Tre Kronor

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Tre Kronor

Post by Torsgatan »

Wikegård
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Tre Kronor

Post by LeeGoren »

Otroligt less på one trick-pony, Wikegård. Hockeyns lösningar på precis allt är som vanligt fysiskt spel. Ganska intressant då att de spelarna i VM-laget som gjorde det bäst är de från SHL. Lindholm, Wingerli, Fröden, Friberg, Lundqvist osv. Och där får man ju tydligen inte tackla alls. Även Garpenlöv kom med en ruskigt grund analys i tidigare turneringar att problemet för landslaget är att spelarna i SHL inte får tacklas. Vad i hela?!

De måste ju börja titta på den stora utmaningen för svensk hockey. Sluta producera snabbskrinnande robotar med grym fys, som samtidigt har noll hockey IQ. Fokusera på andra bitar inom hockeyn. Anställ bättre ledare tidigt och även högre upp måste det ändras fokus.
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tre Kronor

Post by ossian »

Världshockeyn har utvecklats och gått framåt de senaste 10 åren, men svensk hockey har gått bakåt. Ser du inte det?

Topplagen i SHL för 10 år sedan skulle sopa banan med topplagen nu. Lagen på undre halvan skulle ha spelat i dåtida allsvenskan. Vi har knappt någon spelare som är bland de hundra bästa i världen. Tre Kronor för 10 år sedan skulle sopa banan med vårt bästa herrlag just nu. Det nästa bästa för 10 år sedan skulle sopa banan med årets bäst bästa, samma sak med det tredje bästa osv. J-18 förlorar med 2-20 mot Kanada! Damerna är i B-VM. Domarna i SHL har hur det nu är möjligt blivit nästan ännu sämre? Spelet i SHL är tråkigt, mindre finess, mindre fysiskt spel, det är hockey-bockey i hög hastighet med många felpass.

Visst kan det vara slumpen som ligger bakom, men de flesta andra nationerna har utvecklats i en positiv trend medan vi är i en negativ trend över en längre tid. Sverige var bra i fotboll tidigare och de svenska lagen gick och vann europacuper, många bra spelare i de bästa ligorna. Så ser det inte direkt ut nu.

Fortsätter man resonera med att "det handlar bara om att vinna SM-guld" samt "domarna gör bara sitt bästa" och blundar för verkligheten kommer hockeyn att följa samma väg som fotbollen är min gissning.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Tre Kronor

Post by LeeGoren »

Är det mig du pratar med nu?

Var säger jag att vi inte halkat efter?

Men att bara skylla det på att vi spelar som kärringar, är för mjäkiga och åker med handväska på isen är ju bara ett bevis på att man inte är i närheten av att göra en analys. Bör i mina ögon innebära att man borde diskvalificeras som expert.

Vi lär våra barn att åka fort, skaffa bra teknik, åka på skridsko/teknikcamper osv. Men att skaffa skills, dvs veta hur man ska använda sin teknik och utveckla smartness är tydligen inte på priolistan.
Förbundet, med mähäet Anders Larsson i spetsen, måste reformera utbildningen för våra ungdomar/juniorer. Hur kommer det sig att misslyckade klubbtränare som Monte’n, Ragnarsson, Tommy Jonsson, Åkerblom mfl får så viktiga poster på förbundet? Det är ett skämt.
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tre Kronor

Post by ossian »

Det finns väl 10 grejer man skulle kunna göra för att utveckla svensk hockey och SHL, men viljan finns inte. Det fysiska spelet är bara en grej, säger inte emot dig. Brist på fysiskt spel hänger nog till viss del ihop med urkassa domare, urkassa regler och skitnödig media.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Tre Kronor

Post by LeeGoren »

Vilka övriga delar vill du ska förbättras?
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tre Kronor

Post by Chippen »

Äntligen får Lindvall debutera i Tre Kronor
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tre Kronor

Post by ossian »

Enorm skillnad pa narkampsspelet nar man ser internationell hockey, inget pet med klubborna utan stenharda tacklingar hela tiden
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tre Kronor

Post by Chippen »

Klockre blir assisterande till Sam
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Tre Kronor

Post by bsa »

Han och Eriksson kom nog inte överens :roll:
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Tre Kronor

Post by Ultron »

Den såg man inte komma! Det låter dessutom nästan om om Hallam "valt" Klockare:

"Tillträdande förbundskapten Sam Hallam är nöjd med rekryteringen.

– Han har en framgångsrik karriär bakom sig med stor kunskap om detaljer i spelet både med och utan puck. Stefan har också erfarenhet från tiden och kulturen i Skellefteå av vad som krävs för att vinna och gå långt i slutspel"
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tre Kronor

Post by p-play »

bsa wrote: 11 Apr 2022, 15:00 Han och Eriksson kom nog inte överens :roll:
Precis. Lite olika syn på coachning.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Tre Kronor

Post by Lidlund »

Har dom flesta mot klockare
User avatar
PackSwede
Posts: 999
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Tre Kronor

Post by PackSwede »

Tre AIK spelare uttagna till träningsmatcher med Tre Kronor. Linus Karlsson, Filip Roos och Pudas.
User avatar
haggloader
Posts: 703
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Tre Kronor

Post by haggloader »

Tre kronor hade 3- 0 mot Kanada i sista perioden och Kanada kom i kapp.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Tre Kronor

Post by Torsgatan »

Gud så otroligt uselt
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Tre Kronor

Post by dovienya »

Sarg ut i 45 minuter... Klart ett av de rensningsförsöken blir puckout. Men rent statistiskt om man skjuter mot sargen så, goes without saying, men säger det ändå. efter 140 stycken rensningar missar någon till slut. Bra coachat 🙄
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Tre Kronor

Post by Rollie »

Så jävla genomuselt, och så jävla typiskt när man bokat upp att se semifinal på lördag på plats
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tre Kronor

Post by ossian »

Var nya forbundskapten ser Pelle Prastberg, Noah Welch och Robert Rosen som tre av de fem storsta profilerna i svensk hockey under 2000-talet...

https://www.expressen.se/tv/sport/hocke ... 00-talet-/
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Tre Kronor

Post by dovienya »

Pär bland de bästa på plan i dagens match mot Tjeckien, vore bra om han vaknade ordentligt av landslagsspelet :-)
Övriga AIK-are rätt slätstrukna utan att sticka ut.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tre Kronor

Post by p-play »

dovienya wrote: 10 Nov 2022, 21:53 Pär bland de bästa på plan i dagens match mot Tjeckien, vore bra om han vaknade ordentligt av landslagsspelet :-)
Övriga AIK-are rätt slätstrukna utan att sticka ut.
Jag tycker att han har varit riktigt bra de senaste matcherna. Han behöver bättre lekkamrater.
jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Tre Kronor

Post by jowa »

Vad säger ni om tidernas hockeylag? Det var 5 rätt enkla val men är Loob nr 6? Kenta Nilsson var exempelvis inte dålig på sin tid. Sedinarna har vunnit poängligan i nhl. Varför var Loob nr 6?
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Tre Kronor

Post by dovienya »

Loob har lite rekord ändå. Jag har aldrig gillat honom, men har ju 50 mål i NHL, rätt grovt poängrekord i SHL etc..
jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Tre Kronor

Post by jowa »

Har Arvidsson tackat nej till vm eller varför är inte han med?

Hade varit roligt att se honom spela igen.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Tre Kronor

Post by jowa »

Alltså domarna är ju briljanta! Nhl-klass hittills av det lilla jag har sett

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Tre Kronor

Post by dovienya »

Tycker det är väldans ojämn nivå på ribban från match till match, men de håller iaf konsekvent den nivå de bestämt sig för under hela matcherna, så spelarna vet klart och tydligt vad som gäller på planen. Ganska trivsamt att spela i, kan jag tänka.

Men nu ska jag slakta lite tre kronorspelare:
Pudas åker runt och är imponerad av sina lagkamrater och vågar inte ta plats alls? Ändå gör han väl sin bästa match idag, och skämmer ju inte ut sig. Men ser som sagt lite imponerad ut. Lite snäll. Inte ett gruff, inga känslor, ingenting.
Tömmernes å sin sida beröms vad han än gör, av någon outgrundlig anledning. Visst är han helt okej, men han blandar fan och ger ganska mycket, alltså... När han går bort sig VÅLDSAMT PINSAMT MYCKET mot finnen som åker in i zon får han istället beröm av kommentatorerna för sin långa klubba som räddar i andrareturen, när han liksom äntligen hunnit tillbaka någorlunda... Blir lite som att de kommenterar Tre Kronors Hockeyskola.
Silverberg måste vara den anonymaste hockeykaptenen i världshistorien? Han måste vara fantastisk ledare i omklädningsrummet, för på isen ser han lite ut som att han åker omkring och letar något, typ klubban eller en kompis, eller frimärken kanske?
Alexander Nylander är väl bara med så att han får spela ett VM med brorsan, känns inte som att han fyller någon funktion alls. Typisk självförtroendespelare som helt saknar självförtroende; agerar lite likt en tjeck i underläge 5-1 i sista perioden.
Frustrationen själv (Lucas Raymond) kanske får det att lossna efter straffarna idag mot finland, där visade han att han faktiskt har mjuka handleder och lade två rätt sjuka straffar. Men på planen överarbetas det likt U16. SLÄPP PUCKEN FÖR SATAN!

Och satan så tråkiga matcher? Hallam kommer garanterat vinna VM-guld med sin "defensiven först"-hockey. Kommer på mig att helt plötsligt ha letat fram en kortlek så vi kan lägga patiens, spela lite poker och vändtia under matchen, liksom.
Hoppas på lite spets från NHL; storebror Nylander vore skoj, även om jag egentligen inte gillar karln - men han verkar verkligen älska att lira med Tre Kronor. Sånt ska också prisas.

Bäst i laget hittills är nog #12 Patrik Nemeth.
I den offensiva delen av laguppställningen, med ganska bred marginal tycker jag, är Pär och Ogge bäst.
Leo Carlsson blixtrar till och man ser att det finns galet med hockey i honom - men ta bort passningsanalfabeten Raymond från hans sida så blir det nog bättre. Jonte Berggren är nog bäst på att få in puckjäveln i zon utan att den ska via rundeln först... så han åker till rundeln själv med pucken istället, med samma resultat.. Nåja.

Matchens behållning är Larmis reaktion på Raymonds andra straff :D
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Tre Kronor

Post by dovienya »

Fy faaaaaaaaan så dåligt powerplay...

och det är sjukt tydligt att Hallam är en tråkig coach som väljer långsamma brunkare före Berggren... mot Lettland.

#48 kanske är sjuk iofs
jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Tre Kronor

Post by jowa »

Sämsta coachen någonsin för tre kronor? Hans brunkarstil funkar kanske med mediokra spelare i Shl men sämre med skickliga landslagsspelare.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Tre Kronor

Post by dovienya »

Overkligt DÅLIGT! Pissdåligt.
Det sämsta jag sett Sverige spela sedan matchen mot Vitryssland i OS 2002; då var det ren och skär underskattning och bakfylla som gjorde det. Nu är det ren och skär TRISTESS!
Fy fasen. Jag skäms fan att se Hallams tråkhockey i Tre Kronor.

Berggren får tre byten i en match där anfallsspelet är HELT DÖTT. Zetterlund har skjutit luft 15-20 gånger under matchen, ställ dit en kon istället.
Klockare är överlägset mest offensivt lagd av tränartrion och säger inför tredjeperren att tålamod är viktigare än allt. Tålamod innebär inte att man ska lägga till pucken och dribbla runt innan man passar.

"passningskungen" #7, Tömmernes. Räknade i 5min PP: 5-7 sekunder mellan mottagning och passning... Då är man inte ett geni, då är man kass.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Tre Kronor

Post by Erwynn »

dovienya wrote:Fy faaaaaaaaan så dåligt powerplay...

och det är sjukt tydligt att Hallam är en tråkig coach som väljer långsamma brunkare före Berggren... mot Lettland.

#48 kanske är sjuk iofs
Är inte Berggren sjuk/skadad är det bara att avgå
Hata allt.
Post Reply