Svammeltråd

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

MBB

Svammeltråd

Post by MBB »

Hittade denna på min promenad idag. Jag log.
Last edited by MBB on 17 Mar 2018, 19:21, edited 1 time in total.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Svammeltråd

Post by cechise »

Fint! Var är det där?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Svammeltråd

Post by Skidrow »

Gissar gångtunneln vid tågstationen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Svammeltråd

Post by Trollet »

Gissar gångtunneln mot Kågevägen.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Svammeltråd

Post by karjala »

Trollet wrote:Gissar gångtunneln mot Kågevägen.
Tror också det.
MBB

Re: Svammeltråd

Post by MBB »

Gångtunneln mot kågevägen.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Svammeltråd

Post by nomercy »

Någon som vet vad som hänt med hockeykultur.com?
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Svammeltråd

Post by Lubbe »

Julklappstips. Nu kan man customisera färgen på samtliga detaljer i en Kånken-ryggsäck. En s.k. "Kånken Me".
Så enkelt få till en svart-gul Kånken.
Lev.tid 4 veckor.
https://www.fjallraven.com/se/sv-se/vas ... /kanken-me
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Svammeltråd

Post by Lubbe »

När jag nu plöjer genom Riksregistraturen för Vasatiden, som den historienörd jag är, så upptäckte jag att 3 februari är ett datum som har potential att bli viktigt jubileum värt att årligen högtidlighålla för alla Skelleftebor.

3 februari 1589 är nämligen, mig veterligen, det äldsta kända belägget för Skelleftebors avoghet mot Umeå.

Avogheten bekräftas med kung Johan III:s skrivelse den 3e februari 1589 till fogden över Västerbotten, Karl Nilsson, angående bildandet av nya köpstäder vid norrlandskusten. Oviljan var stark hos de i socknarna sedan urminnes tider verksamma landsköpmännen mot att flytta till nya köpingar och i synnerhet lyfter Johan III problemet med Skelleftebornas ovilja mot att flytta till Umeå, som tydligen var omöjligt att driva igenom.

"Skällefteåboerna ingaledes wilie flytta till Umå" -Johan III

434 år av Skelleftebors avoghet mot Umeå. Fixa nåt att skåla med till fredag.

//Har svårt att tro att det på detta forum finns någon som har förmågan att uttolka skriften i kungabrevet från 1500-talet för dubbelkolla uppgifterna, men för sakens skull bifogar jag ändå en källhänvisning, till volymen på Riksarkivet, med direktlänk in i originalkällan:
Riksregistraturet, Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/76 (1589), bildid: A0038571_00028, sida 23
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0038571_00028
Joner
Posts: 73
Joined: 05 Jan 2019, 00:05

Re: Svammeltråd

Post by Joner »

Lubbe wrote:När jag nu plöjer genom Riksregistraturen för Vasatiden, som den historienörd jag är, så upptäckte jag att 3 februari är ett datum som har potential att bli viktigt jubileum värt att årligen högtidlighålla för alla Skelleftebor.

3 februari 1589 är nämligen, mig veterligen, det äldsta kända belägget för Skelleftebors avoghet mot Umeå.

Avogheten bekräftas med kung Johan III:s skrivelse den 3e februari 1589 till fogden över Västerbotten, Karl Nilsson, angående bildandet av nya köpstäder vid norrlandskusten. Oviljan var stark hos de i socknarna sedan urminnes tider verksamma landsköpmännen mot att flytta till nya köpingar och i synnerhet lyfter Johan III problemet med Skelleftebornas ovilja mot att flytta till Umeå, som tydligen var omöjligt att driva igenom.

"Skällefteåboerna ingaledes wilie flytta till Umå" -Johan III

434 år av Skelleftebors avoghet mot Umeå. Fixa nåt att skåla med till fredag.

//Har svårt att tro att det på detta forum finns någon som har förmågan att uttolka skriften i kungabrevet från 1500-talet för dubbelkolla uppgifterna, men för sakens skull bifogar jag ändå en källhänvisning, till volymen på Riksarkivet, med direktlänk in i originalkällan:
Riksregistraturet, Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/76 (1589), bildid: A0038571_00028, sida 23
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0038571_00028
Älskar sånt här!
Längtar till 2089 då 500 år av Umeåhat (förhoppningsvis) ska firas.




Post Reply