Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by 374 »

jokarfo wrote:Jag var naturligtvis sarkastisk. En gnutta bara.

Naturligtvis finns det ett behov av att diskutera hur man bäst utvecklar sporten och allt runtomkring. Ingen påstår nåt annat. Att det reflexmässigt alltid sker med utgångspunkt i att mångårigt misslyckade storstadslag ska ges gräddfiler in i högsta ligan och för evigt garanteras en plats där, är däremot varken produktivt, naturligt eller utvecklande.

Det finna nåt världsunikt i svensk hockey som de här diskussionerna och förslagen helt frånser, eller inte värdesätter för fem öre och det är just den utveckling AIK som regerande svenska mästare representerar. En utveckling där prestationen på isen beror på och utvecklas i symbios med ett hantverk i föreningsarbete. Den utvecklingen är både bättre och viktigare än att Malmö måste spela i SHL.

Men visst kan man tycka olika.

Fast att exempelvis AIK gick upp var ju inte resultatet av ett hantverk i föreningsarbetet utan det var ju ett resultat av att man hade värvat ihop ett bra lag. Det är ju först på senare år, när de inte riskerat att åka ur, som de börjat med det här långsiktiga arbetet.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by jokarfo »

374 wrote:
jokarfo wrote:Jag var naturligtvis sarkastisk. En gnutta bara.

Naturligtvis finns det ett behov av att diskutera hur man bäst utvecklar sporten och allt runtomkring. Ingen påstår nåt annat. Att det reflexmässigt alltid sker med utgångspunkt i att mångårigt misslyckade storstadslag ska ges gräddfiler in i högsta ligan och för evigt garanteras en plats där, är däremot varken produktivt, naturligt eller utvecklande.

Det finna nåt världsunikt i svensk hockey som de här diskussionerna och förslagen helt frånser, eller inte värdesätter för fem öre och det är just den utveckling AIK som regerande svenska mästare representerar. En utveckling där prestationen på isen beror på och utvecklas i symbios med ett hantverk i föreningsarbete. Den utvecklingen är både bättre och viktigare än att Malmö måste spela i SHL.

Men visst kan man tycka olika.

Fast att exempelvis AIK gick upp var ju inte resultatet av ett hantverk i föreningsarbetet utan det var ju ett resultat av att man hade värvat ihop ett bra lag. Det är ju först på senare år, när de inte riskerat att åka ur, som de börjat med det här långsiktiga arbetet.
Så föreningens direkta överlevnad och långsiktiga plan har inget med hantverk i föreningsarbetet att göra? Jösses...
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by 374 »

Nej, jag sa att det inte nödvändigtvis finns någon korrelation mellan hantverk i föreningsarbetet och sportslig framgång. Det finns otroligt välskötta föreningar som inte når någon framgång och vice versa.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by jokarfo »

374 wrote:Nej, jag sa att det inte nödvändigtvis finns någon korrelation mellan hantverk i föreningsarbetet och sportslig framgång. Det finns otroligt välskötta föreningar som inte når någon framgång och vice versa.
Givetvis är det så. En välskött förening ger inte automatiskt sportslig framgång. Av det enkla skälet att inget sker med lagbundenhet. Däremot har ju AIK blivit trendsättare i utvecklingen i hockeysverige just eftersom sättet att arbeta med och i föreningen också kunnat ge resultat på isen. Det är ingen slump att det är med beskrivningen av det spel man vill prestera på isen som puckägande, fartfyllt, offensivt osv de klubbar som idag på allvar kan och vill tillhöra toppen i SHL, vill beskriva sitt spel.

En utveckling där klubbar, för att tillhöra toppen av SHL, tvingas konkurrera med AIK och det sätt föreningen jobbar på är en betydligt bättre utveckling av svensk hockey än att lag som är för dåliga för spel i högsta ligan ändå ska garanteras plats där på andra grunder än sportsliga prestationer.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Hank »

Markman wrote:Lite OT, men fick han verkligen en Stanley Cup-ring? Han spelade inte en match i Blackhawks alls, inte ens inbytt, 0 sekunder speltid, så ring har jag svårt att tro att han fick!
Jag tänkte samma sak, men såg någon artikel om hur det årets eingqr delades ut, och att en av spelarna som var kvar faktiskt var Karlsson.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by 374 »

jokarfo wrote:
374 wrote:Nej, jag sa att det inte nödvändigtvis finns någon korrelation mellan hantverk i föreningsarbetet och sportslig framgång. Det finns otroligt välskötta föreningar som inte når någon framgång och vice versa.
Givetvis är det så. En välskött förening ger inte automatiskt sportslig framgång. Av det enkla skälet att inget sker med lagbundenhet. Däremot har ju AIK blivit trendsättare i utvecklingen i hockeysverige just eftersom sättet att arbeta med och i föreningen också kunnat ge resultat på isen. Det är ingen slump att det är med beskrivningen av det spel man vill prestera på isen som puckägande, fartfyllt, offensivt osv de klubbar som idag på allvar kan och vill tillhöra toppen i SHL, vill beskriva sitt spel.

En utveckling där klubbar, för att tillhöra toppen av SHL, tvingas konkurrera med AIK och det sätt föreningen jobbar på är en betydligt bättre utveckling av svensk hockey än att lag som är för dåliga för spel i högsta ligan ändå ska garanteras plats där på andra grunder än sportsliga prestationer.
Varför skulle en stängd liga på något sätt leda till att lag inte längre tvingas konkurrera med AIK och det sätt föreningen jobbar på?
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by smogz »

Argumenten mot en stängd liga handlar väl till 99% om att det tar bort möjligheterna för de lag som inte är med i ligan när den stängs att gå upp. Sen vill man ju gärna slippa den där cirkusen med att avsågade lag börjar bjuda ut sina bästa spelare hit och dit.
Last edited by smogz on 08 Nov 2014, 20:40, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by jokarfo »

374 wrote: Varför skulle en stängd liga på något sätt leda till att lag inte längre tvingas konkurrera med AIK och det sätt föreningen jobbar på?
Tja, tävlandet på isen kommer naturligtvis inte upphöra, det är elementärt, men hur väl man sköter föreningen blir betydligt mindre viktigt i en stängd liga.

I grund och botten handlar det om vilka paradigm man vill ska råda i hockeysverige. Antingen tycker man att det är sportsliga prestationer och väl fungerande idrottsföreningar som ska avgöra vilka som tillhör eliten i svensk hockey eller så tycker man att det är viktigare att det är andra, tveksammare, saker som ska utgöra grunden för vilken serie man spelar i.

Det är uppenbart att det här är en diskussion sprungen ur tanken att på nåt vis efterlikna NHL. Ett ytterligare problem med en stängd liga - som delvis hänger ihop med det jag skriver ovan - är ju att det inte finns någon struktur på svensk hockeys lägre divisioner som ens kan liknas vid de nordamerikanska underdivisionerna. Tänker de som vill stänga SHL att HA ska bli en motsvarighet till AHL? Vilks lag i nuvarande HA ska bli farmarklubbar åt vilka tänkta SHL-lag då?

Det är en strukturfråga för hockeyn och en stängd liga diskuteras som skulle detenbart påverka 14 hockeylag. Well, det är betydligt större än så.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14281
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Chippen »

Jokarfo: mycket bra skrivet och vettig tankegång.
Det är ju inte bara att stänga SHL med tanke på hur seriesystemet under ser ut.

Någon nämde ju Basketligan, hur ser deras seriesystem ut under högsta serien?

Om man på något sätt skulle stänga liga så lär det ju vara höga krav på struktur och ekonomi ändå, eller jag hoppas det. Att du måste klara en viss gräns, som ska vara högre än idag, för att få licens att spela i Ligan etc.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by 374 »

smogz wrote:Argumenten mot en stängd liga handlar väl till 99% om att det tar bort möjligheterna för de lag som inte är med i ligan när den stängs att gå upp. Sen vill man ju gärna slippa den där cirkusen med att avsågade lag börjar bjuda ut sina bästa spelare hit och dit.
Hur många lag i Hockeyallsvenskan har egentligen amibitionen att gå upp? De flesta är nöjda med att vara där de är. Trots rådande system släppte ju Almtuna Hanses när de inte längre hade något att spela för.
jokarfo wrote: Tja, tävlandet på isen kommer naturligtvis inte upphöra, det är elementärt, men hur väl man sköter föreningen blir betydligt mindre viktigt i en stängd liga.

I grund och botten handlar det om vilka paradigm man vill ska råda i hockeysverige. Antingen tycker man att det är sportsliga prestationer och väl fungerande idrottsföreningar som ska avgöra vilka som tillhör eliten i svensk hockey eller så tycker man att det är viktigare att det är andra, tveksammare, saker som ska utgöra grunden för vilken serie man spelar i.

Det är uppenbart att det här är en diskussion sprungen ur tanken att på nåt vis efterlikna NHL. Ett ytterligare problem med en stängd liga - som delvis hänger ihop med det jag skriver ovan - är ju att det inte finns någon struktur på svensk hockeys lägre divisioner som ens kan liknas vid de nordamerikanska underdivisionerna. Tänker de som vill stänga SHL att HA ska bli en motsvarighet till AHL? Vilks lag i nuvarande HA ska bli farmarklubbar åt vilka tänkta SHL-lag då?

Det är en strukturfråga för hockeyn och en stängd liga diskuteras som skulle detenbart påverka 14 hockeylag. Well, det är betydligt större än så.
I grund och botten handlar det om vad som är bäst för föreningarna och för svensk ishockey. Är det verkligen bra för lag att åka jojo mellan serier?

Jag förstår inte hur det blir mindre viktigt hur väl man sköter föreningen i en stängd liga, fortfarande kommer man ju behöva uppfylla vissa krav.

Håller med om att detta är en viktig strukturfråga.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

Det alla som vill ha stängdliga glömmer är vad ska locka publik när matcherna inte har någon betydelse?
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by jokarfo »

374 wrote: Hur många lag i Hockeyallsvenskan har egentligen amibitionen att gå upp? De flesta är nöjda med att vara där de är. Trots rådande system släppte ju Almtuna Hanses när de inte längre hade något att spela för.
Ja, klubbar förhåller sig naturligtvis till rådande omständigheter. Jag påstår inte att det är oproblematiskt att klubbar släpper vissa spelare när kvalplatsen är ett faktum eller värvar in killar på kort tid men jag hävdar att det inte i första hand är en produkt av att högstaligan inte är stängd. Dessutom kan man knappast organisera svensk elithockeys seriesystem utifrån att vissa kanske tycker att en del klubbar borde agera på ett annat sätt. Godtycklighet är knappast rätt medicin ifall man vill förändra svensk hockey.
374 wrote: I grund och botten handlar det om vad som är bäst för föreningarna och för svensk ishockey. Är det verkligen bra för lag att åka jojo mellan serier?

Jag förstår inte hur det blir mindre viktigt hur väl man sköter föreningen i en stängd liga, fortfarande kommer man ju behöva uppfylla vissa krav.

Håller med om att detta är en viktig strukturfråga.
Föreningsarbetet och det sportsliga är helt självklart sammanflätat och sker växelvis på många sätt. En välskött förening vinner inte per automatik SM-guld och svenska mästarna har inte automatiskt den bäst skötta föreningen. Vad som däremot går att se är att en välskött förening med en utvecklad organisation, värdegrund o.s.v. som bidrar till det sportsligas utveckling ger bättre förutsättningar till sportsliga framgångar över tid. Man man se att de klubbar som sett starka ut och kanske spelat SM-final ett par år på raken men misslyckats att etablera sig som dynastier misslyckats just pga brister på föreningssidan. Omvänt måste man klara av att se att hotet om att åka ur ligan är det enskilt bästa för att tvinga sämre skötta föreningar att antingen välja att utvecklas sportsligt och organisatoriskt eller fortsätta som förut och mest troligt säga byebye till elitspel. Sen måste de själva komma till insikt om behovet av utveckling, hur det exakt ska se ut osv men det är faktiskt en annan femma.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by 374 »

Det är givetvis inte säkert att något skulle bli bättre med stängd liga men att kategoriskt avfärda idén tycker jag är fel, särskilt när det egentligen inte finns något konkret som talar mot en stängd liga skulle vara sämre varken sportsligt eller ekonomiskt.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by jokarfo »

374 wrote:Det är givetvis inte säkert att något skulle bli bättre med stängd liga men att kategoriskt avfärda idén tycker jag är fel, särskilt när det egentligen inte finns något konkret som talar mot en stängd liga skulle vara sämre varken sportsligt eller ekonomiskt.
You sure make a compelling argument... :roll:
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Hank »

Att nedre delen av serien dör och att allsvenskan på sikt tappar status tycker jag är rätt konkret. Det var ju heller ingen succé i Finland av vad jag kan förstå.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by 374 »

jokarfo wrote:
374 wrote:Det är givetvis inte säkert att något skulle bli bättre med stängd liga men att kategoriskt avfärda idén tycker jag är fel, särskilt när det egentligen inte finns något konkret som talar mot en stängd liga skulle vara sämre varken sportsligt eller ekonomiskt.
You sure make a compelling argument... :roll:
Jag argumenterar inte, jag delger min åsikt.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by cechise »

Vad är det egentligen man vill uppnå med en stängd liga?

Det kommer ju inte börja regna pengar, bli fullsatt och fullt med nhl-spelare för att vi stänger ligan. Däremot skapar det, som ni konstaterat, strukturproblem.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by jokarfo »

374 wrote:
jokarfo wrote:
374 wrote:Det är givetvis inte säkert att något skulle bli bättre med stängd liga men att kategoriskt avfärda idén tycker jag är fel, särskilt när det egentligen inte finns något konkret som talar mot en stängd liga skulle vara sämre varken sportsligt eller ekonomiskt.
You sure make a compelling argument... :roll:
Jag argumenterar inte, jag delger min åsikt.
You don't say.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by smogz »

cechise wrote:Vad är det egentligen man vill uppnå med en stängd liga?

Det kommer ju inte börja regna pengar, bli fullsatt och fullt med nhl-spelare för att vi stänger ligan. Däremot skapar det, som ni konstaterat, strukturproblem.
I längden tror jag en stängd liga är ett steg mot lönetak. Argument för lönetak är väl om jag förstår rätt för att rädda klubbar med sämre ekonomi. Tror dock följden av ett sånt skulle utarma ligan ytterligare. Dock skulle det kunna tvinga fram fler juniorer i spel.
Last edited by smogz on 12 Nov 2014, 08:07, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by 374 »

Hank wrote:Att nedre delen av serien dör och att allsvenskan på sikt tappar status tycker jag är rätt konkret. Det var ju heller ingen succé i Finland av vad jag kan förstå.
Succé och succé, syftet med stängningen var att klubbarna skulle få ordning på sin ekonomi, vilket de fick. Den enda negativa kritiken var att klubbarna som inte hade något att spela för började sälja av sina spelare.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

Hur ska klubbarna bli räddade med mindre publik? jag kommer inte att se många seriematcher om dom stänger ligan för det finns noll intresse då före slutspel.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by 374 »

Här är några av de ämnen som sportcheferna och general managers i SHL diskuterat under sitt möte i Chicago. Inga beslut är tagna i någon fråga.



Förlängningen

Kan komma att spelas med tre spelare mot tre istället för, som nu, fyra mot fyra. Skrapning av isen mellan förlängning och straffläggning kan också tas bort.

Utvisningar.

Icing kan införas även i boxplay, så att försvarande lag får sämre möjlighet att byta spelare. Det har också diskuterats om utvisad selare ska få sitta av hela utvisningen, oavsett om det blir mål eller inte.

Målskytte.

Reglerna kan ändras så att målvakternas skydd blir mindre, alternativt målburen göras större.

Serieformat.

Ettan och tvåan i tabellen kan få fem hemmamatcher av sju mot sjuan och åttan, trean och fyran kan få det mot femman och sexan. På så sätt blir höjs värdet av grundserien.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by anton95uppsala »

Utvisningsreglerna (de nya alltså och om de verkligen blir till) är för mig lite för mycket. Hur ska det ens vara möjligt att klara av ett boxplay om man inte får rensa pucken? Själv tycker jag att en del a tjusningen med matcherna är när man klarar av ett boxplay i ett riktigt tufft läge.
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Markman »

Gött, Frölunda åkte i alla fall på pisk mot Brynäs med 3-0, så vi har fortfarande häng på förstaplatsen. 3 pinnar upp, HV 1 pinne bakom oss..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by jokarfo »

Markman wrote:Gött, Frölunda åkte i alla fall på pisk mot Brynäs med 3-0, så vi har fortfarande häng på förstaplatsen. 3 pinnar upp, HV 1 pinne bakom oss..
Ja, förutom att pisslule lyckades vinna mot VLH så måste man ju säga att AIK ändå väljer rätt omgångar att förlora i. ;)
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Markman »

Blev smårädd av rubriken: "Bekräftat: Sundqvist blir borta länge", tills jag fick upp artikeln och såg att det handlade om Jörgen Sundqvist!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 9882998.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Markman »

Ja tack! Mycket vettiga synpunkter från gamla krigare: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 9877623.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Skidrow »

Länka till en last artikel ger inte mycket.
ante08
Posts: 2583
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by ante08 »

Skidrow wrote:Länka till en last artikel ger inte mycket.
Till hans försvar ska sägas att artikeln var öppen för alla i gårkväll.
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Post by Markman »

ante08 wrote:
Skidrow wrote:Länka till en last artikel ger inte mycket.
Till hans försvar ska sägas att artikeln var öppen för alla i gårkväll.
Det var den när jag läste den (och skrev här så klart), hade inte länkat den så annars.
Kontentan av artikeln var i alla fall att de flesta av de som tillfrågades ville ha mer NHL-likt med att tillåta slagsmål, eller i alla fall förändra reglerna runt det lite så tufft spel tillåts i större omfattning än idag, och att SHL inte har några tuffingar längre. Flera av dem sågar Ledin och Jämtin som fegisar som kommer och tjafsar och sen sticker och gömmer sig när det hettar till.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Post Reply