Jakob Lilja

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Miklosoft
Posts: 290
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Jakob Lilja

Post by Miklosoft »

Illa illa... :shock: :shock:

http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... -idrotten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu dog lite av hockeyn tyvärr.. Regler på isen gäller numer inte längre utan tacklar du någon eller skjuter en puck på någon så kan den personen bli åtalad.
Försvarar inte vad Lilja gjorde men det som händer på Isen hanteras av regelboken (Vad är annars poängen med regler).
Om detta ska vara konsekvent så bör MMA och all kampsport förbjudas OMG... :shock: :shock:


”Hovrätten anser också att det är ”uppenbart att Jakob Liljas angrepp på Jens Olsson går utöver vad denne kan anses ha samtyckt till genom sitt deltagande i spelet”

Så egentligen så alla tacklingar, gruff etc är otillåtna enligt Hovrättens beslut. Dvs. Straffbart. En spelare har gett sitt samtycket till hockeyns regler (tacklingar) men otillåtna tacklingar kan anmälas civilt. :shock: :shock:
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Jakob Lilja

Post by GroovyEd »

Jag tycker att det är rätt rimligt att en oprovocerad crosschecking mot nacken långt från spelet straffas civilt.

Läs Oisin Cantwells krönika på Sportbladet/Aftonbladet, han förklarar varför du inte behöver oroa dig över att "lite av hockeyn dör" pga detta.
User avatar
Miklosoft
Posts: 290
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Jakob Lilja

Post by Miklosoft »

GroovyEd wrote:Jag tycker att det är rätt rimligt att en oprovocerad crosschecking mot nacken långt från spelet straffas civilt.

Läs Oisin Cantwells krönika på Sportbladet/Aftonbladet, han förklarar varför du inte behöver oroa dig över att "lite av hockeyn dör" pga detta.
Jag håller med om att man inte kan rättsligt få göra vad man vill på en hockeyplan utan att det blir civilt.
Men håller nog mer med Sanny än Oisin Cantwells. (En som kommer från sporten vs en som inte ens är en sportjournalist)

http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... -idrotten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Oisin skriver bara att man inte ska oroa sig för hockeyn för att boxning har andra regler. :)

Är mer orolig för följden. Alltså den flytande gräns dom nu satt gjorde så att det civila kommer in på hockeyplanen så gränsen kommer att krympa. Dvs. Alla överträdelser som inte direkt är i spelet kommer att göras liknande fall med. (Vänta till slutspel).
Just systet med disciplinnämnden är väll just att ta tag i just sånna här fall?

Jag hade mer förstått om detta blev en fällande dom.
https://www.youtube.com/watch?v=vfKPdcV7FIc" onclick="window.open(this.href);return false;
Alltså spelet är inte ens igång..

Sen har vi ju Jämtin/Wernblom.
https://www.youtube.com/watch?v=q0Z18zjVIAg" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi tycker nog bara olika på vissa punker här.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Jakob Lilja

Post by GroovyEd »

Jag tycker att båda de där situationerna skulle prövats civilt, särskilt Deveauxs. Jag säger inte att Liljas fall är helt solklart för civil prövning, utan att det är rimligt att det blir. Men visst kan jag förstå din oro att mindre saker kommer polisanmälas och liknande. Tror dock inte det kommer hända. Liljas anfall är ändå ovanligt bryskt för en hockeyrink och jag tror även att nyckeln i hans situation är att det är långt ifrån spelet samt att Olsson är helt omedveten om vad som ska hända. Det är inte ett vanligt scenario.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Jakob Lilja

Post by Skidrow »

Deveauxs skulle rättegången ha varit om, det som hände Lilja händer under match och som sagt det händer från och till idiot saker men där finns regler inom sporten, du har värre grejer som hänt och det kommer hända saker igen men håll det inom sporten annars kommer snart att ha rättegång för varje huvudtackling som ger hjärnskakning.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Jakob Lilja

Post by GroovyEd »

En tackling som tar illa och resulterar i hjärnskakning är dock närmare sporten än vad en crosschecking mot nacken långt från spelet är.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakob Lilja

Post by Larzon »

Någonstans måste man ju dra en gräns, jag kan leva med den här gränsen.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Jakob Lilja

Post by Skidrow »

Som sagt får väl se hur många rättegångar det blir under den här säsongen.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Jakob Lilja

Post by GroovyEd »

Jag skulle bli oerhört förvånad om det ens blir en enda.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakob Lilja

Post by Larzon »

Är ju inte direkt vanligt med ett liknande överfall så jag tror inte heller att det blir någon fler rättegång.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Jakob Lilja

Post by Chippen »

Nu är det ju inte helt fastställd med dom än va?
Skulle det inte överklagas en gång till Högsta Domstolen?
Så än finns det chans att Lilja blir friad.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Jakob Lilja

Post by Larzon »

är inte så insatt i det juridiska i fallet, bara sett klippet
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Jakob Lilja

Post by Lidlund »

Chippen wrote:Nu är det ju inte helt fastställd med dom än va?
Skulle det inte överklagas en gång till Högsta Domstolen?
Så än finns det chans att Lilja blir friad.
Man kan inte överklaga till HD bara för man är missnöjd.. Måste finnas belägg för det, oftast ny bevismaterial eller motsägande fall.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Jakob Lilja

Post by Chippen »

Som sagt, försöker bara minnas vad spm stod i artikeln
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Jakob Lilja

Post by cechise »

Jag hade mer förstått om detta blev en fällande dom.
https://www.youtube.com/watch?v=vfKPdcV7FIc" onclick="window.open(this.href);return false;
Alltså spelet är inte ens igång..
Den där är väl inte för gammal för att ta upp (tror det är fem år preskriptionstid på misshandel). Borde finnas en massa situationer att ta upp från de senaste åren.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Jakob Lilja

Post by ossian »

Johan Forsbergs attack på Fernholm borde ligga nära till hands, speciellt med tanke på att Fernholm blev invalid efteråt.
JAL
Posts: 17
Joined: 14 Oct 2012, 22:12

Re: Jakob Lilja

Post by JAL »

cechise wrote:
Jag hade mer förstått om detta blev en fällande dom.
https://www.youtube.com/watch?v=vfKPdcV7FIc" onclick="window.open(this.href);return false;
Alltså spelet är inte ens igång..
Den där är väl inte för gammal för att ta upp (tror det är fem år preskriptionstid på misshandel). Borde finnas en massa situationer att ta upp från de senaste åren.
Devaux-fallet hamnade hos åklagare, men eftersom han inte var kvar i landet så lades det ner. Om jag inte är helt ute och cyklar.

Givetvis måste det finnas en gräns för när idrottens regelverk inte är tillräcklig som bestraffning. Det tror jag alla förstår om man tänker efter och jag tycker nog att det kan vara bra att man utreder var den gränsen går. Många verkar tycka att den gränsen borde vara högre, och det gjorde jag med först. Jag har dock börjat vackla i frågan och inser att man nog blivit ganska avtrubbad av allt som man sett i sporten. Förhoppningsvis så kan detta få spelarna att tänka till en extra gång innan man agerar idiotiskt. Ingen vill ha sån skit på planen.

Som någon skrev ovan; jag kan leva med den gränsen.
User avatar
Miklosoft
Posts: 290
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Jakob Lilja

Post by Miklosoft »

Nu har innebandyn följt efter.

http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... /#comments" onclick="window.open(this.href);return false;

Och åter igen så är det inte spelarna som gör anmälningen utan någon civil människa som vill ha 15 minutes of fame.

Är rädd att det kommer att vara många anmälningar denna säsong från privatpersoner.. men jag hoppas att domstolen börjar lägga ner dessa fall så det inte eskalerar.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Jakob Lilja

Post by GroovyEd »

Det här är ju inte något som är helt nytt. Exempelvis så blev väl Lundberg och Nilson polisanmälda av en privatperson efter deras fight? Vem som helst får ju dessutom polisanmäla vad som helst, behöver inte betyda någonting.
Post Reply