Bandylaget Sandviken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Lappmössan »

svartgulsubkultur wrote:
Foppas skridskocoach wrote:
Lappmössan wrote:Visst förkortade man det "SKE" eller "SKELL" på 70-talet? Tycker att man borde pusha för att få tillbaka det som den "officiella" förkortningen. (Bör inte vara några problem egentligen då Frölunda har "FRÖ" och Växjö "VÄX".)
Det här måste ju vara den mest effektiva lösningen. Att strypa roten till det onda (den "officiella" förkortningen) torde vara det bästa sättet att få bukt med problemt.
Jepp, ALLA borde mejlbomba berörda "myndigheter".
swehockey, hockeyligan och cmore är de huvudsakliga bovarna.
Men även text-TV och andra som använder förkortningar i tabeller, spelscheman etc.

Vem kan kolla upp och sammanställa en mejladresslista?
Vi borde kanske hellre snacka med AIK, det är nog bara ledningen i klubben som kan prata med dem och få till en förändring.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

Tur du är klok.

Ska lyfta det där vid tillfälle, om nu inte Robzon är här och läser.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
SLAGARN
Posts: 45
Joined: 15 Jun 2011, 21:03

Re: Bandylaget Sandviken

Post by SLAGARN »

In och protestera här http://norran.se/ Fem stjärnor till nya SAIK-låten...

Det är den egna lokalblaskan!!!
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Bobby »

Fyfan!
Inte nog med att han skriver den fruktansvärda förkortningen. Att han dessutom ger fem plus till låten är ju ett mörker i sig.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Wolfman
Posts: 224
Joined: 21 Jun 2011, 15:18

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Wolfman »

Jag tyckte det var mest utflyttade skellianer som skrev SAIK på Facebook och så, men det verkar ju ha spridits likt en pest i Skellefteå också.

FOLK SOM SKRIVER SAIK = FOLK SOM GETT UPP!!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3023
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Foppas skridskocoach »

Jaha, där rök norranprenumerationen...
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Bobby »

Varför ändrar de inte artikeln? Det är så jävla skamligt!
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Bandylaget Sandviken

Post by anton95uppsala »

Vidrigt! http://www.facebook.com/events/41372320 ... ser_joined" onclick="window.open(this.href);return false;

Alla in och gilla Nicks kommentar, eller kanske superbomba stället? Kanske är bättre...
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Lappmössan »

Nu när vi är mellan två säsonger är det dags att ta kål på SAIK!
Hur gör vi? Mailabombar AIK om att de ska pusha för en ändring av förkortningen?
arsenal
Posts: 213
Joined: 13 Aug 2011, 06:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by arsenal »

Banderoll tifo till hemmapremiären,Här spelas ishockey och inte utebandy,Vi kommer från Skellefteå och inte Sandviken!

HATA SAIK,ÄLSKA SKELLEFTEÅ AIK!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Lappmössan »

:lol: Alla motståndarfans skulle sluta använda skellefteå öht och bara säga saik.
Vill vi få till någon ändring är något man måste ta utanför läktaren.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Skidrow »

Är bara att leva med, enkel förkortning.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Lappmössan »

Skidrow wrote:Är bara att leva med, enkel förkortning.
Varför är det enklare med SAIK än SKE eller SKELL?
Tycker du att vi borde byta namn i alla ramsor också och sjunga heja sajk?
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Bandylaget Sandviken

Post by smogz »

Personligen tycker jag det är en skitsak. Men andra förkortningar funkar också på mig. Jag lovar att fler sportintresserad svenskar tänker på Skellefteå AIK före Sandviken när de hör SAIK. Säger jag AIK nån annanstans än i Skellefteå så tror alla man menar gnaget. Men visst finns en poäng att hitta en unik förkortning. SKELL skulle väl funka för mig också. Tyvärr är nog SAIK alldeles för etablerat redan, så det är nog tyvärr bara att leva med.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Special Brew
Posts: 10008
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Sv: Bandylaget Sandviken

Post by Special Brew »

smogz wrote:Personligen tycker jag det är en skitsak. Men andra förkortningar funkar också på mig. Jag lovar att fler sportintresserad svenskar tänker på Skellefteå AIK före Sandviken när de hör SAIK. Säger jag AIK nån annanstans än i Skellefteå så tror alla man menar gnaget. Men visst finns en poäng att hitta en unik förkortning. SKELL skulle väl funka för mig också. Tyvärr är nog SAIK alldeles för etablerat redan, så det är nog tyvärr bara att leva med.
Exakt! Bor själv i Linköping och här skulle det bara vara förvirrande om man sa AIK om Skellefteå AIK. Själv säger jag alltid Skellefte när jag talar om vårat AIK. Men uppe i Skellefteå tycker jag man kan säga AIK om AIK.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Jablonic »

Det här är en ruggigt viktig fråga. Såg i nåt reportage i Norran där man hade en AIK-dag på en lokal skola, men hade pyntat med "SAIK" överallt i stället. Det är ju skrämmande. Och som sgsk konstaterat flera gånger, det må kännas som en banal sak för vissa nu, men om tio år kommer övervägande delen av folket som bär North Power att vara uppväxta med SAIK före AIK om det fortsätter så här.

Om det som Smogz stämmer att fler numera förknippar Saik med oss i stället för, som det alltid har varit - Sandviken, så är det ju sjukt att det kan ha blivit så på de senaste typ två åren sedan SAIK har börjat användas riktigt flitigt i allmänna sammanhang.

Alla vi som är inblandade i supporterklubben har ett viktigt ansvar att se till att inte gamla traditioner kan rubbas så här över en natt. Därför, var noga med att påpeka för alla marginalsupportrar hur det ligger till. Ju tidigare vi kan strypa detta otyr, desto lättare blir det, även om det redan gått för långt.

Och självklart förstår jag att man inte kan säga AIK om klubben när man exempelvis strosar runt på Norrmalm, men säg vad som helst bara aldrig benämningen "Saik" någonsin används.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Lappmössan »

Men det skulle ju strypas rätt snabbt om man bara bad förbundet/ligan att ändra (framförallt vad som skrivs i TV-rutan under matcherna). Det är ju det jag försöker få sagt här: Varför kan inte AIK be dem ändra? Frölunda förkortas FRÖ, Växjö förkortas VÄX, så vad är det som stoppar?
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Chippen »

Jag undrar om anledningen till varför det står i SAIK i tv-rutan är för att vi har ett "efternamn" som är en allmän förkortning. T.ex så står det ju FBK och inte Fär. Det står väl även LHF och inte Lul. Detta för att de har ett "efternamn" som är en förkortning av BollKlubb och HockeyFörening.

Frölunda, MoDo, HV71 och Växjö saknar ju det utan heter väl Indians och Lakers som "efternamn".
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Jablonic »

De benämns ju rätt ofta med FHC och VLH iaf.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Lappmössan »

Jo, Frölunda heter Frölunda Hockey Club, Indians är något klubben använder men är inget officiellt namn eller ett smeknamn fansen använder (de säger oftast gamla VF.)
Ser inte någon skillnad på vår och Frölundas situation men ändå heter Frölunda "FRÖ" i tabeller och TV.

Växjö byter namn så ofta att jag inte har någon koll. De hette då Växjö Lakers HC ifjol och förkortades VÄX. Tror dock att fansen sjunger VLH.

Tvivlar på att det är så svårt att få dem att byta vår förkortning om någon officiell representant för AIK bara kunde ta upp det.
User avatar
micktålbot
Posts: 541
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Bandylaget Sandviken

Post by micktålbot »

SAIK är en förbaskad nymodighet säkerligen frampushat av gnaget. Skiten är bara några år gammal och jag kommer aldrig i mitt liv erkänna det som en legitim fortkortning. Som tidigare nämnt är det asvanligt att se AIK fans (unga såklart) inte bara på nätet utan också i vår hemstad använda Sandvikens namn.

Image
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

>>Robzon
Det här är din viktigaste uppgift efter semestern, viktigare än att fylla hallen eller bygga igen bakom Västra.
Uppmana ligan, förbundet och C+ att förkorta oss "SKE" alternativt "SKELL" i fortsättningen.
AGERA! PRESTERA! ;)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Bandylaget Sandviken

Post by barrskog »

Även om "SAIK" bara använts under några år, så har det använts under några av våra mest framgångsrika år i klubbens historia. Det är många nya fans som anslutit, vilket tyvärr gett "SAIK" vind i seglen. Jag säger aldrig SAIK utan AIK i Skellefteå-kretsar, eller Skellefteå i ofräslsta-kretsar.

SKE som förkortning är en babiljad gånger bättre än SAIK.


Pls fix.. innan det är försent.
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Bandylaget Sandviken

Post by robzon »

svartgulsubkultur wrote:>>Robzon
Det här är din viktigaste uppgift efter semestern, viktigare än att fylla hallen eller bygga igen bakom Västra.
Uppmana ligan, förbundet och C+ att förkorta oss "SKE" alternativt "SKELL" i fortsättningen.
AGERA! PRESTERA! ;)
Redan gjort, inskickat till SHL för några månader sen. Kollar upp vart det landade.
arsenal
Posts: 213
Joined: 13 Aug 2011, 06:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by arsenal »

robzon wrote:
svartgulsubkultur wrote:>>Robzon
Det här är din viktigaste uppgift efter semestern, viktigare än att fylla hallen eller bygga igen bakom Västra.
Uppmana ligan, förbundet och C+ att förkorta oss "SKE" alternativt "SKELL" i fortsättningen.
AGERA! PRESTERA! ;)
Redan gjort, inskickat till SHL för några månader sen. Kollar upp vart det landade.
Bra agerat Robzon,du är en hjälte :)
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Bandylaget Sandviken

Post by svartgulsubkultur »

robzon wrote:Redan gjort, inskickat till SHL för några månader sen. Kollar upp vart det landade.
Image
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Skidrow »

robzon wrote:
svartgulsubkultur wrote:>>Robzon
Det här är din viktigaste uppgift efter semestern, viktigare än att fylla hallen eller bygga igen bakom Västra.
Uppmana ligan, förbundet och C+ att förkorta oss "SKE" alternativt "SKELL" i fortsättningen.
AGERA! PRESTERA! ;)
Redan gjort, inskickat till SHL för några månader sen. Kollar upp vart det landade.
Du glömde prata med dina egna som hjälper till med spelprogram, fick mitt idag och gissa vad det står :)
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Bandylaget Sandviken

Post by nomercy »

Jag tror dessvärre att det är helt kört.... å det känns inte kul alls.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Markman »

Nu har i alla fall skellefteaaik.se tagit bort den anskrämliga "saik"-förkortningen (Jag vet inte hur länge sedan det var dock). I biljettstatus står det "AIK-ÖIK" och "AIK-AIK" på kommande hemmamatcher.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Bandylaget Sandviken

Post by Hank »

"AIK i både toppen och botten" hade SvD som rubrik i lördags inför seriestart.
Post Reply