Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

User avatar
Randcorn
Posts: 6
Joined: 05 Oct 2013, 21:55

Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Randcorn »

Jag tänkte bara dra upp lite funderingar kring klacken, North Power och hur vi kan försöka få tryck på läktaren igen. För dom som var på matchen idag, eller såg den hemifrån, märktes det nog att det var vääldigt tyst på läktaren idag. Jag har aldrig varit på en match när Skellefteå AIK spelat där det varit i närheten av så tyst. Det har egentligen varit lite småtungt hela säsongen har det känts som.

Jag vet inte om de mest drivande personerna i klacken bara var less på att få så lite gensvar från övriga publiken och valde att vara tysta idag. Jag kan helt förstå dom isåfall, just nu känns det som om klacken står och faller på 5-10 personer. Så bör det absolut inte vara. Det var några på kanterna som försökte dra igång lite sånger, men det är svårt när alla står så utspridda. Och när det är dåligt tryck och ingen står med trumman börjar alla sjunga i otakt istället.

Jag trodde på förhand innan säsongen att det skulle bli ännu mer folk och ännu mer tryck på läktaren i och med det bra erbjudande alla North Power-medlemmar fick. Men det känns som om det är ännu mindre folk på ståplats i år.
Det känns som om vi i North Power måste göra någon radikal förändring för att dels få dit folk till matcherna, få folk att ställa sej tillsammans och att faktiskt sjunga. Just nu känns det rätt så apatiskt. När var det senast vi hade ett tifo till exempel? Drygt 1,5 år sedan? Jag vet att det har varit strul med tifolokal. Men det känns som om det borde ha gått att lösa på den här tiden. Och det går att göra andra typer av tifon utan att behöva en enorm lokal också.

Sen känns det som om klacken är alldeles för utspridd idag. Många ställer sej i kanterna eller där det finns mycket plats. Det är väl kanske ett typiskt svenskt ”bussfenomen” att alla försöker ställa sej så långt bort från varandra som det är möjligt. Många tänker nog inte ens på det. Men vi borde försöka få ihop folk på något sätt. Kanske försöka samla upp så många vi kan i North Power ett tag innan matchen, snacka, umgås och sedan tillsammans gå ut och ge järnet! Någonting för att öka sammanhållningen.

Sen tänkte jag på den där killen som har gått upp och försökt vara klackledare några gånger. Han må kanske inte kunna alla låtar och kan bli väldigt enformig ibland. Men man får ju beundra hans engagemang ändå. Är det någon från North Power som ens snackat med honom? Det är ju såna personer man ska värna om, som faktiskt är engagerade.

Jag tror att hela North Power och samtliga medlemmar måste syna sej själv och fundera på varför det blivit såhär. Vad ska North Power göra för att ändra på det här? Hur kan jag personligen bidra?
User avatar
Talbot25
Posts: 1027
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Talbot25 »

Randcorn wrote:massa text ;)
En bra klackledare som ständigt är på matcherna och har förmågan att elda igång publiken. Men hur ska vi rekrytera, ska klackledaren få gratis ståplatskort och supporterresor betalda (med ett sexpack kyld öl som väntar på sätet). De gamla ledarna skulle kunna börja skola in personer som är intresserade, under en match. Vi som står på ståplats behöver en ledare annars blir det knas.
User avatar
Randcorn
Posts: 6
Joined: 05 Oct 2013, 21:55

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Randcorn »

Att det behövs klackledare håller jag med dej om. Just nu är det väl två personer som varit klackledare ibland. Men man kan ju förstå om man inte vill göra det hela tiden. Man vill kunna se matchen lite mer ibland också. Jag tror att det skulle gå att lösa om man delar på det. Man behöver inte vara klackledare 5 matcher i rad. Skulle det vara 5 personer som varvar blir det ju inte så ofta. Men det skulle behöva styras upp lite. Rekrytera ett antal och sedan lära upp dom. Gå igenom vad man ska och inte ska göra. Och sen kan man lägga upp ett schema för vem som håller i det när. Man kanske till och med skulle hjälpas åt två och två om det skulle få fler att våga ställa upp?
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Trollet »

Frånsett igår har det ju varit MYCKET bättre på ståplats i år än på åtminstone tre år. Men så här blir det när många i kärnan inte kommer på en enskild match, då märks det hur mycket som kommer därifrån.

Vi har kört samlingar före match i tre år då och då. Men när det inte kommer mer än 15-20 personer är det inte meningsfullt att boka upp Olearys eller liknande.

Som vanligt vill folk ha bra stämning, tifon och klackledare. Alla borde fråga sig hur mycket de själva gör. Jag kan räkna på ena handens tumme hur många som genom åren erbjudit sig att tex hjälpa till med tifon, velat lära sig trumma osv.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by karjala »

Igår var väl säsongens bottennapp? 5-10 pers i en kärna kan tyvärr vara skillnaden.
Jag hade kunnat trumma hela matchen om det var tillräckligt med folk, men det var det inte.

Trollet är lite inne på det. Man måste gå till sig själv och fundera vad man själv gör.

Vissa gör väl det också men på fel sätt. Några står 5-8 meter bort från kärnan och skriker förtvivlat: ”Men sjung då”
Skulle varit kul och se vad som hade hänt igår om alla som skrek på sidorna hade ställt sig i kärnan runt trumman. Jag är övertygad om att vi hade kunnat skapa lite tryck. Iaf mer än inget.

Men återigen. Vad gör man själv för att skapa tryck på hockeyn?


Många snackar om att AIK ska dra folk till arenan. Gamla Klackledare ska utbilda nya? Ser ni att allt är ”andras” ansvar?

Väl mött mot Luleå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Erwynn »

Två bra inlägg som prickat rätt nu. Det finns ingen annan som kan skapa stämning åt er. Bara att rannsaka er själva och offra lite hals och ställa upp när man kan.

Bussteorin faller väl ganska platt då folk i stort verkar undvika kärnan och istället packar sig som sillar i hörnen för att "slippa sjunga".
Hata allt.
User avatar
Randcorn
Posts: 6
Joined: 05 Oct 2013, 21:55

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Randcorn »

Trollet wrote:Text
Tycker att det varit sämre i år än tidigare, men det kanske inte har varit det egentligen. Man skulle ju behöva öka antalet i denna "kärntrupp", men det är väl lättare sagt än gjort. Synd att man inte får mer gensvar när det försöks.

Även om det är en väldigt liten del som frågar hur de kan hjälpa till tror jag att det är många som är villiga att göra det. Jag är väl kanske en sån. Jag brukar stå och sjunga varje match och har varit med på några bortamatcher. Men jag har väl aldrig engagerat mej så mycket utöver det. Jag skulle jättegärna hjälpa till med tifon eller liknande om det skulle behövas.

Vad skulle hända om man hade skickat ut ett mejl till alla NP-medlemmar om att "vi ska göra tifon där och då, kom dit och hjälp till"? Skulle det komma fler?
karjala wrote:Text
Jo, håller med dej. Man måste väl gå till sej själv och fråga vad man själv kan göra för att förbättra saker. Men det krävs också att vi som grupp, North Power, funderar hur vi kan förbättra saker och ting och få fler delaktiga.

Skulle man inte kunna stänga av vissa delar av ståplats eller liknande för att få folk att ställa sej i mitten? Å andra sidan känns det som om det inte riktigt löser grundproblemet. Jag tror det är viktigare att försöka få folk att känna sej delaktiga och faktiskt vilja stå där. Skapa lite mer vi-mot-dom-känsla.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Skidrow »

Flytta tillbaka till mitten, sen skulle det behövas förbättra vägg bakom och ovanför för att få ljudet rätt riktning.

Före ombyggnaden var kärnan inte direkt större om du går tillbaka i tiden bara att 50pers hördes mer.
Last edited by Skidrow on 17 Nov 2017, 20:05, edited 2 times in total.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Erwynn »

Skidrow wrote:Flytta tillbaka till mitten, sen skulle det behövas förbättra vägg bakom och ovanför för att få ljudet rätt riktning.
Blev man väl lovade för några år sedan men få byggdes puben istället. Tror det skulle gör stor skillnad.
Hata allt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Skidrow »

Sen pratar ni om att ni har haft träff före match och jag har aldrig sett någon info on det, samma med att fara på borta match, vi möter Luleå på Tisdag men ingen fråga om någon vill åka med.
User avatar
Randcorn
Posts: 6
Joined: 05 Oct 2013, 21:55

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Randcorn »

Skidrow wrote:Sen pratar ni om att ni har haft träff före match och jag har aldrig sett någon info on det, samma med att fara på borta match, vi möter Luleå på Tisdag men ingen fråga om någon vill åka med.
Det har annonserats om det på facebook. Men det är inte säkert att alla intresserade ser det i flödet av allt annat som visas. Supporterresorna står det om på webbsidan också, under supporterresor. Men vissa saker kanske borde göras nya poster om på framsidan av webbsidan och skicka ut mejl till alla medlemmar för att få ut ordet lite längre.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by karjala »

Skidrow! Om jag inte skulle haft Facebook och varit sugen på att åka på bortaresa till Luleå på Tisdag.
Då skulle jag gått på någon av dom tidigare hemmamatcherna och frågat i NP-shopen om det blir någon Luleå-resa och anmält mig till den?
Senaste 6 hemmamatcherna har det gått att anmäla sig och det finns nog plats kvar.

Har man bristande engagemang själv kan man ju inte skylla på dom som redan, ideellt, har ordnat en resa och gjort sitt bästa för att annonsera det. Faktum är att under en match gick det att anmäla sig för 50 kr till Luleå.(biljett+resa).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by karjala »

Vill också tillägga att dom som har bidragit hittills den här säsongen gör det bra.
Och hoppas vi kan bygga vidare på det.
Ta med er en kompis till arenan!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Trollet »

Skidrow wrote:Sen pratar ni om att ni har haft träff före match och jag har aldrig sett någon info on det, samma med att fara på borta match, vi möter Luleå på Tisdag men ingen fråga om någon vill åka med.
Vi har ju också kört resor till alla matcher mot Luleå sen vi gick upp 2006. Det börjar nog vara uppåt 30 st nu.

Vi har Facebook som vår huvudsakliga kanal och en öppen sida. Vill man ändå inte gå in där så är det faktiskt var och ens problem.

Den här "servera mig allting"-mentaliteten är ruskigt jobbig. Det går faktiskt att ställa en fråga om resan om man, mot all förmodan, missat alla inlägg på Facebook och all annonsering runt NP-shoppen senaste månaden. Är man inte mer intresserad kan man fråga sig om det är så intressant att åka med.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by smogz »

Ok, jag vet inte om detta är en bra ide eller inte, men försöker tänka lite utanför boxen.

Kan man inte försöka micka upp platsen där kärnan står och förstärka litegrann diskret. Helt enkelt fuska lite. Gäller ju att hitta rätt nivå så att det inte blir löjligt men litegrann borde ju kunna ge hyfsad effekt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by dovienya »

Muhah, på TV är då bortastå mickad som fan....
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Trollet »

smogz wrote:Ok, jag vet inte om detta är en bra ide eller inte, men försöker tänka lite utanför boxen.

Kan man inte försöka micka upp platsen där kärnan står och förstärka litegrann diskret. Helt enkelt fuska lite. Gäller ju att hitta rätt nivå så att det inte blir löjligt men litegrann borde ju kunna ge hyfsad effekt.
Nej, absolut inte.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by karjala »

Att TV-produktionen ger en orättvis bild måste ju dom isåfall fixa.
Att börja ha hjälpmedel på plats som klack är ju otänkbart. Då kan vi väl ha inspelat från tidigare finaler också på ett riktigt dyrt PA-system så slipper folk sjunga och så dödar vi läktarkulturen helt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by smogz »

Det var ju inte för TV produktionen mitt förslag var lagt. Snarare för att förstärka upplevelsen. Varför inte? Motivera gärna?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by karjala »

Och jag svarade både till dig och dovienya. Läs det igen kanske. Du är väl bosatt på annan ort, står aldrig på västra och kommer med ett förslag som är långt bort från verkligheten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by smogz »

Idealister. Tycker det är rätt ok när jag går på Metallica att de förstärker ljudet. Höjer till och med stämningen. Åker ni häst och vagn också och kommunicerar med röksignaler?

Visste inte att kulturen var viktigare än stämningen. Så ni sjunger för er egen skull, som en kulturell gärning?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by karjala »

Bra jämförelse! Du sa ju själv att man ska fuska och göra det på en nivå där det inte blir pinsamt.

Japp det gör vi. På väg till arenan där vi stöttar laget på plats.
Men kan tänka mig det svider att faktiskt gå till roten av problemet och uppmana folk att åka till arenan för att bidra, när man själv inte gör det.
Därför måste du hitta på saker som är så långt bort från verkligheten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by smogz »

Fortfarande är ditt svar att du inte vill. För att det, inte är kul? Är ett intrång i läktarkulturen? Är omöjligt? I övrigt gnäller du på att jag inte är där och sjunger men du ger mig inte ett vettigt argument till varför det är en dålig idé. Kanske den yngre generationen som ni har så svårt att locka skulle tycka det var roligare?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by Trollet »

Du likställer stämning med ljud. Vi likställer det med engagemang. Där har du skillnaden.

Man skulle kunna ha små högtalare på varje sittplats med en enda knapp, "handklappljud", som slås på och av med ett tryck. Det skapar också fejkat publikljud. Skulle det vara okej?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by smogz »

Ja om det gav bättre stämning. Men det gör det nog inte.

Men om de som är där har ett jävla engagemang.och det blir lite bättre ljudtryck och det ändå för fram deras engagemang kanske det engagerar sittplats lite mer.

Men det är klart det är en dålig idé om det inte kommer från experterna i klacken som vill att allt ska vara som det alltid har varit. Som hoppas att det helt plötsligt ska börja dyka upp 200 sjungande i klacken kärna. Jag tror inte det kommer att hända och försöker därför tänka i andra banor.

Vad har ni klacken som är experter på klackar, sjungande och matkultur för förslag för att öka stämningen och skapa bättre tryck på arenan? Det jag läst i denna tråden handlar om att gå till sig själv, skärpa sig etc. Men problemet är ju att kärnan blivit färre och färre, om jag tolkar det rätt. Hur får man mer folk? Jag tror tyvärr klackmänniskor är ett utdöende släkte och funderar därför i andra banor.

Säkert helt fel. Men trenden är ju inte positiv med traditionellt tänk direkt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by karjala »

Inte lätt alltså. Som jag skrev i en matchtråd så verkar ju intresset för AIK finnas runt om i Sverige och i Skellefteå.
Det kommer efter många bra säsonger och finaler i uttryck genom att många stoltserar med att vara AIK-are, eller ”SAIK-fans”
Hur får man då intresset att bli engagemang genom att bland annat besöka matcherna live och tillslut även bidra till stämningen?
Vi i klacken kan ju bara försöka välkomna personer som är nya och bidrar. Folk kommer ju och går i klacken. Klackrävar som håller ut år efter år är lika sällsynta som spelare som Per Mikaelsson i dagens hockey.
Du Smogz brukar ju förespråka att spelare vill testa vingarna och prova olika saker i sin karriär om jag inte kommer ihåg fel. Och så är det väl för många människor.
Det händer saker i människors liv som gör att man inte alltid kan göra saker likadant år efter år. Och så är det ju för människor i klacken också. Plus att vi är en liten stad, med många unga som flyttar.

Folk tar klacken för givet, men få kommer och hjälper till.
Är många i Skellefteå mätta på hockeyn? Det tror jag absolut.
Jag har senaste matcherna tänkt att jag skulle gå lika mycket på matcherna om vi spelade den här säsongen i Allsvenskan. Hur många skulle dela den uppfattningen?
Vi kanske skulle behöva lite motgångar för att bli en hockeystad igen? Eller hamna i samma serie som Löven för att få lite liv igen.

Sen får man väl se helheten och många har nog varit less på hur SHL utvecklar sig i kombination med att nya generationer supportar kommer fram där man i princip väntar på att finalspelet ska börja.
Samhället i övrigt där alla i familjen ska hinna med 100 aktiviteter i veckan och då kostar hockeyn för mycket.

En specifik sak vi pratat om lite i supporterbussen påväg hem just nu, är att när vi har en match som förra hemmamatchen mot Färjestad, med viktiga pjäser från kärnan borta, så kanske man måste få folk som vill sjunga in i kärnan.
Ni som är på hockeyn vet problemet med tre olika klickar som sjunger i otakt.

Lite tankar just nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by karjala »

För att ta din Metallica-liknelse som är svår att förstå men jag kan försöka ge en bild av hur jag ser det:
Jag tycker att du resonerar i stil med att James Hetfield bara skulle mima, låtsas spela rytmgitarr och resten av bandet körde playback. Det är dit du vill ha det. Fast på en rimlig nivå så det inte blir pinsamt.
Lars Ulrichs baskagge är det enda som är inkopplat.

Eftersom jag har ett stort musikintresse skulle jag sakna det jag annars älskar med att se band live. Att det är äkta och att det finns plats för imperfektion. Ett gitarrsolo som förlösande exploderar i låten men inte låter exakt som på skiva. Det låter ännu bättre.

Med din lösning så skapar man hellre en illusion än att göra det på riktigt?
Söker du på klackar som använder mikrofoner för att låta mer så tror jag inte du hittar så mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by smogz »

Möjligen har du rätt men jag är inte så säker på det. Det finns ju ingenstans i min tanke att man ska ha förinspelat ljud (hetfield mimare) utan bara lite förstärkt, på ett snyggt sätt, om det är möjligt.

Och när jag får ett härskarsvar som "du som bor på annan ort", "som inte sjunger" etc. Utan att möta det jag säger så vrider jag ju självklart på lite extra i det jag skriver.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
BitchesOnFacebook
Posts: 80
Joined: 23 Mar 2012, 21:08

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by BitchesOnFacebook »

Jag tror att problemet med trycket på västra är lite större än vad som diskuterats här.

Som jag upplever det har Skellefte som stad tappat hockeyhjärtat. Missförstå mig rätt, det är fortfarande få städer om ens någon som kan jämföra sig med intresset kring lokala hockeylaget.
Men det är inte i närheten av samma intresse från gemene skelleftebo nu jämfört med säg ca: millenieskiftet fram till avancemanget. Hockeytempen på stan är betydligt kallare nu iallafall. Beror nog mycket på ett generationsskifte, att vi är påväg in i en lobotomiseradinternetera och inte minst vår dynasti vi haft...

"SAJK folket" upplever jag vara fler nu än vad det är "riktiga" AIKare som fyllde (nja) arenan mot bottenlag i allsvenskan en tisdag i oktober.

Dagens SAJK supporter defineras med att snåltitta alla matcher hos grannen eller svärfar, självklart samtidigt som den klagar hejvilt på fejjan och kräver allas avgång när vi inte ligger top 3 och åker på nån torsk.
Men när våren kommer och det vankas slutspel så är SAJKaren på alla hemmamatcher och är svår att utskilja från "ur-Aikaren". SAJKaren räknar kallt med att vi alltid ska spela final och gärna vinna SM-guld varje år. Den typen av supportar gör lite nytta för staden och laget. De drar varken folk, stöttar bara föreningen under våren, hatar inte löven och tycker att det är lite läskigt att "det finns faktiskt huliganer i schtan, jag såg dom nog bränna en bengal på premiärtåget en gång"

Störst problem tror jag dock är ligan. Det är problematiskt hur den styrs, vart den är påväg och inte minst hur den är upplagd.
Som alla vet vill SHL-pamparna inget hellre se än en überkomersiell stängd liga med feta arenor, tuffa namn (Lakers, Redhawks, Indians), eldshower och plastklappor.

ENLIGT MIG är det dock mer svårt att begripa sig på logiken i ligans utformning.
Jag tror att ett införande av rak serie med cup-spel under lunken (tänk fotboll) skulle vara ett drömscenario för alla.
Idag kan man ju spela som skit i majoriteten av grundserien, lyfta sig sista omgångarna till en play-in plats och ha lika stor chans på guldet som ett lag som har varit totalt överlägsna i en hel säsong.
Dessutom får man som jumbo kvala sig kvar i svensk hockeys finrum, har man vart sämst hela grundserien tycker jag man ska flyttas ner utan kval, punkt.

Om vi skulle dra ner på antalet matcher till hälften (möta alla lag en gång hemma och borta) så skulle man dra ner på resekostnader, matcherna skulle bli attraktivare att gå på och man skulle framförallt höja kvaliten på hockeyn då klubbarna i princip bara har en match i veckan att förbereda sig till.

Att ha ett cup-spel med lag från lägre divisioner under serielunken hade också vart gynnsamt för framförallt mindre klubbar men egentligen borde alla klubbar tjäna på det då upplägget skulle kunna vara lokalt upplagt till en början = derbyn!!

Detta inlägg blev mer ett utlopp av vad jag gått och muttrat över i några år än något som bidrar till stämmningen på västra, sorry..
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Vad ska vi göra för att få tryck på Västra igen?

Post by smogz »

Tyvärr är väl TV-pengarna den största inkomsten för klubbarna numera. Färre matcher skulle innebära TV-pengar och sämre möjligheter att konkurrera med andra ligor, därmed en mindre attraktiv liga osv.

Kanske är det så att det är alltför billigt att köpa CMORE. Det kanske borde vara så att det är billigare att gå på Hockey live än att se på det på TV. (möjligen med nåt bortamatchabonnemang).

Men det är klart så länge alla bostadsrättsföreningar, ålderdomshem, klubbar och grannar fritt bjuder in till hockey så kommer det inte ändå att gå mer folk. Cmore borde chockhöja priserna på att kommersiellt visa hockey (funkar förstås inte på grannar).
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Post Reply