Sveriges domare

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Sveriges domare

Post by Chippen »

Jag tyckte var humor :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hällgren
Posts: 198
Joined: 01 Oct 2013, 17:40

Re: Sveriges domare

Post by Hällgren »

Det är inte Sörens fel. Han är bara en svag människa som följer SHL:s direktiv.
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Sveriges domare

Post by Special Brew »

Hällgren wrote:Det är inte Sörens fel. Han är bara en svag människa som följer SHL:s direktiv.
Tror inte SHL:s direktiv lyder "släpp hemmalagets foul men ta gärna ut en bortaspelare i momentet efter".
Hällgren
Posts: 198
Joined: 01 Oct 2013, 17:40

Re: Sveriges domare

Post by Hällgren »

Knappast troligt. Snarare: "jämna gärna ut serien lite, Sören"
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Sveriges domare

Post by Special Brew »

Hällgren wrote:Knappast troligt. Snarare: "jämna gärna ut serien lite, Sören"
:)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Sveriges domare

Post by Rampa »

Dessa dömer semifinalerna:

Huvuddomare:

Tobias Björk, Boden

Pehr Claesson, Alvesta

Wolmer Edqvist, Grums

Morgan Johansson, Ljungby

Mikael Nord, Arboga

Sören Persson, Lidköping

Linus Öhlund, Boden

Patrik Sjöberg, Gävle

Kan vi våga hoppas på att Persson inte får döma oss på grund av närheten mellan hans ort och Linköping?
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Sveriges domare

Post by Markman »

Rampa wrote: Kan vi våga hoppas på att Persson inte får döma oss på grund av närheten mellan hans ort och Linköping?
Ungefär lika troligt som att Björk och Öhlund inte skulle få döma oss pga geografisk närhet mellan Boden och Skellefteå. Skulle man gå på det skulle ju inte Persson få döma Frölunda heller, då det är minst lika nära mellan Lidköping och Göteborg.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Sveriges domare

Post by jokarfo »

Linus bor ju dessutom ännu närmare Skeå än Boden med tanke att han och hans fru residerar i Norrbottens pärla, Älvsbyn, numer. Nä, vi får nog räkna med att Sören Marodören dömer nån eller några matcher i vår serie. Vi får bara hoppas att det blir match(er) där matchserien inte står och väger. Alltså typ nästa match där 1-1 eller 2-0 i matcher förstås gör en satans skillnad.

Svor förövrigt av frustration när jag såg att Claesson var storzebra inför gårkvällen men jag måste, trots några knepiga domslut, faktiskt berömma fanskapet. Var väl han som gav Frölunda PP i Sudden i sista grundseriematchen i Scandinavium efter att ha varit tillfälligt blind för interferens/hakning/tripping mot Nisse precis i situationen före? SHL:s sämste domare, enligt Bagdad Bulan, skötte sig betydligt bättre än Sören gjort alls denna säsong. Därmed inte sagt att domarnivån var klockren.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Sveriges domare

Post by 374 »

Det finns inga regelmässiga geografiska begränsningar för domare när det gäller vilka lag de de får döma.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Sveriges domare

Post by ossian »

Jag tycker att domarna var riktigt bra och dessutom konsekventa. En bra match av domarna, och dömer de lika bra som igår så ökar våra guldchanser markant.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Sveriges domare

Post by jokarfo »

ossian wrote:Jag tycker att domarna var riktigt bra och dessutom konsekventa. En bra match av domarna, och dömer de lika bra som igår så ökar våra guldchanser markant.
Ja, domarna var bättre än många. många gånger under grundserien och det hjälpte lagen att spela en fruktansvärt underhållande och fartfylld hockey. Jag instämmer i Wikens omdöme om att första perioden igår var den bästa i svensk hockey på väldigt, väldigt länge. Dock tog domarna åtminstone två jävligt knepiga tvåor på AIK där både Sunken och Forre fightas om positioner och/eller puck likvärdigt med motståndaren. Sunkens interference-utvisning var... snudd på ett skämt. Rahimis knätackling i mitten av andra(?) borde dessutom renderat i MP rakt av men det har såvitt jag vet inte tagits vidare.

Men ja, domarkåren har definitivt sett blekare kvällar än den igår.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Sveriges domare

Post by Chippen »

Glöm inte missen då Mange Johansson åkte ut oxå. En riktigt billig tripping i mittzon.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Sveriges domare

Post by Skidrow »

Hoppas man får fortsätta med mic på domarna, det var bra och ju mer vi som publik kan få information ju mer förståelse får man för domarna även om man kanske inte håller med alltid.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Sveriges domare

Post by ossian »

Håller inte med om att Sunkens utvising var felaktig. En liten interference kan man släppa, men den sker över så lång tid på så stor yta. Bra att domarna tar sådana, vi tjänar då på det då vi är spelförande och skridskostarkare än de flesta andra.
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Sveriges domare

Post by Sed »

Har inte swehockey.se en lista med alla domare och deras nummer? Jag tror jag sett någon sådan förut.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Sveriges domare

Post by Skidrow »

Intressant att lyssna på Mikael Sjöqvist http://www.svenskafans.com/fanradio/program/1672.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Toddbertuzzi
Posts: 43
Joined: 15 Jun 2011, 21:47

Re: Sveriges domare

Post by Toddbertuzzi »

Sed wrote:Har inte swehockey.se en lista med alla domare och deras nummer? Jag tror jag sett någon sådan förut.
There's an app for that!

https://itunes.apple.com/se/app/domarnu ... 99585?mt=8" onclick="window.open(this.href);return false;
“I may have many faults, but being wrong ain't one of them.” James R. Hoffa ( Jimmy)
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Sveriges domare

Post by Sed »

Toddbertuzzi wrote:
Sed wrote:Har inte swehockey.se en lista med alla domare och deras nummer? Jag tror jag sett någon sådan förut.
There's an app for that!

https://itunes.apple.com/se/app/domarnu ... 99585?mt=8" onclick="window.open(this.href);return false;
Den får väl duga. Även om jag önskade en text-lista.

Fixade en lista från den:

Code: Select all

32, Thomas Ahlström
82, Anders Ahlström
85, Fredrik Altberg
10, Thomas Andersson
12, Mikael Andersson
28, Tobias Björk
36, Fredrik Carlman
9, Pehr Cleasson
50, Jimmy Dahmen
19, Wolmer Edqvist
83, Tobias Haster
55, Simon Hillborg
28, Mikael Holm
13, Morgan Johansson
23, Christoffer Karlsson
33, Johannes Käck
4, Marcus Linde
49, Ludvig Lundgren
84, Johan Löfgren
64, Andreas Malmqvist
18, Mikael Nord
76, Johan Nordlöf
6, Sören Persson
35, Henrik Persson
88, Daneil Persson
79, Henrik Pihlblad
77, Jan Sandström
15, Patrik Sjöberg
27, Mikael Sjöqvist
5, Marcus Vinnerborg
90, Emil Wernström
68, Emil Yletyinen
51, Örjan Åhlen
3, Linus Öhlund
65, Jimmy Andersson
16, David Bergman
42, Marcus Bojling
63, Sebastian Boman
69, Marcus Burman
75, Roland Gille
52, Viktor Hafsäter
1, Andreas Harnebring
30, Johan Häll
81, Anders Jansson
89, Gustav Jonsson
8, Peter Lyth
93, Julius Mauritzon
66, Tobias Nordlander
86, Petter Norman
40, Anders Nyqvist
92, Henrik Persson
96, Fredrik Rönnberg
29, Peter Sabelström
11, Pierre Schilken
91, Robin Werner
21, Daniel Winge
(Hoppas de inte byter nummer varje år bara....)
Last edited by Sed on 10 Feb 2016, 21:19, edited 2 times in total.
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Sveriges domare

Post by Sed »

Saknar nummer för Aleksi Rantala och Johan Gossas . Någon som vet vad de har för nummer?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Sveriges domare

Post by Skidrow »

Gäller att hitta balansen, man kan hata domaren men för den delen inte hata personen.
User avatar
Miklosoft
Posts: 290
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Sveriges domare

Post by Miklosoft »

Dags att sluta upp bakom domarna..
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... 6pTr2mHMvU
Ogilla ett domslut = OK
Bua åt ett domslut = OK
Inte gilla domare = OK men inte hata personen som "Skidrow skriver".
Om detta fortsätter så har vi inga domare punkt slut.. det är inte ett glamoröst jobb och det är inte ett jobb som du är älskad i..
du går skit om du har en dålig dag och om du är bra så hör du INGET...
Kan NP hjälpa eller visa domarna uppskattning i detta?
För mig personligen så är domarna alltid dåliga under matchen men så fort den är slut så är dom ok och man tycker deras roll/arbete är bra.
Har spelar flera matcher där man tyckt domarna varit dåliga men när man pratat med dem så har man mer själv haft dålig självinsikt.
Dom kommer att ta dåliga utvisningar... dom kommer att ta "fel" utvisningar" men om man är opartiskt så är dom rätt jäkla ok.. (Kolla en match i shl som du inte bryr dig om och stäng av ljudet från "experterna som jobbar för att skapa rubrikar" och bilda din egen uppfattning... Dom är inte dåliga i SHL...
Om du kollar NHL så är det tabu att ifrågasätta domarna. I SHL så är det ok från både media och spelare/ledare att ifrågasätta... (Funkar inte i längden(
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Sveriges domare

Post by Skidrow »

Tror det här kan vara en smart ide: https://www.shl.se/shl-s-domarpodd
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Sveriges domare

Post by dovienya »

Det var i gårdagens möte mellan Örebro och Timrå som Albin Lundin kolliderade med linjedomaren Rickard Nilsson.
Något som ledde till att Timråspelaren blev anmäld till Disciplinnämnden – och stängdes av i tre matcher.
Nu tas han i försvar av två SHL-stjärnor: Oscar Fantenberg och Jonathan Pudas.
– Det här är för dåligt! skriver Pudas på X.
..

Situationen som sådan är ju ofattbart klantig från både domaren och Albins sida och borde väl med Sandbergs prejudikat i färskt minne kunnat ge någon form av avstängning på grund av klantighet, precis som som för Filip. Men stämmer det Albin säger så är det ju skandal på riktigt... Kommer att bli tystnadskultur deluxe då.

Känns inte superofta som lagen överklagar en dom från disciplinnämnden?

https://hockeynews.se/articles/30581/
User avatar
TigerShark
Posts: 3761
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Sveriges domare

Post by TigerShark »

Leo Komarov och Gustav Rydahl fick 2 matcher vardera efter att uppsåtligen knuffat domaren, inte hårt men ändå avsiktligt.

Hur kan denna situation ens vara en avstängning? Dom påstår att Lundin var likgiltig efter situationen men på videoklipp från matchen så kan man ju se att han åker fram till domaren.

Vad håller linjedomaren på med, varför håller han sig inte vid sargen? Tycker han har ett ansvar att slänga ett öga åt bägge håll om han ska åka 4 meter in i banan.

Riktigt löjligt.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk

dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Sveriges domare

Post by dovienya »

Skönt att det är disciplinnämnden som tagit beslutet utan att prata med domaren i fråga och ändå säga att Albin agerat nonchalant och likgiltigt...
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sveriges domare

Post by Chippen »

DN har iom med det två avstängningarna för domarkrock målat in sig i ett riktigt litet hörn
Det är så fruktansvärt dåligt dömt och avsaknaden av spelkänsla är brutal.

Jämför man avstängningar så fick Lundin 3 matcher för en krock och en i Västervik får 3 matcher för en spark uppåt, där skenan träffar i ljumsken.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Sveriges domare

Post by Foppas skridskocoach »

Domarna ska såklart skyddas, så i någon mening är det väl vettigt att man bedömer situationer där de är inblandade hårdare. Jag tycker att avstängningen på Filip var helt ok (han ska inte vara där och heva överhuvudtaget). Men en kollission? Nja… det känns väldigt taktlöst.
Tigerränderna går aldrig ur.
cleo
Posts: 629
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: Sveriges domare

Post by cleo »

Lite kuriosa omkring SHL domare och deras bedömning..
Förra helgen var det en match i NFL amerikansk fotboll, där domarna tog ett felaktigt beslut som blev matchavgörande. I efterhand stängdes hela det domarteamet (7st) av för resten av säsongen.
Man kan konstatera att det ställs lite andra krav på domarna i NFL.
lobo
Posts: 1525
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Sveriges domare

Post by lobo »

cleo wrote:Lite kuriosa omkring SHL domare och deras bedömning..
Förra helgen var det en match i NFL amerikansk fotboll, där domarna tog ett felaktigt beslut som blev matchavgörande. I efterhand stängdes hela det domarteamet (7st) av för resten av säsongen.
Man kan konstatera att det ställs lite andra krav på domarna i NFL.
mmm förutom att dom ska döma Steelers - Ravens

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Post Reply