Sveriges domare

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sveriges domare

Post by Chippen »

374 wrote:Har svårt att se att det skulle gagna någon.
Det rätar ut frågetecknen som finns vid ett bortdömt mål, om varför det blev just bortdömt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Sveriges domare

Post by Markman »

ante08 wrote:En bra början alla fall.

http://www.farjestadbk.se/artikel/33053/" onclick="window.open(this.href);return false;
ÄNTLIGEN! Nästa steg är att införa systemet från NFL där domarna är mickade och själva kan förklara beslut på isen! :-)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Sveriges domare

Post by Chippen »

Markman wrote:
ante08 wrote:En bra början alla fall.

http://www.farjestadbk.se/artikel/33053/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
ÄNTLIGEN! Nästa steg är att införa systemet från NFL där domarna är mickade och själva kan förklara beslut på isen! :-)
NHL har ju oxå så och där funkar det klockrent.

Vet även att domarna varit lite sur här i SKA då speakern inte kommunicerat ut varför mål dömts bort, då domare bett om det.
Detta skedde inte för att domarna släppte pucken och nästa gång tillfälle kom vsr typ 5 min senare och då var det som inte lönt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Sveriges domare

Post by 374 »

Chippen wrote:
374 wrote:Har svårt att se att det skulle gagna någon.
Det rätar ut frågetecknen som finns vid ett bortdömt mål, om varför det blev just bortdömt.
Det är ju för det allra mesta inte alls svårt att förstå varför ett mål blir bortdömt, även om man inte håller med om bedömningen. Senast jag inte förstod varför ett mål blev bortdömt var det där målet på Hovet för några år sedan.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Sveriges domare

Post by Chippen »

Precis, och då hade du sluppit grubbla om de meddelat varför. Så du ser att det gynnar någon, för alla kan ju inte besitta det magiska hockeyöga som du har.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Sveriges domare

Post by 374 »

Håller med om att det varit roligt att höra en förklaring men tror ändå inte vi hade fått veta varför målet dömdes bort.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Sveriges domare

Post by anton95uppsala »

Ställer mig positiv till nymodigheten!
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Sveriges domare

Post by Markman »

Nytt upplägg för domarskaran under slutspelet - BRA! - http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6370168.ab
Så ser det nya systemet ut:
* Tolv huvuddomare och sexton linjedomare är uttagna att döma i slutspelet
* De tolv huvuddomarna delas upp i fyra grupper med tre domare i varje.
* De tre domarna alternerar sedan att döma i sin kvartsfinalserie, två dömer och en vilar.
Det bidrar med kontinuitet, iom att samma domartrio kommer att kunna diskutera matcherna med varandra, plus att spelarna får en nivå som förhoppningsvis håller under hela matchserien mot samma lag i alla fall. Förhoppningsvis får den vilande domaren en analyserande roll under matchen, så att han efter matchen kan komma med synpunkter på det som hänt på isen utan att ha varit med på diskussionerna som de andra domarna har.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sveriges domare

Post by Chippen »

Hohoho...hoppas det är satt domartrio med lite hjärna oxå. Skräcken vore ju Lärking, Sören Persson och Morgan Johansson i en trio.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Sveriges domare

Post by 374 »

Domarna har aldrig avgjort något slutspel och kommer inte göra det i år heller.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Sveriges domare

Post by Markman »

Ny domarchef anställd. Tomas Thorsbrink kommer från Hockeyallsvenskan där han ansvarat för domarna och vidare även utbildat domare. Han har även varit huvuddomare själv.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6581449.ab
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Sveriges domare

Post by pttr »

Markman wrote:Ny domarchef anställd. Tomas Thorsbrink kommer från Hockeyallsvenskan där han ansvarat för domarna och vidare även utbildat domare. Han har även varit huvuddomare själv.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6581449.ab
Hoppas han kan lära Mikael Sjöqvist hur offside i målgården-regeln ska användas. Rent pinsamma avblåsningar mot AIK i semifinalserien!
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sveriges domare

Post by Chippen »

Var väl inget fel på avblåsningarna för offside i målgården?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Sveriges domare

Post by Special Brew »

Tycker en del avblåsningar var direkt dåliga. För visst fan får man stå i målgården så länge man inte stör målvakten? Vid ett par tillfällen blåste dom när spelaren stod till vänster i målgården och spelet pågick en bit upp i banan till höger och målvakten med blicken och kroppen däråt.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sveriges domare

Post by Chippen »

Special Brew wrote:Tycker en del avblåsningar var direkt dåliga. För visst fan får man stå i målgården så länge man inte stör målvakten? Vid ett par tillfällen blåste dom när spelaren stod till vänster i målgården och spelet pågick en bit upp i banan till höger och målvakten med blicken och kroppen däråt.
Offside i målgården gäller fortfarande. Det är bara vid mål som du får vara där, om du inte stör målvakten.
En annan ny regel som är ny inför denna säsong är också den omdiskuterad. Tugget har varit att man får göra mål ståendes i målgården. Det är väl till viss del sant, men ändå inte.

Tolkningen lyder ungefär såhär:
"Mål godkänns om en spelare som står i målgården, utan att störa målvaken i sitt aggerande, skuter pucken i mål"

Läser man denna lite slarvigt får man samma intryck som publicerats i medierna, att man får göra mål från målgården.
Dock är det två aspekter i denna mening som man bör lägga märket till.

1. Ja, han får stå i målgården. Dock finns även regel "Offside i målgården" kvar. Detta betyder att om spelaren står under spelets gång i målgården så ska spelet avbrytas för offside i målgården. Detta medför att för att man ska kunna döma efter denna nya regel får spelaren bara vara just före pucken eller smyga in i målgården, bakom målvaken, i samma sekvens som han får en passning.

2. Att störa målvaken handlar inte vara om att hindra denne, det hanlar om allt som kan störa en målvakt. Det betyder alltså att minsta lilla nudd vid målvaken så är denne hindrad. Bakom eller framför spelar ingen roll, inte heller om det är målvaken som söker upp spelaren eller tvärt om.

Allt detta gör att det troligtvis kommer att bli mycket ringande, men jag tror personligen att detta kan göra att man får mer press runt målen. Vilket kan gynna hockeyn i stort.

Varför kan denna regel ha uppkommit då? Jag skulle tro att det bero på att det finns ett flertal situationer där det inte ska spela någon roll om man är i målgården eller inte. I dagens hockey går målvakterna ut väldigt långt för att skära av vinklar. Detta gör att stora luckor lämnas öppna bakom. Om man tar tillexempel ett skottläge utifrån kanten. Målvaken glider ut för att styra av skottvinkeln. En lagkamrat glider upp vid bortre stolpen, en passningsmöjlighet öppnas, passet kommer och medspelaren vid bortre stolpen kan slå in pucken i öppet mål. Dock står denne i målgården. Mål eller inte? Ett självklart mål enligt mig i alla möjliga avseenden, dock är detta möjligt först i år.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Sveriges domare

Post by pttr »

Okej, kanske på papperet att det är så, det visste jag inte. MEN man får inte heller ha klubban i midjehöjd på en motspelare eller slå på ett benskydd. Skulle detta följas så skulle det bli 100 utvisningsminuter/match. Regler är till för att följas, men man måste även har känsla i hur de ska följas.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sveriges domare

Post by Chippen »

Det säger jag inget om, utan bara det att jag faktiskt måste ge domarna rätt för avblåsningarna för offside i målgården
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Sveriges domare

Post by Skidrow »

Om dom blåser lr inte blåser för offside i målgården spelar mej ingen roll men dom ska vara konsekventa blåser dom en gång ska dom alltid blåsa för det.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Sveriges domare

Post by Foppas skridskocoach »

Det märkliga är ju att det tycks som att situationer kan uppstå där det vore korrekt att blåsa av för offside i målgården i alla tänkbara situationer förutom om spelaren i målgården faktiskt gör mål. Då ska man i stället döma mål.

Jag missar säkert någon detalj, men så framstår det för mig när jag läser reglerna.
Tigerränderna går aldrig ur.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Sveriges domare

Post by dovienya »

Chippen wrote:Det säger jag inget om, utan bara det att jag faktiskt måste ge domarna rätt för avblåsningarna för offside i målgården
Du kan inte ge dem fel för avblåsningarna * ;)
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Sveriges domare

Post by Chippen »

What? Borde fatta något nu som jag inte hänger med på känner jag.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Sveriges domare

Post by pttr »

Foppas skridskocoach wrote:Det märkliga är ju att det tycks som att situationer kan uppstå där det vore korrekt att blåsa av för offside i målgården i alla tänkbara situationer förutom om spelaren i målgården faktiskt gör mål. Då ska man i stället döma mål.

Jag missar säkert någon detalj, men så framstår det för mig när jag läser reglerna.
Regeln är så korkad att man tror inte det är sant. Hade varit enkelt att göra på något av dessa sett a) pucken måste vara i målgården innan en spelare får entra den b) man får aldrig vara i måldårgen.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Sveriges domare

Post by Special Brew »

pttr wrote:
Foppas skridskocoach wrote:Det märkliga är ju att det tycks som att situationer kan uppstå där det vore korrekt att blåsa av för offside i målgården i alla tänkbara situationer förutom om spelaren i målgården faktiskt gör mål. Då ska man i stället döma mål.

Jag missar säkert någon detalj, men så framstår det för mig när jag läser reglerna.
Regeln är så korkad att man tror inte det är sant. Hade varit enkelt att göra på något av dessa sett a) pucken måste vara i målgården innan en spelare får entra den b) man får aldrig vara i måldårgen.
C) Bara Jimmie får vara där.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Sveriges domare

Post by GroovyEd »

Mest logiskt vore väl att banna all tillträde i målgården, det är väl ändå därför man har en målgård från första början? Då får domarna en sak mindre att tänka på dessutom.
Toktobbe
Posts: 248
Joined: 17 Jun 2011, 08:42

Re: Sveriges domare

Post by Toktobbe »

Efterlyser ett namn på en finsk domare i elitserien som typ är den sämsta i mannaminne kunde knappt åka skridskor. Har för mig det finns någon ramsa om honom också....
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Sveriges domare

Post by Foppas skridskocoach »

Toktobbe wrote:Efterlyser ett namn på en finsk domare i elitserien som typ är den sämsta i mannaminne kunde knappt åka skridskor. Har för mig det finns någon ramsa om honom också....
Kotevski.
Tigerränderna går aldrig ur.
Toktobbe
Posts: 248
Joined: 17 Jun 2011, 08:42

Re: Sveriges domare

Post by Toktobbe »

Just jävlar fan har fundrat hela dagen vad var förnamnet på denne var det viktor??
Toktobbe
Posts: 248
Joined: 17 Jun 2011, 08:42

Re: Sveriges domare

Post by Toktobbe »

Sämre än Kotevski ja du är sämre än Kotevski :-D
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Sveriges domare

Post by Poet »

Var inte det under allsvenska tiden?
2012-05-19
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Sveriges domare

Post by Zimme »

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/89433.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Post Reply