#55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

#55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Post by Markman »

Så klart pöjken ska ha en egen tråd också!

Beskrivning enligt hockeysfuture (som dock har mycket fokus på de som spelar i Nordamerika, och kanske inte är helt uppdaterad på KHL):
Urbom is a physically imposing player who is slowly learning how to use this trait to his advantage. He has refined and simplified his game as he has gained experience after frequently getting out of position early in his career. Urbom is a mobile and efficient skater in all directions and is not afraid to lead the rush offensively. His shot is above-average and he at times will pinch in along the wall or into the slot to try and create scoring opportunities.

Beskrivning på EP:
Urbom is a defenseman with the size and attitude to play a physical game. Reads the game well defensively and has good mobility. He also has decent offensive smarts, but is more often used in a shutdown role. Owns an alright shot from the point, though, too.

AGE 24
NATION Sweden
POSITION D
SHOOTS L
HEIGHT 192 cm
WEIGHT 98 kg
CONTRACT 17/18
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #XX Alexander Urbom

Post by Bilderberg »

Av eliteprospects att döma kan man ju undra varför han inte är i NHL.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: #XX Alexander Urbom

Post by nr86 »

Välkommen!
Hoppas du kommer att trivas hos oss. ;)
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #XX Alexander Urbom

Post by 374 »

Kommer inte kunna vara med i gruppspelet i CHL, blev klar för sent.
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: #XX Alexander Urbom

Post by mellan 3 & 20 tecken »

– Lasse Johansson har verkligen gjort ett bra förvärv. Urbom är stor och stark och är nog den pusselbit som har fattats. Han är vad laget behöver och passar verkligen bra in i den skridskoskickliga hockey som spelas.
http://norran.se/hockeybloggen/larsson- ... gen-439037" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #XX Alexander Urbom

Post by smogz »

Det man kan oroa sig för med stora starka killar är ju farten. Nu verkar Urbom ha bra fart på rören trots sin storlek vilket låter lovande. Hoppas han har ett snabbt förstapass så blir nog detta bra.

Edit. Och om han inte håller på med de där nonchalanta bakom ryggen passningarna som Sevc höll på med ifjol.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #XX Alexander Urbom

Post by Chippen »

374 wrote:Kommer inte kunna vara med i gruppspelet i CHL, blev klar för sent.
Lär väl kunna vara med efter gruppspelet?
Fick man inte fylla på med spelare då?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #XX Alexander Urbom

Post by Lappmössan »

#55 enligt Robin Lindgren (Folkbladet) på twitter.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #XX Alexander Urbom

Post by Chippen »

Trodde han skulle behålla #34
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #XX Alexander Urbom

Post by Trollet »

Chippen wrote:Trodde han skulle behålla #34
Skulle Hanses byta nummer då?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: #55 Alexander Urbom

Post by snokia »

#55

http://www.skellefteaaik.se/artikel/68174/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Chippen »

Haha, visst fan :)
Han har väl lirat i 33 oxå? Nåja 55 funkar.
Snart kommer väl artikel på bloggen om att Urbom är första svensk i AIK i #55
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: #55 Alexander Urbom

Post by krysset »

Chippen wrote:Haha, visst fan :)
Han har väl lirat i 33 oxå? Nåja 55 funkar.
Snart kommer väl artikel på bloggen om att Urbom är första svensk i AIK i #55
Han är inte förste svensk med 55 på tröjan i AIK, heller.

2011-12: Alavaara, Jan-Axel
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Lappmössan »

Och #33 har Ohlsson redan.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #55 Alexander Urbom

Post by dovienya »

Han har väl spelat i #22 också? Samt #33.. 22+33 osv.. ?
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Markman »

dovienya wrote:Han har väl spelat i #22 också? Samt #33.. 22+33 osv.. ?
Var spelade han i 22? I devils var det 29 och 33 enligt EP..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #55 Alexander Urbom

Post by dovienya »

Enligt youtube-klippet när han gjorde mål för devils hade han 22...
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Chippen »

krysset wrote:
Chippen wrote:Haha, visst fan :)
Han har väl lirat i 33 oxå? Nåja 55 funkar.
Snart kommer väl artikel på bloggen om att Urbom är första svensk i AIK i #55
Han är inte förste svensk med 55 på tröjan i AIK, heller.

2011-12: Alavaara, Jan-Axel
Vad fan? Han har jag förträngt :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: #55 Alexander Urbom

Post by kurtivar »

http://www.hockeysverige.se/2015/08/20/ ... ingen-har/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BubbelVe »

Jag tar tillbaka allt positivt jag skrivit om denne spelare.......suck
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #55 Alexander Urbom

Post by freddus »

Har samma formkurva som Zackrisson hade förra säsongen. Börjar segt, men när spelet väl sitter så är de helt plötsligt bland de viktigaste pjäserna.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Empress »

Går åt rätt håll.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #55 Alexander Urbom

Post by 374 »

Har spelat upp sig, gått från dålig till irrelevant.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BubbelVe »

Han tar lagets sämsta utvisningar
Han är bara "Hård" efter avblåsningar
Han skiter i Skellefteås sätt att göra uppspel och lägger ALLT vid sarg ( gärna sjukhuspass )
Han får inte stopp på en sexåring på sparkcykel kring sargen utan gör 89 holding per match.
Han har tacklat fem gånger på hela säsongen
Han har inte hållit blålinjen i offensiv zon mer än vad man kan räkna på en hand (6 gånger)
Han är såååååååå långsam
Han får mest istid och vissa säger att han spelat upp sig..... Wtf are u drinking, I want some of that shit to
Jag är ledsen men klart sämsta back i laget just nu. Bara synd istiden för de andra blir så begränsad. Titta tio sekunder före varje mål så kommer ni i väldigt många fall se denne jätte förlora en närkamp eller gå bort sig. Eller kanske den där lösa passet till passningsficka där ingen stått sedan nittiotalet.....bänka och sätt i träning som de gjorde med Heed.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Alexander Urbom

Post by smogz »

+1 Bubbel. Behovet av kylskåp är inte vad det har varit.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: #55 Alexander Urbom

Post by nr86 »

Håller inte alls med!
"Han tar lagets sämsta utvisningar " I min bok är en dålig utvisning i anfallszon eller när man back checkar med nummerärt överläge och slashar som Calof gjorde igår. Urbom tar ofta utvisningar när vi är under press eller förhindra ett mål. Visst tar även han dåliga utvisningar men så ofta är det inte tycker jag.
"Bara hård efter avblåsningar" tycker jag inte han är. Vi behöver spelare som är "tuff" efter avblåsningar och som skyddar vår kasse. Han inger respekt och mycket mera kommer att "tillåtas" i slutspelet.
"Han gör alla uppspel via sarg". Är att kraftigt överdriva. Han gör det när han måste inte annars.
Om det är att tacklas som eftersträvas kanske ni skulle vilja se en "Hedman" typ i laget.
För att spela nästan nonstop i pk är inte +4 dåligt.
När vi legat under och vi måste gå hårdare framåt tycker jag mig se en del offensiva raider nu på slutet. En del kunde mycket väl resultera.
Långsam tycker jag inte heller han är. Stora spelare ser ofta långsamma ut. Det är inte ofta forwards drar förbi honom med bara speed.
Tycker istiden är befogad.

Summa sumarum så har vi helt olika bild av honom thats it.......
Får han vara skade fri blir det kul att summera hans 1a år hos oss.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Chippen »

Tycker inte alls att bubbelVe's tankar om Urbom är rättvist.

Att han bara ska slå upp pucken efter sargen? Tja, visst slår han pucken där ibland, men bättre spela safe ur egen zon än försöka sig på något som kommer misslyckas och sedan straffa oss om vi är på väg uppåt.

Han spelar rejält, och det är inte bara efter avblåsning. Visst är han hård efter avblåsningar, för att visa vad som inte är ok.

Jag är snarare inne på att han börjar hitta rätt nu och är inte det minsta orolig när han är inne.

Fast det är ju iofs rätt dumt att säga emot bubbelVe oxå. Han brukar ju ha rätt bra analyser om spelare, t.ex att Henrik Karlsson aldrig skulle lyckas i KHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Rollie »

Tycker det kan bli ganska ensidigt att han ska få klä skott för varje match när andra backar är minst lika dåliga. Visst, han är inte något superhit men ex i går:
-Burström: Hans veka agerande på Lagace när han gör 1-0 är svagt.
-Heed: Tror inte pojken tycker det är "kul" med täta hårda matcher och då undrar man om han har pannben för den här sporten. Pucktittare vid 4-2 målet, stannar på mellanhand i stället för att gå helt in på Luläspelaren som passar till Harjus 5-2, inte mkt till offensiva initiativ.
Lägg därtill Fredrik Lindgren som har mer ström i klubban än någonsin.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #55 Alexander Urbom

Post by p-play »

Chippen wrote: Fast det är ju iofs rätt dumt att säga emot bubbelVe oxå. Han brukar ju ha rätt bra analyser om spelare, t.ex att Henrik Karlsson aldrig skulle lyckas i KHL.
Men han har väl lyckats ganska bra i KHL? Han är förstaval i ett av de bättre lagen i KHL.
Urbom kommer att bli guld värd i ett slutspel. Det tar tid för stora backar att komma in i SHL på ett bra sätt (Melart hade t ex enorma problem även han i början). Dessutom är det extra svårt hos oss eftersom backarna inte bara rensar ut pucken utan förväntas behandla den och lägga ett kreativt pass. Jag tycker att han blir bättre och bättre allt eftersom. I mina ögon är han en bra värvning som dessutom var nödvändig i en ganska fysiskt vek backbesättning.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Skidrow »

Jag håller med båda sidor här, ena dagen vill jag ha bort honom och andra dagen är jag glad han är i AIK, men min känsla är han kommer at bli bättre och bättre.
Post Reply