#55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

lobo
Posts: 1565
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: #55 Alexander Urbom

Post by lobo »

Skönt att de Urbom idag! Bra beslut, stark i närkamper, hyggliga pass. Och avslut på mål va?
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: #55 Alexander Urbom

Post by svea_man »

Tycker han gjorde en helt okej match
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Rampa »

Nu visade han ju faktiskt att han är en stark och bra "rensare" runt vårat mål. Och nu med klubban på isen, för en gång skull. Han var mycket bra i närkampsspelet.
Fortsätter han så, blir han guld värd under resten av slutspelet.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BubbelVe »

Ska faktiskt (peppar peppar) ge kred till Urbom som spelar helt ok mot Växjö. Han är definitivt ingen försvarsgeneral eller så men spelar godkänt.



(men inte mer än godkänt)
dovienya
Posts: 2211
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #55 Alexander Urbom

Post by dovienya »

Men han har dålig timing i tacklingarna; hamnar ofta lite efter och måste suga in motståndarna; och det ser inte ut som att han menar att göra så (som Nisse eller Petter Granberg)
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: #55 Alexander Urbom

Post by svea_man »

Tycker han varit riktigt bra hela semin!!
Chippen
Posts: 14275
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Chippen »

Medhåll, och nu tycker jag att han knäpper alla kritiker på näsan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BubbelVe »

Amen för f... Chippen. Han når knappt upp till godkänt för en SHL back och knäpper kritiker på näsan?????

Jag uttalade mig för tidigt för nu i match 4 var han så där obegripligt kass som bara han (och Aho ) kan vara. Inte först och inte hårt i en enda närkamp.
Obegripligt dåligt passningsspel som sätter andra i skiten.....Till och med när han hade tid och inte var checkad kastade han puckarna efter sargen som om de var handgranater på väg att smälla. Det enda positiva var väl ingen crosscheck och ett eller två slagskott (som bägge missade tror jag)
Chippen
Posts: 14275
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Chippen »

Tja, jag tycker han spelar bra och gör det han ska.
Är ingen stjärna med puck och bör kanske inte ha så mycket puck, det är sant.
Däremot är det relativt lugnt på isen då han gör sina byten.

Vet inte jag tycker han sätter sina medspelare met i skiten än A.Lindholm för den delen.
Tycker inte heller att han kör fast så ofta heller.

Men men, vad vet jag. Får lita på dig då, och dina tidigare pricksäkra utsagor om spelare. T.ex Henke Karlsson.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: #55 Alexander Urbom

Post by svea_man »

Tycker inte urbom va sämre än nån annan
Chippen
Posts: 14275
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Chippen »

Men det är väl som vanligt när det gäller backar som inte är små och kvicka.
Det verkar ju som om vissa bedömer Urbom som en spelande back, och inte för vad han har för spelstil och roll.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Alexander Urbom

Post by smogz »

I tredje tacklade Heed mer än Urbom. Jag läser ju att många tycker han är bra i slutspelet. Jag håller inte med. Jag tycker fortfarande han är sämsta back. Varenda gång han får pucken med syfte att göra ett uppspel tar det stopp. Han lägger en sargstuds till någon som är markerad eller för sent till en center i mitten som då är bevakad.

Jag kanske ser det jag vill se men tycker inte alls han håller som nån sorts "dyraste back". För jag räknar med att han är topp 2-3 i lön i laget.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BubbelVe »

Ok Chippen eftersom du aldrig kan motivera med någon typ av fakta eller med ord beskriva din upplevda glädje över Alexanders backspel så kan du väl förklara för oss varför du tycker att Niklas burström och Tim Heed är bättre än John Klingberg och Erik Karlsson.

För om Urbom (enligt expertis) spelar på hög SHL klass så spelar ju de två nämnda Skellefteåspelarna på skyhög NHL klass .
Väntar spänt på utförliga rapporter om bjässens magiska rörelsemönster, demontacklingar, fina uppspel och klanderfria defensiv.

Tack på förhand Mr Bubbel (Ohh it just got personal)

:roll: :roll: :?: :lol:
Fast jag misstänker att det kommer : bla bla amendurå.........Henke Karlsson
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Lubbe »

Vi skulle kunna gå hela vägen och vinna SM-guld även ifall någon av våra backar skulle råka bli allvarligt skadad och missa resten av slutspelet. Utom om det är Urbom som blir skadad. Det skulle vara jävlart helt kört ifall Urbom skulle bli skadad. Så viktig är han.

Sen att Urbom är vår sämsta back i spelet med puck, det är en petitess, en skitsak.
p-play
Posts: 6784
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #55 Alexander Urbom

Post by p-play »

Spelartyper som Urbom och Lauridsen är livsviktiga i fysiskt tuffa matcher. De är portvakterna som ser till att det gör ont att komma in på kassen. I ofysiska matcher är de mest i vägen och deras brister blir mer uppenbara. Hade de även haft en teknisk uppsida så hade de spelat i NHL. Urbom har varit vår bästa defensiva back tillsammans med Arvid (och kanske Lindgren) så här långt i slutspelet. Jag tycker även att han har utvecklat sitt passningsspel en aning sedan i höstas. Han kommer så småningom att hamna i NHL.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Alexander Urbom

Post by smogz »

Och jag håller inte med alls. Varken med Lubbe eller p-play. Tror Urbom är den back vi skulle klara oss bäst utan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14275
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Chippen »

BubbelVe wrote:Ok Chippen eftersom du aldrig kan motivera med någon typ av fakta eller med ord beskriva din upplevda glädje över Alexanders backspel så kan du väl förklara för oss varför du tycker att Niklas burström och Tim Heed är bättre än John Klingberg och Erik Karlsson.

För om Urbom (enligt expertis) spelar på hög SHL klass så spelar ju de två nämnda Skellefteåspelarna på skyhög NHL klass .
Väntar spänt på utförliga rapporter om bjässens magiska rörelsemönster, demontacklingar, fina uppspel och klanderfria defensiv.

Tack på förhand Mr Bubbel (Ohh it just got personal)

:roll: :roll: :?: :lol:
Fast jag misstänker att det kommer : bla bla amendurå.........Henke Karlsson
Urbom är inte för att vara en spelande back, det måste även du inse. Tycker du måste sluta jämför honom med Nisse, Aho och Heed utan se på rollen som han har.
Urbom är en defensiv back, som ändå inte är helt oäven i offensovt spel. Bra mycket mera kompetent där än t.ex Frögren.

Det jag tycker att Urbom gör bra är att han håller både puck och spelare borta från farligt område. Låter inte motståndarna komma in på kassen och ser till att det är relativt lugnt på isen då han är inne.
Det var nog inga tillfälligheter att Växjö valde att matcha sin 4:e kedja mot Zackes kedja i tredje matchen, för den kedjan hade aldrig Urbom eller Lindhol m bakom sig på isen. Så jag betvivlar att det blivit gurgel på isen om Urbom/Lindholm varit ute.
Dessutom delade inte någon av spelare i deras 4:e kedja ut någon tackling under de stunder som de var inne på isen samtidigt som Urbom.

Som jag sagt tidigare så är inte Urbom en fantastisk passningsspelare, men inte så kass som du säger. Dessutom tycker jag inte han spelar fast forwards i den utsträckning du påpekar och inte oftare än t.ex Lindholm heller.

Men men, man kan väl säga att vi verkar tycka att olika saker är viktigt och det är väl bra.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1109
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Fdskebo »

Jag hade förväntat mig att Urbom skulle vara en hård spelare, men det är han inte och det gjorde/gör mig en aning besviken. Han är en stor och tung defensiv back med hyfsad skridskoåkning. Han tillför på planet storlek till vår relativt lätta backuppsättning och så länge han inte har klubban högre än knähöjd så tillför han enligt mig. Inte på det fysiska planet som jag hoppats men i defensiven. Tyvärr känns han väldigt "mjuk" i spelet, både med och utan puck.

Det fysiska i semin har Lindholmarna stått för, saknar Sur-Martin i det spelet. Sen skulle det vara önskvärt om några fler klev fram och smällde på när tillfälle ges, inte i övermod men när det finns läge och täckning bakåt.
p-play
Posts: 6784
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #55 Alexander Urbom

Post by p-play »

Sigalet, Lauridsen, Melart och kanske någon till är väl snäppet bättre spelare i genren defensiva backar, men vår strategi har varit att värva primärt svenska spelare och sedan utveckla dem. Om man påminner sig om hur det såg ut innan Urbom var aktuell så hade vi problem rent fysiskt defensivt och då påmindes man om att man var tvungen att värva. Hur många svenska spelare i Urboms kaliber var tillgängliga på marknaden. Inte många, om du frågar mig.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #55 Alexander Urbom

Post by freddus »

Spelar stabilt nu i slutet av säsongen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Post by Bilderberg »

En spelare vars kvalitéer står och faller med dombesluten.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Post by Rampa »

Så kom då beskedet, klubben hyr ut Urbom till Dif. Märkligt.

http://www.skellefteaaik.se/artikel/ow62aiojs-5n5bi1/" onclick="window.open(this.href);return false;
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: #55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Post by svea_man »

Ja va fan mycke märkligt bara hoppas dom har nån bättre på väg in Alm i all ära men vem vet när han är i bra form igen..
Chippen
Posts: 14275
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Post by Chippen »

Det känns väldigt märkligt och konstigt.
Ville AIK bli av med Urbom helt och hållet hade de nog knappast lånat ut honom för bara ett år, fast han kanske är för dyr för Djurgården att ta på båda åren.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: #55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Post by päran »

Givetvis är detta även en önskan från Urbom själv. En dyr spelare som inte tokpresterade i fjol som dessutom drömmer om storstan... Bra agerat AIK

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Post by smogz »

Förstår inte varför man inte bara kan bryta kontraktet och bli av med honom. Känns krystat att hyra ut honom, det lär väl knappast vara någon av parterna som räknar med att han spelar i Skellefteå 17/18.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3043
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Post by Foppas skridskocoach »

Antagligen för att man i så fall behöver köpa ut honom.
Tigerränderna går aldrig ur.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: #55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Post by bsa »

08erna vill väl se om dom tycker han är värd pengarna, han har ju två år kvar på kontraktet, hyra ut till full täckning år ett, sen är det inte svårt att räkna ut om dom vill ta han ett år till.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Post by smogz »

Varför i helvete har ingen intervjuat Urbom
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14275
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Post by Chippen »

Var ju intervju i papperstidningen idag...iaf en kort
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply