Northvolt

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Northvolt

Post by smogz »

Ber att få gratulera bygden till Northvolt-etableringen. Kommer att bli grymt bra.

Man pratar om 2000 arbetstillfällen, vilket förstås säkert kommer att minska med ökad robotisering. Men ändå jävligt bra för Skellefteå och möjligen bra för AIK i längden. Klart det ska stå Northvolt nånstans på dräkten.

Smart kompromiss också av Northvolt med utveckling i Västerås där det antagligen finns mer kompetens i området i och med ABB. Men skelleftedelen av umeå universitet borde jobba för forskning i området kan man ju hoppas. En av de hetaste områdena just nu.

Grymt kul
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Northvolt

Post by Sed »

Visst vore det kul om de lyckades. Det saknas dock 11.9 miljarder till första steget av byggandet.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Northvolt

Post by Skidrow »

Det som är trist är att utvecklingen inte blir här utan i Västerås.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Northvolt

Post by Lidlund »

2000 arbetstillfällen är ju extremt kreativt räknat. Det är inklusive alla som behövs för att bygga fabriken, vägar och allt runt omkring. Inte "I" själva fabriken.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Northvolt

Post by p-play »

Det vore kul om de lyckades, men det är ingen lek att få ihop 12 miljarder. I första rundan kommer nog bara företag och andra intressenter som har stort egenintresse att investera. Jag har svårt att se att andra investerare skall vilja hoppa på tåget då värderingen är hög utan att det finns någon teknisk höjd: De äger ju inte någon unik batteriteknik. Det faktum att de inte har presenterat mer än 200 miljoner i finansiering tyder ju också på att det inte direkt är någon rusning till den första finansieringsrundan.
Det kommer troligtvis så småningom att bli en prispress med importbatterier från Kina och från fabriker i forna Östeuropa med lägre kostnadsnivå. Jag kan tänka mig att de kommer att försöka börsnotera allt efter andra rundan och kanske t o m tidigarelägga det till andra rundan om det går trögt att hitta partners. Det hade känts betydligt mer stabilare om det vore någon gigantisk koncern som kan egenfinansiera allt och inte personer som är beroende av andras pengar. Fördelen är väl att om allt går snett för Northvolt så har kommunen redan färdigställt en site som kan intressera någon annan.
SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: Northvolt

Post by SimonL »

Det går nog inte att överskatta betydelsen av att få en industri av den storleken till Skellefteå, tillsammans med norrbottiabanan skulle det kunna ge kommunen och regionen ett rejält uppsving.
Är dock också lite skeptisk, att gå från ingenting till miljardindustri på två år är en rätt ambitiös plan och mer än ett sånt projekt har ju blivit fiasko. Men hoppas kan man alltid, Northvolt skulle vekligen behövas.
User avatar
haggloader
Posts: 703
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Northvolt

Post by haggloader »

Det går riktigt bra för Northvolt! 😀

Jag blev imponerad av Peter Carlsson sommar i P1. Rekommenderar att höra på.
Riktigt trevlig karl, men totalt värdelös musik.
SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: Northvolt

Post by SimonL »

Min skepticism från 2017 får väl anses ha varit obefogad. Skellefteå har gått från en håla till att vara en av de hetaste städerna i Landet.
User avatar
haggloader
Posts: 703
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Northvolt

Post by haggloader »

Riktigt tragiskt att tillträdande regering vill utreda och införa ett elprisområde i hela landet. Källa Aktuellt 21.

Vad kommer då det innebära för alla industrisatningar här uppe...?
Kommer nog aldrig att förstå att man röstar på nuvarande regeringsunderlag i de 4 nordliga länen.
Post Reply