Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

User avatar
TigerShark
Posts: 3761
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by TigerShark »

På hemsidan kostar det 449/månad eller 349/år. Ska man bara se hockeyn så räcker det ju med 7-8 månader beroende på hur mycket av träningsmatcherna man ska se. Blir ju billigare att köpa bara månader, men fortfarande jävligt saftigt.

Förstår inte att dom kan höja så mycket med tanke på alla problem dom hade med sändningarna förra säsongen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Larzon »

dom tar nog dubbelt betalt av dom betalande istället för att försöka komma åt alla som kikar via "Fulstreams" (är väl lika bra kvalla på dessa som cmore hade för 2 år sedan).
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Micke
Posts: 737
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Micke »

Fan vad irriterad jag blir!! Hade sett fram emot att se AIK live nu när flyttat till Malmö och är student. Kollar igenom hela spelschemat och vad ser jag? Jo, AIK möter Malmö borta två gånger den här säsongen.... Ena gången den 21 december och andra gången den 2 januari, precis när vi har jullov förstås. Sinnessjukt uselt gjort att dela upp det på detta viset. FAN.
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Sed »

Micke wrote:Fan vad irriterad jag blir!! Hade sett fram emot att se AIK live nu när flyttat till Malmö och är student. Kollar igenom hela spelschemat och vad ser jag? Jo, AIK möter Malmö borta två gånger den här säsongen.... Ena gången den 21 december och andra gången den 2 januari, precis när vi har jullov förstås. Sinnessjukt uselt gjort att dela upp det på detta viset. FAN.
Då måste du åka till Ängelholm imorgon! Det blir nog också ganska jämnt mot Rögle.... 8-)
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by GroovyEd »

Jag är precis i samma sits. Bor i Malmö och hann se AIK när de var här i februari men missar ju nu båda mötena. Sjukt att lägga två möten så nära varandra, dessutom nära jul.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

http://www.msn.com/sv-se/sport/ishockey ... ?li=AA59KE" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan inte komma på någon som spelat med 50 i AIK.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Chippen »

Behöver ju inte vara en spelare.
Om jag inte är ute och cyklar så symboliserar 50 åldern på Arenan/Isstadion.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Trollet »

Eller att minst 50 % av spelarna ska komma från egna led.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by dovienya »

eller 524 mindre än 574?
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Chippen »

Eller så är det resultatet i avgörande match i SM-Finalen.
AIK-XXX 5-0, match 7 :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by nr86 »

Satt och såg på Dif-Fbk igår. Måste erkänna att jag är djupt imponerad av Dif så här långt. De kör som galningar och kedjan med Davidsson bröderna och Fjällby är riktigt bra. Vi hade precis som Fbk stora problem med deras forecheck. De äter upp motståndarna med deras fart. Vi måste hitta ett sätt att komma runt detta. Tycker att Fbk faktiskt spelar en liknande hockey men igår blev de uppätna i 1a perioden och matchen var nästan körd där. Mycket likheter med våra matcher mot Dif. Hoppas vi hittar tillbaka till vårt spel när vi liksom kör på ren instinkt och inte tänker som vi gör ibland nu för tiden. Bara vår ungdomslina som är lite liknade i spelstil.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by BubbelVe »

Precis som vi var framgångsrika med innan vi började med detta tråkiga styrspel vi har nu...... en långtidsskada på Jocke L så ska ni se hur bra vi är. Djurgården kan tappa en stärna utan att det märks särskillt mycket för det är hela lagets press som blir deras styrka. Våran är just nu BÄTTRE spelare... Fattar inte varför Wallson tog bort presspelet. Det var det mest underhållande ishockeyn på år och dar sedan Lövenbataljerna på den svartvita tiden
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by p-play »

BubbelVe wrote:Precis som vi var framgångsrika med innan vi började med detta tråkiga styrspel vi har nu...... en långtidsskada på Jocke L så ska ni se hur bra vi är. Djurgården kan tappa en stärna utan att det märks särskillt mycket för det är hela lagets press som blir deras styrka. Våran är just nu BÄTTRE spelare... Fattar inte varför Wallson tog bort presspelet. Det var det mest underhållande ishockeyn på år och dar sedan Lövenbataljerna på den svartvita tiden
100% överens! Det största misstaget som gjorts i den sportsliga organisationen och något som jag har påpekat länge. Tyvärr försvann den delen av spelet med Forsberg och plockades upp av andra som hann se hur effektivt det kunde vara. Dessutom är vi inte mer än genomsnittliga på styrspel heller. Vi är helt beroende av individuella prestationer som det ser ut just nu. Nu har ju Klockare ett relativt nysignat kontrakt så det lär inte bli några förändringar förrän tidigast efter nästa säsong.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Trollet »

Trollet wrote:Eller att minst 50 % av spelarna ska komma från egna led.
*ehem *

Inte en enda korrekt gissning i hela tävlingen. Fler borde läsa på forumet.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by p-play »

Jag såg NHL-matchen på SVT och vilken otrolig klass domarna håller. Hakningar och fasthållningar är reducerat till ett minimum och inget undgår dem. Det är en helt otrolig skillnad i acceptans av spelförstörande moment i SHL jämfört med NHL.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by dovienya »

Frågan är om det är skillnad i slutspel vs placeringslunk i NHL också?
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by dovienya »

Kan tycka att bedömningen i år är helt ok; medger lite känslor osv på ett helt annat sätt än tidigare serielunk. Lite slutspelskänsla faktiskt, i alla fall de senaste fyra matcherna. Lättare att blunda för hafsigt spel om det är känslor på planen. Naturligtvis kommer inte spelarna orka vara så arga i 30 matcher till plus slutspel, det handlar ju om arbetsmiljö det också (fan nu ska jag på jobbet och vara arg igen).. men ändå.

Har ju till exempel varit ett antal riktigt fina tacklingar som de faktiskt vågat släppa helt; litar på DN om de skulle missa. Trist för Engarås att få den cheap-shoten igår dock, men han verkade ju repa sig. Liten läropeng att inte slappna av fullständigt efter en lagd passning ändå. Kanske är värre för honom idag när han inte är uppvärmd och go i kroppen...
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Sed »

Varför har stats.swehockey.se 54 omgångar för SHL-schemat? Det är ju 52 omgångar så vissa omgångar spelar inte alla lagen.

http://stats.swehockey.se/ScheduleAndRe ... edule/8121" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är inte så för HockeyAllsvenskan.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by smogz »

Undrar hur många hjärnskakningar, ansikte, ögon och tandskador man skulle undvika varje säsong med större, tjockare hjälmar, bättre spännen och fullt akvarium.

Känns som det är så mycket snack om att det måste bort men inget görs åt utrustningen.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Special Brew »

smogz wrote: 06 Apr 2018, 20:24 Undrar hur många hjärnskakningar, ansikte, ögon och tandskador man skulle undvika varje säsong med större, tjockare hjälmar, bättre spännen och fullt akvarium.

Känns som det är så mycket snack om att det måste bort men inget görs åt utrustningen.
Hade dom inte tagit fram en bättre hjälm? Så nåt reportage om det.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by dovienya »

Fullt akvarium går ju knappt loska ut genom, men det är väl kanske en vanesak iofs :D ... men galler funkar ju de första 14 åren, liksom.

Hjärnskakningar vetefan. Typ amerikansk fotbllsstuk då? Blir rätt mycket tyngre då. Alternativt typ som min cykelhjälm som är jäkligt lätt och med mips, men kostar 1000 spänn och är engångs vid en smäll.. Men något mellanting birde ju funka.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by p-play »

Problemet är väl att det bara finns några få märken som totalt dominerar marknaden och därför blir det inte så mycket produktutveckling. Det borde gå att utveckla hjälmarna och axelskydden ganska mycket utan nämnvärd insats. Kolfibervävar och avancerade skummaterial är vardagsmat numera.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by smogz »

Cykelhjälmar har ju en bra funktion. Det där systemet i nacken som drar fast hjälmen.

Jag tror inte hjälmarna behöver bli så mycket tyngre. Med mips, tjockare dämpning, bättre material, spännen som gör att de sitter bättre och helmask tror jag man slipper några hjärnskakningar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Inte denna lina, men jag orkar inte....
RödGökarna 12 mille back!
Med 12000 på läktarna,, kan någon som förstår ekonomi förklara hur det är möjligt.
OK om vi går back efter att ha byggt Rinkside och Guldbar,,, det är ju trots allt en investering för framtiden.
Men 12 mille back?
Finns det inga bromsar hos de som sitter i lagens styrelser?
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

snorhyveln wrote:Inte denna lina, men jag orkar inte....
RödGökarna 12 mille back!
Med 12000 på läktarna,, kan någon som förstår ekonomi förklara hur det är möjligt.
OK om vi går back efter att ha byggt Rinkside och Guldbar,,, det är ju trots allt en investering för framtiden.
Men 12 mille back?
Finns det inga bromsar hos de som sitter i lagens styrelser?
12000 eller 6213, det är ju nästan samma sak.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 02 Jun 2018, 17:55 Inte denna lina, men jag orkar inte....
RödGökarna 12 mille back!
Med 12000 på läktarna,, kan någon som förstår ekonomi förklara hur det är möjligt.
OK om vi går back efter att ha byggt Rinkside och Guldbar,,, det är ju trots allt en investering för framtiden.
Men 12 mille back?
Finns det inga bromsar hos de som sitter i lagens styrelser?
Jag misstänker att det mesta av merförsäljningen från barer och kiosker inte kommer hockeyklubben tillgodo då arenan ägs av någon annan. Det har också varit ständiga diskussioner om hyresavtalet så jag misstänker att klubben inte är helt nöjda med det. Sedan inledde man den här säsongen med att tappa en hel del publik och för att locka tillbaka dem så sänkte man priset på en del biljetter. Om man huvudsakligen får sina löpande intäkter från biljettförsäljning så kan det nog slå ganska hårt. Sedan skall man kanske inte behöva gå så mycket back, men jag antar att de är en av många klubbar som redan diskonterat in majoriteten av TV-pengarna. Även Pea har ju gjort det.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by dovienya »

Gillar att det är lite smågrinigt tonläge mellan ett par lag i SHL (och utanför) nu! Brynäs/Örebruh, LHC/ÖHK, Malmö/KHK etc vid övergångar och sånt. Bra att bygga upp lite hets under sommaren ;)
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Silly Season 2018/19

Post by Sed »

snorhyveln wrote:Inte denna lina, men jag orkar inte....
RödGökarna 12 mille back!
Med 12000 på läktarna,, kan någon som förstår ekonomi förklara hur det är möjligt.
OK om vi går back efter att ha byggt Rinkside och Guldbar,,, det är ju trots allt en investering för framtiden.
Men 12 mille back?
Finns det inga bromsar hos de som sitter i lagens styrelser?
Malmö räknade fel....

"I förra veckan beräknade Malmö Redhawks förlusten till 11,9 miljoner kronor. Nu har den korrigerats till 13,4 miljoner kronor."
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by ante08 »

De fem största regeländringarna med förklaring från Svenska Ishockeyförbundet
• Lag som felar på tekning efter icing, får stå kvar:

"En spelare som enligt regelverket felar i samband med en tekning efter att dennes lag har spelat pucken till icing ska varnas av linjedomare och inte bytas ut och ersättas av en lagkamrat i nedsläppet. Syftet är att inte kunna kringgå spelreglerna i syfte att vinna tid och vila i en situation där man inte får genomföra ett spelarbyte. En andra förseelse i samma spelstopp ger som tidigare lag straff."

• Spelare som tappar hjälmen får sätta på den igen, om den knäpps korrekt.

• Ackumulerande GM (Game Misconduct penalty), likt fotbollens gula kort för att ytterligare nå fula händelser och situationer:

"Ackumulerade GM i samma serie ger avstängning. Detta kommer att regleras i TSM/OVR och spelare som nått ett bestraffningsbart GM i samma serie kommer inte att finnas med på laguppställningen till den matchen. Med serie avses samma serie-id i TSM, alltså nollställs ackumuleringen inför fortsättningsserier, slutspel etc."

• Tredjemålvakt i förbundsserier:

"Möjligheten till extra icke ombytt reservmålvakt införs genom en så kallad ”Emergency goaltender”."

• Förtydligande kring fighting/roughing:

"Regeln har omarbetats för att förtydliga att Fighting ska utdömas, och inte roughing, vid större konfrontationer. Samt specificera vilken grad av bestraffning som ska användas vid olika situationer för att säkerställa en hög säkerhetsnivå." http://www.swehockey.se/Hockeydomare/Ny ... ndesasong/
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by nishog04 »

Det blir intressant att se hur väl insatta domarna är med regeländringarna i höst, nu när motivationen bland domarna verkar vara i botten.

Utan att vara insatt (alltså hockeydomare och anställd av SHL) tycker jag ändå samma sak som domarna - att Ulf Rönnmark bör avgå. Att döma av de intervjuer man sett Rönnmark göra de senaste åren har jag fått uppfattningen om att han verkar vara en riktig skitstövel.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... n-i-halsen
Post Reply