Champions Hockey League

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Champions Hockey League

Post by Chippen »

Nu verkar det hända saker och ting. European Trophy verkar ska skrotas och ersättas med en Champions Leauge med start säsongen 14/15.
Tror mera på det upplägget, speciellt då EHT verkar ska skrotas oxå.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6865352.ab
Last edited by Chippen on 12 Mar 2014, 08:30, edited 1 time in total.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Sv: Hockeys Champions League?

Post by fwd »

Skönt. Grattis Luleå, ni vann inte ett skit.
Charter Division
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Hockeys Champions League?

Post by Lappmössan »

Vi bör aldrig gå med i någon liga som spelar matcher mitt under elitseriesäsongen. Åtminstone inte tills det blivit en riktig CL där allt baseras på sportsliga prestationer.
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Hockeys Champions League?

Post by Poet »

Verkade ju som att det var det sportsliga det gällde nu.
Bra början men kommer behövas en del deg för att få det rullande.
2012-05-19
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hockeys Champions League?

Post by svartgulsubkultur »

Crazyresa till Sankt Petersburg? 8-)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
MrA
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 00:33

Re: Hockeys Champions League?

Post by MrA »

Ser lite annorlunda ut i Expressen: http://www.expressen.se/sport/hockey/vi ... uropaliga/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Hockeys Champions League?

Post by Lubbe »

Som svenska mästare är detta ett ypperligt tillfälle att manifestera att vi är emot dessa eurotrash-turneringar.

Träningsmatcha mot utländska lag i strömatcher eller miniturneringar under försäsongen är väl inget fel. Men såna här storturneringar eller cuper som sprängs in i det ordinarie spelschemet måste motarbetas. Ska vi in med fler matcher under säsongen så ser jag hellre att vi utökar elitserien isåfall.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Hockeys Champions League?

Post by smogz »

En hockeyns champions league som spelar under meningslösa landslagsuppehåll är iallafall jag för.speciellt om pengarna är bra. Är jävligt nyfiken på hur bra AIK är jämfört med Europas finest.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
BodenSwe
Posts: 2
Joined: 16 Jun 2011, 01:08

Re: Hockeys Champions League?

Post by BodenSwe »

European Trophy skrotas inte. Det ändrar utseende och utvecklas vidare. Turneringen är i grund och botten fortfarande ET. Det var ju därför European Trophy skapades, för att utvecklas vidare till ett sorts Champions League. Och detta är ännu ett steg på vägen.

Därför kommer dem lag som pumpat in pengar i detta projekt fortfarande vara i förarsätet. Dem gamla ET klubbarna kommer äga den nya turneringen och vara majoritetsägare.

Kan tänka mig att till en början kommer flera lag ha friplats ( med all rätt ), innan det om några år kan göras på bara sportsliga grunder.
Drömmen är ju att det ska kunna vara så ekonomiskt hållbart att ALLT kan göras på sportsliga grunder. Toppligorna får X antal platser medans svagare ligor får mindre X antal platser.

MEN det ekonomiska läget i Europa är som det är och då blir det att dem som hjälper till med mer pengar får mer fördelar. Det tar några år att skapa ett ordentligt intresse kring turneringen, för att få tunga sponsorer och högt publikintresse osv.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Hockeys Champions League?

Post by smogz »

Lubbe wrote:Som svenska mästare är detta ett ypperligt tillfälle att manifestera att vi är emot dessa eurotrash-turneringar.

Träningsmatcha mot utländska lag i strömatcher eller miniturneringar under försäsongen är väl inget fel. Men såna här storturneringar eller cuper som sprängs in i det ordinarie spelschemet måste motarbetas. Ska vi in med fler matcher under säsongen så ser jag hellre att vi utökar elitserien isåfall.
Jag tycker du har helt fel och en skittråkig inställning. Ser du hellre allsvensk fotboll än champions league? Med rätt fokus och deg så kan man väl nå en bit åt det hållet. Självklart inte hela vägen då vi inte har de allra bästa spelarna i Europa. Men bra jävla mycket hellre ett par champions league matcher än Isvestia mot Tjeckien med tre kronors C-lag.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Sv: Hockeys Champions League?

Post by Lappmössan »

smogz wrote:En hockeyns champions league som spelar under meningslösa landslagsuppehåll är iallafall jag för.speciellt om pengarna är bra. Är jävligt nyfiken på hur bra AIK är jämfört med Europas finest.
Nu är det ju inte Europas Finest utan en liga som innehåller en massa bottenlag likt DIF (och "topplagen" som Färjestad ställer upp med juniorlag.) Landsuppehållen är för träning och vila.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Hockeys Champions League?

Post by smogz »

Ok, jag läste bara aftonbladets länk, inte expressens. Aftonbladets version lät bättre.
Last edited by smogz on 29 May 2013, 21:03, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Sv: Hockeys Champions League?

Post by barrskog »

Lappmössan wrote:
smogz wrote:En hockeyns champions league som spelar under meningslösa landslagsuppehåll är iallafall jag för.speciellt om pengarna är bra. Är jävligt nyfiken på hur bra AIK är jämfört med Europas finest.
Nu är det ju inte Europas Finest utan en liga som innehåller en massa bottenlag likt DIF (och "topplagen" som Färjestad ställer upp med juniorlag.) Landsuppehållen är för träning och vila.
Har ni missat att Euro hockey tour läggs ner framöver? Till förmån för vad tror ni?
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Sv: Hockeys Champions League?

Post by Lubbe »

smogz wrote:
Lubbe wrote:Som svenska mästare är detta ett ypperligt tillfälle att manifestera att vi är emot dessa eurotrash-turneringar.

Träningsmatcha mot utländska lag i strömatcher eller miniturneringar under försäsongen är väl inget fel. Men såna här storturneringar eller cuper som sprängs in i det ordinarie spelschemet måste motarbetas. Ska vi in med fler matcher under säsongen så ser jag hellre att vi utökar elitserien isåfall.
Jag tycker du har helt fel och en skittråkig inställning. Ser du hellre allsvensk fotboll än champions league? Med rätt fokus och deg så kan man väl nå en bit åt det hållet. Självklart inte hela vägen då vi inte har de allra bästa spelarna i Europa. Men bra jävla mycket hellre ett par champions league matcher än Isvestia mot Tjeckien med tre kronors C-lag.
Jag tycker du är vilseledd och en aning okunnig. Jag ser ingen anledning till att vi ska köra matcher mot lag som Bratislava, Mountfield, Wien m.fl. skitlag som inte drar någon mer publik än att möta Västerås i en träningsmatch. Och jag ser ingen j-a anledning att NU att göra gästspel de år vi vinner SM i det prestigelösa projekt som FBK & Co har drivit i flera år. Kom ihåg att FBK, HV, LHC, Luleå m.fl. har utsett sig själv till en slags elit som alltid skall få deltaga, medan andra lag är helt utestängda. Vi, Skellefteå AIK, är utestängda t.ex. och enbart de år vi vinner SM får vi delta, på deras nåder, som nåt slags falskt alibi för att sportsliga villkor skulle råda i denna plastcup. Fy fan, säger jag.

En hockeyliga under helt andra former och i någon annans mer neutrala regi, hade man iaf kunnit klura över. Om det drogs igång något projekt där klubblag är jämlikar och där det sportsliga meriter får råda. Då skulle man iaf kunna fundera över om det vore intressant eller inte. Men att spela efter FBK & co:s pipa, det finns inte. Det är ovärdigt Skellefteå AIK.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Hockeys Champions League?

Post by Special Brew »

Inför gärna en slags "Champions league", men då ska det enbart vara på sportsliga grunder man kvalificerar sig.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockeys Champions League?

Post by Chippen »

Lubbe wrote:
smogz wrote:
Lubbe wrote:Som svenska mästare är detta ett ypperligt tillfälle att manifestera att vi är emot dessa eurotrash-turneringar.

Träningsmatcha mot utländska lag i strömatcher eller miniturneringar under försäsongen är väl inget fel. Men såna här storturneringar eller cuper som sprängs in i det ordinarie spelschemet måste motarbetas. Ska vi in med fler matcher under säsongen så ser jag hellre att vi utökar elitserien isåfall.
Jag tycker du har helt fel och en skittråkig inställning. Ser du hellre allsvensk fotboll än champions league? Med rätt fokus och deg så kan man väl nå en bit åt det hållet. Självklart inte hela vägen då vi inte har de allra bästa spelarna i Europa. Men bra jävla mycket hellre ett par champions league matcher än Isvestia mot Tjeckien med tre kronors C-lag.
Jag tycker du är vilseledd och en aning okunnig. Jag ser ingen anledning till att vi ska köra matcher mot lag som Bratislava, Mountfield, Wien m.fl. skitlag som inte drar någon mer publik än att möta Västerås i en träningsmatch. Och jag ser ingen j-a anledning att NU att göra gästspel de år vi vinner SM i det prestigelösa projekt som FBK & Co har drivit i flera år. Kom ihåg att FBK, HV, LHC, Luleå m.fl. har utsett sig själv till en slags elit som alltid skall få deltaga, medan andra lag är helt utestängda. Vi, Skellefteå AIK, är utestängda t.ex. och enbart de år vi vinner SM får vi delta, på deras nåder, som nåt slags falskt alibi för att sportsliga villkor skulle råda i denna plastcup. Fy fan, säger jag.

En hockeyliga under helt andra former och i någon annans mer neutrala regi, hade man iaf kunnit klura över. Om det drogs igång något projekt där klubblag är jämlikar och där det sportsliga meriter får råda. Då skulle man iaf kunna fundera över om det vore intressant eller inte. Men att spela efter FBK & co:s pipa, det finns inte. Det är ovärdigt Skellefteå AIK.
Tja, vi har säkert fått erbjudande om att köpa in oss då det begav sig. Så att säga att "de utsett sig till någon elit" känns ju inte korrekt. De har satsat pengar och då ska man få ut något av det.

Om jag inte fattade fel så hade även IIHF fingrar med nu, så var det väl inte med ET?

I vilket fall så känns det inte så fel om detta ersätter EHT och att man får med alla nationers mästarlag.

Sedan är det ju om två säsonger den ska dra igång, vilket gör att vi inte är kvalificerade ännu.

Fast är ju komiskt hur två artiklar om samma sak kan säga så olika saker.
I Aftonbladet är ju i princip Djurgården utsparkad medans de är med i artikeln i expressen.
Last edited by Chippen on 29 May 2013, 20:34, edited 1 time in total.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hockeys Champions League?

Post by 374 »

Liknande försök har gjorts tidigare, ser ingen anledning till att skulle bli bättre den här gången.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Hockeys Champions League?

Post by smogz »

Lubbe wrote: Jag tycker du är vilseledd och en aning okunnig. Jag ser ingen anledning till att vi ska köra matcher mot lag som Bratislava, Mountfield, Wien m.fl. skitlag som inte drar någon mer publik än att möta Västerås i en träningsmatch. Och jag ser ingen j-a anledning att NU att göra gästspel de år vi vinner SM i det prestigelösa projekt som FBK & Co har drivit i flera år. Kom ihåg att FBK, HV, LHC, Luleå m.fl. har utsett sig själv till en slags elit som alltid skall få deltaga, medan andra lag är helt utestängda. Vi, Skellefteå AIK, är utestängda t.ex. och enbart de år vi vinner SM får vi delta, på deras nåder, som nåt slags falskt alibi för att sportsliga villkor skulle råda i denna plastcup. Fy fan, säger jag.

En hockeyliga under helt andra former och i någon annans mer neutrala regi, hade man iaf kunnit klura över. Om det drogs igång något projekt där klubblag är jämlikar och där det sportsliga meriter får råda. Då skulle man iaf kunna fundera över om det vore intressant eller inte. Men att spela efter FBK & co:s pipa, det finns inte. Det är ovärdigt Skellefteå AIK.
Du har rätt nu när jag läst vad som stod i expressen. Men efter att bara ha läst Aftonbladets artikel med denna mening i "European Trophy går i graven och ersätts med en mer prestigefylld turnering, en motsvarighet till fotbollens Champions league men med namnet ECC, European club competition som införs till säsongen 2014-15." så trodde jag nog att det var mycket mer likt fotbollens Champions league.

Jag förstår att europeiska ligor är sugna på att försöka efterlikna den fantastiska framgång som fotbollens champions league haft. Kan dom bara nå ut till en bråkdel av TV-tittarna i Europeiska länder där faktiskt sporten är ganska stor Sverige, Finland, Ryssland, Tjeckien, Slovakien, Schweiz. En mindre andel tittare i länder där sporten är ok stor Tyskland, Italien, Norge, Vitryssland, Kazakstan, Estland, Lettland, Litauen, Österrike etc. Så finns ett relativt stort underlag att sälja TV_rättigheter. Och om det kostar Skellefteå några matcher mot skitlag från Österrike och Italien utan publik så tycker jag det är värt att satsa på, om det ger en möjlighet att senare slåss om titeln och en massa pengar. För Skellefteå är tillräckligt bra för att vara med och slåss om guldet i en sån liga och därmed de stora pengarna som en lyckad TV-införsäljning skulle kunna ge.

Och än en gång, hellre Skellefteå - Lugano i Champions League än en träningsmatch mot Västerås eller Sverige - Slovakien i Izvestia alla dagar i veckan.

Men är det som det står i Expressen så att det är European trophy som ska leva kvar med några inkvoterade topplag där de lag som satsat ska tjäna pengar då är det som du säger inte intressant.

Håller inte med om att landslagsuppehållen ska vilas igenom. Jag tycker dom är skittråkiga att vänta ut. Klarar NHL-spelarna av att spela 80+ matcher per år så gör Elitseriespelarna det också.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Hockeys Champions League?

Post by Foppas skridskocoach »

En smula OT, men varför är det aldrig tal om att köra någon variant av Svenska Cupen i ishockey?
Tigerränderna går aldrig ur.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hockeys Champions League?

Post by 374 »

Det är för stor skillnad på elitserielagen och lagen i lägre divisioner för att det ska vara meningsfullt.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Hockeys Champions League?

Post by pttr »

Foppas skridskocoach wrote:En smula OT, men varför är det aldrig tal om att köra någon variant av Svenska Cupen i ishockey?
Vi får tacka att vi slipper det. Men i en del län körs DM som får liknas vid en minivariant av det.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Hockeys Champions League?

Post by ossian »

Ett riktigt champions league där seriesegraren och SM-vinnaren får vara med låter som en kanonide, kanske lag 1-3 + SM-vinnaren ifall det blir fyra lag. Det skulle vara en verklig krydda som man kan spränga in matcher här och där i serielunken, dessutom skulle placeringarna spela ännu större roll än nu vilket skulle göra serielunken mer betydelsefull. Detta kräver att lagen kvalificerar sig på ENBART sportsliga grunder, inga ska lag vara inkvoterade eller någon annan skit. Då faller hela konceptet för mig.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Hockeys Champions League?

Post by cechise »

Här är iihfs pressmeddelande (utan ab/expressen kludder):
http://www.iihf.com/home-of-hockey/news ... f73746f07d" onclick="window.open(this.href);return false;

Där står "The three main stakeholders – Europe’s top professional clubs, their leagues and the IIHF (including its member national associations)"

Ska man tolka "Europe's top professional clubs" som ET-lagen?
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Hockeys Champions League?

Post by cechise »

Tror det här kan bli bra. Bara man håller stenhårt på de sportsliga bitarna och inte gör det till nån halvfranchisemesyr som European Throphy. De klubbarna som betalat in sig i ET ska inte ha nåt mer att säga till om i ECC än andra klubbar. Turneringen bör ägas av IIHF och de nationella ligorna (hockeyligan i sveriges fall).
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Hockeys Champions League?

Post by cechise »

Om det skulle va så att ET-lagen börjar gnälla om att de har betalat pengar till sitt eget katastrofprojekt kan man låta dem köra vidare med den ligan parallellt. Så får vi det svart på vitt om vad som är intressantast av en stängd köpeturnering och en öppen sportslig.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Hockeys Champions League?

Post by smogz »

Om alla europeiska ligor är med på detta kommer det ju att göras nya luckor i seriespelet för detta likt de som finns i andra sporter.

Som sagt, är det på sportsliga grunder och med mycket TV-pengar så kan det gå. Verkar som man är ordentligt samordnade denna gång. (vet inte hur det varit förut).

Personligen tycker jag det skulle vara skitkul om de lyckas få lite status i detta.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Sv: Hockeys Champions League?

Post by cechise »

smogz wrote:Om alla europeiska ligor är med på detta kommer det ju att göras nya luckor i seriespelet för detta likt de som finns i andra sporter.

Som sagt, är det på sportsliga grunder och med mycket TV-pengar så kan det gå. Verkar som man är ordentligt samordnade denna gång. (vet inte hur det varit förut).

Personligen tycker jag det skulle vara skitkul om de lyckas få lite status i detta.
Som jag minns det förra försöket så va det ändå på god väg att bli nånting ändå till Gazprom drog undan alla sponsorpengar pga den ekonomiska krisen då.
BodenSwe
Posts: 2
Joined: 16 Jun 2011, 01:08

Re: Hockeys Champions League?

Post by BodenSwe »

cechise wrote:Tror det här kan bli bra. Bara man håller stenhårt på de sportsliga bitarna och inte gör det till nån halvfranchisemesyr som European Throphy. De klubbarna som betalat in sig i ET ska inte ha nåt mer att säga till om i ECC än andra klubbar. Turneringen bör ägas av IIHF och de nationella ligorna (hockeyligan i sveriges fall).
Dom klubbarna som finns i ET är majoritetsägare i detta. Och är man majoritetsägare, så har man mer att säga till om. Det är ju just dem klubbarna som pumpat in pengar i detta för att få det att fungera. Är väl inte mer än rätt att dem ska ha några fördelar.
ET läggs ju som inte ner, det utvecklas bara till detta.

En helt sportslig turnering kommer nog dröja några år. Då det är alltför tufft ekonomiskt att göra något sånt direkt. Risken är bara att det blir något enstaka år för att intresset varit för dåligt och lag drar sig ur pga ekonomiska skäl.

Det går steg för steg framåt. Nyss var det en stängd turnering med 32 lag, nu blir det kanske dem 32 lagen ( eventuella krav borde dock finnas, att man ska ligga i den högsta divisionen i landet ) + mästarlag/ligavinnare, och nästa steg blir kanske en helt sportslig liga.

Bygg upp intresse, bygg upp publik, och steg för steg närmar man sig en hockeyns motsvarighet till Champions League.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Hockeys Champions League?

Post by cechise »

Var framgår de att ET-klubbarna blir majoritetsägare?
Så vitt jag kan se står det bara att de blir en part av tre (oklart hur ägandefördelningen ska se ut).

Jag hävdar också att det går att starta en champions league direkt på enbart sportsliga grunder utan inköpta lag (fotbollen lyckades). Det första försöket var på god väg. Hade de gjorts med förutsättningar som bättre spelschema och stabilare finansiärer hade det lyckats. Det tar alltid tid att bygga upp status på en turnering.

Intresse, status och publik bygger man inte genom att se låta lag som lyckas halvdant i sina ligor spela matcher de har köpt sig till.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Hockeys Champions League?

Post by Jablonic »

Tycker rent allmänt att alla som håller i seriesystem och ansvarar för att styra upp den här typen av turneringar helt saknar känsla av vad fansen vill ha. ET var ju dömt att misslyckas, det fattade ju alla. Enda chansen att något sånt här ska lyckas är ju att man kvalificerar sig på sportsliga grunder och att allting annat stannar av under Champions League-kvällarna. Har man andra tankegångar så är det inte ens värt besväret att försöka igen. Men det ska bli sjukt kul. Nu när vi vunnit allt man kan vinna i landet blir det här en välkommen utmaning att ta sig an. Ska KHL vara inblandat?
Post Reply