nja, "van" vill du väl inte att han ska bli :D

Är han av sunda jaktgener lär väl "förprogrameringen" slå igång så fort han luktar på ett rävskinn :D
Jag blev helt ärligt svinrädd första gången polarens bearded terrier såg en levande räv, fanskapet blev ett drägglade, vrålande monster.

Jag har ingen jakthund själv så är du sugen på att jaga räv eller grävling i medle nästa år så säg till!
Nja men är ju bra att försöka trigga igång jaktinstinkten lite redan nu så han vet vad lukten är ifrån!

Haha är så jag hoppas min terrorist ska bli när han kommer i kontakt med räv också;)

Absolut, är han mogen att jaga i gryt med nästa år så då kör vi:smile:
Charter Division
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Vad sitter det för nalle-gosare på länstyrelsen i Västerbotten? I fjol var kvoten 25 björnar, vilka samtliga fällts innan ens älgjakten startade. Detta i sig självt torde tyda på en rätt så kraftig björnstam, då de flesta jaktlag inväntar älgjaktstarten för att paralellt med den bedriva björnjakt. Nu fälldes väl för all del några på åtel (eller har jag fel där?) men ser man till norrbotten, som hade 68 tilldelade, och alla dessa fälldes och i år har en ökning till hela 90, med tillägget att 25 (tjugofem, lika som hela västerbottens tilldelning) skjutits vid skyddsjakt bara i våras. Alltså får 115 björnar fällas i norrbotten detta år. Inte är väl norrbotten mycket större och knappast så mycket björntätare än västerbotten?
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Håller med till till 100%. dock fälldes det inga björnar vid åtel, dock runtikring och det konstaterades björnbesök vid många åtlar. efterssom björnar oftast besöker åtlarna på natten blir det svårt att skjuta dom där då man inte får jaga björn nattetid, tror der pratas om att ändra det till nästa år!
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Warder
Posts: 256
Joined: 25 May 2011, 15:37

Re: Jakt

Post by Warder »

Fast i Skellefteåtrakten är det väl ändå rätt ont om björn? Västerbottens län är ju enormt och går hela vägen genom fjällen till Norge, i vilket område menar man att 25 björnar ska skjutas? Är det i hela länet är det absurt, dessutom lika absurt att mena att uttaget lika gärna kan ske vid kusten som i inlandet.
"I know the human being and fish can coexist peacefully."
- George W. Bush
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Jag jagar mellan Boliden och Storselet och där har funnits björn till och från under många år. Men de två senaste säsongerna har det mer eller mindre börjat uppehålla sig nalle mer konstant. Vi hade en inom vårt område i höstas, både sept. och okt. Då marken bara är ca 500 ha får det till följd att marken blir i det närmaste älgtom, då inte älgen trivs i närheten av björnen, som i sin tur har stort revir. För två veckor sedan sågs en björn i Norrbäck och de här markerna ligger ca 3,5 mil från Skellefteå. För närvarande verkar det inte som den björnen är slagbjörn, men med ökande ålder och vid t.ex. dåliga bärår kan nallarna övergå till mer köttslig meny.
Jag är ganska säker på att det finns fler björnar än de flesta tror.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakt

Post by Larzon »

Warder wrote:Fast i Skellefteåtrakten är det väl ändå rätt ont om björn? Västerbottens län är ju enormt och går hela vägen genom fjällen till Norge, i vilket område menar man att 25 björnar ska skjutas? Är det i hela länet är det absurt, dessutom lika absurt att mena att uttaget lika gärna kan ske vid kusten som i inlandet.
japp, hela länet! tror det är max 10 eller 15 bedan odlingsgränsen. osäker på det.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Högst sexton får fällas nedanför odlingsgränsen.
Länet delas in i två jaktområden: området ovan (väster om) odlingsgränsen och området nedanför (öster om) odlingsgränsen.
Jakten omfattar högst 25 björnar, varav högst 16 får fällas nedanför odlings-gränsen i Västerbottens län.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Jakt

Post by Rampa »

Tips till´fwd. Om du inte redan läst den, det har kommit ut en ny tidning, Min Jakthund, http://www.minjakthund.se/" onclick="window.open(this.href);return false;, som i nummer 4 (augusti) tar upp ämnet injagning av grythund.

I samma tidning kan man läsa om en organisation som kallar sig P.T.P, http://www.p-t-p.org/" onclick="window.open(this.href);return false;, som ser ut att vara jakthatare som värnar om framförallt vargen, tycks det. Man lägger ut personuppgifter på jägare i allmänhet och varghatare i synnerhet, på nätet. Även uppgifter om var jaktfaciliteter som jakttorn o kojor finns. Gruppen skryter på hemsidan över hur många åtelkameror man slagit sönder och det finns till och med misstanke om mordbrand, men inom polisen är tydligen ärendet inte högt prioriterat.
Synnerligen obehagligt om man med namn, adress och bild skulle utpekas som varghatare på internet.
Ett tilltag som jag tror även är olagligt genom PUL.
Post Reply