Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by smogz »

Jag kör idag CmoreMax för 528 kr i månaden för att se Hockeyn, frun tyckte det var värt 50 kr mer i månaden att få tillgång till filmerna jämfört med 478 kr/mån det skulle kosta med Cmore Sport.

Nu har jag köpt en Chromecast och har svurit över att Cmore-appen inte har stöd för den.

Så helt plötsligt ser jag att Tv4-play-appen har chromecaststöd. Köper man då TV4 Play Premium Sport paketet för 299 kr/mån får man plötsligt en app med Chromecaststöd där man kan se hockeyn.
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (28.12 KiB) Viewed 8996 times
http://www.tv4play.se/premium#premium-sport-heading" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån av er som testat detta via Chromecast? Funkar det? Hur funkar det? Hur är kvaliteten? Är det värt 180 kronor i månaden extra att köra Cmore Sport direkt i TVn?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Perli
Posts: 143
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Perli »

Jag kör tv4play sport med chromecast, är nöjd. Det du tappar är att kunna se matcher i efterhand (bortsett från de som sänds som repris)
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by smogz »

Att pausa matcher är en funktion jag använder och antagligen skulle sakna, smidigt när man måste lägga barnen. Men det kan jag nog leva med om funktion och bild är nog bra.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Markman »

Ett alternativ, beroende på vad du har för telefon/platta är att använda Chromecast-appen för att spegla skärmen från din mobila enhet till tv-skärmen. Då spelar det ingen roll om Cmore-appen inte är CC-kompatibel, eftersom du "bara" kollar på Cmore via plattan som vanligt. Lite bökigare, men det funkar bra.

Själv har jag en Samsung Galaxy S4 och en Samsung Galaxy Note Pro, funkar att spegla från båda.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Chippen »

Varför ska man hålla på och spegla skärmen från plattor etc?
Är det inte lika bra att köpa ett abonnemang som går direkt på TV?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Trollet »

1. Det är billigare.
2. Det går att se var man än är.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Sv: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by fwd »

Chippen wrote:Varför ska man hålla på och spegla skärmen från plattor etc?
Är det inte lika bra att köpa ett abonnemang som går direkt på TV?
Lägg ner för fan.
Charter Division
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by smogz »

Markman wrote:Ett alternativ, beroende på vad du har för telefon/platta är att använda Chromecast-appen för att spegla skärmen från din mobila enhet till tv-skärmen. Då spelar det ingen roll om Cmore-appen inte är CC-kompatibel, eftersom du "bara" kollar på Cmore via plattan som vanligt. Lite bökigare, men det funkar bra.

Själv har jag en Samsung Galaxy S4 och en Samsung Galaxy Note Pro, funkar att spegla från båda.
Jag får för mig att det blir sämre kvalitet. Men har inga direkta belägg för det. Men nu går det ju köra direkt from tv4 play appen så det blir då självklart mitt första alternativ när jag byter.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Markman »

smogz wrote:
Markman wrote:Ett alternativ, beroende på vad du har för telefon/platta är att använda Chromecast-appen för att spegla skärmen från din mobila enhet till tv-skärmen. Då spelar det ingen roll om Cmore-appen inte är CC-kompatibel, eftersom du "bara" kollar på Cmore via plattan som vanligt. Lite bökigare, men det funkar bra.

Själv har jag en Samsung Galaxy S4 och en Samsung Galaxy Note Pro, funkar att spegla från båda.
Jag får för mig att det blir sämre kvalitet. Men har inga direkta belägg för det. Men nu går det ju köra direkt from tv4 play appen så det blir då självklart mitt första alternativ när jag byter.
Bildkvaliteten ser jag iaf ingen skillnad mellan Cmore-appen och tv-kanalen (är väl dock ingen "pixel-fetischist"). Någon gång har jag haft problem med att sändningen är lite hackig, men det har knappast med chromecasten att göra, utan snarare med uppkopplingen och belastningen på nätet.

Tänkte om du kände att du verkligen ville behålla Cmore av någon anledning (t.ex. filmutbud eller så), så finns ju möjligheten iaf! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Chippen »

Trollet wrote:1. Det är billigare.
2. Det går att se var man än är.
Vad får man för kvalla? Antar att det inte är HD.
Låter ju som ett bra alternativ ändå. Är ju inte så ofta vi sänds på HD iaf.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Chippen »

fwd wrote:
Chippen wrote:Varför ska man hålla på och spegla skärmen från plattor etc?
Är det inte lika bra att köpa ett abonnemang som går direkt på TV?
Lägg ner för fan.
Får man inte fråga saker?
Märkligt måste jag säga.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Trollet »

Allt är HD.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by smogz »

Chippen wrote:
Trollet wrote:1. Det är billigare.
2. Det går att se var man än är.
Vad får man för kvalla? Antar att det inte är HD.
Låter ju som ett bra alternativ ändå. Är ju inte så ofta vi sänds på HD iaf.
Alla AIKs matcher visas i HD. Via Telia iallafall.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Chippen »

Hm...allt i HD? Nu blev det ju plötsligt högintressant som komplement till tv-abonnemanget.

Men jag fattar faktiskt inte grejen med spegling från mobil/platta och chromecast.
Jag brukar ibland streama från datorn på den TV jag ska se på.
Vad blir skillnaden med spegling/chromecast?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Perli
Posts: 143
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Perli »

Stötsta skillnaden är väl att chromecast är sjukt smidigt! Har även en htpc men använder mycket hellre cc där det är möjligt. Spegla telefonen laggar rätt mycket för mig dock.. LG G2 kör jag
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Chippen »

Perli wrote:Stötsta skillnaden är väl att chromecast är sjukt smidigt! Har även en htpc men använder mycket hellre cc där det är möjligt. Spegla telefonen laggar rätt mycket för mig dock.. LG G2 kör jag
Men om jag t.ex åker till en polare och ska se något streamat från mig då tar jag ju bara med datorn och kopplar in den.
Hur blir det om har cc? Räcker det att ta med bara den prylen?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Perli
Posts: 143
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Perli »

Jepp, det räcker. CC måste vara ansluten till wifi men det går bra att dela via telefonen t.ex
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Chippen »

Hm...oki. Tror jag måste läsa på om CC trots allt :)

Tack bra svar och inte bara dryghet som fwd.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Trollet »

Går inte ens att jämföra att ta med datorn jämfört med Chromecasten. CC är som en USB-sticka, wifi har ju "alla" hemma ändå så bara att hooka upp och köra med valfritt abb. Starta på telefonen, plattan eller datorn, klicka på CC-ikonen uppe till höger så rullar det igång (självständigt) på TV:n. Efter det kan du slänga telefonen i havet om du vill, streamen fortsätter ändå. Man initierar alltså bara streamen, sen sköter den sig själv.

Min brukar stå på och köra en av NHL-streamarna från Viasat hela tiden, även då det inte är matcher. Orkar inte ens stänga av den, byter bara match om den jag vill se inte råkar gå på samma "kanal".
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Chippen »

Låter ju riktigt jävla smidigt. Tror det blir till att köpa en.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Trollet »

310 spänn på Elgiganten och då får du Viaplay tre månader gratis (hela paketet med sport och allt).
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Chippen »

Det var ju inte så farligt. Viaplay, är det något man måste krångla med att säga upp sedan oxå? Hatar sådant då jag glömmer det.

Ska till England imorgon, får se vad en kostar där.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Trollet »

Kostar samma i England om inte mer nu. Pundet står högt.

Viaplay går över i vanligt abb (79 kr/månad) men du kan säga upp det samma dag som du tecknar det
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Chippen »

Åh fan. :(

Bra med grejer man kan säga upp direkt. :)
Tack för info
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Perli
Posts: 143
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Perli »

Trollet wrote:310 spänn på Elgiganten och då får du Viaplay tre månader gratis (hela paketet med sport och allt).
Hittar ingen info om detta erbjudande, bara om tre månader av det vanliga abonnemanget och då är det inte knutet till Elgiganten. Annars är det ju lätt värt att att passa på att köpa en till andra TV:n vilket jag ändå funderat på ett tag :)
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Trollet »

Har aldrig sagt att det bara är på elgiganten. Angav pris för det billigaste stället i stan och tipsade även om viaplay då.

https://support.google.com/chromecast/a ... 8836?hl=sv" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Skidrow »

HD är en sanning med modifikation, ja det är HD inspelat och dom sänder i HD men har på tok för låg stream för att kunna sända HD.

Lite som dom som körde på fett tv med blu-ray och tyckte dom hade så bra bild.
Perli
Posts: 143
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Perli »

Ah, läste din post igen och inser att jag la ihop lite för mycket :)

Hur som, se punkt 1 i länken.. "Erbjudandet är för närvarande värt 89 SEK per månad", alltså ingår tyvärr inte sportpaketet. Fortfarande ett helt ok erbjudande!
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by Trollet »

Det var jävligt märkligt. Jag fick hela via elgiganten, var skeptisk före, köpte den, kom hem och hade även sporten. Elgigantenkillen frågade kollegan också som bekräftade.

Nå, hur som helst är prylen jäkligt bra oavsett.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nån som testat TV4 Play premiumSport och Chromecast

Post by smogz »

Gammal tråd. Hackar det och laggar med TV4 play premium via Chromecast nu? Har fortfarande abonnemang men funderar på att gå över. Vill också tipsa om chromecast-audio. Nu med spotify i extrem kvalitet och multiroom. Grymt om du har en gammal stereo med bra ljud men ingen uppkoppling.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Post Reply