Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by 374 »

Är för tidigt att blåsa faran över. Han kan ha en hjärnblödning.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Zimme »

pressmeddelande från LHF säger att han är vaken och rör på armar och ben, kraftig hjärnskakning är bedömningen just nu. Klarar sig troligen utan men.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Chippen »

Zimme wrote:
Chippen wrote:Hörde på radion hem att Sundh iaf andades och hade puls hela tiden han låg på isen.
De sa även att han rörde på händer och fötter men jag undrar om inte det är krampanfallen som ab rapporterar om.

Medvetslös i 16 min kan ju inte vara bra för kroppen heller. Nu andades han ju iaf, men jag tänker hjärnskador ändå.

Hoppas i vilket fall det går bra för honom.
Medvetslöshet har inte så mycket med det att göra, har du syreförsörjning till hjärnan så tar den inte skada av medvetslösheten i sig. (däremot kan traumat som utlöst medvetslösheten skadat hjärnan.)
Ok, har inte koll på sådant. Visst här man sett folk tuppa av i några sekunder, men 16 minuter.

Vet någon om det i en ärlig duell eller var det ojusteheter inblandade oxå?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Lidlund »

Såg absolut inget som skulle gett någonting. Såg lite märkligt ut när han ramla dock.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Sv: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Special Brew »

Chippen wrote:
Zimme wrote:
Chippen wrote:Hörde på radion hem att Sundh iaf andades och hade puls hela tiden han låg på isen.
De sa även att han rörde på händer och fötter men jag undrar om inte det är krampanfallen som ab rapporterar om.

Medvetslös i 16 min kan ju inte vara bra för kroppen heller. Nu andades han ju iaf, men jag tänker hjärnskador ändå.

Hoppas i vilket fall det går bra för honom.
Medvetslöshet har inte så mycket med det att göra, har du syreförsörjning till hjärnan så tar den inte skada av medvetslösheten i sig. (däremot kan traumat som utlöst medvetslösheten skadat hjärnan.)
Ok, har inte koll på sådant. Visst här man sett folk tuppa av i några sekunder, men 16 minuter.

Vet någon om det i en ärlig duell eller var det ojusteheter inblandade oxå?
Inget ojust. Kampsituation vid sargen, först slår han huvudet i sargen och sedan faller han med sidan av huvudet handlöst i isen utan att kunna ta emot sig.
burgundy
Posts: 84
Joined: 21 Jun 2011, 23:01

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by burgundy »

Inget ojuste (stavas det så?) alls, tack och lov, annars hade ju jakten på syndabocken varit i full gång, maximalt oflyt...
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3021
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Foppas skridskocoach »

Inga ojustheter, bara ren otur.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Chippen »

Skönt iaf att det inte ojusteheter inblandade. Tycker även synd om Koivisto, för visst var det i duell med honom som det hände?

Fy fan i vilket fall. Hoppas Sundh repareras sig och att det "bara" är en kraftig hjärnskakning och inget mera.

Hade han hjälmen på då han slog i isen så att den dämpade litegrann iaf?
Annars får jag bildet från filmen Youngblood då Derek faller handlöst bakåt och slår i bakhuvudet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Lidlund »

Hjälmen är på men han "fastnar" som på nått knepigt sätt i plexiglaset, och dimper ner rätt ordentligt rakt ner i isen.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Chippen »

Såg bilder nu på ab.

Han har oxå vaknat och kunde iaf säga sitt namn och personnr.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
olli
Posts: 250
Joined: 03 Jun 2011, 10:50
Location: Suomi

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by olli »

http://www.youtube.com/watch?v=POFzEJjQEyM" onclick="window.open(this.href);return false;
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Rampa »

Vi får hoppas han inte får framtida men. Rapporterna efteråt talade om "krampande och medvetslös". Kraftigt våld mot huvudet kan även utlösa epilepsi.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by svartgulsubkultur »

Ser att Rågär Lindström skriver
"Nu var det här ingen ojusthet men ändå måste spelarna tänka mer i termer som respekt för att vi ska slippa de här händelserna i framtiden."

Är karln mer slut än jag nånsin trott? Jag fasar för den moralpanik som sprider sig så fort Rågär och likasinnade får tuppjuck.

Oscar Sundhs olycka är fruktansvärd och inget man vill se, men det som kan förebygga liknande händelser är möjligtvis bättre hjälmar. Vem i helvete skulle ha visat större respekt och därigenom besparat Oscar denna skada?

Jag kräver ett alkolås på Lindströms tangentbord.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Rampa »

Expressen har tappat all stil och finess (det lilla dom haft) över sin bevakning av elitserien. Som exempel referatet av Timrå-Frölunda. Sista raderna i artikeln lyder;
"Men Frölunda tappade både fart och kraft i sitt spel när Timrå lite tursamt kvitterade sex minuter in i andra perioden. Ett skott från backen Sebastian Erixons avlossat från blå linjen styrdes via Timråforwarden Jonathan Hedström i en lyra över Frölundamålvakten Julius Hudacek."
Att sedan tredje perioden vanns av Frölunda med 0-2 var tydligen helt ointressant. :?
Behöver jag nämna att rapporten från AIK:s match mot LHC bara handlar om Jockes klubba i nacken på "Jämt'n".
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Rampa »

svartgulsubkultur wrote: Vem i helvete skulle ha visat större respekt och därigenom besparat Oscar denna skada?
Sargen? ;)
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by bruno »

svartgulsubkultur wrote:Ser att Rågär Lindström skriver
"Nu var det här ingen ojusthet men ändå måste spelarna tänka mer i termer som respekt för att vi ska slippa de här händelserna i framtiden."

Är karln mer slut än jag nånsin trott? Jag fasar för den moralpanik som sprider sig så fort Rågär och likasinnade får tuppjuck.

Oscar Sundhs olycka är fruktansvärd och inget man vill se, men det som kan förebygga liknande händelser är möjligtvis bättre hjälmar. Vem i helvete skulle ha visat större respekt och därigenom besparat Oscar denna skada?

Jag kräver ett alkolås på Lindströms tangentbord.
Har faktiskt diskuterat det där med bättre hjälmar med några polare innan det här hände, då vi funderade varför inte alla de större ligorna inför tvång på "Kenny Jönsson-hjälmar". Då det säkerligen skulle lindra massvis med huvudskador.

Skulle inte förvåna mig om hjälmfrågan kommer upp som diskussion i hockeyligan efter detta dock.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by smogz »

Tjänade jag 100 lök i månaden och en hjälm för 5000 skulle kunna rädda mig från möjliga framtida men så skulle jag köpa en oavsett vad min klubb säger. Eller får man inte ha en annorlunda hjälm oavsett om man har den i samma färg med samma reklam?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3021
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Foppas skridskocoach »

Ja, inte fan kan man surra om respekt i det här fallet. Finns inte ens en tillstymmelse till fel i Koivistos agerande.

Det som möjligtvis kan diskuteras är hjälmdesign och plexiglasens utformning. Det är där man möjligtvis kan finna ett sätt att reducera risken att liknande olyckor inträffar.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by smogz »

Ska bli intressant att se om HV i nån sorts "vi kan ta in en för att täcka upp en skada"-anda siktar på att a in en NHL-spelare nu medans Sundh är borta.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3021
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Foppas skridskocoach »

smogz wrote:Ska bli intressant att se om HV i nån sorts "vi kan ta in en för att täcka upp en skada"-anda siktar på att a in en NHL-spelare nu medans Sundh är borta.
Jag tvivlar på det. HV är inte direkt i skriande behov av förstärkningar och vill det sig väl kan ju Sundh vara tillbaka i spel ganska snart.

Du sätter dock fingret på ett ganska stort problem i den "överenskommelse" som finns mellan lagen. Vem som helst hade ju kunnat räkna ut att begreppet "nyckelspelare" är väldigt godtyckligt och kan tolkas lite hur som helst. Om man nu nödvändigtvis var tvugna att ha en sådan klausul hade det varit vettigt om lagen redan då fick specificera vilka spelare (säg fem per lag) som ska anses vara nyckelspelare. Jag tycker själv att Olimb känns som ett rejält gränsfall och skulle heller inte påstå att Sundh är en nyckelspelare för HV. Men med en generös tolkning av begreppet kan ju i princip samtliga ordinarie spelare klassas som "nyckelspelare". Vi skulle ju kunna hävda att Martin Lundberg är en nyckelspelare i BP, för att ta ett exempel...
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by smogz »

Det beror ju mycket på hur man definierar nyckelspelare. Och att skapa listan innan säsongen är förstås svårt. Men en sån som Melker har ju vuxit ut till en jätte framför mål i anfallszon och en fabulös BP-dödare. Just nu när vi drar på oss en jävla massa utvisningar är Melker en nyckelspelare. Hade han varit med på AIKs lista.

Nä antingen eller hade varit mitt förslag. Alla mellanting kan misstolkas. Men det var väl så dom kom överens.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
StigVig
Posts: 1564
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by StigVig »

Foppas skridskocoach wrote:Ja, inte fan kan man surra om respekt i det här fallet. Finns inte ens en tillstymmelse till fel i Koivistos agerande.

Det som möjligtvis kan diskuteras är hjälmdesign och plexiglasens utformning. Det är där man möjligtvis kan finna ett sätt att reducera risken att liknande olyckor inträffar.
Hivaren tappar balansen så ett råd till alla spelare träna balanssinnet
Krossa Skiten!!!!!
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by rock »

Har för mig att man genom forskning här i Sverige har plockat fram en hjälm som ska reducera den överförda kraften från skadetillfället till hjärnan. Ishockeyhjälmen har sparsamt utvecklats genom alla de år som gått. Kan vara dags att gå vidare i frågan och utrusta ishockeyutövarna med en hjälmuppdatering.

Kommer så klart att vara en kostnadsfråga men allt hamnar om prioriteringar och det finns garanterat områden som kan stå tillbaka, ex. satsningar på en Europaliga.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

Titta på det igen, från SVT sändningen ser man tydligt hur Luleåspelaren håller ut sitt ben och slår undan benen för hv spelaren, däremot är det inte meningen att göra det utan det händer pågrund av att Luleåspelaren ska svänga.
Last edited by Skidrow on 10 Oct 2012, 13:18, edited 1 time in total.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Rampa »

Matchen ska spelas färdigt inför lagens nästa möte i Konsumhallen. Kan ju i värsta fall bli en mastodont-kväll för lagen. Ponera att den nu uppskjutna matchen går till straffar. Sen startar så den ordinarie matchen. Kommer de som inte fick se matchen färdig senast att komma in på den biljetten?

http://www.hockeysverige.se/article/136 ... 7-november" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Zimme »

Rampa wrote:Matchen ska spelas färdigt inför lagens nästa möte i Konsumhallen. Kan ju i värsta fall bli en mastodont-kväll för lagen. Ponera att den nu uppskjutna matchen går till straffar. Sen startar så den ordinarie matchen. Kommer de som inte fick se matchen färdig senast att komma in på den biljetten?

http://www.hockeysverige.se/article/136 ... 7-november" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Knappast, det blirnog så att de som har biljett till ordinarie match då får se alltihop, blir lite bök annars.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Miklosoft »

Kör dom fortfarande med gorillaplexi i coop arena?
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by svartgulsubkultur »

Miklosoft wrote:Kör dom fortfarande med gorillaplexi i coop arena?
Tror inte det, såg ut att svikta rätt bra.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Hank »

Wesslaus 10-0 i segerkolumnen är hyfsat imponerande.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Markman »

Hank wrote:Wesslaus 10-0 i segerkolumnen är hyfsat imponerande.
Nja, måttligt... ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Post Reply