Klacken

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Klacken

Post by Zimme »

Har å andra sidan svårt att se att icke fullvärdiga medlemmar skulle få bära HA-loggan på västen.

Men egentligen är det väl ganska oviktigt huruvida det var HA eller R&W de tillhörde, det förändrar ingenting.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Klacken

Post by schteffe »

Så är det, man ska förtjäna sitt märke, man har väl läst Svensk Maffia.
User avatar
Talbot25
Posts: 1059
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Klacken

Post by Talbot25 »

Zimme wrote:Har å andra sidan svårt att se att icke fullvärdiga medlemmar skulle få bära HA-loggan på västen.

Men egentligen är det väl ganska oviktigt huruvida det var HA eller R&W de tillhörde, det förändrar ingenting.
Det kan väl ha handlat om "prospects", då får de väl bära västen men med det skrivet under märket. Att de bär HA-märke utan att tillhöra organisationen kan vi väl räkna bort då det i stort sett är en dödsdom.

Hela incidenten känns mer Raffa Pancamo än HA, så jag är väldigt förvånad.
Chippen
Posts: 14278
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klacken

Post by Chippen »

Kan bara hålla med dig Talbot.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Klacken

Post by Larzon »

Stod Hells Angels ovanför märket och Karlstad under märket. Så prospects var det inte tror jag, vet inte heller riktigt hur MC-gängen fungerar men jag tror att man tillhör T.ex RWC först och sen blir man fullvärdig medlem?
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Chippen
Posts: 14278
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klacken

Post by Chippen »

Larzon wrote:Stod Hells Angels ovanför märket och Karlstad under märket. Så prospects var det inte tror jag, vet inte heller riktigt hur MC-gängen fungerar men jag tror att man tillhör T.ex RWC först och sen blir man fullvärdig medlem?
Står det så, ja då skulle jag säga att det var fullvärdiga medlemmar i HA.
Men det fråntar inte faktum att det inte knasigt och alldeles för impulsivt agerat.

Dock kvarstår min fråga oxå: var det totalt oprovocerat eller?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Klacken

Post by Larzon »

Chippen wrote:
Larzon wrote:Stod Hells Angels ovanför märket och Karlstad under märket. Så prospects var det inte tror jag, vet inte heller riktigt hur MC-gängen fungerar men jag tror att man tillhör T.ex RWC först och sen blir man fullvärdig medlem?
Står det så, ja då skulle jag säga att det var fullvärdiga medlemmar i HA.
Men det fråntar inte faktum att det inte knasigt och alldeles för impulsivt agerat.

Dock kvarstår min fråga oxå: var det totalt oprovocerat eller?
Vad jag vet så hade ingen träffat på dom tidigare, såg inte mycket till hetsning mot LÅ-klacken heller så knappast därifrån heller.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Chippen
Posts: 14278
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klacken

Post by Chippen »

Larzon wrote: Vad jag vet så hade ingen träffat på dom tidigare, såg inte mycket till hetsning mot LÅ-klacken heller så knappast därifrån heller.
Hm..hittade detta på bloggen:
– Det var några figurer från Hells Angels som kom runt på något sätt och kom in där och det blev lite hetsigt. Men de blev bortförda ganska snabbt av polisen”, berättar Pettersson.

– De hade varit något mellan dem och någon av våra innan matchen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Klacken

Post by Larzon »

Det C.Pettersson säger till media ger jag inte mycket för!
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Chippen
Posts: 14278
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klacken

Post by Chippen »

Oki oki. Aja, jag lyssnar nog mera på er som var där.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Klacken

Post by fwd »

Avd; att rädda sitt eget skinn.

Dåligt skött av polis, ordningsvakter och Christer rakt igenom.
Charter Division
User avatar
Dr. Gilbert
Posts: 90
Joined: 04 Oct 2013, 12:27

Re: Klacken

Post by Dr. Gilbert »

fwd wrote:Avd; att rädda sitt eget skinn.

Dåligt skött av polis, ordningsvakter och Christer rakt igenom.
Det håller jag verkligen med om! Det kommer inte kännas säkert att åka upp till Luleå i framtiden då grovt kriminella personer går till attack mot publiken.
Men Christer kommer väl göra som vanligt och sopa de riktiga problemen under mattan och fortsätta sin häxjakt på oskyldiga.
Jag är inte den riktiga Gilbert, så fråga inte efter piller.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Klacken

Post by don_tomassso »

Har vi inga klackledare längre??Riktigt tyst på västra några stunder.Tror ni behövs verkligen längst där nere.
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klacken

Post by Trollet »

Sjukdom idag, därav inga klackledare.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
arsenal
Posts: 213
Joined: 13 Aug 2011, 06:59

Re: Klacken

Post by arsenal »

Det är så grymt jävla pinsamt att stå på västra stå match efter match och höra hur Sveriges bästa klack låter. Vi är ett gäng kring trumman +Charterfolket och klackledaren som håller igång med ramsor match efter match. känns som att cirka 20-25 st av 1500 på ståplats sjunger,vi som troget står och sjunger fram vårat stolta hockeylag till segrar, hur länge tror ni vi orka när inte alla som står på läktaren hjälper till och bidrar till Sveriges bästa hockeystämning. Ju mer vi sjunger,ju mer vi låter på läktaren så tänder nog spelarna till extra mkt på isen,vi ska kalla oss den 6:e utespelaren som bär fram vårat AIK,men vi gör inte det i dagens läge.Tänk er vad många timmar i veckan Charter folket lägger ner för tifon,fixa flaggor osv för att skapa Sveriges bästa stämning på västra stå,men vad får dom tillbaka av övriga ståplatspublik - INGENTING. Hur svårt kan de vara att stoppa ner mobil jäveln i fickan i 20 minuter och sjunga sönder sin hals för att hjälpa vårat AIK till seger,ni är väl på ståplats för att se hockey,sjunga och skrika och inte surfa på facebook,aftonbladet,norran eller vilket jävla spel ni nu spelar. Hur jävla svårt kan de vara att öppna munnen i totalt 60 minuter och stoppa ner mobilen i fickan,ni har hela 30 minuter totalt på 2 pauser att svara på sms,surfa på internet eller spela era jävla mobil spel. När domaren släpper pucken då ska ALLA sjunga tills halsen inte håller,för den som kan prata dagen efter match har inte sjungit/skrikit nog mkt. Så våga sjunga nu på hemmamatcher för helvete och bär fram vårat AIK till nytt SM GULD.

SJUNG/SKRIK TILLS HALSEN ÄR TRASIG - annars AVGÅ

TILLSAMMANS ÄR VI STARKA,TILLSAMMANS ÄR VI BÄST!!!
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klacken

Post by Markman »

+1
Inte för att jag bor i Skellefteå och kan gå på så många hemmamatcher, men står man på Västra så ska det fan i mig sjungas och skrikas för full hals hela matchen lång!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Klacken

Post by fwd »

Tragiskt dålig stämning nu för tiden.
Charter Division
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Klacken

Post by svartgulsubkultur »

Bra inlägg arsenal, ditt bästa nånsin. Du och dina polare jobbar på bra där uppe i mitten men i övrigt är det klent. Hade sett fram emot den här matchen och var taggad till tänderna men gensvaret på den energi man själv lägger ner var förjäkla risigt igår. Vid växelsången med sydöstra kurvan så visade vi att det finns röstresurser men alldeles för många använder dom alldeles för sällan.
Nu måste alla ta och rannsaka sig själva under uppehållet, vill vi ha stämning på matcherna eller ska vi nöja oss med DJ-musik i högtalarna?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klacken

Post by Trollet »

Det här blev långt men nån orkar väl förhoppningsvis igenom :)


Jag fick frågan till matchprogrammet igår om det där med att lag som vunnit guld känner sig mätta och att det därför skulle vara svårt att försvara ett guld.

Svarade nåt om lag som ofta splittras säsongen efter ett guld men var egentligen sugen på att svara att de mättaste just nu är publiken. Tendensen har funnits där de senaste åren, folk väntar på slutdelen av säsongen, sen kvartsfinalerna osv. "Vi går ändå alltid minst till semifinal" ungefär.

I år är det värre än någonsin. Vi leder serien med åtta poäng efter en tredjedel av serien. Vi gör flest mål av alla lag och vi har ett guld att försvara. Vi är mitt i en tid i klubbens historia som saknar motstycke, AIK är svensk hockeys totaldominant och varenda klubb i landet ser upp till, och försöker kopiera, vårt upplägg - allt från juniorverksamheten till sättet att SPELA hockey, inte förstöra den. Det är fullt möjligt att vi aldrig får uppleva något liknande varken inom klubben eller svensk hockey på många decennier.

Och trots allt det här är folk så oerhört bekväma. Det är gnäll på en 14 minuter lång protest (de andra 30-35 matcherna x 60 minuter som klacken utgör arenans hjärta och lungor verkar tas för givna), det är som arsenal skriver ett fipplande med mobiler och allt annat än hockey på läktaren, och det är folk som ställer sig precis mitt i klacken utan att öppna munnen på hela matchen. Gissningsvis för att "uppleva stämningen". Då kan det vara klokt att komma ihåg att utan röststark publik så har vi snart ingen stämning alls.

Då och då pratar jag med familjen Holloway, de har sett hyfsat mycket hockey genom åren får man säga. Varje gång SHL kommer på tal säger de ungefär samma sak. Och då pratar de inte ens om sonen...
The NHL is shit compared to this. You guys think it's so much better over there but this is so much more entertaining than the average NHL game. This is the way the game is intended to be played.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Klacken

Post by anton95uppsala »

Nu bor ju jag inte heller i staan men det är fan skandal som alla säger att man står och fipplar med en mobiltelefon hela matchen. Man har väl betalat för att se matchen. Frågan är ju hur man ska få folk att sluta och börja sjunga med istället.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Klacken

Post by freddus »

Jag tror på, som jag skrev tidigare, att man ska anpassa storleken på hemmastå efter publiktillströmningen. Står folk närmare kärnan kommer fler känna tillhörighet och ta i. Som igår var det t.ex. en stor tom yta snett nedanför klacken och jag har svårt att tro att dom som står på andra sidan den ytan känner någon tillhörighet till er som ger allt ni kan.

Går det att pressa in området från kanterna och ta bort några meter?
Visst finns risken att många som trivs högst upp längst bort från klacken anser att det blir sämre men jag både inom fotboll och hockey lever de högre svenska serierna i stor grad just på stämningen (som trollet är inne på). Och skulle det här vara något som fungerar och drar upp stämningen tror jag också att publiksnittet skulle gå upp.
dovienya
Posts: 2211
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Klacken

Post by dovienya »

svartgulsubkultur wrote:Bra inlägg arsenal, ditt bästa nånsin. Du och dina polare jobbar på bra där uppe i mitten men i övrigt är det klent. Hade sett fram emot den här matchen och var taggad till tänderna men gensvaret på den energi man själv lägger ner var förjäkla risigt igår. Vid växelsången med sydöstra kurvan så visade vi att det finns röstresurser men alldeles för många använder dom alldeles för sällan.
Nu måste alla ta och rannsaka sig själva under uppehållet, vill vi ha stämning på matcherna eller ska vi nöja oss med DJ-musik i högtalarna?
Här ska ju den som sköter musiken i spelavbrotten ha rejält med skäll ..

Växelsång (AIK visa hjärta?) som går som norrlandståget, alltså med lite fördröjning, men ändå 3-500 pers som ger hals - per sida. Så blir det blockering och den *** kör igång nån jävla discodunk???? varpå sången tvärdör.

Vad ger det för signaler till de som försöker?
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Klacken

Post by Ante »

Frågan är väl vad som ska göras i praktiken för att förbättra stämningen. Vad säger ni i styrelsen? Har ni några förslag? Själv tycker jag klacken känns otroligt splittrad med en liten tight kärna som inte bryr sig så mycket om vad som händer i klacken i övrigt!? Vet att AIK vill ha ett möte om frågan men att gensvartet från NP varit ska ha varit halvljummet?

Själv saknar jag hetsen som fanns här på forumet tidigare. King Kong mfl eldade alltid på trupperna här på forumet inför en match och man var alltid jävligt peppad när man klev in på Västra! Mitt lilla tips är att använda facebook, forumet mm mm och elda på styrkorna inför matcherna! Få folk att känna sig viktiga! Att dom verkligen behövs!

jag trampar säkert flera på tårna nu men ibland känns det inte som att AIK är det viktiga för klacken längre utan att det mera handlar om att visa upp en bra läktarkultur? Det känns inte som det finns den där extrema glöden och kärleken till klubben som rådde när man själv stod i kärnan! Än om ledningen/säkerheten för klubben agerar korkat ibland och behandlar oss fans som kunder numera så får aldrig kärleken till AIK falna.

Mera kärlek, passion, hat o hets! Då kommer västra att kok igen!
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klacken

Post by Trollet »

Jag hade inte hört ett ljud om något möte förrän strax efter lunch idag, då mailade Robzon.

Tror många i kärnan kanske känner sig lite motarbetade och less och att det därför är som det är på läktaren just nu.

Svartgul gjorde ett grymt bra försök i lördags men förutom växelsången med sittplats var det otroligt dålig respons på Västra.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14278
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klacken

Post by Chippen »

Jag tror tyvärr att den tysta protesten fick ett negativt utslag runt om sig.
Om kärnan känner sig motarbetat, så blev nog inte läget bättre då många anser att det var fjantigt och ett väldigt stort egoistisk agerande av ett fåtal människor.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klacken

Post by Skidrow »

Sen att AIK säger vi ska fixa vägg och det skjuts på och skjuts på och skjuts på.

Du hörde att ~100 levde om mycket mer än 200-400.
User avatar
Erwynn
Posts: 2411
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Sv: Klacken

Post by Erwynn »

Chippen wrote:Jag tror tyvärr att den tysta protesten fick ett negativt utslag runt om sig.
Om kärnan känner sig motarbetat, så blev nog inte läget bättre då många anser att det var fjantigt och ett väldigt stort egoistisk agerande av ett fåtal människor.
Men är det någon skillnad stämningsmässigt innan och efter protesten? Jag upplever det inte så.

Det har pågått en generationsväxling i ett par år. Just runt den aktiva biten med allt från platser i styrelsen till att stå bakom den visuella delen på läktaren med tifon, flaggor och liknande saker har det fungerat bra. Däremot känns det som vi inte riktigt har kunnat fylla på bredden med yngre och fortfarande levt mycket på gamla rävar som bidrar. Att ett par av dessa tagit ett steg tillbaka efter guldet samtidigt som vi har ett par starka röster på vift denna säsong tror jag ligger bakom.
Hata allt.
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klacken

Post by Trollet »

Inte en chans att det har med protesten att göra. Som att folk i lördags skulle gå på matchen, ställa sig på Västra och sen inte sjunga med pga en protest för en månad sedan? De står där med näven knuten i fickan och tänker "nu ska jag jävlart vara tyst pga protesten"?

Det synar jag alla dagar i veckan.

Ett fåtal (och då menar jag under fem) har varit framme och sagt något i shoppen. Av dem är det inte fler än två som fortfarande var upprörda när de gick därifrån, de andra förstod syftet och att det var en enskild protest.

En (1) person har mailat och velat gå ur, men då beskedet kom att avgiften inte återbetalades valde han/hon att kvarstå som medlem.

Det är inte sämre tryck nu än före, det har varit lika precis lika svagt hela säsongen. Erwynn fångar det bra.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14278
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klacken

Post by Chippen »

Erwynn wrote:
Chippen wrote:Jag tror tyvärr att den tysta protesten fick ett negativt utslag runt om sig.
Om kärnan känner sig motarbetat, så blev nog inte läget bättre då många anser att det var fjantigt och ett väldigt stort egoistisk agerande av ett fåtal människor.
Men är det någon skillnad stämningsmässigt innan och efter protesten? Jag upplever det inte så.
Jag tycker det är stor skillnad i marginalermatcher, typ hemma en torsdag.
De senaste har det typ låtit som en träningsmatch och så upplevde jag inte att det var innan.

Nu kan de ju finnas flera förklaringar, men det känns som om Västra är alldeles för beroende av vissa personer. Fatta mig inte fel bara, utan det är så jag uppfattar det från utsidan.

Sedan så hörs inte NP i samma positiva ordalag efter protesten, som innan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klacken

Post by Trollet »

Det är ju synd om det inte talas positivt om NP. Men det priset betalar vi gärna, de allra flesta förstår trots allt vad protesten handlade om. Man kan inte lägga om den, låt oss kalla det "ideologiska inriktningen", för att passa så många som möjligt heller. Vi jobbar inte med att hålla upp fingret i luften och se åt vilket håll det blåser, vi försöker bevara en levande läktarkultur och i det utgjorde protesten en viktig funktion.

Att det sedan sitter massor av SAIK-fans som inte ens är medlemmar i NP och skäller på Facebook kan vi inte göra så mycket åt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Post Reply