Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Jablonic »

Nu har vi hoppat i slutspelet i två år. Det är grymt, men känns som det är dags att testa någon ny fräsch idé där vi får med oss en stor del av publiken. Fyll på med förslag här. Själv är jag inne på att det vore sjukt mäktigt om vi kunde genomföra en grym version av den här: https://www.youtube.com/watch?v=2lLWKsP-dek

Vet inte om sittplats är realistiskt, men fick vi med exakt hela ståplats skulle det vara mäktigt nog. Det är inte direkt avancerat att sträcka upp händerna i luften och klappa till A - I - K. Så det borde vara genomförbart. Det går ju inledningsvis i ett väldigt lugnt tempo också, och med fyra kapos längs podiet som alla håller tempot och som alla tydligt kan se blir det lätt för alla att haka på. Liksom hoppandet är ju det här en grej som gör sig väldigt bra visuellt, och att se hela arenan stå upp och köra denna innan nedsläpp vore sjuuuukt!
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Poet »

Att sno en av Sveriges populäraste(just nu) rakt av så där känns jävligt dumt och fel.
2012-05-19
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Jablonic »

Jao, men den hade ju varit populär i Europa ganska länge innan JK snodde den. Hade det varit de som uppfunnit den hade det varit värre. Men visst, jag är ju normalt sett väldigt anti att stjäla koncept från andra.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by svartgulsubkultur »

Hela arenan gör helikoptern, antingen med snabeln eller juvret.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by jokarfo »

Kul och välgörande att den här diskussionen kommer upp med tanke på att det var en del av vad jag var ute efter i mina inlägg om hoppandet i slutspels-tråden. Dock vet jag inte om hoppandet är helt överspelat eller ute. Jag ser inget fel i att variera men jag kan ju tycka att en hoppande arena vore ett fantastiskt bevis på klubben, lagets och stadens ambitioner att vara bäst över tid. Möjligen att man då ska spara på hopp-krutet tills det verkligen, verkligen gäller nåt.

Eller bottnar den spridda viljan mot att hoppa på känslan att AIK inte lika självklart kommer vinna guld i år som de två senaste åren? Är vi rädda för att det ska tolkas som att vi ropar hej innan vi kommit över ån? Tycker inte vi ska skämmas för att vi tror på lagets chanser att skriva historia. Ingen förutom vi själva trodde på AIK inför säsongen och hur många har inte försökt förringa lagets prestationer under seriens gång? "Skellefteå vinner bara mot lagen på nedre halvan av tabellen"... Yada, yada, yada, und so weiter. Tycker inte vi ska censurera oss själva som fans pga det. Däremot kan vi fundera på när och hur ofta vi tex hoppar.

Idén med att stå med händerna upp och klappa i takt till A-I-K är ingen dum idé men jag vet inte om det kommer skapa samma stämning som hoppandet gjort. Å andra sidan behöver de två inte utesluta varann. Klapprandet - eller vad man annars kan tänkas vilja göra - kanske lämpar sig för typ semi 3 när AIK leder med 2-0 i matcher medan hoppandet i år mer lämpar sig för en potentiellt avgörande final på hemmais. Typ så.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by svartgulsubkultur »

Jag och Bobby kommer att kommendera hoppning när/om det verkligen behövs eller nör vi gör eriksgata i slutet av sista finalen.
Däremot lanserar jag nån ny pryl på lördag som innefattar mycket neon, latex och oljiga, överbearbetade manskroppar plus mycket, mycket mer.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by jokarfo »

svartgulsubkultur wrote:Jag och Bobby kommer att kommendera hoppning när/om det verkligen behövs eller nör vi gör eriksgata i slutet av sista finalen.
Däremot lanserar jag nån ny pryl på lördag som innefattar mycket neon, latex och oljiga, överbearbetade manskroppar plus mycket, mycket mer.
Jag är reservationslöst för.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Jablonic »

Jokarfo: Nä, för mig handlar det bara om att utvecklas och hitta nya grepp. Hoppandet har ju alla upplevt redan och det blir väl kanske inte samma hype kring det nu, även om det är en fin tradition som ska bevaras framöver ändå. Men vi kan inte bara lutas oss mot det för att det blivit en sån succé, vi måste ju visa att vi har fler verktyg i verktygslådan.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Foppas skridskocoach »

Den här grejen som Fenerbahce's supportrar kör då och då är ju rätt häftig:

http://youtu.be/MDRHe1anP4U" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock osannolikt att vår sittplats är med på noterna. Plus att man måste dela upp't i fyra delar, och S-A-I-K är väl inte aktuellt vad jag förstår? :D
Tigerränderna går aldrig ur.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by jokarfo »

Jablonic wrote:Jokarfo: Nä, för mig handlar det bara om att utvecklas och hitta nya grepp. Hoppandet har ju alla upplevt redan och det blir väl kanske inte samma hype kring det nu, även om det är en fin tradition som ska bevaras framöver ändå. Men vi kan inte bara lutas oss mot det för att det blivit en sån succé, vi måste ju visa att vi har fler verktyg i verktygslådan.
Jag förstår dina tankar och visst håller jag med om att vi vinner massor på att fundera kring och göra nya extraordinära prylar. Helt rätt i min mening. Tror att det finns en fara i att inte se vikten av institutioneri läktarkulturen och jag menar nog att hoppandet blivit just det, en institution. Nåt alla går och väntar på som skapar elektrisk stämning. Nåt som är tätt sammanbundet med klubbens storslagna segrar fram tills nu och som man knyter an till i den fortsatta jakten på framgång. Det finns en brytpunkt då en institution tjänar sitt syfte bäst genom att läggas till handlingarna men hoppandet har ännu slagkraft om man frågar mig.

Så, mycket cred för att diskussionen väcks ovh att det funderas kring grejerna. Vi vill ju vinna matchen även på läktaren ;-)
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
anterio
Posts: 254
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by anterio »

Foppas skridskocoach wrote:Den här grejen som Fenerbahce's supportrar kör då och då är ju rätt häftig:

http://youtu.be/MDRHe1anP4U" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock osannolikt att vår sittplats är med på noterna. Plus att man måste dela upp't i fyra delar, och S-A-I-K är väl inte aktuellt vad jag förstår? :D
Spinner vidare på din tanke och funderar på en potentiellt mäktig grej om den gick få att fungera.
Bygger på fyra läktarsektioner och S-K-E-L-L-E-F-Te-Å-Lets go ramsan.
Om man kunde få de fyra sidorna (västra-norra-östra-södra) att skandera var för sig kunde man köra nått i stil med:

Västra - S
Norra- K
Östra- E
Södra- L
Västra- L
Norra- E
Östra- F
Södra- Te
Västra - Å
Alla - Lets go!

Svår att genomföra men kan bli mäktigt om det lyckas. Kräver mer av sittplats än hoppandet då många nog "bara" hoppar och inte sjunger så mycket, vilket gör mindre då det blir utspritt på hela hallen som sjunger. Nu måste verkligen varje sektion ta i på sin bokstav. Sen går ju den aktuella ramsan i ett visst tempo vilket kan bli svårt uppdelat. Men kanske nått att spinna vidare på.
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Poet »

Foppas skridskocoach wrote:Den här grejen som Fenerbahce's supportrar kör då och då är ju rätt häftig:

http://youtu.be/MDRHe1anP4U" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock osannolikt att vår sittplats är med på noterna. Plus att man måste dela upp't i fyra delar, och S-A-I-K är väl inte aktuellt vad jag förstår? :D
Sjukt mäktigt!
2012-05-19
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by cechise »

Foppas skridskocoach wrote:Den här grejen som Fenerbahce's supportrar kör då och då är ju rätt häftig:

http://youtu.be/MDRHe1anP4U" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock osannolikt att vår sittplats är med på noterna. Plus att man måste dela upp't i fyra delar, och S-A-I-K är väl inte aktuellt vad jag förstår? :D
Har funderat på en liknande grej. Men att man bara kör:

Ståplats: A
Norra: I
Södra: K

Å så runt runt. Andra kortsidan får dela upp sig mellan norra/södra eller köra A.

Alternativt skulle man ju kunna köra:

Ståplats: skellefte
Norra: A
Östra: I
Södra: K
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by svartgulsubkultur »

Det där är ju "bara" "andra sidan är ni klara" fast tre- istället för tvådelat.
Skulle även bli fläsk med
Norra: Jobba!
Södra: Jobba!
Västra: AIK!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Trollet »

Flera av förslagen kommer ju kräva flygblad på sittplats. Säg till i god tid så kanske vi kan få ut nånting till lördag.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by schteffe »

Att sittplats ska delta i någon ny variant som bara är röstbaserad är uppförsbacke.

Hoppandet "måste" alla vara med på, eftersom man rent uppenbart blir utanför när alla omkring en först ställer sig upp och sedermera börjar hoppa. Etablerat.

Svårt att sätta igång någon ny uppdelad ramsa i hela ladan, för "varför ska jag på sittplats börja hojta när jag inte vet om grannen kommer göra det? Kan bli pinsamt!"

Tror bästa chansen att etablera något sådant är att mata på direkt när sittplats är aktiverad och har ångan uppe:
1. grunda med att köra hoppandet (förslagsvis vid nersläpp)
2. när den avslutas - kör direkt en klassisk "ni på sittplats är ni klara"
3. ta någon enkel beprövad, t ex "ståplats: jobba jobba aik / sittplats: jobba jobba aik"

Sittplats är mig veterligen inte van att vara med öht i ramsorna, utan bara i hoppvarianten. Efter att något liknande ovanstående är etablerat kan man ta nästa steg och pröva någon ny ramsa eller dela upp i stå/nord/syd eller liknande.

(ödmjuka synpunkter från en amatör i sammanhanget)
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by schteffe »

Capos och övriga i kärnan har kanske en bra plan (heja er!) men jag tycker rent generellt inte att hoppandet ska sparas på för mycket. Kvarten var på papperet både enklare och hypen och publiktillströmningen mindre, men semin kan bli precis lika hård, svår och samtidigt stämningsfull som en eventuell final. Både laget och publiken kan behöva all den boost den kan få redan från början, och inte minst skulle det sitta fint med en tydlig signal till våra motståndare vilka som är Sveriges bästa.
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by ante08 »

schteffe wrote:Capos och övriga i kärnan har kanske en bra plan (heja er!) men jag tycker rent generellt inte att hoppandet ska sparas på för mycket. Kvarten var på papperet både enklare och hypen och publiktillströmningen mindre, men semin kan bli precis lika hård, svår och samtidigt stämningsfull som en eventuell final. Både laget och publiken kan behöva all den boost den kan få redan från början, och inte minst skulle det sitta fint med en tydlig signal till våra motståndare vilka som är Sveriges bästa.
Håller med det är många på sittplats som längtar efter hoppandet.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by freddus »

ante08 wrote:
schteffe wrote:Capos och övriga i kärnan har kanske en bra plan (heja er!) men jag tycker rent generellt inte att hoppandet ska sparas på för mycket. Kvarten var på papperet både enklare och hypen och publiktillströmningen mindre, men semin kan bli precis lika hård, svår och samtidigt stämningsfull som en eventuell final. Både laget och publiken kan behöva all den boost den kan få redan från början, och inte minst skulle det sitta fint med en tydlig signal till våra motståndare vilka som är Sveriges bästa.
Håller med det är många på sittplats som längtar efter hoppandet.
Håller med. Blev ju lite märkligt i förra årets finalserie när publiken var redo men man sparade på hoppandet i tredje matchen.
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Poet »

Ja hoppandet hörs ju först och främst för att glädja sittplatspubliken.
2012-05-19
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by ante08 »

Poet wrote:Ja hoppandet hörs ju först och främst för att glädja sittplatspubliken.
Ska ni få med sittplats i nåtonting bra så är nog hoppandet bästa alternativet.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by nomercy »

Det hoppades ju rätt friskt nere i Ö-vik i januari. Jag gillart. Ramsan är ju dessutom underbart komponerad med en "sångardel" och en "hoppardel", man får ju liksom koncentrera sig på en sak i taget ;)

Gärna någon ny publiksatsning. Gillar NP´s driv i att alltid försöka utveckas, men för den sakens skull behöver man väl inte "dissa" det som har något år på nacken men är BRA.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by freddus »

Poet wrote:Ja hoppandet hörs ju först och främst för att glädja sittplatspubliken.
Nästa gång kan du ju tänka åt motsatta hållet, varför ska andra delta för att glädja NP/CD. Sen kan du ju försöka ta in helheten och se att det är långt fler än sittplats som vill ha hoppandet. Ståplats utanför kärnan men tror inte heller truppen på isen har något emot att den körs redan i semi istället för att vänta på ett läge som kanske aldrig inträffar.
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Poet »

Nä men sittplats håller käften i 55 omgångar för att sen komma och kräva ramsor så fort slutspelet börjar.
Får vi Luleå i semi kan det absolut köras eller om det blir en tight semi mot Linköping.
Men att sittplats vill att det ska börja hoppas med 5000pers på läktaren mot Brynäs är galenskap.
2012-05-19
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by freddus »

Håller helt med om att det inte ska göras med 5-5500 på läktaren. Det är ju dock inte det som diskuteras heller.
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Poet »

Diskuterades om sittplats ska komma och ställa krav på vilka ramsor som ska köras när det är 10~ matcher kvar av säsongen.
2012-05-19
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Poet »

Var väl som svar till dig och ante08 som skrev att "folk längtade" och att "det blev märklig stämning".
Som jag minns det ifjol så var det mer krav från övriga och att folk utanför kärnan faktiskt blev sura.
2012-05-19
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by freddus »

Hann ta bort mitt inlägg, innan ditt svar, då jag insåg att jag inte skulle kunna ta diskussionen i någon vettig riktning. Ifall någon tycker det ser märkligt ut med ovanstående inlägg så vet ni varför.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Markman »

Jag tror nog att alla skulle önska en mer involverad sittplats i klackarbetet, frågan är bara hur man lämpligast löser det. Själv tror jag inte att ta strid mot dem när de nu väl intresserar sig för ramsor är rätt väg att gå. Sen är det ju så klart skillnad på att "kräva" och "vilja se" att arenan ska hoppa. Sen ska det naturligtvis styras av Capos, och göras vid vettiga tillfällen, men att säga att vi absolut inte kommer att hoppa förrän t.ex en avgörande final tror jag vore att skjuta sig själv i foten lite..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Ny gemensam publiksatsning för slutspelet 2015?

Post by Poet »

Ja absolut. Litar på att Bobby och Sgsk kommer sköta det där bra.
2012-05-19
Post Reply